OpenOffice.org 3 klar för nedladdning

Permalänk
Melding Plague

OpenOffice.org 3 klar för nedladdning

Öppna alternativ är på frammarsch. Applikationssviten OpenOffice.org är nu uppe i den tredje versionen och nyheterna är många.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

laddade igår.. har inte provat så mycket men det verkar som att det är trevligare att använda an 2:an.. Zoom funktionen i Writer är också väldigt trevlig!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu när man redan har Office 07 känns det där rätt onödigt

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Installerade på macen någon gång vid 9 på morgonen, men det verkar bra.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Laddar ner OpenOffice är ett kanon program.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Helt underbar.. Har alla funktioner jag behöver!

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

Använde detta på en gammal dator som jag hade ubuntu på Tankade det på några min, instalerar ikväll Sjukt bra alternativ till Microsoft Office

Permalänk
Medlem

Trevligt.

Dock så borde SweC skriva att det är svenska versionen dom länkar till, jag var nära på att dra ner den som ni hade länkat till

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Trevligt.

Dock så borde SweC skriva att det är svenska versionen dom länkar till, jag var nära på att dra ner den som ni hade länkat till

Svenska är ett ganska lämpligt språk. Hade du hellre velat ha den på tyska?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

är Microsoft office gratis??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSirre

Självklart inte, det betyder dock inte att det är automatisk sämre. Jag kan personligen tänka mig betala 990 SEK för Word, Excel och Powerpoint 2007. Ett mycket bra kontorspaket, OpenOffice har mycket att ta igen på Office 2007.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P MAX, 12600K, Z690M-ITX, Arc B580 Challenger, SKC2500 500GB, Fury 16GB||

|| TerraMaster F4-424 Pro, TrueNAS ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan

Nej, men behärskar man engelska finns det bara fördelar med engelsk mjukvara och bara nackdelar med svensk. Åtminstone när det inte är ett svenskt program från början. Anser jag då.

OpenOffice är i mina ögon ett praktexempel på hur kasst resultatet kan bli med öppen mjukvara, nåja, 3an såg åtminstone vettigare ut.

Permalänk
Hedersmedlem

echo, du får inte glömma att OpenOffice baseras på StarOffice, samt att Sun fortfarande stretar emot tanken på att låta OpenOffice drivas enligt en mer öppen standardmodell för FOSS. En ledande utvecklare som jag glömt namnet på ifrån Novell är märkbart irriterad eftersom deras version innehåller en hel hög på förbättrande patchar men Sun bromsar uppströms, vilket lett till ett flertal Linux distributioner valt att packatera Novells "version". Jag hoppas att påtryckningarna på Sun leder till att de släpper sina hållhakar på projektet.

OpenOffice 3 har en kul funktion i och med att tillägg läggs till på samma sätt som i Firefox. Tyvärr är dock servrarna överbelastade så det är inte lätt att komma åt dem. Ett tekniskt intressant tillägg är möjligheten att importera pdf filer i Draw med editeringsmöjligheter. Det om något är en värdefull funktion.

Permalänk
Medlem

Ska tanka ner detta när den värsta rushen lagt sig. Har kört detta på jobbet sen 2.0 och det har funkat kanonfint.

Om nu bara Sun kunde skärpa till sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Självklart inte, det betyder dock inte att det är automatisk sämre. Jag kan personligen tänka mig betala 990 SEK för Word, Excel och Powerpoint 2007. Ett mycket bra kontorspaket, OpenOffice har mycket att ta igen på Office 2007.

Jag undrar bara vad som är den stora skillnaden mellan MS Office -07 och OO3, jag har bara testat MS Office -03 och OO2.4. Av vad mina uplevelser är skilnadena minimala till obefintliga. Enlighten me, oh Great one:) Jag testade 07an i typ tio minuter - hittade ingenting:)

Permalänk
Medlem

För 99% av alla hemanvändare är det helt galet att betala 1000 spänn för MS Office när Openoffice finns...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antee89
Jag undrar bara vad som är den stora skillnaden mellan MS Office -07 och OO3, jag har bara testat MS Office -03 och OO2.4. Av vad mina uplevelser är skilnadena minimala till obefintliga. Enlighten me, oh Great one:) Jag testade 07an i typ tio minuter - hittade ingenting:)

Det är lite det som är poängen, OO ska efterlikan M$O så mycket som möjligt för att locka över och göra övergången så smidig som möjligt från M$ variant. De är här för att rädda världen, i varje fall ta ett litet steg mot en räddning.

Visa signatur

[quote]Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag är själv inte speciellt förtjust i Unix, tycker att det är ett jävla hippieoperativ.
Det är framförallt dess CLI som jag retar mig på.
[/quote]

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet ifall det finns en bra fungerande svensk rättstavning till Open Office? Eller är det fortfarande MS enda fördel?

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Är det någon som vet ifall det finns en bra fungerande svensk rättstavning till Open Office? Eller är det fortfarande MS enda fördel?

Rättstavningen i MS är inte särskilt vidare den heller, många vanliga stavfel rättas till andra ord (fel förslag), och så vidare.

Men OpenOffice är inte min grej, jag föredrar ett ordentligt gjort officepaket, sen så ser ju office 07 väldigt fräscht ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superapan

Inte när jag kör engelskt windows, vill ha allt på engelska.
Rättstavningen kan man ändå ställa in till svenska om man behöver det.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSirre

Microsoft tar alltid betalt för alla sina grejer (tror jag), oftast hutlösa summor, det är därför de inte är så omtyckta...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone

Det finns. Bara att ladda ner det extra tillägget från samma ställe. Såg att de ändrat hemsidan pga det höga trycket så eventuellt får du vänta tills de ändrar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Varför ingen direktlänk till linuxversionerna?

Visa signatur

ASRock B650-HDV/M.2 - AMD Ryzen 7 9800X3D - ASUS Prime Radeon RX9070 - 32GB Corsair CL28 DDR5 6000MHz - WD Blue SN550 500GB SSD -Samsung 32" Odyssey G80SD OLED 4K 240 Hz Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

klarar mig fint med notepad++ och miktex...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Hedersmedlem

för närvarande blev jag tilldelad en spegelsajt av win-versionen med en hastigheten av 80-120kbits.
ska testa oo3 med start fom imorgon.

Satt nyligen med word07 och avskyr autoformateringen som man har svårt att ställa in som man vill.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

kört OO3 sedan jag skaffa mac i sommras. Att den inte längre är emulerad i OSX är en stor förbättring....

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Alltså, av vad jag såg från printscreensen så har inte mycket förändrats jämfört med mitt Microsoft Office 2000... Dåligt! OO måste ha ett snyggt gränssnitt för att vinna användare, inte bara via "kör gratis - bara för att MS har ett bättre office packet som kostar pengar."

Btw: MS office är inte särskilt dyrt, kanske för yngre personer men MS produkter går att få tag på väldigt billigt, student rabatt, MSDN:AA o.s.v

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd

OpenOffice.org 3.0 är grym.
Jag kör den nu.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lustigt att bara Windows och Mac OSX nämns i artikeln. linux är väl faktiskt den största plattformen för OO (Rätta mig om jag har fel). i alla de stora linux distarna finns ju OO.

OpenOffice 3:an finns att tanka för linux och solaris också.

Visa signatur

--
Tompa

Permalänk
Medlem

Nice. Nu ska det bara leta sig in i Ubuntus repos