Är det lagligt att sälja karaktär i spel?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2004

Är det lagligt att sälja karaktär i spel?

Hej!

Nu undrar jag en sådan fråga, är det lagligt att sälja sin karaktär i spelet Tibia?

Inom spelet är det olagligt, dvs. man kan bli straffad i spelet, följande står i Tibia Rules:

Account trading:
You are not allowed to sell your own account or to give it away for free. Vice versa, you must not buy another players' account or accept their account data. This also includes not to accept or give away accounts as a present. Each account is assigned to one person only and this person may not pass on the account to somebody else. Statements like, e.g. "I'm selling a level 30 knight", "I trade my sorcerer on Antica for a sorcerer on Nova" or "I'm buying a paladin" - whether in the game or on a website - will lead to a banishment of your account. The same is true for a comment like "New Owner" on your account or character information.

Och i Service Agreement står det:

While you are playing "Tibia", you must abide by some rules ("Tibia Rules") that are stated on this homepage. If you break any of these rules, your account may be removed and all other services terminated immediately.

Min fråga är, har de något rätt att straffa en utanför spelet? Det säljs karaktärer hela tiden, och de kommer knappast göra något, men har de rätt till det? Eller är det bara inom spelet de kan göra något?

Det står endast i Service Agreement att medan man spelar Tibia måste man följa det, betyder det medan man är medlem eller medan man är inloggad? Hoppas någon här kan klargöra det lite...

Edit:
Länk till Service Agreement
http://www.tibia.com/support/?subtopic=legaldocuments&page=ag...

Länk till Tibia Rules
http://www.tibia.com/support/?subtopic=tibiarules

Länk till Tibia
www.tibia.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Aug 2002

Nej, man kan få upp till fem års fängelse.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Nov 2007

Klart det är lagligt. Någon som säger något annat får gärna citera paragrafen som säger motsatsen.

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Singapore
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Nej, man kan få upp till fem års fängelse.

Men sköter du dig kan det bli sju.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Det är väl inte olagligt i sverige, men tillhör gråzonen.
Själv har jag fribiljett för ett ställe(ej disco), vilket jag inte får låna ut/sälja. Likaså har jag haft månadskort till sj som jag heller inte fick låna ut/sälja vidare, gjorde jag det så skulle jag bli av med mitt kort plus att personen som åkte skulle få böter. -Om de nu skulle upptäcka det.

Inom spel, så tror jag knappast rättväsendet bryr sig. Hade det varit usa så hade det gått att stämma. Men att lägga ner arbete på att stämma en konsument till ingen nytta tror jag inte att så många spelföretag skulle göra utan bara stänga av personen.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
~
Registrerad
Jul 2001

Sålänge du informerar personen du säljer din karaktär till att kontot kommer att stängas när köpet går igenom så har du inte begått något annat än ett kontraktsbrott som knappast någon lär bestraffa dig juridiskt sett för.

Om du inte informerar om vad köpet innebär för säljaren (d.v.s. att kontot kan komma att upphävas när som helst, att du kan återfå kontrollen över kontot - om du kan det genom att bevisa att du är den ursprungliga ägaren - och så vidare) så har du sannolikt begått ett brott gentemot köparen vilket teoretiskt sett skulle kunna ge juridiska påföljder.

Huruvida ett mål av detta slag någonsin blivit prövat och isåfall vad dess utkomst blev kan jag dock inte svara på.

Fedora, i3wm, Ansible, Vim, git, LaTeX - allt som behövs för att göra mig nöjd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Finland
Registrerad
Maj 2004

Tibia är ju iofs tyskt, kan EU ha någonting med en sådan här sak att göra?

Och jag har ju endast gått med på att följa Tibia Rules medan jag spelar, betyder det att utanför spelet får jag göra sådana här saker?

Och om ingen märkt, kanske jag skall nämna att jag bor i Finland. (Om det har någon skillnad vet jag ej)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässelby, Stockholm
Registrerad
Apr 2003

Om kontot är kopplat till ditt namn och köparen spelar vidare och utger sig för att vara dig, så skulle han möjligtvis kunna åtalas för urkundsförfalskning. Se 14e kapitlet: http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm

Jag har dock ytterst svårt att se att det skulle hända.

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2005

Tibias EULA (eller vad de nu vill kalla det) gäller inte i Sverige. Alltså är det inte så troligt att det är olagligt (eller för den delen ens i gråzonen).

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Okt 2001

Olagligt lär det aldrig bli om dom inte gör en lag specifikt mot försäljningen av karaktärer i datorspel. Vilket inte lär hända. Men i deras "hokus pokus"-avtal (EULA) som du klickar i att du godkänt så säger du att du förstått deras regler. Men detta är inget bindande kontrakt då du aldrig skriver under eller signerar med e-id eller motsvarande. Det har aldrig blivit rättsligt prövat i sverige vad jag vet.