Intel ifrågasätter delning av AMD

Permalänk
Melding Plague

Intel ifrågasätter delning av AMD

Processorjätten Intel har synpunkter på delningen av konkurrenten AMD. Orsaken är ett avtal som reglerar hur x86-licensen får användas. Uppdaterad!

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Trist för AMD... borde inte, i framstegens namn, x86-standarden släppas fri? Men det lär väl hända när helvetet fryser till is.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Hedersmedlem

Ajdå...
Dock ligger det ju i Intel's intresse att AMD överlever så förstår inte vad de har att vinna på detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Ajdå...
Dock ligger det ju i Intel's intresse att AMD överlever så förstår inte vad de har att vinna på detta.

Varför är det i intels intresse att deras enda konkurrent överlever?

Permalänk
Medlem

Vore väldigt illa om AMDs chanser att strukturera om krossas på detta vis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Varför är det i intels intresse att deras enda konkurrent överlever?

För AMD betalar feta summor till intel för licensen

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Ajdå...
Dock ligger det ju i Intel's intresse att AMD överlever så förstår inte vad de har att vinna på detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
För AMD betalar feta summor till intel för licensen

Ni har både rätt och fel men mest fel.

Ni får tänka om lite. Tänk så här i stället att Intel är den ända konkurrenten på marknaden vad gäller försäljning av processorer för att ta ett exempel. Om Intel är den enda leverantören av processorer kan de garanterat ta ut mer än 30% extra för varje processor just för att ingen annan har någonting att erbjuda. Och 30% för varje processorförsäljning är betydligt mer värd än en licens som AMD betalar för varje år.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keso
Varför är det i intels intresse att deras enda konkurrent överlever?

För om AMD försvinner får Intel monopol.
Vilket kommer leda till att de måste betala mycket pengar till den amerikanska staten har jag för mig. Alternativt delas i två bolag. Det vill dem inte.

Permalänk
Avstängd

Intel kanske har patent på x86, men VLIW krossar ju x86 med hästlängder..

Transmeta och AMD har ju olika samarbeten sedan tidigare..

Bulldozer kanske använder VLIW?

Jag är verkligen ställd och förväntasfull - om det är så kan Intel slänga sig i väggen.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Ni har både rätt och fel men mest fel.

Ni får tänka om lite. Tänk så här i stället att Intel är den ända konkurrenten på marknaden vad gäller försäljning av processorer för att ta ett exempel. Om Intel är den enda leverantören av processorer kan de garanterat ta ut mer än 30% extra för varje processor just för att ingen annan har någonting att erbjuda. Och 30% för varje processorförsäljning är betydligt mer värd än en licens som AMD betalar för varje år.

+ att de även skulle få ta över AMD's nuvarande marknadsandelar. Den marknad de har skulle inte precis bara försvinna. Bara att få ta över deras marknadesandelar är en stor vinst för Intel.

Man får en känsla av att AMD har väntat denna fråga - vore oerhört klantigt av dem att "glömma" bort att deras x86 licens är låst på företagets nuvarande struktur.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Inaktiv

Om AMD skulle försvinna och Intel höjer priserna, skulle det ge t ex Via ett bra läge, tror jag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Om AMD skulle försvinna och Intel höjer priserna, skulle det ge t ex Via ett bra läge, tror jag.

AMD vidareutvecklade x86 och fick fram x86-64 som både Intel och VIA använder, något borde de tjänat på det.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Ett väntat drag från Intel som i praktiken inte betyder någonting. AMD hade aldrig genomfört denna affär om de inte haft lagstöd för den. Avtalet mellan Intel och AMD ska omförhandlas nästa gång år 2010.

Permalänk
Medlem

Varför kör vi fortfarande med x86 på desktop datorer, vad skulle hända om AMD valde en annan standard t.ex. ARM? Skulle alla applikationer behövas kompileras om för just ARM inklusive Windows och alla drivrutiner?

Sedan borde det väll gå att emulera x64 om man nu har behov att köra gammla applikationer som privat person.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
För om AMD försvinner får Intel monopol.
Vilket kommer leda till att de måste betala mycket pengar till den amerikanska staten har jag för mig. Alternativt delas i två bolag. Det vill dem inte.

Källa för ditt påstående?
monopol i sig är inte olagligt, monopol som aktivt hindrar nya aktörer (annat än genom sin storlek) är dock brottsligt.
jag tror inte Intel skulle ha SÅ stora problem att klara sig undan splittring om de slog ut AMD helt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Ett väntat drag från Intel som i praktiken inte betyder någonting. AMD hade aldrig genomfört denna affär om de inte haft lagstöd för den. Avtalet mellan Intel och AMD ska omförhandlas nästa gång år 2010.

jag tror mer som nedanstående:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Man får en känsla av att AMD har väntat denna fråga - vore oerhört klantigt av dem att "glömma" bort att deras x86 licens är låst på företagets nuvarande struktur.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Avstängd

Tror AMD har insett vad som kan hända när Larrabee kommer - samma instruction set för cpu och gpu.

Fusion måste ju använda ett instruction set som stödjer både cpu och gpu - någon som har en idé?

Ett exempel på hur bra Intel's grafikkort kommer vara är att jämföra cpu med gpu under F@H - iofs bara en teori från mig.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Frostyfog, jag förstår inte riktigt skillnaden i resonemanget när du säger att du tror mer att "AMD väntat denna fråga".

Permalänk
Medlem

Hur länge gäller ett patent i USA?

Permalänk
Avstängd

Helt absurt att x86 är patenterad, ägs av Intel och måste licenseras.

x86 arkitekturen är en väldigt gammal arkitektur som körs på mer-eller-mindre alla världens persondatorer, den borde vara öppen för alla.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Källa för ditt påstående?

