8-pin kontakt på moderkort...

Permalänk
Medlem

8-pin kontakt på moderkort...

Hej!

Köpte precis ny dator (moderkort,grafikkort,processor och minnen) men behöll mitt Hiper 580W's nätaggregat.

Till min förvåning upptäckte jag att det var en annan strömkontakt på moderkortet, det var en 8-pins 12volt, på mitt gamla var det bara en 4-pins (utöver den stora då). Och självklart har jag inte denna kontakten på mitt nätagg! kikade lite i manualen och det verkar som det går köra med en 4-pins också, men kanske itne på max...datorn startade iaf. Men jag vill ju ha det ordentligt så jag tänkte köpa mig en kabel som fixar detta.

Till frågan då, ska jag ha en sån här (har ju redan en 4-pins, 4+4= en 8-pins) eller ska jag ha en sån här?

Jag kan inte speciellt mycket om strömförsörjning, men den sistnämnda känns som en fullösning? får moderkortet verkligen mer ström med en sån jämfört med bara en 4-pins i moderkortet direkt?

Ska åka och handla imorn på förmidagen så snabba svar uppskattas!

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |

Permalänk
Medlem

de e bara o köpa de kostar inget

Visa signatur

Chassi:Corasir 800D*Nätagg :Corsair HX 850W PSU
Modekort:ASUS ROG Maximus III Formula*CPU:Intel i5 750 @3.8Ghz
Grafikkort :Zotac 680Gtx*Mine :Corsair Dominator 2x2Gig

Permalänk
Vila i frid

Problemet är det tunna laminatet, det är därför man vill ha fler överföringspunkter för hårt pressade system. Överklockar du inte är det lugnt att köra med endast en 4-pinnars kontakt ansluten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Problemet är det tunna laminatet, det är därför man vill ha fler överföringspunkter för hårt pressade system. Överklockar du inte är det lugnt att köra med endast en 4-pinnars kontakt ansluten.

Men om jag vill överklocka lite då

Flaskar den sistnämnda då tro? med tanke på att den börjar som en 4-pins och går över till en 8-pins... har fan ingen koll på sånt här

EDIT: Missuppfattade dig nog lite, om det är laminatet som är anledningen bör det ju fungera med en adapterkabel 4-pins->8-pins, för då fördelas ju strömmen på en större yta på moderkortet, vilket minskar värmeutvecklingen/strömmen per kontakt...

Jag provar med en sån, antar att datorn säger till om den tycker att processorn får för lite ström
/EDIT

Mvh Marcus

Visa signatur

| Asus P8P67 EVO B3, P67 Socket 1155 | Intel® Core i5 2500K | MSI GeForce GTX 580 OC 1536MB GDDR5, (800Mhz) | Corsair 8GB DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE | INTEL 320 Serie SSD 120GB SATA II |