Apple försenare garantiärende en månad och luras med kompensation

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Apple försenare garantiärende en månad och luras med kompensation

Jag har ett allvarligt problem med min MacBook Pro vilket gör att datorn börjar visa olikfärgare rektanglar i olika mönster istället för programfönster. Till slut hänger sig datorn helt. Ibland hänger den sig även utan tidigare varning. (Ominstallation av operativsystemet hjälpte inte.)

För detta fel har jag haft datorn inlämnad två gånger under sommaren. Den andra gången bytte dom logikkort på datorn men felet kvarstår trots detta.

Apple bad mig då att samla in lite loggar efter nästa krasch med ett speciellt program dom skickade till mig. Jag gjorde detta (efter semestern) och skickade in resultatet. Jag fick en bekräftelse på att dom mottagit datan men sen blev det tyst från Apple, det tog över en månad för dem att svara, jag fick till slut maila sjobs@apple.com för att över huvud taget få tag på någon. (Den adressen går till executive relations på Apple.) Då fick jag äntligen kontakt med Apple igen men det dröjde ytterligare flera veckor innan jag fick någon egentlig information från dem. Executive relations hade nämligen satt en block för min ursprungliga tekniker, han som "ägde" ärendet. Han fick inte längre kontakta mig utan deras uttryckliga tillstånd. (Det visade sig att han hade varit sjukledig i över en månad. Illa för honom, men Apple måste ha rutiner för att hantera sånt.)

Apples slutsats utifrån mina loggar och beskrivning av felet var att det antingen är dåligt monterad kylning eller defekt ramminne.

På grund av alla förseningar ville Apple kompensera mig. Inte mer än rätt tyckte jag. Dom erbjöd mig en ny MacBook Pro som kompensation. Den dom erbjöd visade sig dock vara den direkta ersättande modellen till den jag redan har.

Deras så kallade kompensation är alltså exakt samma dator som jag skulle fått om ärendet inte hade glömts bort av Apple i över en månad. Datorn har som sagt redan varit inlämnad två gånger för felet, vilket betyder att jag har rätt att kräva en ny dator. Att ärendet låg bortglömt har inget med det att göra.

Jag är fruktansvärt irriterad på hur Apple hanterat detta. Teknikern jag pratat med ska ha all heder, han har varit mycket trevlig och hjälpsam. Apple borde däremot skämmas, ett så stort företag ska inte glömma bort ärenden i över en månad bara för att en tekniker blir sjuk. Dessutom försöker dom lura i mig att dom gör någon sorts stor eftergift som ger mig en ny dator, något som jag redan har rätt till enligt lag.

Apple försöker alltså hela sopa undan att dom glömde bort ärendet. Konsumentverket skriver så här på sin hemsida:
"Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök."

Man knappast kalla en och en halv månad för skälig tid.

Fruktansvärt fult och dåligt hanterat Apple!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
HSTD
Registrerad
Dec 2004

Det där lät ingen vidare. Jag som trodde Apple var ett av få företag som var duktiga på goodwill och som värnar om sina kunder?

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hovmantorp
Registrerad
Jun 2004

*host* *host* läs detta och begrunda http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=449 och sen när du läst klart det så kan du fortsätta med detta http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=96

Japp även solen eller i detta fall äpplet har sina fläckar eller ska jag säga maskar

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Jul 2008

Det är mycket konstigt att de inte kan ge bra support med tanke på vilka priser de tar för hårdvaran. Borde ju vara några tusingar över till sånna här ärenden.

moops

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Det är mycket konstigt att de inte kan ge bra support med tanke på vilka priser de tar för hårdvaran. Borde ju vara några tusingar över till sånna här ärenden.

Det är väl samma sak med MicroSoft

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westbay
Registrerad
Dec 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Det är väl samma sak med MicroSoft

De tillverkar inte datorer, så det var en konstig jämförelse.

When in panic, when in doubt, run in circles, scream and shout.
*HP nx9420*C905*Div. Sunkdatorer*