Permalänk
Medlem

Nån som är bra på vattenkylning?

Hej
Läste en test av ett vattenlyningsssytem, där testaren påpekade 2 saker som jag inte visste om.
Dels att utloppet på processorblocket alltid ska vara överst. ( om man har tower)
Och dels att radiatorns in och utlopp alltid ska vara vända uppåt, detta för att annars är det omöjligt att lufta ur systemet helt.

Frågan är, detta test var väl några år gammalt och jag undrar hur viktigt det är, framförallt med radiatorn, jag får jobbigare slangdragning med in/ut loppet uppåt.

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk
Medlem

Det ar bara att kora pa, vilket "kit" har du eller har du byggt sjalv? om du har byggt sjalv sa skall du ha res. sa hogt upp som mojligt,det ar med det du luftar ut systemet, det med vattenblocket ar lite mysko, du kan ju prova men tror inte det gor markant skillnad

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Avstängd

Jag har inte mina nipplar vända uppåt på min rad, och det funkar bra endå....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Orsaken till att nipplarna ska vara uppåt är att de blir lättare att få ut alla bubblor då. Är den nere kan de ligga kvar nån bubbla i blocket, och de påverkar prestandan negativt.
De är inte livsviktigt att ha nipplarna uppåt på radden OM man har en luftningsskruv på motsatt sida om nipplarna, som t.ex PA120.X

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Är nybörjare på vatten så jag köpte Thermaltake 850.

Vill känna mig för lite inna jag köper bättre grejer

På dom flesta bilder jag sett tom på thermaltakes egen hemsida är dom vä'nda neråt (på radiatorn) så det kan väl inte vara så viktigt.
Jag har inga möjligheter att ha tanken överst( har en nzxt tempest)

Tack för input. trevlig helg

Visa signatur

ASUS M5A97 R2.0 AM3+ - AMD FX-6350 6-Core -ASUS GeForce GTX 650 2GB - Antec truepower 1000 w. Thermaltake 850 pro. Vista + XP. Allt i ett NZXT Tempest

Permalänk
Avstängd

Du borde ha en tank ialalfall så att alla bubblor hamnar där innan de når pumpen...

Visa signatur