B-ray : avbetalning

Permalänk
Medlem

B-ray : avbetalning

tjenare Behöver hjälp med att tolka detta.

Nedstående är gandska onödigt

Köpbelopp
Betalningsalternativ Ränta Månadsbelopp Månadsbelopp Månadsbelopp
10 000 kr 25 000 kr 50 000 kr
6 mån (5 delbetalningar) 2 025 kr 5 02 5 kr 10 025 kr
12 mån (11 delbetalningar) 934 kr 2 29 8 kr 4 570 kr
24 mån (23 delbetalningar) 460 kr 1 11 2 kr 2 199 kr
36 mån 346 kr 82 8 kr 1 631 kr
48 mån 277 kr 65 5 kr 1 286 kr
60 mån 236 kr
0%
0%
0%
9,70%
9,70%
9,70% 55 2 kr 1 080 kr

står i foldern att det skall vara 0% ränta

Här börjar viktiga det viktiga

Samtliga månadsbelopp inkl aviavgift 25 kr. Uppläggningsavgift 295 kr tillkommer vid första betalning. Effektiv ränta* vid 10 000 kr räntefri delbetalning
i 12 månader är 10,25%. Effektiv ränta* vid 100 000 kr delbetalning i 60 månader är 10,84%
* Effektiv ränta = alla kostnader för krediten omräknad till årsränta

Länk till Ansökningsfoldern http://b-ray.se/files/pdf/information.pdf
det här är från B-ray Ansökningsfoldern

Nu till frågan vad menar dem med det på slutet? "
i 12 månader är 10,25%. Effektiv ränta* vid 100 000 kr delbetalning i 60 månader är 10,84%
* Effektiv ränta = alla kostnader för krediten omräknad till årsränta "

Skall delbetala 23 delbetalningar. summan på ca 10K

Tack på förhand

MVH

Permalänk
Medlem

effektiv ränta = (fakturaavgift + uppläggningsavgift + ränta + administrativa avgifter + övriga extrakostnader) / antal månader du delbetalar * 12 / kreditbeloppet

alltså summan av alla kostnader som tillkommer för att det är ett kreditköp jämfört med vad du skulle betalat kontakt, räknat per år, dividerat med beloppet du tar på kredit

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det här var förrvirrande... Betalar man några gömda kostnader utöver Faktura avgift , Uppläggningskostnaden?

Permalänk
Medlem

Om du nu inte har råd att köpa kontant så gå ner i banken och ta ett lån, i princip alltid billigare än på avbetalning.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Och om du ska ha avbetalning, ta det på såpass få månader att du SLIPPER RÄNTA! Brukar vara max 12 månader, men det står nog. Framgår inte så tydligt av ditt inlägg.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem

Ooh!!! blir så irriterad utav att detta ska vara så krångligt... vänder mig till er Swec hjälp en vilsen , skall köpa in datorkomponenter vilket skall byggas till en speldator + en skärm på avbetalning.
Budget ca 10K.

vill helst inte betala mer än 900 per månad.

Behöver råd!

kan betala av en del just nu.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
Och om du ska ha avbetalning, ta det på såpass få månader att du SLIPPER RÄNTA! Brukar vara max 12 månader, men det står nog. Framgår inte så tydligt av ditt inlägg.

Du får alltid betala EFFEKTIV RÄNTA.
Det finns inga gratis luncher.

Cash is king.
Man lånar till boende, inte datorer.
Spara och köp när du har råd istället.

Permalänk
Medlem

Det som gör mig osäker är att i t.ex B-rays avbetalningsfolder så betalar man av summan 10K på 460KR per månad (23 avbetalning).
detta blir ca 10580KR.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Det som gör mig osäker är att i t.ex B-rays avbetalningsfolder så betalar man av summan 10K på 460KR per månad (23 avbetalning).
detta blir ca 10580KR.

Samtliga månadsbelopp inkl aviavgift 25 kr
Uppläggningsavgift 295 kr tillkommer vid första betalning

10000:- + 23mån x 25:- = 10575:-

575+295=870:- = Vad den räntefria avbetalningen kostar dig.

