Lag mot piratkopiering 2009

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Noctua har ju blivit lite av en mercedes eller bmw inom datorkylning. Men istället för att ha en karaktäristisk grill som bmw har man satsat på bajsbrun och laxrosa - olafett

Permalänk
Medlem

Personligen kan jag säga att jag köper lika mycket musik nu som jag gjorde innan 56k modemet åkte ner i papperskorgen.

Däremot så har typen av musik ändrats drastiskt. Från att ha lagt pengarna på Most Wanted X plattor så går mina pengar nuförtiden till mindre kända artister som jag vet är värda pengarna. Om man dessutom räknar med konserter så lägger jag idag betydligt mer pengar på musik än jag gjorde innan bredbandseran.

Detsamma gäller nog för film och till viss del spel.

Helt enkelt mer Dead By April/Lillasyster/Mimikry och mindre Metallica/Madonna/Britney helt enkelt

PS DRM-skyddade spel resulterar oftast i att jag inte köper det överhuvudtaget.

Visa signatur

Modifikationer blir alltid dyrare än man tänkt sig.

Permalänk
Medlem

Är det rätt att den nya Batman The Dark Knight drog in sammanlagt 3 miljader dollar? Och feta direktörer påstår att dom inte får in tillräckligt med pengar? Om inte fildelning fanns så skulle det enda utbudet vara kommersiella slynor som Carola Greatest Hits album o såna jävla skitartister som man bara har lust att spy på. Blir så jävla förbannad.

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
Ska en student spendera 500kr varje månad för ett överprisat spel ? OM man inte kunde tanka ner, tror ni att studenter skulle offra en hel veckas mat för ett spel???

Det är ingen rättighet att ha gratis underhållning, om man inte har råd får man låta bli. Jämför med allt annat man inte köper om man har ont om pengar...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torsten1
Är det rätt att den nya Batman The Dark Knight drog in sammanlagt 3 miljader dollar? Och feta direktörer påstår att dom inte får in tillräckligt med pengar? Om inte fildelning fanns så skulle det enda utbudet vara kommersiella slynor som Carola Greatest Hits album o såna jävla skitartister som man bara har lust att spy på. Blir så jävla förbannad.

Om siffrorna stämmer vet jag inte, men rätt är det. Om man vet vad folket vill ha kan man tjäna stora summor, och varför skulle detta vara något problem?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vart står det att de inte har uppfyllt sina vallöften? Jag hittar inte det. Sen så får du komma ihåg att det är 2 år kvar. Kom tillbaka då och läxa upp mig vad dom gjorde för fel.

öhh
dom lovade att hjälpa småföretag, har dom. nej
det var ett av deras tyngsta vallöften.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Jag tycker personligen inte om moderaterna och Reinfeldt efter hans positiva uttalande och Halalslakt. Men jag skriver inte en massa skit för det.

skriver bara den uppfattningen jag har

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Siffrorna kunde jag inte i huvudet, men jag visste ju för fan att det blev ett JA i valresultatet!

visst, jag hade fel på en punkt, fint. ja försökte bara få fram en poäng i all hast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Du måste antaligen vara 1. Dum 2. Naiv 3. Blandning mellan 1. och 2..

Jag däremot förstår att "riktig" demokrati, som du säger att det heter, inte är praktiskt genomförbart i Sverige. Jag förstår också att för mycket demokrati kan vara negativt.

du kan inte vara för smart själv när du inte gillar reinfelt men ändå försvarar du faktumet att dom löftena man la tyngd på vid valet har dom i bästa fall inte uppfyllt utan oftast helt vänt om och gjort tvärt emot vad dom skulle göra.

och inga fler länkar tack
kan du inte säga vilka löften du personligen tycker att dom uppfyllt så bra istället för att hänvisa till kvällsposten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zka
De som har pengar köper bra saker. Bra saker säljer, shit saker gör inte det.

Jättebra exempel, spelet sins of the solar empire sålde mycket mer exemplar än crysis (10x? finns på google iaf). Spelet hade INGEN skydd mot kopieringen eller liknande, de som gjorde spelet sa öppet att bra produkter säljer och att de har en bra produkt som de tänker förbättra ytterliggare med pachar och extra material !!!

Crysis, det enda som den har är en snygg miljö som ger en "wooow" känsla i 5min.

Och vad säger Crysis's tillverkare? jadu. PIRATKOPIERINGS fel...

