Nvidias kretsproblem når stationära datorer

Permalänk
Inaktiv

Ska bli intresant att se om\vad TOM'S HARDWARE skriver om det här.
Nvidia har läng varit TOM'S faforiserade kelgris.

Permalänk
Avstängd

säkert mutad av dom också.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem

Aj aj

Hoppas det inte tar för hårt på Nvidia.

Permalänk
Medlem

så hade nvidia makten så länge varför inte satsa på bra kvalite då?..usch inte halvfärdiga /trasiga grejer..detta börja likna vista ju

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Efter HP:s avslöjande har Nvidia officiellt bekräftat att hela 38 olika modeller av stationära datorer från HP är behäftade med defekta kretsar."

Har HP 38st olika modeller med 6150?
Tycker det låter som att många fler modeller är drabbade.

Visa signatur

Syns man inte, så finns man inte^.

Permalänk
Avstängd

Hade nVidia varit ärliga från första början hade de bara fått negativ publicitet en gång. Nu får de det varje gång någon upptäcker en ny spricka i lögnen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Hade nVidia varit ärliga från första början hade de bara fått negativ publicitet en gång. Nu får de det varje gång någon upptäcker en ny spricka i lögnen.

Du tror inte att det kan vara så att leverantören kan ha mörkat omfattningen för nVidia från första början?
JA nVidia har klantat till det, men ingen har visat fakta för vems felet är än (eller har jag missat något? Rykten om ett dokument som säger något ligger ganska lågt i bevisvärde..).

Permalänk
Medlem

Vet nån om 9800GX2 kortet är utsatt för trasiga kretsar och allt va dom sysslar med? mitt kort värkar inte ha alla höns hemma och vi säger så

Visa signatur

|| AMD 5900x || ASUS ROG Formula VIII || 2x ASUS GTX 980 SLI || 32GB G-Skill || Vattenkylt || HDD : SSD’er || Skärm : LG42" SL8500 / Acer G24 ||

Permalänk
Medlem

Apple säger att problemen kan finnas i deras datorer, samtidigt som de går över till Nvidia-styrkrestar:P Lite ironiskt, men tråkigt för Nvidia.

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Du tror inte att det kan vara så att leverantören kan ha mörkat omfattningen för nVidia från första början?
JA nVidia har klantat till det, men ingen har visat fakta för vems felet är än (eller har jag missat något? Rykten om ett dokument som säger något ligger ganska lågt i bevisvärde..).

nVidia vet vilka grafikkort som är tillverkade med vilken metod. Den stunden de blev varse problemet måste de insett vilka kort som därmed är drabbade.

Permalänk
Medlem

min kompis 8600 gt brann upp utan någon orsak...

Visa signatur

(ASUS Striker Extreme) (core 2 duo E6750) (4x1024mb 800mhz) (Raptor 74Gb, WD 500Gb) (MSI 8800 Ultra OC) (CM stacker 832)

Permalänk
Hedersmedlem

Orsak finns det alltid.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
At i e inte så mycket bättre. Man måste ju flacha å ha sig för att kortet ska funka -.-

Och det baserar du på vadå? Du slänger alltid ut dig en massa skit om ATI så fort någon kritiserar Nvida. Nu är det dock inte en "fanboy" som kritiserar Nvidia utan datorjättar som Apple, HP, och Dell och det finns bevis till kritiken. Vare sig Nvidia eller ATI är felfria som företag. De vill båda tjäna pengar, men Nvidia har uppfört sig synnerligen klantigt det senaste året och det skall de ha kritik för. Förhoppningsvis lär de sig av sina misstag innan det är för sent.

Angående det där med att flasha kortet för att det skall funka. Det är ju ren lögn. Mitt har funkat helt felfritt sedan jag köpte det och har aldrig läst om någon som skulle behöva flasha kortet för att det skulle funka... Man får flasha det om man vill hårdklocka kortet ja. Men det håller exakt vad det lovar rätt ur lådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Gillar inet nVidia men man ska ju kanske inet kasta skit på alla deras produkter för det här, Kom int Sweclockers ut med en artikel om att ATi oxå kunde ha Defekta kretsar? men verkar ju inte vara så många ATi fanboys som skriver något där inne, Att dom har några dåligakretsar är ju inte bra, men du har ju å andra sidan garanti på dina delar så vad spelar det för roll..

