Vad är uppsägningstid?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003

Vad är uppsägningstid?

Jag chattade just lite med Tele2 angående uppsägningstid men de kunde inte ge mig något svar på varför man har uppsägningstid för Internetabonnemang (eller andra abonnemang), varken varför det existerar, eller vad det är bra till eller vad det är till för.

Om vi börjar med att definiera uppsägningstid så är det den tid som minst går från notis om att avsluta avtalet, och då avtalet upphör.

Men varför har vi uppsägningstid? Vad är dess syfte?

Finns det något som är bra med uppsägningstid för mig som kund? Är det på något sätt bra för operatören? Vem gynnar det mer?

Min uppfattning säger mig att det är i stort sett samma sak som bindningstid, eftersom man är tvungen att betala för något som man egentligen inte längre behöver eller vill använda. Tele2 hävdar att det inte är samma sak, men den enda skillnaden som jag ser det är att bindningstiden är längre än uppsägningstiden.

Varför kan man inte avsluta ett abonnemang med omedelbar verkan?

Enda sättet att avsluta ett abonnemang med omedelbar verkan enligt Tele2 är att begära slutfaktura. Då betalar man på en faktura det som man skulle ha betalt på tre fakturer för tre månader (om uppsägningstiden är tre månader som i mitt fall). Men det är ännu värre. Det betyder att man i förväg betalar för något som man inte kommer att utnyttja.

Så varför i helvete har vi uppsägningstider? Det är ju uppsägningstider på allt (även när man ska "säga upp sig själv" från arbete), men jag menar här främst varför vi har uppsägningstider på telekom-abonnemang. Finns allmän lag som styr och reglerar vad som gäller för uppsägningstider?

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Det är bara för att tjäna pengar i Tele2s fall. När du pratar om arbete så är det oftast till för att din arbetsplats ska hinna fixa fram en ersättare till dig och fasa över dina arbetsuppgifter till denna.

När det gäller arbete så gynnar det ju dig också. Om arbetsplatsen säger upp dig har du x antal månader på dig att hitta nytt jobb.

CPU: Intel Xeon E5-2620v3 (6x2.4 GHz) RAM: 16GB (4x4GB) 2133 MHz DDR4 ECC
GPU: EVGA GeForce GTX 970 4GB Chassi: Dell Precision Tower 7910, 1300W (v2)

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2008

En tips inför framtiden för den som inte vill ha överraskningar, är att kolla igenom avtal innan man signerar dem.

Men jag håller med, i såna här fall med abbonemang är det fruktansvärt irriterande, och som sagt enbart till för Tele2:s fördel i det här fallet. För en arbetsgivare eller en hyresvärd är det självklart mycket mer motiverat.

Dator.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2002

Vanligtvis "tjänar" du något som kund på att binda upp dig på längre tid.
Operatören räknar med att du kommer betala i 12 månader och kan då gå ut med ett billigare erbjudande än om du hade tagit utan bindningstid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2004

Det är för att operatörerna ska tjäna mer pengar därför har dem infört det.

Ett tips är om man har tagit ett abonnemang på 12 månader så säger man upp det tre månader innan tiden går ut så "förlorar" man inte så mycket på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halland
Registrerad
Nov 2007

Men om man har en bindningstid borde man väl inte kunna säga upp den?
Det är ju som att man säger:
"jag vill ha [det och det] för [x pris], istället för [y pris] som det kostat annars! Det kan jag göra i 12 månader om du går med på det."
"okay! låter bra!"
3 mån senare:
"Njae, jag skiter i det. Du får för ett par månader till sen hoppar jag av. Jag pallar inte!"
Inte sjust enligt mig.

Som jag förstod det så var uppsägningstiden efter att bindningstiden gått ut, eller har jag fått något om bakfoten nu?

Sedan så brukar man ju få med något vid en längre bindningstid, exempelvis tv-box eller liknande. Den utgår jag från att man inte kan förhandla bort senare.

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2004

Klart du kan säga upp den tre månader innan tiden är slut. eller en månad dem som har det.

källa tele2: Sker ej uppsägning senast tre (3) månader innan avtalstidens utgång löper abonnemangsperioden vidare med enömsesidig uppsägningstid av tre (3) månader.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005

Om man vänder på det så är ju uppsägningstiden en positiv sak för konsumenten. I och med att leverantören har en uppsägningstid genomtemot mig som konsument är det inte mer än rätt att jag har det tillbaka mot leverantören.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
home is where a bed is
Registrerad
Nov 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bacil
Om man vänder på det så är ju uppsägningstiden en positiv sak för konsumenten. I och med att leverantören har en uppsägningstid genomtemot mig som konsument är det inte mer än rätt att jag har det tillbaka mot leverantören.