Sins sålde inte alls i närheten av så mycket som Crysis. Crysis har sålt minst 1.5 miljoner och det var prat om att det faktiskt sålt 3 miljoner kopior.

Anledningen till att Sins of a Solar Empire anses vara en sån succe är för att spelet kostade mycket lite att göra, vilket syns i spelet. Crysis kostade 22 miljoner Dollar att tillverka. Sins of a Solar Empire kostade om jag inte miss minner mig, runt 1 miljon. Klart Crytek klagar om de ej får tillbaka sina pengar.

Permalänk

Jag tror att speltillverkarna och "entertainment buisness" skulle gå sämre om piratkopieringen inte fanns. Låt mig utrycka det på ett annat sätt.

Dem stora företagen skulle det säkert gå lite bättre för och då menar jag LITE! För dem flesta köper dvdboxen till storfilmerna eller har sett den på bio. Men tror inte dem som inte köpt skulle köpa om piratkopieringen inte fanns. Men dem verkar vilja tjäna 1% mer per år och minska sitt antal som sett filmen med 100 Miljoner människor varsegod.
Men det finns många ikke storfilmer som ingen skulle hört talas om, om dem inte hade sett den på torrentsidan. Speciellt serier! Jag tycker dem ska vara glada att folk vill se deras matrial bara.

Sen tror jag inte att piratkopieringen går att stoppa. Visst dem kan stänga av så att 90% inte gör det säkert. Men dem som är riktigt hardcore kommer alltid kunna göra det.
Det finns stora FTPnätverk med kryptering som skulle ta 300 år för den snabbaste superdatorn idag att knäcka. Och då är det bara på 1 paket. Sen måste dem köra igen på alla andra miljoner paket.

Om vi kollar på spelindustrin. Vad jag tror så hade inte ens många ens brytt sig att köpa spelet om dem inte hade fått prova det först. Det finns så mycket skräpspel, ungefär det mesta jag testar tycker jag är det iaf. Varför skulle jag gå och bli lurad på 400kr varje gång jag vill prova ett spel? Detta bör dem göra:
1. Komma på nått sätt att kunna prova fullversion ett tag och se om man är nöjd (då hoppas dem är bra nog för att göra ett spel som tar mer än 4 timmar att klara).
2.producera en annan typ av spel som kräver att du spelar det online och behöver konto med serial key.

Permalänk
Medlem

Svar från Bahnhof, frågade om dom tänkte ta nån speciell ståndpunkt mot detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jon Karlung
Hej,

Vi har ju gått ut med vår ståndpunkt ett antal gånger - vi är kraftigt negativa till det här eftersom man skapar en privat gräddfil för ett särintresse - dessutom får en privat organisation möjlighet att uppträda som privatpoliser. Det finns mycket negativt att säga. Tråkigt nog kan vi ju inte bara hålla på att tjata om det här. Det är mer ett politiskt parti som måste driva frågan. När det finns möjlighet och vid rätt tillfälle gör vi vår röst hörd.

Mvh,

/Jon

Och man förstår dom ju, en av dom få som faktiskt riskerar lite för att göra sin röst hörd, vad jag vet iaf. Vore kul med lite officiella ståndpunkter från samtliga ISP's runt om i landet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det är dax att ni datornördar vaknar upp. Den svenska majoriteten är emot piratkopiering, då är det en självklarhet att man försöker stoppa piratkopieringen.

"Den svenska majoriteten" förstår inte hur varken torrentz eller directconect funkar.

"Den svenska majoriteten" är rädda för ny teknik.

"Den svenska majoriteten" röstade på aliansen i senaste valet och hade alltså inget emot deras "piratpolitik".

En stor del av "Den svenska majoriteten" säger att de är emot fildelning men hänger fortfarande på piratebay på kvällarna.

"Den svenska majoriteten" är på väg att ändra sig och fler ungdomar tar plats i samhället.

Visa signatur

Chassi: Chieftec Dragon Moderkort: Asus P9X79 PRO PSU: Corsair TX 650W V2 80+ Bronze CPU: i7-3820 3.6 GHz CPU-Cooler: Cooler Master Hyper 212 EVO GPU: KFA2 Nvidia GeForce GTX 580 GPU-Cooler: Arctic Cooling Acelero Xtreme Plus RAM: Corsair 24GB (2x8192MB + 2x4096MB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan.Jarl
Men det finns många ikke storfilmer som ingen skulle hört talas om, om dem inte hade sett den på torrentsidan. Speciellt serier! Jag tycker dem ska vara glada att folk vill se deras matrial bara.