10870:-

Permalänk
Medlem

Pratat med B - Ray support nu över MSN här är konversationen :
Besökare säger:
Hallå , någon här?
Användare säger:
hej
Besökare säger:
Tjenare
Besökare säger:
Jag undrar hur det är att köpa från kredit ifrån er. Vad är era avbetalningsförmåner
Besökare säger:
på kredit*
Besökare säger:
Jag har kollat igenom foldern men förstod mindre än vad jag gjorde innan jag läste den.
Användare säger:
Vad undrar du över
Besökare säger:
t.ex ifall jag köper varor för 10K och betalar av på 11 / 23 månader , är det 460 / 934 per månad eller finns gömda avgifter någonstans?
Användare säger:
Man delar upp betalningen på 5/11 eller 23mån. En aviavgift tillkommer på 25:-/mån + en uppläggningsavgift på 295:- på första räkningen.
Besökare säger:
ok, så långt är jag med.
Besökare säger:
Kommer denna effektiva räntan också att påkostas?
Besökare säger:
På er folder står följande : det här med Räntefri , är det endå effektiv ränta som påkostas?
Besökare säger:
ops
Besökare säger:
Samtliga månadsbelopp inkl aviavgift 25 kr. Uppläggningsavgift 295 kr tillkommer vid första betalning. Effektiv ränta* vid 10 000 kr räntefri delbetalning i 12 månader är 10,25%. Effektiv ränta* vid 100 000 kr delbetalning i 60 månader är 10,84% * Effektiv ränta = alla kostnader för krediten omräknad till årsränta Samtliga prisuppgifter gäller per februari 2007
Användare säger:
Det är räntefritt
Besökare säger:
Men varför står de Effektiv ränta* vid 10K osv.
Användare säger:
du kan dela upp betalningen på max 60månader, men för 36 månader & uppåt är det ränta.
Användare säger:
upp till 23månader= räntefritt
Besökare säger:
Effektiv ränta* vid 10 000 kr räntefri delbetalning i 12 månader är 10,25% <- det här stycket är det jag har problem med o förstå.
Användare säger:
Det är bara ett exempel för ränteburet lån, som exempel.
Användare säger:
räntefritt tillkommer det bara en uppläggningsavgift på första räkningen på 295:-, och sen en aviavgift varje månad på 25:-
Besökare säger:
Ok
Besökare säger:
Såhär skriver Sweclockers
Besökare säger:
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=8660509...
Användare säger:
ja du
Användare säger:
Vi räknar så här:
Användare säger:
Typ 10000:- inköp tex. på 23månader=435:- + en aviavgift på 25:- mån =460:-/mån
Besökare säger:
Hmm.. OK
Användare säger:
Observera att foldern kommer från Nordea Finans som ger kredit.
Användare säger:
Förstår om du blir förvirrad, skall kolla vad det står i foldern.
Besökare säger:
Om jag får kritisera så kan jag säga att den är förvirrande
Användare säger:
Det är bra att du säger till.
Användare säger:
Skall kolla på det.
Besökare säger:
Hur ska någon annars bli bättre ifall den inte får kritik?
Användare säger:
precis, håller med.
Besökare säger:
hehe , kritik is the way to perfection.
Användare säger:
yepp
Användare säger:
Det finns ett alternativ som inte kostar någonting
Besökare säger:
Att betala direkt?
Användare säger:
Det är "Köp nu och betala om 4månader"
Användare säger:
Då tillkommer det inga avgifter alls
Besökare säger:
Aah.. sett den men har inte någon vidare tillräcklig budget just nu..
Besökare säger:
Har bara runt 20% av beloppet att betala av direkt.
Användare säger:
ok. det är tyvärr så att aviavgiften månadsvis tillkommer+uppläggningsavgiften Vilket blir extra på 10000:-/23mån = 870:-
Besökare säger:
870
Besökare säger:
460 blir väll 23 månader och 934 på 11 ?
Användare säger:
570 på 11månader.
Besökare säger:
Avi + månadskostnad då . första månaden får man också betala en uppläggnings
Besökare säger:
13K . Men då är ju Effektiv ränta inräknat
Användare säger:
Man räknar (11månaderx25=275:- + 295 i uppläggningsavgift blir totalt 570:-
Besökare säger:
Det blir väll 435 + 25 + 275 = 735 första månaden
Användare säger:
jag räknar den totala kostnaden
Besökare säger:
I see. 570 som totala avgifter.
Användare säger:
precis
Besökare säger:
11 25kronors fakturor + uppläggningsavgiften på 275 = 570.
Besökare säger:
I see
Besökare säger:
Har ni några CSN erbjudanden förresten?
Användare säger:
nej, tyvärr.
Besökare säger:
Är student Rissne IT gymnasium.
Besökare säger:
Ok
Användare säger:
Då är du nära....
Besökare säger:
Aa
Användare säger:
Du är välkommen att höra av dig om du vill köpa.
Användare säger:
eller rättare sagt när...
Besökare säger:
Ok , jag lägger in konversationen på Swec.

Permalänk
Medlem

Jag kan i alla fall intyga att det fungerar bra att handla hos b-ray.se även om jag inte har någon erfarenhet av köp på avbetalnining.

Jag beställde en processor, ramminne och ett nätagg, var av nätagget inte var lagervara.

Det tog 4 dagar innan jag hade paketet i handen.
Då förskotts betalade jag till deras bankgiro konto.

Det enda dåliga är att deras webshop lägger till extra frakt för varje vara. Detta stämmer dock inte utan man behöver bara betala frakt uträknat från vikten på allt man beställt.

Så b-ray.se får tummen upp från mig i alla fall.

