Komplett genomför sparpaket

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
DB är körda,
lagret i Staffanstorp bomas igen ...

Är detta något du gissar på kommer hända, eller har det redan hänt?

Permalänk

Beklagar först att de anställda i Rosersberg drabbas av besparningarna.

Komplette.se har sedan väldigt många år tillbaka varit min favorit, beroende på bra priser, snabba leveranser, problemfri reklamationshantering, sanningsenlig lagerstatus, bra web-funktioner (recensioner) och bra sortiment.

Jag har inte alltid varit Komplett trogen i alla lägen då prisskillnaden på någon större komponent varit för stor. Men dessa andra leverantörer har alltid inneburit osäkerheter i samband med reklamationer, då de varken svarar på mail eller returnerar utbyten inom rimliga tider...

Det vore illa för oss datorbyggare om butiken skulle hamna i sådant läge att de blev tvungna att lägga ner helt. Bättre då att de ser om sitt hus i tid så att de överlever den kommande lågkonjunkturen...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Tycker det är tragiskt när folk måste friställas från deras arbeten. Även om jag i stort sett bara handlat från Dustin sista tiden så känns det inte alls roligt.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
DB är körda,
lagret i Staffanstorp bomas igen ...

Undrar också om detta är fakta eller gissning för framtiden?

Permalänk
Medlem

Med den konstanta börskraschen blir det inte bättre heller. Folk oroar sig för mycket, alldeles för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Undrar också om detta är fakta eller gissning för framtiden?

Det är sant att de slår igen lagret.
Men körda?

All lagerhållning läggs ut på tredjepartslogistik och därför finns ingen mening med att ha kvar lokalen. Det står om det i nyhetsarkivet och sen en lång tråd i forumet där DB förklarar hur det ligger till.

Visa signatur

Tystast datorpark vinner...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vart ska man nu handla datordelar? Både DB & Komplett verkar ha problem ju...

inet och dustinhome är trevliga återförsäljare.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Synd att det går så dåligt för alla nu, har dessvärre inte handlat på Komplett, eller db på länge nu, har blivit Inet, då man kommer undan med en mycket billigare frakt och dessutom billigare delar i vissa fall.

Men det blir nog inte bättre nu, men ca 300.- i frakt som man har hos komplett vill man inte ha, beställde en komplett dator på Inet och fick ge 95kr i frakt för den, hos komplett blev det ju nästan 300 i frakt!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vart ska man nu handla datordelar? Både DB & Komplett verkar ha problem ju...

Inet såklart fett bra sida

EDIT: heande hade tipsat om inet redan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

varför gråter ni så mycket för? Bara att köpa från alina/inet/tbh, där har ni allt som komplett hade - dessutom billigare och med snabbare frakt. I somras köpte jag för första gången från inet/alina, ordern som jag lade registrerades efter 5 minuter(!) och det var packat och klart efter 30 minuter. Kanske hade jag tur, men beställer du samma dag så får du hem dina grejer dagen efter. Hur bra som helst. Jag överväger starkt att aldrig mer handla från komplett såvida de inte fixar fraktkostnaderna samt deras priser, samma gäller DB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
inet och dustinhome är trevliga återförsäljare.

Glöm inte webhallen. Inet och Webhallen är utan tvekan mina favoritbutiker nu för tiden. Innan var det datorbutiken och komplett.

Men komplett har så höga frakter att deras priser inte riktigt hänger med. Ofta har de haft billigare priser ända tills man räknar in frakten. Annars har de snabb leverans och bra support så på den fronten är det inga problem.

Datorbutiken tänker jag inte handla på igen inom de nästa halvåret framot i alla fall. Det tog dem 14 dagar att tillbakabetala en beställning som jag dagen efter avbeställde då de inte visste när sakerna skulle komma i lager och en annan butik redan hade dem i lager. Lite fult var det också att de drog pengarna direkt fastän de inte visste när de skulle få in sakerna. Jag fick även skicka in två mail till dem om att de var sena tills de sa "1-3 dagar" och förde över pengarna. Min kompis har också haft problem då de inte skickat iväg en order på 3 dagar där de har alla saker i lager och allt är betalt. Det verkar som om att det är kaos hos dem för tillfället för förra gången jag beställde där (och även förra gången jag avbeställde) så var det inga problem och alt var snabbt och smidigt.

Permalänk
Avstängd

Ni som klagar på att komplett har höga priser... hur fungerar era garantier, RMA och liknande?

Jag handlar från komplett då support kan man lita på att få från dom

Visa signatur

Mata inte trollen, forumet är fullt med sådan skit pack.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Ni som klagar på att komplett har höga priser... hur fungerar era garantier, RMA och liknande?