MVH

Det var för att det handlade om en PCB-tillverkare och inte ATI:s kretsar. Det handlade om att Diamond som köper in PCB från Gecube skulle ha defekta HD3800 kort och Diamond gick ut och sade att det handlade om ca. 200-300 kort, av 15000 som hade sålts av Diamond i denna serie, som hade skickats in som defekta. Detta är långt inom felmarginalen och en väldigt låg siffra. Där har det ingenting med ATI att göra utan Diamond och Gecube och dessutom var ryktet inte sant. Det är lite allvarligare när man har de största datorbolagen i världen efter sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av casiopeja
Ska bli intresant att se om\vad TOM'S HARDWARE skriver om det här.
Nvidia har läng varit TOM'S faforiserade kelgris.

Anandtech respekterar jag, men de har iaf sedan 8800 serien varit väldigt Nvidia-partiska. Det märker man framför allt på 4870X2 recensionen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtreX
Du tror inte att det kan vara så att leverantören kan ha mörkat omfattningen för nVidia från första början?
JA nVidia har klantat till det, men ingen har visat fakta för vems felet är än (eller har jag missat något? Rykten om ett dokument som säger något ligger ganska lågt i bevisvärde..).

Nvidia visste vilka kretsar och kort det rör och om det nu stämmer att de vetat detta i snart ett år så borde de gått ut då och sagt vad som hände och på så sätt gå ur det starkt ur en moralisk synpunkt. I stället har de gått från att bli utnämnda till årets företag till troligtvis klantigaste företag i världen.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd

Inte helt oväntat så har nu sweclockers rubrik fått folk att tro att ATi tillverkat defekta kretsar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Text

Creds till dig som orkar svara på allt. Fortsätt så.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som ser ur Nvidia liksom trillar ner för trappan?
"Nej då , det är bara vissa få" *dunk*
"njae, kanske vissa andra med, men inte fler" *dunk*
"Och de här också" *dunk*
"Och de här, men absolut inte fler" *dunk*
"Ups... missade dessa" *dunk*

Känns som att antalet drabbade kretsar på något magiskt sett förökat sig
Borde kanske vart bättre att lägga korten på bordet ordentligt från början, i alla fall PR-mässigt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Är det bara jag som ser ur Nvidia liksom trillar ner för trappan?
"Nej då , det är bara vissa få" *dunk*
"njae, kanske vissa andra med, men inte fler" *dunk*
"Och de här också" *dunk*
"Och de här, men absolut inte fler" *dunk*
"Ups... missade dessa" *dunk*

Känns som att antalet drabbade kretsar på något magiskt sett förökat sig
Borde kanske vart bättre att lägga korten på bordet ordentligt från början, i alla fall PR-mässigt.

Fint beskrivet.

Men jag håller med, korten på bordet tror jag skadar aktien minst.

Permalänk

Har aldrig haft några problem med mina Nvidia-kort, däremot med grymt mkt probs med ATI 9800PRO...tror dock inte det var kortet ifråga utan usla drivrutiner..uselt rent ut sagt.

"I somras framkom att Nvidia reserverat över en miljard kronor för garantiåtaganden" BRA

Tror inte ATI skulle kunnat fixa dom pengarna med tanke på deras fantasktiska underbara ekonomi.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Tror inte ATI skulle kunnat fixa dom pengarna med tanke på deras fantasktiska underbara ekonomi.

De har inte snålat på materialen heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Har aldrig haft några problem med mina Nvidia-kort, däremot med grymt mkt probs med ATI 9800PRO...tror dock inte det var kortet ifråga utan usla drivrutiner..uselt rent ut sagt.

"I somras framkom att Nvidia reserverat över en miljard kronor för garantiåtaganden" BRA

Tror inte ATI skulle kunnat fixa dom pengarna med tanke på deras fantasktiska underbara ekonomi.

Det är ju precis detta som är lite märkligt i det här fallet, att dom avsatt så mycket pengar utan att "veta" om det kommer att behövas eller inte. Men visst, jag håller med dig, det är bra att Nvidia är förberedda på att fullfölja sina garantiåtaganden gentemot drabbade kunder!

Tråkigt att ditt ATi-kort strulade, men jag ser inte meningen att nämna det i denna tråden? Om det inte var ännu en pajkastning? Dessa kast-med-större-bakelse-inlägg börjar för övrigt känneteckna innehållet i de flesta grafik- eller CPU-relaterade trådar på SweClockers...pinsamt!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965BE @3,9GHz &1,47V | Club 3D Radeon HD 4870 512MB | 8192MB Mushkin XP2-6400 | Corsair CMPSU-750HX | MSI DKA790GX Platinum | Seagate Barracuda 7200.10 320GB | Seagate FreeAgent 500GB | NOCTUA NH-U12P | G15v2 + G7 ("carbon fibre-look") | Cooler Master Cavalier 3 Black | Logitech X-230 | Samsung SyncMaster 204B
HTPC:AMD X2 4850e | Corsair TWIN2X 6400C4 | GeForce 7900GT | Asus M2N-E | iMon Inside |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinng_boo
jag undrar är det bara grafikoreten som är drabade för jag har ett moderkort med nivida chipset och det har bara strulat sen jag köpte det för ca 1 år sen