Men att folk ser filmer eller serier gynnar väl inte någon om de inte betalar för sig? Och särskilt serier kan jag tänka mig att många skulle kunna tänka sig att köpa om de inte fanns "gratis" på internet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan.Jarl
Sen tror jag inte att piratkopieringen går att stoppa. Visst dem kan stänga av så att 90% inte gör det säkert. Men dem som är riktigt hardcore kommer alltid kunna göra det.

Vad vill du säga med detta? Om man lyckas stoppa 90% av piratkopieringen har man vunnit en stor seger.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stefan.Jarl
producera en annan typ av spel som kräver att du spelar det online och behöver konto med serial key.

Det här är också en ofta uttalad åsikt, men är det verkligen önskvärt? Är world of warcraft-kloner det enda vi vill ha?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nallswe
"Den svenska majoriteten" röstade på aliansen i senaste valet och hade alltså inget emot deras "piratpolitik".

Ja dumma svenska majoritet trode de verkligen att aliansen skulle göra som de sa istället för tvärt emot.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosasnabel
Ja dumma svenska majoritet trode de verkligen att aliansen skulle göra som de sa istället för tvärt emot.

Jag antar att du inte har några exempel på detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag antar att du inte har några exempel på detta.

Jasså det gör du
Kan bara säga som cookie_monster "någon som kommer i håg valet? nej vi ska inte jaga fildelare.."
och länk från thomas http://christianengstrom.wordpress....iratjagarlagen/

Permalänk
Medlem

Det är helt skadat att nått sånt kanske går igenom, det måste finnas en bättre lösning så de där giriga människor i musik/ film branschen blir nöjda, och vi med.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosasnabel
Ja dumma svenska majoritet trode de verkligen att aliansen skulle göra som de sa istället för tvärt emot.

Ja, tyvärr har folk noll koll. När Alliansen påstod att de inte skulle jaga fildelare så var det bara valfläsk.

Moderaterna har alltid varit det parti som varit mest mot fildelning. Innan fildelningsfrågan blev stor så hade Moderaterna en helt annan officiell linje i frågan.

Förutom detta så är Moderaterna det parti som mest förespråkar mjukvarupatent!

Det folk inte fattar är att Moderaterna är värre än Bodström...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
öhh
dom lovade att hjälpa småföretag, har dom. nej
det var ett av deras tyngsta vallöften.

Dom har 4 år på sig att göra sina reformer, har det gått 4 år? nej.
Vänta 2 år så kan vi gå igenom vad dom gjort/inte gjort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
visst, jag hade fel på en punkt, fint. ja försökte bara få fram en poäng i all hast.

Det är ganska svårt att få fram en vettig poäng om du kommer med faktafel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
du kan inte vara för smart själv när du inte gillar reinfelt men ändå försvarar du faktumet att dom löftena man la tyngd på vid valet har dom i bästa fall inte uppfyllt utan oftast helt vänt om och gjort tvärt emot vad dom skulle göra.

och inga fler länkar tack
kan du inte säga vilka löften du personligen tycker att dom uppfyllt så bra istället för att hänvisa till kvällsposten.

Jag tycker som sagt var inte om Reinfeldt, men jag tycker inte att det berättigar att skriva en massa skit som inte stämmer. Och det gäller inte bara om Reinfeldt, det gäller allt vare sig det är nazism, kommunism, USA, kristendomen ja du fattar. Även om du inte tycker om något av dessa så ger det dig inte rätt och skriva falsk fakta. Förstår du?

Jag har redan förklarat varför jag inte kommer skriva vilka löften dom har uppfyllt och vilka som inte är uppfyllda än. Det får du ta reda på själv.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tänk om spel, film och musik kunde sluta leveras via affärer, vad är kostnaden för leaflets, manualer, boxar, frakt, mellanhänder osv..?

Strippa allt sånt skit och sälj all media digitalt för säg 1/10 del av vad det kostar idag. Då skulle iaf jag inte orka strula med piratat skräp. Tror många skulle göra samma och köpa istället och den totala summan de får in skulle öka radikalt. Tänk ett spel 50kr, en film 25kr en skiva 20kr.... skulle ni då orka ladda ner piratade versioner istället som strular och inte är lika bra?