Jag handlar från komplett då support kan man lita på att få från dom

om vi ställer komplett och inet mot varandra så är Inet billigast, har längre garanti, snabbare leveranstid, bättre support.

det enda komplett har är sina fina TV reklamer.

edit: Inet har billigare leverans också, glömde det

Permalänk
Inaktiv

inet ftw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Sänk priserna på siten så får ni flera som betalar..

Jag har ratat bort komplett i alla mina senaste köp pga att priset alltid/oftast ligger minst en hundring jämnfört med andra leverantörer.

Som sist när jag skulle köpa hårddiskar så beställde jag från inet.se där kostade disken 1640:- medans på komplett.se kostar samma disk 1895:-.

Vad är det som rättfärdigar 255:- mer per disk?.

Exakt.
Jag har gjort samma sak.
Inet och DB e bäs imo.

Permalänk
Medlem

Ontopic = Synd att finansmarknaden är som den är, slår nog hårt mot alla tids nog...det är bara en tidsfråga och vi kommer nog få se fler datorföretag som kommer omfördela finanser och sparka personal

OffTopic = Jo frakten är ett problem för komplett då dom verkar skicka alla grejjer som enskilda kollin , beställde en laptop och router för nån vecka sen , frakten skulle bli ca: 95:- (kommer inte ihåg exakt men nått sånt). La sen till ett litet sketet LITET 8Gb USB minne och frakten steg till 179:- ?? inge kul att betala över 300:- för ett minne som kostar runt 240:- på sidan och på andra ställen...laptop och router skickades som 2 kolli med respektive kollinummer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p.nissen
Ni som klagar på att komplett har höga priser... hur fungerar era garantier, RMA och liknande?

Jag handlar från komplett då support kan man lita på att få från dom

Jag antar att de fungerar bra, har aldrig direkt behövt reklamera tillbaka någonting pga. garanti. Det skulle nog funka minst lika bra som kompletts, om inte bättre. Vad jag vet av inets support så svarar de fort, är trevliga och hjälper en iallafall. Det är mina personliga upplevelser.

Permalänk
Medlem

Komplett, DB, Inet, webhallen och dustin är där jag handlat på senaste tiden. Alla är bra på det mesta, men har någonting som de saknar, så de kompletterar varandra ganska bra. Jag hade ett RMA-ärende hos komplett, och det var fixat innan veckans slut.

Jag hoppas de klarar av eventuella kriser och kan fortsätta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
DB är körda,
lagret i Staffanstorp bomas igen ...

DB skulle ju ändra sitt lager till att ha mindre produkter hemma och förlita sig mer på underleverantörerna. Så det är ju möjligt att de flyttar till ett mindre lager.

Tycker DB har överlägset bäst websida. Stör mig på att komplett inte har något bra filter för att sortera bort produkter. Ut budet på komplett av vissa produkter (CPU kylare m.f.l) är ofta sämre och dyrare än DB. Nackdelen med DB är att deras leverans datum kan ändra sig efter att man beställt om de något de inte har inne för tillfället.

Permalänk

Gillar Kompletts uthämtningsställen. Då får man bara en extrakostnad på 29kr.
Skall man köpa i butik på Inet däremot, så lägger de ofta till duktigt på priset. Jag kollade på ett nätaggregat, men då det var dyrare att köpa det i butik än att köpa på nätet inklusive frakt, så blev det inget köp. Det blev Kompletts uthämtningsställe istället.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Puuh, tur att man har avbokat datan från DB Väntade nästan 2 månader tills jag gav upp och beställde från annat håll.

Visa signatur

Hellre fråga och se dum än att inte fråga och förbli dum.

🖥️: Ryzen 9 5900x, MSI X470 GAMING PRO MAX, Gigabyte 2070,
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL18, Fractal Design R5, 2x 1080p 1x 1440p

Permalänk
Medlem

Hos Inet tycker jag är riktigt mysigt o handla, finns vissa grejer som jag saknar men man kan inte få allt!
Behöver kanske inte ha utbud liknande DB eller komplett, men några mer tillverkare skulle inte va fel på vissa grejer.

Sen leverans tid omg beställde sent(läs 15.30) grejerna fanns på posten eftermiddag dagen efter!! Heder åt Inet, ska lätt handla där igen!

Permalänk
Medlem

Datorbutiken ska man inte handla hos. Dom strular alltid bort pengarna och prylarna.

Visa signatur

BitFenix Outlaw | MSI 970A-G46 | AMD FX-8350 | Sapphire R9 280X | Corsair DDR3 1600MHz 4x2GB | Kingston SSD V300 120GB | Noctua NH-U9B | Silverstone Strider 700W

Permalänk
Komplett.se

Hej,

vill bara lämna lite korta kommentarer. De stundtals tuffa beslut som tagits den senare tiden är inte helt ovanliga i samband med större samgåenden. Som bekant för vissa har Komplett förvärvat Inwarehouse.se i Sverige samt fusionerat med TCG i Norge. En del förändringar ter sig då ganska naturliga och kanske framförallt då att vi försöker effektivisera vår lager- och logistiklösning i största möjliga mån. Målsättningen är givetvis att få en ännu mer effektiv logistikkedja både mot kund och för oss själva.

