Permalänk
Inaktiv

Lurad av TRE

Hej,

För ett tag sedan så blev vi uppringda av TRE (Hi 3G Access AB), kommer ihåg att jag talade med Jenny. Jag blev erbjuden ett erbjudande som innehöll telefon + abonnemang, jag sa tydligt till henne att vi skulle fundera över detta och sedan höra av hos till henne (vi gav henne vårt nr och sa att hon kunde ringa tillbaka om 2 veckor).

Två veckor senare, då vi precis har kommit hem ifrån Turkiet, så ser jag att jag har ett paket som väntar på posten (står inte vart ifrån paketet är), jag åker dit och hämtar ut paketet och ser att det är ifrån TRE, ser att det är samma telefon + abonnemang som Jenny erbjöd mig över telefonen två veckor tidigare.

Jag ringer direkt till TRE och säger att jag har fått hem något jag inte ens har beställt och som jag ABSOLUT inte vill ha, de säger att så länge vi inte har öppnat paketet så får vi lämna tillbaka allt (vilket jag tyckte var helt ok) och att de skickar med en sk fakturasedel, två dagar senare får vi vår fakturasedel och åker direkt iväg till posten och skickar iväg paketet och är glada över fixat detta.

Men efter månadens slut så fick vi en sk månadsfaktura av TRE (gäller telefonens abonnemang) där det står att vi ska betala osv. Ringer upp TRE igen och säger att jag redan har skickat tillbaka allt och inte hade tecknat något nytt, då säger de att man inte får lämna tillbaka ett abonnemang som man har beställt, jag drar hela historien för säljaren om vad som hade hänt, det som händer är att hon lägger på i örat på mig, ungefär tre dagar senare skriver jag ett brev till TRE där jag talar om ALLT,

TREs svar till mig var varför jag hade hämtat ut paketet från hela början (stod inte vart paketet var ifrån) och varför vi inte har lämnat tillbaka mobilen än.

För det FÖRSTA så har jag fan (ursäkta språket) inte ens beställt något, utan det var en säljare måste varit tillräckligt dum att inte förstå vad ett NEJ bettyder. För det ANDRA så kommer jag absolut inte betala för något som jag inte ens har beställt och då jag verkligen har tagit mig tid att skicka tillbaka allt.

Permalänk
Avstängd

prata med din konsumentvägledare i komunen och bestrid alla fakturorna.

Permalänk
Inaktiv

har redan bokat möte med dem (nästa vecka ska ja träffa dem . och så har jag tagit upp detta hos fairshopping också

Permalänk
Medlem

Låter som ni råkat ut för en fulförsäljare som snart är arbetslös? Nåja håll oss underrättade om vad som händer och glöm inte att posta det även på FS!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Låter som ni råkat ut för en fulförsäljare som snart är arbetslös? Nåja håll oss underrättade om vad som händer och glöm inte att posta det även på FS!

Postade det hos FS innan här , så det har jag redan tänkt på . Kommer dessutom träffa min konsument handledare nästa vecka.

Men tre som är så "stort" borde väl kunna skaffa sig en kopia över vårt samtal?

Permalänk
Medlem

Samtalet ska finnas inspelat för annars har inte 3 nått bevis på att ni ingått nått avtal med dom så begär ut en kopia!

Har dom ingen kopia så är det bara för 3 att komma förbi och hämta varan eller skicka en fraktlapp för du behöver inte anstränga dig alls för att ordna upp detta om inget avtal finns.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Samtalet ska finnas inspelat för annars har inte 3 nått bevis på att ni ingått nått avtal med dom så begär ut en kopia!

Har dom ingen kopia så är det bara för 3 att komma förbi och hämta varan eller skicka en fraktlapp för du behöver inte anstränga dig alls för att ordna upp detta om inget avtal finns.

Om du har läst hela mitt första inlägg så ser du att jag redan har fått en faktura lapp och skickat tillbaka telefonen.