Permalänk
Medlem

Om du är gymnasiestudent undrar jag om du verkligen är kreditvärdig. Jag vet inte men det låter konstigt. Du har ju ingen inkomst. ÄVEN om du nu är det ska du absolut INTE låna pengar till en dator med 1000kr/månad som inkomst i studiebidrag. Det är total galenskap. Spara och köp när du har råd!

Permalänk
Medlem

Att låna till en dator på en såpass begränsad budget är en stor risk, framförallt om man har 1000 kr i månaden som studerande.

Jag skulle inte rekomenderat det iaf.

När det gäller "Räntefri betalning" så är det ingen räntefri betalning.
Hela grejen med räntefri betalning började på den tiden det inte var lag på att man skulle redovisa "Effektiv ränta" när krediten innehöll avgifter.

Då kunde säljarna påstå att man inte hade ränta överhuvudtaget, och man hävdade i princip att lånet var gratis.
Sen ändrades lagen. Så nu är man tvungen att skriva ut den effektiva räntan oavsett hur man lägger upp lånet.

En sak ska man alltid ha i huvudet. Det är nästan alltid billigare att ta ett lån på banken.
När du tar räntefria lån, så betalar du ränta, oavsett om det kallas avgift. (Finns helt fria lån, men de är inte så vanliga).

Det finns 3 saker man ska köpa på avbetalning/lån.
Högskoleutbildning
Hus
Relativt ny bil.

Dessa tre saker är relativt dyra i förhållande till ränta och övriga avgifter.
Alla andra saker är inte värda sitt pris om man lånar till dessa.
(Visst finns det båt osv, nu menar jag principen)

En dator som man köper på avbetalning är faktiskt en av de värsta affärer man kan göra, på grund av att man betalar ränta på något som förlorar värde otroligt fort.

Om du sparar pengarna, i ett år så kan du köpa en dator som är nästan dubbelt så bra för samma summa pengar. Istället för att ta ett lån som kommer att göra datorn dyrare än den var vid köpet.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja vara så fräck att påstå att köpa te.x en ny bil på avbetalning är en precis lika dålig affär och det gör var och varannan svensson. Det är helt enkelt så att allt är bättre att köpa kontant då lån alltid medför extra kostnad.
Hur snabbt något tappar i värde hör inte riktigt hemma i ekvationen annat än för långivaren om objektet är säkerheten för lånet. Visst kan det kännas surt att betala på en dator som innan lånet är färdig betalat är helt utan värde men det är endå bara merkostnaden för lånet som är skillnaden i pengar mot att köpa den kontant, resten sitter i huvudet.

I övrigt håller jag med.
Har man en inkomst på enbart 1000kr i månaden ska man inte sätta sig i skuld då betalningsanmärkningar inte är att leka med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaz_81a
Jag skulle vilja vara så fräck att påstå att köpa te.x en ny bil på avbetalning är en precis lika dålig affär och det gör var och varannan svensson. Det är helt enkelt så att allt är bättre att köpa kontant då lån alltid medför extra kostnad.
Hur snabbt något tappar i värde hör inte riktigt hemma i ekvationen annat än för långivaren om objektet är säkerheten för lånet. Visst kan det kännas surt att betala på en dator som innan lånet är färdig betalat är helt utan värde men det är endå bara merkostnaden för lånet som är skillnaden i pengar mot att köpa den kontant, resten sitter i huvudet.

I övrigt håller jag med.
Har man en inkomst på enbart 1000kr i månaden ska man inte sätta sig i skuld då betalningsanmärkningar inte är att leka med.

Låna till bil är en dålig affär som du säger.
Alla lån är egentligen dåliga, men vissa måste man.

Man skall egentligen bara låna till en sak:
Boende.
och studielån då förstås.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns väl inget "skall" här egentligen SUMITOMO? Har man bra fast månadsinkomst och väljer att ta smällen i extra avgifter för att tex kunna köpa någon extra sak till jul, är det väl bara en win-win situation, eller hur?

Jag är nöjd med att få sakerna vid en viss tidpunkt (hastigt påkommet, ej tänkt på att sätta undan till just detta) och kreditbolaget (samt affären) tjänar pengar och det generar jobb. Inte värre än att kasta bort en tusing på en barrunda. Också egentligen fullständigt meningslöst, men kul.

Att däremot ta lån med obefintliga månadsinkomster är helt olämpligt, som många här påpekat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Du får alltid betala EFFEKTIV RÄNTA.
Det finns inga gratis luncher.

Cash is king.
Man lånar till boende, inte datorer.
Spara och köp när du har råd istället.

Ja, jag sa ränta. Inte effektiv ränta, det är en stor skillnad vilket du också vet. Självklart får man betala en avgift för avisering och uppläggning, men ingen ytterligare ränta. Jag sa bara att det är att föredra, om man absolut måste köpa på avbetalning.

Det kan vara värt att betala några hundra kr extra för att få sin TV/dator/kamera/whatever direkt, istället för att spara i två år.

Visa signatur

Dator.