Jag me nästan, Det blir extremt varmt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Är det bara jag som ser ur Nvidia liksom trillar ner för trappan?
"Nej då , det är bara vissa få" *dunk*
"njae, kanske vissa andra med, men inte fler" *dunk*
"Och de här också" *dunk*
"Och de här, men absolut inte fler" *dunk*
"Ups... missade dessa" *dunk*

Känns som att antalet drabbade kretsar på något magiskt sett förökat sig
Borde kanske vart bättre att lägga korten på bordet ordentligt från början, i alla fall PR-mässigt.

Kul beskrivet.
Jag tycker de varit ojusta mot sina kunder. Vet inte om ja kommer våga köpa geforce på ett tag nu :/
Hade tänkt mig en 9600GT passivt kylt till sambons dator, men vet inte om jag vågar, det skall inte vara något på dessa externa kort, men som sagt... "Oj, vi missade dessa också.. hehe hoppsan?" *dunk*

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte helt oväntat så har nu sweclockers rubrik fått folk att tro att ATi tillverkat defekta kretsar.

Creds till dig som orkar svara på allt. Fortsätt så.

Rätt skall vara rätt oavsett om man tycker om ATI eller Nvidia

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Har aldrig haft några problem med mina Nvidia-kort, däremot med grymt mkt probs med ATI 9800PRO...tror dock inte det var kortet ifråga utan usla drivrutiner..uselt rent ut sagt.

"I somras framkom att Nvidia reserverat över en miljard kronor för garantiåtaganden" BRA

Tror inte ATI skulle kunnat fixa dom pengarna med tanke på deras fantasktiska underbara ekonomi.

Du har nog missförstått lite. ATI köptes för ca. 5 miljarder dollar om jag kommer ihåg det rätt vilket i efterhand sades vara alldeles för mycket. Sedan så har de sålt otroligt mycket nu de senaste månaderna. Visst har de inte samma ekonomi som Nvidia (vars ekonomi går åt helvete för tillfället) men hade det behövts hade de nog kunnat trolla fram någon miljard. ATI:s ekonomi mår väldigt bra, medan ekonomin för hela AMD concernen går rätt dåligt. ATI är fortfarande ett bolag/varumärke inom den koncernen så att säga.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Efter vad som är bekräftat, så är det bara kretsar för integrerad grafik på moderkortet som är drabbade. Det är alltså inte separata grafikkort som är drabbade.

Det har iofs ryktats (från en obekräftad källa) att eventuellt även 8400GS och 8600GT kan vara drabbade, men det är som sagt inget som har bekräftats. Då ryktet framfördes för flera månader sedan och inget hörts sedan dess, så verkar det rätt lugnt.

Jo exakt det är nog inga större problem. men själva problemet är ju vid Överhetning och mitt gammla 8600 blev inte mer än ca 55-60C så det sak nog vara lite högre temps för att man sak märka av det!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Jo exakt det är nog inga större problem. men själva problemet är ju vid Överhetning och mitt gammla 8600 blev inte mer än ca 55-60C så det sak nog vara lite högre temps för att man sak märka av det!

MVH

Nja, problemet är främs vid upprepade temperatur skillnader. Så om du spelar i 10 minuter, surfar 30, spelar 10 osv så spricker lödningarna.
Att de säger att problemet bara finns hos bärbara tror jag är för att där märks det snabbast. På stationära tar det oftare längre tid då de har mindre variationer. Då kanske kretsen håller ett par år, och då är det ingen som tänker på det längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Orsak finns det alltid.

haha jo det är sant, lite dumt skrivet av mig.

Visa signatur

(ASUS Striker Extreme) (core 2 duo E6750) (4x1024mb 800mhz) (Raptor 74Gb, WD 500Gb) (MSI 8800 Ultra OC) (CM stacker 832)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Nja, problemet är främs vid upprepade temperatur skillnader. Så om du spelar i 10 minuter, surfar 30, spelar 10 osv så spricker lödningarna.
Att de säger att problemet bara finns hos bärbara tror jag är för att där märks det snabbast. På stationära tar det oftare längre tid då de har mindre variationer. Då kanske kretsen håller ett par år, och då är det ingen som tänker på det längre.

Jo det har du ju rätt i, En LAPTOP går ju alltid upp och ner i temps!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]