Permalänk
Medlem

jag var med om ganska exakt samma sak för nåt årsen.. minns inte alla detaljer men något i stil med:

Jag var med i en tävling där man kunde vinna ett 5års all-inclusive abonnemang med telefon. Får ett samtal från en säljare som berättar att jag vunnit ett tröstpris, dvs enbart telefonen. Telefonisten passar samtidigt på att erbjuda mig ett enligt henne suveränt abonnemang. Jag tackar nej till det varpå hon ger mig ett två veckors "test" abonnemang. Om jag inte vill ha det efter dessa två veckor skickar jag bara tillbaka simkort och det icke påskrivna kontraktet.

Får hem telefonen, använder den lite. Testar hennes testa-på abonnemang nån dag men märker att täckningen suger värre än värst hemma hos mig så slutar använda det. Dock var min vunna telefon låst till tre, varpå jag ringer upp kundtjänst och frågar om den går att låsa upp. Svaret från kundtjänst löd i stil med: "Nä det går inte. Du har ju låst den till ett 18månaders abonnemang för 199:- i månaden"

Det slutade dock bra då jag fick tag på någon chef som avbröt allt och skickade ut fraktsedel osv (för telefonen var inte vunnen, den hade jag köpt enligt tre)

Så kan det gå när provisionskåta callcenters sköter försäljning och sånt..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
jag var med om ganska exakt samma sak för nåt årsen.. minns inte alla detaljer men något i stil med:

Jag var med i en tävling där man kunde vinna ett 5års all-inclusive abonnemang med telefon. Får ett samtal från en säljare som berättar att jag vunnit ett tröstpris, dvs enbart telefonen. Telefonisten passar samtidigt på att erbjuda mig ett enligt henne suveränt abonnemang. Jag tackar nej till det varpå hon ger mig ett två veckors "test" abonnemang. Om jag inte vill ha det efter dessa två veckor skickar jag bara tillbaka simkort och det icke påskrivna kontraktet.

Får hem telefonen, använder den lite. Testar hennes testa-på abonnemang nån dag men märker att täckningen suger värre än värst hemma hos mig så slutar använda det. Dock var min vunna telefon låst till tre, varpå jag ringer upp kundtjänst och frågar om den går att låsa upp. Svaret från kundtjänst löd i stil med: "Nä det går inte. Du har ju låst den till ett 18månaders abonnemang för 199:- i månaden"

Det slutade dock bra då jag fick tag på någon chef som avbröt allt och skickade ut fraktsedel osv (för telefonen var inte vunnen, den hade jag köpt enligt tre)

Så kan det gå när provisionskåta callcenters sköter försäljning och sånt..

När jag talade med säljaren så sa jag klart och tydligt att jag skulle fundera över det och höra av mig om någon vecka efter jag kommit hem ifrån semestern.

Hur gör jag för att tala med chefen som sköter som kundservicen osv, eller räcker det med att jag tar upp detta med min konsument handledare?

Permalänk
Sötast

Jag skulle nog börja med att prata med KO då dom är erfarna i hur man ska gå tillväga och företag går inte gärna emot KO.

Permalänk
Inaktiv

TRE svar till mig :

Det besked du fick vid första samtalet är det som gäller. Om du inte öppnat förpackningen och inte använt abonnemanget kan du returnera dem inom sedvanlig tid.

Hör av dig med ditt namn och personnummer till mig på erik.hornfeldt@tre.se så redar jag upp det här. Om allt är i sin ordning kommer vi givetvis att backa ärendet med inkasso också.

Vänliga Hälsningar

Vad ska jag göra åt detta, jag har som sagt redan skickat tillbaka paketet , men jag vet inte hur jag ska bevisa detta? Och om jag ska vara ärlig så är väl inte detta mitt problem längre då jag gjort min del i det hela.

Skulle ni kunna ge mig tips om hur jag bör göra?

Permalänk
Medlem

kollade igenom några gamla mail och fann en adress till deras kundombudsman (som var den som hjälpte mig)

<kundombudsmannen@tre.se>
Mikael Swedén
Kundombudsman

Oklart om det är samma person idag, men adressen borde ju fungera fortfarande..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
kollade igenom några gamla mail och fann en adress till deras kundombudsman (som var den som hjälpte mig)

<kundombudsmannen@tre.se>
Mikael Swedén
Kundombudsman

Oklart om det är samma person idag, men adressen borde ju fungera fortfarande..

har dragit en kopia över allt och skickat det till denna mailadress, Erik som svarade i FS ska dessutom höra av sig imorgon, så jag hör av mig när jag har fått svar

Permalänk
Medlem

Konstigt du fick nåt alls, måste man inte gå igenom sånt muntligt tjafs där dom börjar spela in och man ska säga vad man heter, sin adress, person nummer osv.. ? har du inte gått igenom det så har dom gjort fel och ska du ska inte behöva betala ett öre.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte direkt ovanligt, har varit med om samma situation ett antal gånger på grund av mitt jobb på Posten.

*Kund får en mobil dom inte beställt från Tre.

*Kund får fraktsedel av Tre för att skicka tillbaka. Dom flesta kunder tar inlämningskvitto på att paketet skickats (GÖR ALLTID DETTA!)

*Tre hävdar att dom inte fått paketet för kunden som då vänder sig till posten. Posten ser att paketet blivit levererat till Tre, därav falska uppgifter från Tre?

Tror nog att vi har 1-3 likadana fall varje vecka, och då bor jag inte i en speciellt stor stad. Under sommarmånaderna är det ännu värre, då skickas extrema mängder mobiler ut, ihop om att lura folk.

Vad som är ännu värre är att jag själv sitter på Tre med mitt abbonemang då det var det enda som hade täckning för mig.

Men som sagt, om dom hävdar att dom inte fått tbx mobilen så ta kontakt med Posten ifall du har ditt kvitto kvar på att du lämnade in paketet. Annars blir det svårt tyvärr

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chobi
Detta är ju inte direkt ovanligt, har varit med om samma situation ett antal gånger på grund av mitt jobb på Posten.

*Kund får en mobil dom inte beställt från Tre.

*Kund får fraktsedel av Tre för att skicka tillbaka. Dom flesta kunder tar inlämningskvitto på att paketet skickats (GÖR ALLTID DETTA!)

*Tre hävdar att dom inte fått paketet för kunden som då vänder sig till posten. Posten ser att paketet blivit levererat till Tre, därav falska uppgifter från Tre?

Tror nog att vi har 1-3 likadana fall varje vecka, och då bor jag inte i en speciellt stor stad. Under sommarmånaderna är det ännu värre, då skickas extrema mängder mobiler ut, ihop om att lura folk.

Vad som är ännu värre är att jag själv sitter på Tre med mitt abbonemang då det var det enda som hade täckning för mig.

Men som sagt, om dom hävdar att dom inte fått tbx mobilen så ta kontakt med Posten ifall du har ditt kvitto kvar på att du lämnade in paketet. Annars blir det svårt tyvärr

Har tyvär inte kvar kvittot, trodde verkligen att jag hade blivit av med TRE där av slängde jag kvittot( vilket var dumt) .

Jag kommer som sagt få svar idag, hör av mig med mer information

Permalänk
Medlem

Fan jag tror du råkat ut för en lurare! Fick här om dagen reda på att en gammal polare som vart anstäld på tre blåst dem på hundratusentals kronor på detta vis. De har skickat ut telefoner till folk som inte velat ha dem. Sen har de själva tagit emot returen och sålt vidare på blocket! Verkar ju som om posten känner till detta som det nämns en bit upp i tråden.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erixzzon
Fan jag tror du råkat ut för en lurare! Fick här om dagen reda på att en gammal polare som vart anstäld på tre blåst dem på hundratusentals kronor på detta vis. De har skickat ut telefoner till folk som inte velat ha dem. Sen har de själva tagit emot returen och sålt vidare på blocket! Verkar ju som om posten känner till detta som det nämns en bit upp i tråden.

Dett får ju inte mig att må bättre precis , men tror ni att min konsument handledare kan ordna detta, fast än jag har gjort misstaget att inte ha något kvitto/bevis på att jag verkligen har skickat mobien.

Kan inte dem spåra paketet?

