The Elder scrolls 5!?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Umarrion
hoppas verkligen bethesda går tillbaka till morrowind stilen.
men dem vill väl tjäna så mycket pengar som möjligt och då kan dom inte göra ett spel som bara hardcore spelare kör

Säg hej till Pelle, han är 14 år. Pelle kan inte tänka för sig själv, han gillar inte RPG. Pelle gillar att slå på fiender med stora svärd. Pelle är döden för oss som gillade TESIII, men inte IV.

Jag hatar Pelle.

EDIT:

Till någon på förra sidan som tydligen tyckte att jag smutskastade MMORPGs:

Ni har WoW, ni har Guild Wars, ni har WAR och ni har AoC. Lämna Elder Scrolls till oss som faktiskt gillar spel som kräver lite tankeverksamhet.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Säg hej till Pelle, han är 14 år. Pelle kan inte tänka för sig själv, han gillar inte RPG. Pelle gillar att slå på fiender med stora svärd. Pelle är döden för oss som gillade TESIII, men inte IV.

Jag hatar Pelle.

EDIT:

Till någon på förra sidan som tydligen tyckte att jag smutskastade MMORPGs:

Ni har WoW, ni har Guild Wars, ni har WAR och ni har AoC. Lämna Elder Scrolls till oss som faktiskt gillar spel som kräver lite tankeverksamhet.

Hahahahaha bra sagt. Glöm inte att Pelle även kom till FPS-genren och ville ha enorma textrutor, health/ammo som lyser på marken, läka sig till fullt efter varje strid och konstigt styrning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ovanstående ingår i "kan inte tänka för sig själv"

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

I sista numret av PC gamer (januari) så finns det på sida 95 2st bilder. Dels ett V och en Fallout symbol. 5:an (V:et) liknar VÄLDIGT mycket V:et i som finns i Oblivions titel (The Elder Scrolls IV). Kan det vara TES: 5?

Permalänk

På G är det allt, och ryktena börjar bli fler och fler. Dom lär komma med ett officiellt uttalande om det i år, troligtvis när spelmässorna drar igång igen mot slutet av våren Börjar bli riktigt nyfiken!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm, har inte fått mitt Januarinummer av PC gamer än

Kommer det ett Elder Scrolls V så köper jag det omedelbums
(Såvida det inte blir nåt fjortis MMORPG med månadsbetalning. Inget förstör spelkänslan mer än att ha massa spelare med barnsligt chatt. Kommer jag till en antik hemlighetsfull ruin och tränger djupt in den för att utforska dess hemligheter vill jag inte se ett gäng rofl lolzor barn längst därinne som förstör all uppbyggd spänning genom sin existens.).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Håller med. Är väldigt skeptisk till ett TES-MMO faktiskt, med tanke på hur enformiga och oseriösa dom brukar bli. Plus att man inte kan modda spelet längre, vilket var den stora charmen med de tidigare titlarna.

Men men, intressant blir det iaf att se vad dom hittat på. Och jag hoppas innerligt att det är gjort för första-persons vyn som Oblivion. Annars kommer jag nog inte spela det alls.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Säg hej till Pelle, han är 14 år. Pelle kan inte tänka för sig själv, han gillar inte RPG. Pelle gillar att slå på fiender med stora svärd. Pelle är döden för oss som gillade TESIII, men inte IV.

Jag hatar Pelle.

EDIT:

Jag har inte spelat morrowind mer än prövat det hos kompisar, skulle du kunna förklara för mig varför TESIII är så mycket bättre än oblivion? enligt mig är oblivion ett utav de bästa rpg som finns, Grafiken är helt otrolig, fastän att spelet har ett par år på nacken (4år gammalt väl?) alla uppdrag som man kan snubbla in på gör det mycket mer hållbart än andra rpgs, jag tycker det är en härlig känsla med AIn. Som sagt har inte spelat Morrowind mer än prövat på, men jag ser att många smutskastar oblivion utan att förklara varför, vore intressant att få höra din motivering

// Kungkisstank

Permalänk

Det folk hyllar mest med Morrowind är typ storyn och spelvärlden.