Var någon här som nämnde det för ett tag sen. Mycket möjligt att det inte stämmer. Men om det nu är bättre för Intel att AMD är borta, borde inte AMD redan vara det då? Intel har ju bland annat skjutit upp lanseringar för att AMD ska hinna ikapp...
Och som jag sa innan: Förstår inte vad de har att vinna på detta... Förmodligen någon form av PR trick?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyrre
Hur länge gäller ett patent i USA?

"AMD betalar för att kunna använda den patenterade x86-tekniken, en instruktionsuppsättning Intel utvecklat sedan 1970-talet." -- Sweclockers

http://en.wikipedia.org/wiki/Term_of_patent_in_the_United_Sta...

In the United States, under current patent law, for patents filed on or after June 8, 1995, the term of the patent is 20 years from the earliest claimed filing date. For patents filed prior to June 8, 1995, the term of patent is either 20 years from the earliest claimed filing date or 17 years from the issue date, whichever is longer. Extensions may also be had for various administrative delays.

Har inte deras patent gått ut än? När gör den det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Helt absurt att x86 är patenterad, ägs av Intel och måste licenseras.

x86 arkitekturen är en väldigt gammal arkitektur som körs på mer-eller-mindre alla världens persondatorer, den borde vara öppen för alla.

Kan inte annat än hålla med. Eller så byter vi ut arkitektur helt och hållet och låter Intel leka själva med sin föråldrade 70-talsteknik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Helt absurt att x86 är patenterad, ägs av Intel och måste licenseras.

x86 arkitekturen är en väldigt gammal arkitektur som körs på mer-eller-mindre alla världens persondatorer, den borde vara öppen för alla.

Förvisso har x86 30 år på nacken, men det är inte så att den inte utvecklats något under den tiden. Jag skulle gissa att de licenser de betalar för har att göra med de utökningar i instruktionsmängden som uppkommit sedan dess, snarare.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Helt absurt att x86 är patenterad, ägs av Intel och måste licenseras.

x86 arkitekturen är en väldigt gammal arkitektur som körs på mer-eller-mindre alla världens persondatorer, den borde vara öppen för alla.

Tvivlar på att du skulle haft samma uppfattning om det varit du som uppfunnit den.. Försök använda vidvinkelsoptiken nästa gång istället för skygglapparna

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Kan inte annat än hålla med. Eller så byter vi ut arkitektur helt och hållet och låter Intel leka själva med sin föråldrade 70-talsteknik.

Jag har en annan idé, vad sägs om att vi droppar allt som har med olja som drivmedel att göra, samtidigt som vi börjar skriva på papyrusblad och torkade djurhudar istället för papper i alla dess former och dessutom byter håll på jordens rotation. "Bara för att". Om du inte skulle förstå vart jag vill komma så kan det enklare förklaras med att det du föreslår inte direkt är gjort i varken en handvändning eller över en kafferast.. Återigen, vidvinkel ftw!
Och att tekniker härstammar från 30 år tillbaka i tiden betyder inte att den inte utvecklats. Med samma resonemang så skulle alltså syre som drivmedel (i exempelvis rymdfärjor) vara värdelöst idag, bara för att det använts sedan 1960-talet (om inte tidigare?)..

Permalänk
Medlem

Haha, vilket värdelöst resonemang du för AtreX. Faktum kvarstår att x86 är en föråldrad arkitektur med sina enorma begränsningar oavsett hur du vrider och vänder på det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Tvivlar på att du skulle haft samma uppfattning om det varit du som uppfunnit den.. Försök använda vidvinkelsoptiken nästa gång istället för skygglapparna

Intel och grabbarna på Intel som designade x86 arkitekturen har nog tjänat tillräckligt med pengar.

Sun Microsystems verkade inte ha några problem att låta alla använda sig utav SPARC arkitekturen.
Är inte USB, PCI, PCI Express, etc också fria öppna standarder?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Haha, vilket värdelöst resonemang du för AtreX. Faktum kvarstår att x86 är en föråldrad arkitektur med sina enorma begränsningar oavsett hur du vrider och vänder på det.

Du framstår inte som speciellt begåvad när du säger att det bara är att byta ut aritekturen. I princip varenda dator använder den arkitekturen, det skulle kosta så ofantligt mycket att byta ut den att det spelar ingen roll om det finns bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Du framstår inte som speciellt begåvad när du säger att det bara är att byta ut aritekturen. I princip varenda dator använder den arkitekturen, det skulle kosta så ofantligt mycket att byta ut den att det spelar ingen roll om det finns bättre alternativ.

Så om det FINNS bättre alternativ ska man inte byta till det bara för att det kostar pengar? Wow... så brukar det inte låta bland trogna Intelfans som tycks betala vad som helst för Intels värstingsprocessorer. Arkitekturen bör bytas ut av flera anledningar - en av dem är för att slippa Intels dominans. Men jag antar att du är en monopolförespråkare i alla lägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viceroy
Så om det FINNS bättre alternativ ska man inte byta till det bara för att det kostar pengar? Wow... så brukar det inte låta bland trogna Intelfans som tycks betala vad som helst för Intels värstingsprocessorer. Arkitekturen bör bytas ut av flera anledningar - en av dem är för att slippa Intels dominans. Men jag antar att du är en monopolförespråkare i alla lägen.

Det är ju inte direkt en liten summa det kostar att byta ut allt, och jag ser en liten amd-fanatiker i dig också Låt folk använda det dem använder. Det är väll ändå deras eget val?

Permalänk
Medlem

Jag tycker AMD borde släppa x86 helt och hållet och köra istället på en 64-bitars arkitektur. Vore sweet om de bara gjorde x64-processorer fast det är kanske också x86 egentligen...