Hazzard , läste precis ditt inlägg. håller med , så om jag kan skaffa mig en kopia över vårt samtal så har jag all rätt att helt enkelt strunta i dem , då jag till och med sa att jag skulle fundera över detta och att hon skulle höra av sig efter semestern?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Har tyvär inte kvar kvittot, trodde verkligen att jag hade blivit av med TRE där av slängde jag kvittot( vilket var dumt) .

Jag kommer som sagt få svar idag, hör av mig med mer information

det va det dummaste jag hört man slänger ALDRIG en följesedel (kvittot i ditt fall) jag sparar allt i 1 år eftersom jag vet att detta kan hända , har jag bevis så ska man inte kunna råka ut för en sån här sak. Delvist kan jag förstå dig för min lillebror är exakt lika dan ni tänker inte på följder o sånt som KAN hända. Dock kanske jag är den ändå i detta tänkande men jag gär det mest för att jag tänker ett steg längre.

Jag hoppas verkligen att det ordnar upp sig för dig. Men efter detta så kanske du åxå förstår mitt tänkande o varför jag skrev nu som jag gjorde..

Lycka till !!

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Vid en retur så slänger jag oftast kvittot när jag ser att varan är mottagen och affären accepterat varan. Dock behåller jag självklart en kopia av Kolli ID på min dator utifall att.

Om Tre har skickat en förbetald fraktsedel till dig bör de ha dess kolli ID skrivet någonstans

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Inaktiv

Kan säga att de drog tillbaka allt , Jenny som jag talade med från hela början ringde och bad om ursäkt och drog tillbaka allt, så det löste sig allt.

Vet inte om det är Fredrik jag ska tacka(killen som svarade hos FS) eller att jag mailade kundombudsmannen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Kan säga att de drog tillbaka allt , Jenny som jag talade med från hela början ringde och bad om ursäkt och drog tillbaka allt, så det löste sig allt.

Vet inte om det är Fredrik jag ska tacka(killen som svarade hos FS) eller att jag mailade kundombudsmannen.

Hoppas att du skällde ut Jenny lite där, en ursäkt...bah, du skulle fan ha fått kompensation för den här skiten

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill bara säga att jag har haft liknande problem med Telenor, så det är inte bara Tre som håller på. Telenor sålde mig IP telefoni + mobiltelefoni utan att tala om att det var IP telefoni och utan att kunna leverera tjänsten till mig. Eftersom det var ett paket hade det blivit dyrare för mig att behålla mobiltelefonin hos dem också. Men det krävdes många långa samtal till Telenor för att reda ut den soppan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det här är nog den värsta tråd jag sett här.
TRE behöver ett par undersökande program av Janne Josefson och en konkurs.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Inaktiv

Har en del vänner som också har blivit lurade av TRE, aldrig TRE för min del.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CRANKtheJUICE
Har en del vänner som också har blivit lurade av TRE, aldrig TRE för min del.

Jag kan säga att jag fick hem ett start paket igår utan att jag ens har talat med dem. slängde allt i paperskorgen , orkar inte hålla på med detta längre .

Permalänk

FAN JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG NÄR JAG HÖR SÅNT HÄR!

för ågra år sedan fick jag en räkning av telia för ett mobilt internet abonemang jag inte äns beställt 1500kr.. ringde reklamerat.. inga problem!

kommer aldrig anlita 3..

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Inaktiv

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av dodsmasen
FAN JAG BLIR SÅ JÄVLA ARG NÄR JAG HÖR SÅNT HÄR!

för ågra år sedan fick jag en räkning av telia för ett mobilt internet abonemang jag inte äns beställt 1500kr.. ringde reklamerat.. inga problem!

kommer aldrig anlita 3..

[/QUOTE

Varför blir du arg på TRE när det var telia som var problemet?:P

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att du alltid för öppna ett paket innan du hämtar ut det.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Kom ihåg att du alltid för öppna ett paket innan du hämtar ut det.

Menar du Får eller Bör öppna ett paket innan man hämtar ut det. Gäller detta vid tex Postförskott med eller bara paket utan betalning för?

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |