Prisbild på Island

Permalänk
Avstängd

Prisbild på Island

Någon som vet prisbilden för elektronikprylar på Island? Framförallt EEE PC 901.
Tycker det var svårt att hitta en isländsk datorbutik.

Känner en som ska till Reykjavik om 1 månad.

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

En bekant bodde där ett halvår och enligt honom var
allt dyrare där än i Sverige.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jupp, isländska kronan har tappat rejält den senaste tiden därav mitt intresse

Hittade en butik nu, EEE PC 900. Listpris på 4000kr , vet inte om någon islänsk moms tillkommer. Förstår inte ett ord. Om jag nu räknade rätt (väldigt osäker) så är det inte billigt.

http://www.computer.is/flokkar/17/

Visa signatur

WOW SYYYGER HAR SPELAT TILL LVL 22

Permalänk
Medlem

45000 som en EEE kostar motsvarar ca 2500kr svenska.

om moms inte tillkommer så är det billigt , fast frakten kanske är dyr.

såg nu att det var en billig modell.

70000 isländska , samma om inte dyrare än i sverige, detta trots kurs raset på deras valuta.

Permalänk
Medlem

$ till SKR eller $ till ISK till SKR. Resultatet blir detsamma, men då Island har en betydligt högre prisnivå på datorkomponenter än vad vi har i Sverige blir det ingen bra affär.
Ska man göra ett klipp måste man hitta en vara som islänningarna köpte in och prissatte innan deras valuta började falla.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Använd Google Translate för att läsa isländska hemsidor på svenska, det översätter hela hemsidan och man förstår det rätt bra. Jag använder detta väldigt ofta, bland annat då jag kollar in Japanska motsvarigheten till prisjakt, Kakaku heter den, en aning svårt att förstå utan Translate:P

Jag var på Island förra sommaren och då var allting, verkligen allt extremt dyrt. En pizza kostade 2000 isländska, vilket då motsvarade ungefär 200kr. Annat var också dyrt och jag hittade ingenting som var billigare än hemma.
Nu under den här finanskrisen som jag inte alls är insatt i så kan ju läget ha förändrats förstås.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV