Permalänk

Ang komvux...

Halloj!

Läser just nu min första termin på den systemvetenskapliga utbildningen men är sugen på att byta till Högskoleingenjör Datateknik KTH i kista. Men då undrar jag om jag hinner att läsa Matematik E, Fysik A & B samt Kemi A under våren/sommaren? vet att det blir tufft, men det får man ta, vill så gärna komma in nästa höst!:-/ Har för mig att den sista kompletteringsdagen var den 19:e juni.

Min plan: Läsa Matematik E & Fysik A parallellt och sedan köra Fysik b/kemi a parallellt.

Ett annat alternativ:
(Har matematik D)
Jag kör på min nuvarande utbildning och väljer fler kurser i programmering/matematik?
Kurserna som jag läser först= Objektorienterad programmering, programmering 2(avancerad), Algoritmer och datastrukturer..
I 3:an så har jag 37,5HP till förfogande att välja kurser, kanske köra 22,5HP Matematik, 15Hp C#?
Efter en kandidat(Teknologie) examen som den blir kallad om jag inkluderar matten så kan jag plugga ett halvår till och köra på mer matte/tekniska ämnen?

Jag vill syssla med programmering/systemutveckling.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Medlem

Jag har ungefär samma problem. Det finns ju basterminer med då måste man ofta ha fysik A för att har behörighet. Vad jag kommit fram till så är det svårt att hitta något som erbjuder både fysik A och B under samma termin. BTH har bastermin med båda fysik kurserna (distans), men saknar kemi. Kemi går ju inte att läsa på distans heller?

Så du skulle ju kunna ansöka till bth-bastermin, sen matte E och kemia A på komvux. Risken finns att Fysik B kommer bli tungt på distans. Men du blir lite avlastad eftersom du har matte C och D.

Funderar själv på att göra så

Edit:
Läste lite nu att man va tvungen att vara på några labbar i fysik, men det kanske går att ordna att man gör det någon annan stans.

Länk till bastermin:
Bastermin

Permalänk

Har läst en del på Åsö's hemsida, kursplanering etc.

Man skulle kunna läsa Matten/Fysik A under 2 månader. Fysik B på distans samtidigt som man läser Kemi A i skolan..

Men då är frågan om det är lönt att byta program eller köra det andra alternativet som jag uppgav?

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.

Permalänk
Hedersmedlem

Medan vi är inne på komvux tänkte jag att jag lånar tråden.

Går det att läsa kurser på komvux för att höja ett betyg? Är väl inte riktigt vad jag är ute efter utan jag vill läsa MaC igen då det var 2 år sedan jag läste kursen och det känns som jag har glömt mycket viktigt som man lärde sig i den kursen. Jag har tänkt börja civil.ing nästa höst och vill väl ha minnet lite färskare. Eller ska man köpa en bok och sätta sig hemma och plugga?

Permalänk

Du bör nog köpa en bok och studera hemma.
För det är endast prövning som gäller på komvux om du redan har läst kursen.

Visa signatur

Datorn: i7 3770k, Gigabyte GA-Z77-DS3H, Corsair Vengeance 16gb, Gtx 680, Samsung 830 SSD 256gb, Seagate 1Tb, Fractal design R4, Corsair HX750 750W, DELL U2711.

Studerar: Civilingenjör IT på KTH, började HT 2009 och blir klar sommaren 2014.