Intressant tankegång måste jag säga. Är det för att leverantören ska få 3 månader på sig att hitta en ny kund?

tihi

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2004

För övrigt får väl inte taleoperatörer ha någon bindningstid sedan årsskiftet?

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Varför skulle de inte få ha det?
Det är ju just bindningstider som kan hålla priserna nere ju, och ge en "fina" erbjudande på lurar.

Att man sen inte läser igenom vad som gäller är inte operatörernas problem, all information finns att tillgå så att man inte blir lurad, att man sen inte väljer att läsa igenom den är ens eget problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Naboo
Registrerad
Okt 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weno
Det är bara för att tjäna pengar i Tele2s fall. När du pratar om arbete så är det oftast till för att din arbetsplats ska hinna fixa fram en ersättare till dig och fasa över dina arbetsuppgifter till denna.

När det gäller arbete så gynnar det ju dig också. Om arbetsplatsen säger upp dig har du x antal månader på dig att hitta nytt jobb.

Ja, för mig låter det också som att det är för att operatörerna ska kunna tjäna pengar.

Att man har uppsägningstid på arbetsplatsen är ju av naturliga skäl, det gynnar både mig som arbetstagare och arbetsgivaren. Med det är det inte sagt att det som telekom-operatörerna sysslar med är "onaturligt" men det gynnar uppenbarligen inte både kunden som använder tjänsten och operatören som erbjuder tjänsten. Det gynnar enbart operatören som jag ser det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sparriskrigaren
En tips inför framtiden för den som inte vill ha överraskningar, är att kolla igenom avtal innan man signerar dem.

Men jag håller med, i såna här fall med abbonemang är det fruktansvärt irriterande, och som sagt enbart till för Tele2:s fördel i det här fallet. För en arbetsgivare eller en hyresvärd är det självklart mycket mer motiverat.

De flesta operatörer brukar vara mycket tydligen, nästan "över-tydliga" med vad som gäller för uppsägningstider. Jag visste vad det var jag signerade och jag gick medvetet med på det. Hade jag valt att inte gå med på det så skulle jag ju inte kunna teckna avtalet, eller hur? Det blir nog svårt att hitta en annan operatör som erbjuder samma tjänst på andra villkor, villkoren för telefoniabonnemang brukar se likadana ut för i stort sett alla operatörer i landet. Om det finns någon skillnad i villkoren mellan telefoniabonnemang hos Tele2 och t.ex. Telia så är den ganska "hårfin", det är inga radikala skillnader. De flesta operatörer brukar t.ex. ha 3 månaders uppsäningstid. Men det jag ville veta var varför det finns över huvudtaget, vad som är bra eller dåligt med uppsäningstider.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
Men om man har en bindningstid borde man väl inte kunna säga upp den?
Det är ju som att man säger:
"jag vill ha [det och det] för [x pris], istället för [y pris] som det kostat annars! Det kan jag göra i 12 månader om du går med på det."
"okay! låter bra!"
3 mån senare:
"Njae, jag skiter i det. Du får för ett par månader till sen hoppar jag av. Jag pallar inte!"
Inte sjust enligt mig.

Som jag förstod det så var uppsägningstiden efter att bindningstiden gått ut, eller har jag fått något om bakfoten nu?

Sedan så brukar man ju få med något vid en längre bindningstid, exempelvis tv-box eller liknande. Den utgår jag från att man inte kan förhandla bort senare.

Det är nog rätt uppfattat, det är nog vad MRC menade. Jag har uppfattat det så också - dvs. man tecknar ett 12 månader eller längre avtal och säger upp det bara några månader eftera att man har börjat använda det och inte väntar med att bindningstiden ska löpa ut.

Nej det är inte schysst! Och så fungerar det inte heller! Man kan inte säga upp abonnemanget förrän bindningstiden har löpt ut på den! Jag har pratat med någon på Tele2 en gång om just detta eftersom jag hade ett mobilabonnemang med 18 mån bindningstid hos dem där det också ingick en mobiltelefon. Jag ville veta om jag kunde få förlänga bindningstiden och få en ny telefon att avbetala på. Han sa att jag inte kunde göra det förrän om ca 4 månader eftersom jag hade så mycket kvar på min dåvarande bindningstid. Han sa att man bara kan få en ny telefon vid tecknandet av ny bindningstid.