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ventrue
Tänk ett spel 50kr, en film 25kr en skiva 20kr.... skulle ni då orka ladda ner piratade versioner istället som strular och inte är lika bra?

Eller så finns det inte länge något alternativ till att punga ut vad än ett företag begär. DVS kraftigt ökade priser.
Hur många skulle lära sig t.ex. photoshop ifall man var tvungen att betala drygt 5000kr?
För många av dessa applikationer finns det ingen marknad att hämta hos hemdatorerna, och sannorlikheten att man sedan införskaffar ett program till en arbetsplats för kostnaden av en extra arbetsstation sjunker drastiskt om användaren i fråga inte använt programmet tidigare.

För tillfället så köper jag bara spel som jag verkligen vill ha (inväntar Diablo 3 och Starcraft 2), kvantiteten av spel som är dåliga är enorm och jag kommer aldrig någonsin komma mig för tanken att testa dessa spel om de kostar mig upp emot 700 riksdaler per lir.

Wow har jag betalt tusentals kronor för vid det här laget och tror det är fler än jag själv som tänker/gör likadant.

Jag är helt och hållet emot lagen. Vinsterna företagen kommer att göra på den är liten i jämförelse med den smäll som den personliga integriteten kommer att ta.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Det är ganska svårt att få fram en vettig poäng om du kommer med faktafel.

nejdå, det är bara du som hänger upp dig på det istället för att se min poäng, medvetet naturligtvis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Jag tycker som sagt var inte om Reinfeldt, men jag tycker inte att det berättigar att skriva en massa skit som inte stämmer. Och det gäller inte bara om Reinfeldt, det gäller allt vare sig det är nazism, kommunism, USA, kristendomen ja du fattar. Även om du inte tycker om något av dessa så ger det dig inte rätt och skriva falsk fakta. Förstår du?

Jag har redan förklarat varför jag inte kommer skriva vilka löften dom har uppfyllt och vilka som inte är uppfyllda än. Det får du ta reda på själv.

palla, det jag skriver stämmer och alliansen har lurat sina väljare, liksom nästan alla regeringar före dom och du har inga åsikter. punkt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Eller så finns det inte länge något alternativ till att punga ut vad än ett företag begär. DVS kraftigt ökade priser.
Hur många skulle lära sig t.ex. photoshop ifall man var tvungen att betala drygt 5000kr?
För många av dessa applikationer finns det ingen marknad att hämta hos hemdatorerna, och sannorlikheten att man sedan införskaffar ett program till en arbetsplats för kostnaden av en extra arbetsstation sjunker drastiskt om användaren i fråga inte använt programmet tidigare.

För tillfället så köper jag bara spel som jag verkligen vill ha (inväntar Diablo 3 och Starcraft 2), kvantiteten av spel som är dåliga är enorm och jag kommer aldrig någonsin komma mig för tanken att testa dessa spel om de kostar mig upp emot 700 riksdaler per lir.

Wow har jag betalt tusentals kronor för vid det här laget och tror det är fler än jag själv som tänker/gör likadant.

Jag är helt och hållet emot lagen. Vinsterna företagen kommer att göra på den är liten i jämförelse med den smäll som den personliga integriteten kommer att ta.

Kunde inte sagt det bättre själv..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Hur många skulle lära sig t.ex. photoshop ifall man var tvungen att betala drygt 5000kr?
För många av dessa applikationer finns det ingen marknad att hämta hos hemdatorerna, och sannorlikheten att man sedan införskaffar ett program till en arbetsplats för kostnaden av en extra arbetsstation sjunker drastiskt om användaren i fråga inte använt programmet tidigare.

Detta är ju dock helt och hållet företagens problem, varför skall man försöka ge dem hjälp de inte efterfrågar och samtidigt bryta mot lagen? Många har dessutom egna lösningar, Mathworks erbjuder till exempel matlab nästan gratis till studenter.

Permalänk
Hedersmedlem

sykes90 och cippa90... Nu är det nog dags att lugna ner sig igen. Ta det privat, eller inte alls så blir det kanske fler hårda klappar under granen i jul.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torsten1
Är det rätt att den nya Batman The Dark Knight drog in sammanlagt 3 miljader dollar? Och feta direktörer påstår att dom inte får in tillräckligt med pengar? Om inte fildelning fanns så skulle det enda utbudet vara kommersiella slynor som Carola Greatest Hits album o såna jävla skitartister som man bara har lust att spy på. Blir så jävla förbannad.

