Permalänk

Funderingar kring temp på E8500

jag har en oklockad E8500 E0 med en Zerotherm NV120 kylare och Artic MX-2 kylpasta.

med 1500 rpm på fläkten har jag en idle temp runt 45 C och vid 100 % load (ortos) ligger den runt 56 C.

Är detta normalt? jag förväntade mig något lägre temps iom E0 ska ju va svala och jag har ju köpt en ganska bra kylare har jag fått för mig i alla fall.

har även sett ett par gånger att datorn redovisat cpu temps på 113 C, vilket jag har avfärdat som felaktigt, när jag öppnat och kännt på kylaren har den bara varit ljummen. Någon som vet varför det redovisar så ibland? Mäter oftast temp med Speedfan

Permalänk

Re: Funderingar kring temp på E8500

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dator1234
jag har en oklockad E8500 E0 med en Zerotherm NV120 kylare och Artic MX-2 kylpasta.

med 1500 rpm på fläkten har jag en idle temp runt 45 C och vid 100 % load (ortos) ligger den runt 56 C.

Är detta normalt? jag förväntade mig något lägre temps iom E0 ska ju va svala och jag har ju köpt en ganska bra kylare har jag fått för mig i alla fall.

har även sett ett par gånger att datorn redovisat cpu temps på 113 C, vilket jag har avfärdat som felaktigt, när jag öppnat och kännt på kylaren har den bara varit ljummen. Någon som vet varför det redovisar så ibland? Mäter oftast temp med Speedfan

Om jag får gissa så visar speedfan fel. Testa med CoreTemp och se vad du får för temps enligt det programmet.

Visa signatur

Spelar Eve Online, om du vill ha en 21-dagars trial så PMa mig din e-mail ;)

Permalänk
Medlem

Håller med, pröva med Core Temp.
Själv har jag en E8400 E0 som jag kör på 3,6 GHz och 1,25v. Jag har en lika dan kylare som jag kör i samma hastighet. Datorlådan är en Antec P182 där jag har fläktarna på lägsta varv.
Min idle temp är ca 31 C och jag kommer som högst upp i 48 C i Orthos.

Permalänk

tack, jag ska undersöka det närmare

edit: har nu kollat lite och cpu,n ligger runt 30 C

däremot flippar pc probe och även speedfan ut och säger att min cpu är 113 grader.

det kan väl inte stämma? fungerar datorn ens vid de temperaturerna?