Har man alltså redan en bindningstid hos operatören så måste man vänta på att den har löpt ut och sedan teckna en ny och på så sätt "förlänga" den (egentligen är det en helt ny bindningstid) och få en ny telefon.
Det är en bra "trygghetsventil"! Annars är risken att någon, kanske helt ovetandes om det, tecknar nytt abonnemang med bindningstid på 12 månader och ny telefon, för att sedan bara 5 månader senare teckna ännu en bindningstid bara för att kunna få en ny telefon, och 3 månader senare ännu en bindningstid för att få "den senaste mobben"! Det gör att man för lång tid framöver binder sig till den operatören, det blir en kaka på kaka effekt där man får 3 * 12 mån = 36 månaders bindningstid totalt. Den som är teknikgalen kan säkert också i slutändan få 72 eller 144 måndars bindningstid totalt. Det är bättre att man måste vänta till bindningstiden har löpt ut innan man kan teckna för en ny bindningstid.

Det går heller inte att säga upp abonnemanget om man skulle vilja det, innan bindningstiden (om den finns) har löpt ut. Så du har helt rätt, det går inte att göra på det sättet. Bindningstiden måste löpa ut först, innan man kan säga upp abonnemanget. Det är ju därför det heter bindningstid! Dvs. man är "bunden" till att vara kund hos operatören under den tiden, det står i avtalet! Det går inte att bryta mot ett avtal som det står tydligt i om vad som gäller! Däremot!... så kan man byta abonnemangform/abonnemang hos samma operatör! Det är tillåtet! Man binder sig till att vara kund hos en viss operatör, man binder sig inte till ett visst abonnemang.

Men den tidigaste tidpunkten då man kan helt säga upp abonnemanget (egentligen bara det formella meddelandet om uppsägning) är 3 månader innan bindningstidens slut. Det betyder att precis den dagen då bindningstiden löper ut så kopplas abonnemanget bort. Så det går inte att luras sådär enkelt. Tyvärr! Och tack och lov! Men att "meddela" operatören om uppsägning är alltså inte detsamma som "uppsägning", just pga. att man har en uppsägningstid. Det är den delen som hela den här diskussionen handlar om eller borde handla om. Men när man har bindningstid på abonnemanget så har man bindningstid OCH uppsägningstid.

Exempel:

Lasse tecknar nytt abonnemang hos Tele2 med mobiltelefon på avbetalning och en bindningstid på 12 månader. Uppsägningstiden är 3 månader.

När Lasse ska säga upp abonnemanget så har han bara två val.

1. Säga upp abonnemanget efter att 12 månaders bindningstid har löpt ut.

2. Säga upp abonnemanget 3 månader innan bindningstidens slut.

Väljer han alternativ 1 så måste han efter att bindningstiden har löpt ut vänta i ytterligare 3 månader innan han kan bli av med abonnemanget och slipper betala det. Det är därför att abonnemanget har hunnit övergå från bindningstid till reguljärt abonnemang (abonnemang utan bindningstid) och då träder uppsägningstiden på 3 månder i kraft. Så vill han i det fallet säga upp det så måste han vänta i 3 månader till.

Väljer han alternativ 2 så blir det så som jag beskrev ovan.

Se det så här grafiskt;
B: bindningstid 12 mån
U: uppsägningstid 3 mån

Fall 1: [------B------]---[-U-]

Fall 2: [------B------]
[-U-]

De horisontella linjerna föreställer tiden i månader.

Man kan alltså säga att uppsägningstiden på 3 månader i det andra fallet egentligen löpera parallellt med de resterande 3 månader av bindningstiden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shinzon
Klart du kan säga upp den tre månader innan tiden är slut. eller en månad dem som har det.

källa tele2: Sker ej uppsägning senast tre (3) månader innan avtalstidens utgång löper abonnemangsperioden vidare med enömsesidig uppsägningstid av tre (3) månader.

Precis! Som jag skrev: "...den tidigaste tidpunkten då man kan helt säga upp abonnemanget (egentligen bara det formella meddelandet om uppsägning) är 3 månader innan bindningstidens slut."

Men det som menades var att säga upp abonnemanget tigare än 3 månader före bindningstidens slut. Och det går ju inte...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bacil

Vem är konsumenten? Menar du den som är kund hos en telefonioperatör eller pratar vi om tjänsteföretag i allmänhet?

Hur har leverantören en uppsägningstid gentemot mig?... menar du att telefonoperatören inte får stänga av mitt abonnemang förrän om 3 månader om jag skulle missköta mig och t.ex. använda tjänsten till något olagligt så att jag hinner hitta en ny operatör?...

Ja, om det är på det sättet så låter det schysst att jag också ska ha en uppsägnings gentemot operatören, ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hans_villius
Intressant tankegång måste jag säga. Är det för att leverantören ska få 3 månader på sig att hitta en ny kund?

Det låter som det, ja. Men jag har ingen aning om det är så. Se stycket ovan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Varför skulle de inte få ha det?
Det är ju just bindningstider som kan hålla priserna nere ju, och ge en "fina" erbjudande på lurar.

Att man sen inte läser igenom vad som gäller är inte operatörernas problem, all information finns att tillgå så att man inte blir lurad, att man sen inte väljer att läsa igenom den är ens eget problem.

Bindningstider håller priserna nere? Jaha, då har vi en sak som är positiv med bindningstider, indirekt betyder det att också uppsägningstiden är på så sätt en positiv sak, eftersom uppsägningstid är en form av bindningstid i någon mening.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Tele2, telia och förmodligen hos fler, kan du teckna mobilabb. med 0mån uppsägningstid.
Men väljer du uppsägningstid får du billigare samtalskostnader.
Eller om du väljer att "avbetala" en telefon för 1kr.
inte så konstigt.

Finns det abonnemang utan uppsägningstid?... det hade jag ingen aning om faktiskt. Några tips på var man hittar ett sånt abonnemang?

Är det bara om man väljer att avbetala en ny telefon tillsammans med abonnemanget som man får en bindningstid på abonnemanget?... jag antar det, men man vet aldrig. Jag hade en gång ett Comviq Net abonnemang som det hette, och det hade ingen bindningstid... tror jag.

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2004

vad diskuteras egentligen?

Hej,

jag trodde diskussionen handlade om varför det finns uppsägningstid för abonnemang av olika slag

Vad jag ser så verkar det vara svårt att hälla isär bindningstid och uppsägningstid.

bindingstid innebär att leverantör och konsument ömsesidigt har förbundit sig till att ha vissa bestämda avtalsvillkor under en bestämd tid, och ingen part har rätt att bryta avtalet innan bindningstiden gått ut - med mindre än att det är reglerat i avtalet hur ett sådan frånträdande ska ske...

uppsägningstid är också ömsesidig mellan parterna i ett avtal, leverantören kan inte avbryta leveransen med kortare varsel än uppsägningstiden, och som motprestation så är kunden "tvungen" att stanna kvar motsvarande tidsperiod. Här finns det dock vissa saker som gör att man som konsument har rätt att frånträda avtalet utan uppsägningstid - tex vissa förändringar av tjänsten.

sedan gäller ju konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen och eventuella andra konsumentskyddslagar.

vad gäller bindningstid så är det väl uppenbart för de flesta varför man inte kan bryta avtalet i förtid, däremot så går det faktiskt alldeles utmärkt att teckna ett 12månaders avtal och säga upp avtalet på samma gång - innebörden av det är att avtalet automatiskt upphör att gälla efter 12 månader (och inget annat om nu någon trodde det). dvs under bindningstiden så är uppsägningstiden lika med återstående bindningstid, fram till dess att den normala uppsägningstiden är längre än återstående bindningstid (gud va rörigt det där lät nu då...). ex

1/1 köper jag en telefon och tecknar ett 12 månaders telefonabonnemang. uppsägningstiden på telefonabonnemanget är 3 månader.
om jag säger upp abonemmanget under perioden 1/1 - 30/9 så kommer abonnemanget att upphöra den 31/12. Säger jag upp det efter den 1/10 så är uppsägningstiden däremot 3 månader.

tecknar jag ett abonnemang utan bindningstid, så har det abonnemanget fortfarande (i normala fall) en uppsägningstid. de två sakerna har inget med varandra att göra.

-sunqan

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hans_villius

Antag att Telia säger att "nu slutar vi leverera telefontjänster till Sthlm" så har dom en uppsägningstid gentemot sina kunder så att dom har tid på sig att hitta en ny leverantör. Jämför det med uppsägningstid på arbetet så kanske det blir lite tydligare vad jag menar