Ännu en gång vill jag påminna om att man inte bör dra så enkla paralleller med att man gärna kan laddda ner lite få cheferna ändå är så rika då detta i så fall även rättfärdigar all annan typ av stöld. Man får gärna ta vad man vill av de rika då de ändå har så jävla mycket. Man bör nog inte ta lagen i egna händer med så dålig motivering...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Detta är ju dock helt och hållet företagens problem, varför skall man försöka ge dem hjälp de inte efterfrågar och samtidigt bryta mot lagen? Många har dessutom egna lösningar, Mathworks erbjuder till exempel matlab nästan gratis till studenter.

Jo känner igen det där men frågan är varför de inte gör det med andra program. Ta CAD program t.ex. de kostar normalt i spektrument 15000 - 150000 kr och ingen normal privatperson kan köpa det.

Varför inte erbjuda programmen gratis så länge det inte används i kommersiellt syfte.

Då lär sig fler programmen och fler företag kommer skaffa skarpa licenser.

Visa signatur

i7-3770k | AMD 7970

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Detta är ju dock helt och hållet företagens problem, varför skall man försöka ge dem hjälp de inte efterfrågar och samtidigt bryta mot lagen? Många har dessutom egna lösningar, Mathworks erbjuder till exempel matlab nästan gratis till studenter.

Det är bra och jag vet att många skoler erbjuder licenser helt eller näst intill gratis för studenter. Även microsoft har studentrabater. Men jag tycker att alla ska ha möjlighet till sådant, så länge det inte är något de faktiskt använder för en verksamhet och tjänar pengar på.

Men i grunden så tycker jag inte att det är det som är problemet.

Låt säga att du går in på youtube och tittar på ett filmklipp. Skulle du tycka att det är ok om någon sedan stämmer dig för att du var inne och såg det filmklippet? Och ska man behöva börja bli rädd för all text skrivet i blått (länkar)?

Låt säga att du öppnar en torrent med namnet "funny videoklipp" och när du sedan tankat ner den så visar det sig att det i själva verket är en bioaktuell film!! Du kanske tar bort den på direkten utan att titta på den, men skadan är redan skedd, din adress är registrerad och du har inte en chans att undkomma att bli stämd för stöld och avstängd från internet på livstid.

Jag säger absolut inte att det kommer att bli så, men om nu företagen får bestämma, varför skulle de vilja att du någonsin får komma åt internet igen om du nu missbrukat det så kraftigt?

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Inaktiv

Ligger något i det du säger zeagan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Det är bra och jag vet att många skoler erbjuder licenser helt eller näst intill gratis för studenter. Även microsoft har studentrabater. Men jag tycker att alla ska ha möjlighet till sådant, så länge det inte är något de faktiskt använder för en verksamhet och tjänar pengar på.

Det måste väl ändå vara upp till företagen att bestämma sådant, det är deras produkter. Om det nu är lönsamt att erbjuda gratis ickekommersiell användning borde de dock inte vara så svåra att övertala.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeagan
Men i grunden så tycker jag inte att det är det som är problemet.

Låt säga att du går in på youtube och tittar på ett filmklipp. Skulle du tycka att det är ok om någon sedan stämmer dig för att du var inne och såg det filmklippet? Och ska man behöva börja bli rädd för all text skrivet i blått (länkar)?

Det är naturligtvis inte bra om det blir så, men nu har vi väl ingen aning om hur eventuella lagar kommer att implementeras? Kanske blir beviskraven så hårda att ingen kan fällas i praktiken?

Permalänk
Avstängd

Elgots största intresse verkar vara att hela tiden motsäga folk oavsett vad de skriver. Skrev igår att det är fel att bolag och människor med mycket pengar skall kunna påverka våra beslutsfattare och den personliga intregriteten som alla har rätt till. Elgot klagade direkt. Det är väl inte svårt att fatta att detta lagförslag är osunt. Skit samma om det finns piratkopiering eller inte så är ju detta lagförslag helt absurdt. Så jag tycker inte att mina jämförelser med tex afrika och kolonialtiden var så himla off topics om man tänker efter lite. Så fort dessa bolags vinstmarginaler börjar naggas lite så skall tydligen samhället reagera på vanliga människors bekostnad. Detta är osunt och inte bra. Dessa bolag har täljt guld med smörkniv ( syftar främst på musik och filmindustrin ) i över fem decenier. De får helt enkelt anpassa sig efter marknaden. Och för sista gången, ta och jämför film och musik med många andra produkter angående kostnader och vinster och fundera lite över det. Har svårt att känna sympati för dessa skiv företag och de skall då ta mig faan inte kunna påverka den vanliga människans rättigheter oavsett om man är för eller emot piratkopiering. Är övertygad om att majoriteten håller med mig om detta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sykes90
nejdå, det är bara du som hänger upp dig på det istället för att se min poäng, medvetet naturligtvis

palla, det jag skriver stämmer och alliansen har lurat sina väljare, liksom nästan alla regeringar före dom och du har inga åsikter. punkt

Jag har läst alla dina och Crippa90s pajkastningsinlägg och måste säga att Crippa90 haft dom mest vällagade pajerna. Du kommer med naiva förslag, falsk fakta och verkar inte ens försöka förstå vad Crippa90 säger.
Alliansen har uppfyllt sina löften, inte alla, men mer än hälften. Som Crippa sagt otaliga gånger så har alliansen 2 år kvar i regeringen och därför också 2 år kvar att uppfylla resten av löftena. Vallöften går inte igenom samma stund som regeringen kommer till makten.

Sen dina helt blonda förslag på demokrati är ju bara skrattretande. Demokratin i Sverige fungerar så att "Folket" väljer vilka som ska "bestämma" över Sverige i 4 år, sen är det upp till regeringen som "Folket" har valt att bestämma vad som ska göras.

Omröstningar ÄR vägledande och inte något definitivt som regeringen måste följa. Däremot gör regeringen rätt i att följa folkets vilja.
Att EMU sköts upp på tiden är ju det bästa som kunde hända. Då får vi chansen att ändra oss om vi så skulle vilja det.
Jag tror till och med fler skulle rösta "Ja" för EMU idag än föra omröstningen, men det är bara något jag tror, inte fakta.

Men du kanske själv som 18-åring sitta och fila på budgetförslag och vilka lagar som ska gälla?
Vi skulle ju kunna ha en omröstning varje dag!
"Idag ska vi rösta om det är rätt att köpa bananer på ICA. Vilka är för och vilka är emot?"

Det finns mycket som är fel i världen och det finns mycket som borde göras. Den perfekta demokratin är en utopi.
Men du kan ju fortsätta leva i din fantasi-värld där allt fungerar i praktiken

EDIT: En sak till. Länkarna du givit står det bara att Alliansen har misslyckats med sina förslag, det betyder inte att dom inte genomfört dom. Det är skillnad på genomföra vallöften och misslyckas med dom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Elgots största intresse verkar vara att hela tiden motsäga folk oavsett vad de skriver.

Inte alls (även om jag nu råkade göra det igen). Jag stör mig dock lite på hur många som är av åsikten "oj så dyrt det är, jag tror jag låter bli att betala". Den naturliga reaktionen är givetvis att låta bli varan helt.
För övrigt bör priserna redan vara marknadsanpassade, annars skulle de snart bli det. Rimligen är det i bolagens intresse att maximera vinsterna, det vill säga (mängden sålda varor)*(vinst per vara).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte alls (även om jag nu råkade göra det igen). Jag stör mig dock lite på hur många som är av åsikten "oj så dyrt det är, jag tror jag låter bli att betala". Den naturliga reaktionen är givetvis att låta bli varan helt.
För övrigt bör priserna redan vara marknadsanpassade, annars skulle de snart bli det. Rimligen är det i bolagens intresse att maximera vinsterna, det vill säga (mängden sålda varor)*(vinst per vara).

Jag tror skillnaden är att du tänker som företagare och från ett företags perspektiv medan många andra här tänker utifrån ett mänskligt perspektiv utifrån individen. Inget fel med det, det är bra ta med fler aspekter på ett problem än att man bara ska sitta och klaga, men att minska på folks integritet och rättigheter med anledningen att företag ska kunna tjäna mer pengar ser jag inte som ett alternativ och tror inte att du gör det heller. Struktur & kontroll är inte alltid sunt.

Jag säger alltså inte att det är rätt att piratkopiera, bara att det inte är en rimlig lösning. Det bästa vore självklart om företagen hade en lösning till att skydda sin mjukvara, t.ex. genom någon typ av webb-baserade program där man arbetar uppkopplad osv.

Att klicka på en länk kan inte jämföras med att göra inbrott i en affär.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.