Vad gäller spelvärlden så är ju Cyrodiil minst lika lore-trogen som Morrowind. Att själva temat lackar "fantasy" jämfört med Morrowind är ju just för att det är landet av Imperials, som har ett mer klassiskt riddar-tema istället för en massa konstigheter, både vad gäller natur och arkitektur. Så på den fronten är det ju helt enkelt en smaksak, om man nu vill föredra något speciellt.

Story-mässigt, om man ser på huvudstoryn, så har inte Oblivion direkt mycket att komma med. Däremot så ligger det otroligt mycket spännande lore och historier utspritt i själva spelvärlden, som fördjupar sig mer på historia, karaktärer, guilds och legender. Om man inte spelar Oblivion rätt så är det otroligt lätt att missa, och man kan då lätt se det som ett spel utan djup. Det gäller helt enkelt att skapa lite struktur på det, sortera faktan och koncentrera sig på enstaka grejer i taget. Då kan man luska fram riktigt häftiga grejer tillslut Och sådant finns det massor utav, men det är som sagt inte något man direkt får upp automatiskt i sin logg, utan det ställer högra krav på spelaren.

Dom som dissar Oblivion har iaf troligtvis inte gett det en ordentlig chans, och tror att det bara handlar om att hacka sig fram i stora gröna miljöer och grottor och följa en löjlig story. Jag är dock inte lika fördjupad i Morrowind, då jag inte har lyckats ta mig in i det pga det otroligt avtändande gameplayet, men jag ser helt klart varför många gillar det i övrigt. Men jag förstår faktiskt inte heller varför gamla Morrowind-spelare har så svårt för att gå över till Oblivion. Varför tar dom det inte seriöst? Det känns snarare som att dom inte vill gilla det

Edit: Detta är iof kanske lite offtopic egentligen.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Det folk hyllar mest med Morrowind är typ storyn och spelvärlden.

Vad gäller spelvärlden så är ju Cyrodiil minst lika lore-trogen som Morrowind. Att själva temat lackar "fantasy" jämfört med Morrowind är ju just för att det är landet av Imperials, som har ett mer klassiskt riddar-tema istället för en massa konstigheter, både vad gäller natur och arkitektur. Så på den fronten är det ju helt enkelt en smaksak, om man nu vill föredra något speciellt.

Story-mässigt, om man ser på huvudstoryn, så har inte Oblivion direkt mycket att komma med. Däremot så ligger det otroligt mycket spännande lore och historier utspritt i själva spelvärlden, som fördjupar sig mer på historia, karaktärer, guilds och legender. Om man inte spelar Oblivion rätt så är det otroligt lätt att missa, och man kan då lätt se det som ett spel utan djup. Det gäller helt enkelt att skapa lite struktur på det, sortera faktan och koncentrera sig på enstaka grejer i taget. Då kan man luska fram riktigt häftiga grejer tillslut Och sådant finns det massor utav, men det är som sagt inte något man direkt får upp automatiskt i sin logg, utan det ställer högra krav på spelaren.

Dom som dissar Oblivion har iaf troligtvis inte gett det en ordentlig chans, och tror att det bara handlar om att hacka sig fram i stora gröna miljöer och grottor och följa en löjlig story. Jag är dock inte lika fördjupad i Morrowind, då jag inte har lyckats ta mig in i det pga det otroligt avtändande gameplayet, men jag ser helt klart varför många gillar det i övrigt. Men jag förstår faktiskt inte heller varför gamla Morrowind-spelare har så svårt för att gå över till Oblivion. Varför tar dom det inte seriöst? Det känns snarare som att dom inte vill gilla det

Edit: Detta är iof kanske lite offtopic egentligen.

Jag tyckte hela systemet med att fienden alltid ligger på ungefär samma level som du förstörde hela spelet och känslan. Klarade t.ex. av arenan det första jag gjorde. Det blir helt enkelt inte trovärdigt. Hela spelvärlden ska inte vara centrerad runt spelaren. Alla får bättre vapen och rustning om jag blir bättre. Oookey?!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Det folk hyllar mest med Morrowind är typ storyn och spelvärlden.

Vad gäller spelvärlden så är ju Cyrodiil minst lika lore-trogen som Morrowind. Att själva temat lackar "fantasy" jämfört med Morrowind är ju just för att det är landet av Imperials, som har ett mer klassiskt riddar-tema istället för en massa konstigheter, både vad gäller natur och arkitektur. Så på den fronten är det ju helt enkelt en smaksak, om man nu vill föredra något speciellt.

Mja, vad jag vet så är det faktiskt inte alls så värst troget tidigare lore. Imperials är inte riddare, de är Romare. Cyrodiil skall väl också ligga i ett mer tropiskt klimat, nästan djungel och Imperial City skall vara mycket mer rött och guld enligt tidigare spel, inget av det hängde med till Oblivion.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag tyckte hela systemet med att fienden alltid ligger på ungefär samma level som du förstörde hela spelet och känslan. Klarade t.ex. av arenan det första jag gjorde. Det blir helt enkelt inte trovärdigt. Hela spelvärlden ska inte vara centrerad runt spelaren. Alla får bättre vapen och rustning om jag blir bättre. Oookey?!

Jaja .. men det här med levelingsystemet är ju löst sen flera år tillbaka nu?
Visst, man måste modda lite, men det bör man ju med TESIII med om man inte vill få ont i ögat.

Har bara spelat Morrowind en bråkdel av tiden jag lagt på Oblivion; några tusen timmar.
TESIV går att göra nästan vad man vill med & är fantastiskt .. om man fixar levelingsystemet först.

Mvh

Permalänk
Avstängd

Testade Morrowind men en mindre laglig kopia (endast för tests skull) , men det var tur att jag inte köpte Morrowind. Känslan som finns i Oblivion fanns inte där och så visste jag inte ett skit vad jag skulle göra för nåt. Nu ligger i alla fall skivorna på soptippen.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Båda spelen har sin tjusning. Oblivion ser bättre ut och har en del godis att erbjuda utöver huvuduppdragen. Vilken är tur det, för att gå in i waygate efter waygate blir riktigt tröttsamt! Har faktiskt försökt klara ut Oblivion säkert 5-6 gånger men har aldrig lyckats då jag tröttnat (även fast jag har kunnat se "ljuset i tunneln"). Däremot erbjuder Shivering Isles en stor portion mer spelglädje om man ser till huvuduppdragen :).

Angående Morrowind beskrev Mr. Bravo det ganska bra. Mer fantasy känsla och inte lika "stelt" som Oblivion ibland kan kännas. Sedan får man inte glömma bort Morrowinds mysiga themesong som är en av mina favoriter genom tiden .

Edit: Rättade till "Island" till "Isles" som det ju heter.

Permalänk
Avstängd

Jag spelade både Arena och Daggerfall (och jobbade mig igenom Redguard men undvek Battlespire...) och tycker nog att Daggerfall var allra bäst men sedan kommer Oblivion utan tvekan. Det som saknas i Oblivion är en djupare story med riktigt politisk intrig, nu känns det mer som... Assassins Creed eller valfritt annat plattformsspel. Daggerfall var grymt med sina otroliga alternativ, sedan var det kanske lite för stort och djupt för den breda massan men kan nästa spel kombinera mod-vänligheten i Oblivion med djupet i Daggerfall så är det väl lika bra att kliva in i singellivet och leva i celibat några år...

Permalänk
Medlem

Morrowind var ett helt klart mycket bättre spel. Jag gillar Oblivion men den Röda pilen förstörde verkligen hela sättet man spelar TES på. Som sagt ingen tankeverksamhet levling bara helt värdelös. Och det går inte att inte använda sig den röda pilen eftersom att journalen i detta spelet knappt bidrar med nån detaljerad information. Nej tack vet jag Morrowind där man var rädd för vissa varelser för att de dödade en på ett slag och man var tvungen att läsa lite text för att klara quests.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag spelade både Arena och Daggerfall (och jobbade mig igenom Redguard men undvek Battlespire...) och tycker nog att Daggerfall var allra bäst men sedan kommer Oblivion utan tvekan. Det som saknas i Oblivion är en djupare story med riktigt politisk intrig, nu känns det mer som... Assassins Creed eller valfritt annat plattformsspel. Daggerfall var grymt med sina otroliga alternativ, sedan var det kanske lite för stort och djupt för den breda massan men kan nästa spel kombinera mod-vänligheten i Oblivion med djupet i Daggerfall så är det väl lika bra att kliva in i singellivet och leva i celibat några år...

Jo visst, tänk om Daggerfall hade släppts med dagens grafik, då hade det varit underbart. Daggerfall finns ju för övrigt att ladda ner gratis via Bethesdas hemsida, väldigt trevligt då CD-ROM versionen inte är optimerad för datorerer från 1998 och framåt vilket fick det att gå på speed.

Inget bättre än att traska ut i vildmarken och levla lite i början, för att helt plötsligt stöta på en Zombie eller en liten drake, då var det tack och adjö.

Synd att inte fler spel använder samma ide som de hade i detta spel, med en questgenerator, vilket ledde till att man kunde fråga samma snubbe efter uppdrag i eveigheter. Och sen ska vi inte glömma de fantastiska hjärtattacks tillfällerna som spelet bidrog med, eller de helvetiska labyrintzonerna som man verkligen behövde teleport spell för att ta sig ut ifrån.

Ja usch, det var tider det!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Avstängd

jaja man får väl jobba igenom det lite mer. Men ändå Daggerfall var ändå grymt bra för sin tid, trots sina brister...

Permalänk
Medlem

Var det inte i Oblivion där alla fiender hade ett visst förhållande mellan din level under hela spelet.

Så det kvittade mer eller mindre vad du hade för level för det anpassades.

Detta är inget påhopp utan jag undrar på riktigt, kan minnas fel.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Jo det stämmer att det är så. Det kan avhjälpas, om man vill, genom att modda spelet. Men det är samma sak i Dragon Age: Origins och antagligen ett flertal andra spel. Varför man gör så vet jag inte, lite tråkigt är det allt. Skulle önska att en Giant Rat var klyftig nog att inte ge sig på en level 49 karaktär men det kanske är att be om för mycket

Permalänk
Medlem

För dom som gillar läsa om The Elder Scrolls lore

The Elder Scrolls lore

Permalänk
Medlem

Vad säger ni, har dom ändrat level systemet i Oblivion ?
Gäller det också till ps3 ? för då funderar jag på att köpa det..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jag köpte Morrowind på XBOX när det var släpptes. Kan hålla med om att vissa saker är bättre än Oblivion men i det stora hela är oblivion överlägset. Jag spelar annars mer linjära RPG så för mig att inte ha waypoint å bli utkastad i ett enormt landskap där man ska hitta saker utan att ha någon aning om vart man ska var inge skoj. Tröttnade ganska fort.

Sen tycker jag de kunde sattsa mer på story å sånt, det har varit deras svaga sida. Både Oblivion å Fallout 3 hade kassa main quests. Men ska väl inte jämföra Bethesda med Bioware.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Oblivion var ett jäkla överhypat hopkok av min/maxing, usel AI och korkade dialoger. Det är nästan så jag undrar om större delen av den spelande befolkningen drabbades av en kollektiv stroke i samband med releasen, för det ÄR inte bra. Grafiken var det enda som talade för spelet, resten var skit.

Någon som minns hur mycket AI:n hypades? Stadsbor går omkring och lever sina egna liv. Visst, sure. De krockar med varandra på gatan och pratar om mudcrabs i 30 sekunder innan de spasmar till, vrider sig lite, krockar igen, står och glor och... börjar prata om mudcrabs.

Moddingfreaks har säkert sitt lystmäte, och jag beundrar vissa av de tillägg som kom, men det gör mig inte mindre förbittrad. Bethesda släppte ett medelmåttigt spel och fokuserade på att kränga hästrustning medan de lät en oavlönad fanbase fixa problemen.
Blää.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Vad säger ni, har dom ändrat level systemet i Oblivion ?
Gäller det också till ps3 ? för då funderar jag på att köpa det..

Nej, det är bara moddare som själva ändrat till pc versionen ofc.
Teknocide: Det om ai'n fick mig att skratta. Visst är det så.

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem

Citerar mig själv:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
Jaja .. men det här med levelingsystemet är ju löst sen flera år tillbaka nu?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Var det inte i Oblivion där alla fiender hade ett visst förhållande mellan din level under hela spelet.
Så det kvittade mer eller mindre vad du hade för level för det anpassades.
Detta är inget påhopp utan jag undrar på riktigt, kan minnas fel.

Som sagt var ..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Vad säger ni, har dom ändrat level systemet i Oblivion ?
Gäller det också till ps3 ? för då funderar jag på att köpa det..

PC avses givetvis i den här forumdelen. Sorry.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ceogar
Jag gillar Oblivion men den Röda pilen förstörde verkligen hela sättet man spelar TES på. Som sagt ingen tankeverksamhet levling bara helt värdelös. Och det går inte att inte använda sig den röda pilen eftersom att journalen i detta spelet knappt bidrar med nån detaljerad information.

Likadant med detta. Man moddar bort pilar & kompasser på 5 minuter numera.
Själv kör jag (i princip) aldrig med questmarkör, spelarmarkör eller kompass.

Lösningen för levelingsystemet är givetvis modden "Oscuros Oblivion Overhaul",
som numera kommer med en win-installer som gör den busenkel att installera.
Oscuros Trailer

Inte heller jag tycker mainquestet i Oblivion är något att ha.
Det saknar djup, personutvecklingen är i princip noll & det är tråkigt & enformigt.

Det spel jag har på standby just nu har säkert 100h på sig & jag har inte rört
MQ över huvud taget, jag gör bara det om jag vill spela en modd som kräver att
man ska ha klarat MQ innan modd-quest-scriptet går igång.
Det finns f.ö. säkert ett tiotal quest-mods därute som samtliga har avsevärt större
djup än Oblivions MQ. Exempelvis:

Verona house quest. - "Husmodd" med enormt bra (voice:at) quest med vampyrvibbar.
Malevolent. - En rustning som tar makten över spelaren. Asbra helt enkelt. Trailer
The lost Spires. - Quest, Guild, voice:ad, svek & konspirationer. Grym. Trailer
Blood & Mud (Deluxe Anglais). - En mörk hemlighet lurar i Bravil. Voice:ad. Fantastisk. Trailer
Ruins´Tale. - Hjälp en lönnmördar-argonier att reda upp sitt liv .. typ. Trailer

Osv.

Edit/ Fixade lite trailers. /Edit.

Permalänk
Medlem

Vi börjar med en lätt OnTopic här då;

Självfallet ser man fram emot TESV. Så vitt jag har förstått det så arbetar Bethesda både med tidigare nämnda SP-spel och MMO't samtidigt, och då kan man inte klaga på på att det också dyker upp ett MMO. Så länge Bethesda inte bestämmer sig för att lägga allt krut på TESO i stället för kommande SP-titlar.

--------------------------------

Och nu ger jag mig in i diskussionen;

Själv sitter man på både Oblivion och Morrowind, och jag kan helt klart säga att jag, efter en del moddande, föredrar Oblivion. Det beror till stor del på att man, efter att ha kommit in i TES-serien via Oblivion till konsol (Hädelse, jaja, men jag skärpte mig och köpte efter avklarat Obl. till xbox även Oblivion till PC) och sedan gått direkt till tidigare nämnda spel på PC, så känns Morrowinds spelmekanik otroligt... Seg, i brist på bättre benämning.

Men samtidigt kan jag också säga att det finns en hel del saker som väger upp för de utdaterade punkterna, såsom handling och djup. Fraktionssystemet är till exempel inte bara ett sätt att visa hur långt du har kommit på uppdragskedja X. I stället står alla fraktioner i relation till varandra, så ökar du ditt rykte med en, kan det sjunka hos en annan. Nu finns det förmodligen moddar som gör det samma i Oblivion, men jag har inte stött på någon än.

För er som äger både Oblivion och Morrowind, men har svårt att ta er in i Morrowind, eller annars bara föredrar Oblivions motor, har jag dock ett tips. Den utav Bethesda fruktade "Modden som inte får nämnas vid namn", Morroblivion. En mod som för över landområdet Morrowind till Oblivion, så länge du har bägge spelen installerade på datorn. Även NPCs förs över. Utöver det så finns det en fangrupp som arbetar på att återskapa det innehåll som inte kan föras över, såsom monster och uppdrag.

Det kräver att man läser på lite innan man genomför installationen, men all den informationen, samt modden i sig, finns på den tidigare nämna fangruppens hemsida;

http://morroblivion.com/

Ha det gött.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR200 CPU: AMD Ryzen 9 5950X CPU-Kylare: NZXT Kraken X63 w. 2x Noctua NF-A14 Moderkort: ASUS Crosshair VIII Impact RAM:G.Skill 32Gb DDR4 3600MHz @14.14.14.36 1.45V GPU: ASUS ROG STRIX RTX 3090 OC SSD: 2x WD Black 850 SN850 1TB PSU: Corsair SF750 750W Platinum

Permalänk

Vet inte om det nämnts här men jag har hört ryktas (i pc-gamer) att nästa TES ska bli ett MMORPG. Detta kan bli mycket spännande, hoppas bara du öppnar upp hela Cyrodill.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TompiQ
Vi börjar med en lätt OnTopic här då;

Självfallet ser man fram emot TESV. Så vitt jag har förstått det så arbetar Bethesda både med tidigare nämnda SP-spel och MMO't samtidigt, och då kan man inte klaga på på att det också dyker upp ett MMO. Så länge Bethesda inte bestämmer sig för att lägga allt krut på TESO i stället för kommande SP-titlar.

--------------------------------

Och nu ger jag mig in i diskussionen;

Själv sitter man på både Oblivion och Morrowind, och jag kan helt klart säga att jag, efter en del moddande, föredrar Oblivion. Det beror till stor del på att man, efter att ha kommit in i TES-serien via Oblivion till konsol (Hädelse, jaja, men jag skärpte mig och köpte efter avklarat Obl. till xbox även Oblivion till PC) och sedan gått direkt till tidigare nämnda spel på PC, så känns Morrowinds spelmekanik otroligt... Seg, i brist på bättre benämning.

Men samtidigt kan jag också säga att det finns en hel del saker som väger upp för de utdaterade punkterna, såsom handling och djup. Fraktionssystemet är till exempel inte bara ett sätt att visa hur långt du har kommit på uppdragskedja X. I stället står alla fraktioner i relation till varandra, så ökar du ditt rykte med en, kan det sjunka hos en annan. Nu finns det förmodligen moddar som gör det samma i Oblivion, men jag har inte stött på någon än.

För er som äger både Oblivion och Morrowind, men har svårt att ta er in i Morrowind, eller annars bara föredrar Oblivions motor, har jag dock ett tips. Den utav Bethesda fruktade "Modden som inte får nämnas vid namn", Morroblivion. En mod som för över landområdet Morrowind till Oblivion, så länge du har bägge spelen installerade på datorn. Även NPCs förs över. Utöver det så finns det en fangrupp som arbetar på att återskapa det innehåll som inte kan föras över, såsom monster och uppdrag.

Det kräver att man läser på lite innan man genomför installationen, men all den informationen, samt modden i sig, finns på den tidigare nämna fangruppens hemsida;

http://morroblivion.com/

Ha det gött.

Det hade jag ingen aning om, kul i alla fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Oblivion var ett jäkla överhypat hopkok av min/maxing, usel AI och korkade dialoger. Det är nästan så jag undrar om större delen av den spelande befolkningen drabbades av en kollektiv stroke i samband med releasen, för det ÄR inte bra. Grafiken var det enda som talade för spelet, resten var skit.

Någon som minns hur mycket AI:n hypades? Stadsbor går omkring och lever sina egna liv. Visst, sure. De krockar med varandra på gatan och pratar om mudcrabs i 30 sekunder innan de spasmar till, vrider sig lite, krockar igen, står och glor och... börjar prata om mudcrabs.

Moddingfreaks har säkert sitt lystmäte, och jag beundrar vissa av de tillägg som kom, men det gör mig inte mindre förbittrad. Bethesda släppte ett medelmåttigt spel och fokuserade på att kränga hästrustning medan de lät en oavlönad fanbase fixa problemen.
Blää.

What he said. Själv föredrar jag Morrowind, eller för all del, Daggerfall, i ren jämförelse.

OnT: Det ska bli mycket intressant att testköra femman. Den som lever får se.