Detta innebär på intet sätt att Komplett.se:s existens är hotad. Bolaget står på en solid ekonomisk grund, vilket bland annat vår AAA-rating hos soliditet visar. Sverige är en högt prioriterad marknad där vi har en välmående och stabil verksamhet.

Avvecklingen av lagret i Rosersberg kommenterades även i denna tråd:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Citat:

Hej!

Komplett.se och Inwarehouse.se ägs av börsnoterade Komplett ASA. Bolaget har en solid ekonomi med en omsättning på över 5 miljarder per år och står alltså på en stabil grund.

Det är till dags dato endast Inwarehouse som har använt sig av lagret i Rosersberg. Från och med den 1 november kommer även Inwarehouse att uteslutande använda sig av vårt nordiska centrallager.

Bakgrunden till beslutet att stänga lagret i Rosersberg är att koncernen önskar samla all logistik för den nordiska marknaden i Norge. Detta kan möjligen te sig underligt utifrån, inte lika mycket så om man gräver djupare. Komplett-koncernen har under det senaste året fusionerat sig med norska TCG, som även de påbörjat byggnation av ett nytt lager. Detta samgående har gjort att vi har fått revidera vår logistikstrategi och besluta oss för att samla kraften i två större hypermoderna, och till stora delar robotiserade, lager på över 20 000 m2. Det faktum att de ligger 100 meter från varandra gör även det sitt för att göra logistikkedjan effektivare.

I arbetet med att integrera och omorganisera delar av Inwarehouse har vi tappat några marknadsandelar, men vi förväntar oss en snabb återhämtning. Komplett.se fortsätter att växa och har haft en mycket positiv utveckling de senaste åren. Komplett.se-kunder kommer inte att märka något av denna förändring, samtidigt som Inwarehouse-kunder kommer att få uppleva ett bättre sortiment och snabbare leveranser.

Om det finns ytterligare frågor rörande beslutet går det givetvis bra att ställa dem här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar
Stör mig på att komplett inte har något bra filter för att sortera bort produkter.

Då får vi hoppas att det som gick live idag faller dig i smaken. Detta är under test och kommer att fortsätta utvecklas. Även sökfunktionen är nu "smartare" med filtrering.

http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10011 - Laptops
http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10448 - TV

MVH
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk

Jag har handlat från många olika affärer de senaste åren , bl.a Webhallen,DB,Komplett och Inet. Vad jag har fått för intryck är att Inet är bäst på priser,lev tider,support(sjukt bra support).

Ska man köpa spel så är det Webhallen som gäller helt klart. Billiga proser samt så får man spel dagen efter.

DB var min favobutik innan och har handlat varor för flera tusen kronor ,men efter den här lageraffären har jag tappat förtroende för de. Deras priser och lev tider var som lockade mest nu är inget av det bra.

Jag tycker att Komplett är okej,men deras priser är riktigt höga om man jämför med deras komkurenter.

Visst folk kommer säga deras support är bra , men då säger jag vad är det för fel på INETS support?

Det tar bara några minuter att få tag på någon och service och kundstjänst är superb.

Hur vet jag det?

Jag jobbar själv inom kundservice och vet vad bra kundservice är.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

Sista gången man beställde hos komplett då

bye bye, nämen man vet aldrig hur det blir eller går som och jag hoppas allas kriser "som säkerligen är lite överdriven och sedan kan beskyllas för att skära ner på personal"

Undrar hur mycket flytten av allt kommer att kosta från lagerhuset här i sverige till norge jag, lär inte bli billigt dock.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
På den svarta marknaden handlas de ju bara med euro nuförtiden har man ju hört, både bra och dåligt.

Spelar väl ingen roll om det är dollar eller euro när man handlar med en svag krona!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Komplett är mysiga och bra tycker jag . Men om jag måste välja någon annan så skulle det nog bli Dustinhome, de känns rekorderliga.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Vart ska man nu handla datordelar? Både DB & Komplett verkar ha problem ju...

Inet så klart

Permalänk
Hjälpsam

Komplett är knappast hotat bara för att dom stänger ett av sina lager.
Har haft några RMA hos dom och det har alltid sköts exemplariskt.
Det är först när någonting strular, som man märker vilka som man kan lita på.
Ruskigt snabb leveranstid har dom också.
Priserna är bra även om dom inte alltid är billigast, men jag är beredd att betala aningen mer, hos någon jag litar på och haft god erfarenhet av.
Sen är det inte heller sällan som Komplett är billigast på vissa produkter.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |