Catalyst 8.10 ger kontroll över fläkten

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nihilas
Funkade bra här men väldigt konstiga att så många har problem. Har ni uppdaterat windows?

Många har troligen program på datorn de inte ska ha.

om man behöver installera om Windows för att drivrutinerna kraschar datorn, så beror det troligen inte på drivrutinerna.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Hedersmedlem

Riktigt trevligt, detta var efterlängtat!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scheimpflug
Vad jag inte förstår är varför de har en så pinsamt dålig automatisk reglering av fläkthastigheten. Fläkten står i princip stilla tills temperaturen kommer över tröskelvärdet, och då är det full fart som gäller i några sekunder, därefter går hastigheten tillbaka till nästan stillastående igen. Vem som helst med minsta lilla kunskap i reglereknik skulle kunna implementera något som fungerar betydligt bättre på en förmiddag (det är radeon 4870 jag talar om nu).

Låter lite konstigt. Med mitt kort tror jag det är så att den kör 2d läge vid 27% och går man in i 3d läge så börjar den komma igång.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av guttag
Installerade nyss drivrutinerna och windows vägrade starta efter det, så det fick bli en systemåterställing med windows skivan.
BRA jobbat ATI, ni har ännu en gång gjort mig besviken. Inte bara det att drivrutinerna inte fungerar så har kortet krånglat rent allmänt sedan jag fick det. Händanefter blir det nvidia för min del.

Testa Clear CMOS ifall Windows inte startar. Det kan funka för dig och det är värt det om man slipper installera om Windows.

On-T: Installerat 8.10 nu...funkade felfritt. Till alla er som har problem så måste ni dels ha Net Framework 2.0 installerat och sedan så varnar de för att ha program öppna samtidigt vilket kan åstadkomma korruption. Har ni gjort så får ni skylla er själva. Har ni kört Driver Cleaner över huvud taget? Det kan nog hjälpa rejält.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Så nu har jag suttit i 2 timmar med CCC, och fick det att funka.
Fick sitta och installera varje liten del av Catalyst för den hittade inte nån fil som den verkade hoppa över vid normal installation.
Nu funkar det bra som sagt!

Permalänk

Efter ominstalation av windows samt ett flertal ominstalationer av CCC
Lyckades jag få skiten att funka men någon fläktreglering verkar det som att jag kan känna mig blåst på hittar inga reglage för det alls trotts att det står att jag instalerat version 8.10 använder för övrigt msi 3870 x2
Någon som vet problemet eller stödjer msi 3870 x2 inte fläktreglering?
tacksam för svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marabou
Vad för hastighet kör du med på fläkten? Jag kör med 30% och jag har faktiskt aldrig märkt av tröskeln Men det är faktiskt sannt det du säger. Dom borde utveckla det där, för i mitt gamla X1900XT så varvade fläkten upp och ner hela tiden för där va kylingen inge vidare ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Låter lite konstigt. Med mitt kort tror jag det är så att den kör 2d läge vid 27% och går man in i 3d läge så börjar den komma igång.

Som sagt kör jag med den automatiska fläktregleringen, jag har inte kollar vilka faktiska hastigheter det resulterar i. Har för övrigt relativt dålig cirkulation i lådan, så jag antar att det är därför man ibland kommer lite högt i temperatur även i 2D. Det jag är missnöjd med är alltså att fläkten går från i princip ljudlös till fullt blås direkt istället för att stegvis höja hastigheten när man närmar sig för höga temperaturer. Jag trodde att det var så på alla varianter av 4870, men det kanske är så att det är mitt kort som är dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Låter lite konstigt. Med mitt kort tror jag det är så att den kör 2d läge vid 27% och går man in i 3d läge så börjar den komma igång.

Testa Clear CMOS ifall Windows inte startar. Det kan funka för dig och det är värt det om man slipper installera om Windows.

On-T: Installerat 8.10 nu...funkade felfritt. Till alla er som har problem så måste ni dels ha Net Framework 2.0 installerat och sedan så varnar de för att ha program öppna samtidigt vilket kan åstadkomma korruption. Har ni gjort så får ni skylla er själva. Har ni kört Driver Cleaner över huvud taget? Det kan nog hjälpa rejält.

Jag gör som jag alltid har gjort, men med 8.9 och 8.10 får jag blåskärm så fort jag startar ett program.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

har de fixat så man slipper ändra profilen med endast 750Mhz? det verkar ha vart mitt problem iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exuvo
Så nu har jag suttit i 2 timmar med CCC, och fick det att funka.
Fick sitta och installera varje liten del av Catalyst för den hittade inte nån fil som den verkade hoppa över vid normal installation.
Nu funkar det bra som sagt!

precis samma sak för mig, den hoppar över nån fil vid installatipn.
ska testa instalera manuellt nu.

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Inaktiv

funkar felfritt nu, mekkat i 2h dock men men. skönt med ett diskret graffe

Permalänk
Medlem

Länkar till en tråd i deras forum där ni kan läsa lite mer om drivrutinen och även om fläktstyrningen, några enkla benchmarks och även en hotfix för AGP/CCC/OpenGL som är i beta stadie för 8.10.

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=279&threadid...

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Jag fick en massa artefakter i spelen efter uppdateringen... plus att den verkar växla in och ur 3D läge... spelen enna osilerar fram...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Avstängd

Verkar spännande att köra ATI *klapar snelt nvidiakort*

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Verkar som att många har problem med denna drivrutin, skippar nog sålänge... =/

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Har inte stött på några problem med 8.10. Uppdaterade från en tidigare beta version.

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att stänga av alla alla autostart program och virus program etc. hade stora problem installera itunes och gick in i msconfig och tog selektiv start, kryssade bort autostart-objekt och installerade efter en omstart. Återställde sedan till vanligt och allting funkade prima, det här då med itunes men kanske kan funka till drivrutins installations problem också.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Alltså detta måste låta jävligt dumt.. Men vart fan hittar jag där ja kan ställa in fläkt hastigheten?

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CruiZin
Alltså detta måste låta jävligt dumt.. Men vart fan hittar jag där ja kan ställa in fläkt hastigheten?

Under ATI Overdrive.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CruiZin
Alltså detta måste låta jävligt dumt.. Men vart fan hittar jag där ja kan ställa in fläkt hastigheten?

Under Fliken ATI overdrive, Aktivera det och så har du kontrollen längst ner

On: Det funkar finfint för mig!

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Tackar BTW inget krångel vid installation för mig heller...

Visa signatur

CPU & Kylning: Ryzen 7 7800X3D & ASUS ROG Strix LC II 360 RAM: Kingston 32GB DDR5 6000MHz FURY GPU: RTX 3090 MB: Gigabyte X670 Gaming PSU: EVGA Supernova G2 850W M.2: Samsung 960 Evo 250GB Chassie: CM Storm Stryker Skärmar: AOC AGON AG271QG G-Sync IPS @165Hz och Qnix QX2710 IPS/PLS @110Hz

Permalänk

Jag hittar ingen flik under ATI overdrive ser ut som förra grafikrutinen där
Fattar inget. står i infon att jag har ccc 8.10 så det borde finnas.
Eller är det kortet MSI 3870 x2 ?

Permalänk

Fläktstyrningen funkar bara i HD48-serien.

Permalänk

gaah, nu har jag försökt instalera 8.10 kanske 10gånger men de vägrar funka, så jag tänkte att jag kör till baka 8.9 igen men ccc vägrar funka endå.

hur fan ska jag få igång ccc igen? nån som har nått tips?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk

Det enda som funkar för mig är att Instalera om hela windows och sedan
lägga in ccc då funkar det det har hänt mig 2 gånger först vid drivrutinen
8.7 och nu vid 8.10 ganska iriterande att det ska bli så sedan är det bara att lägga in 8.10 och då funkar det. dock fick jag ingen fläktstyrning eftersom ATI inte prioriterar mitt 3870 x2 utan bara sattsar på 4800 serien

Permalänk

Asså nu har jag fått ccc till funka men derrekt jag startar nått spel så får jag lilascreen? asså som bluescreen fast lila, va betyder de?
nä jag får försöka få in 8.9 i datorn igen

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Jag gör som jag alltid har gjort, men med 8.9 och 8.10 får jag blåskärm så fort jag startar ett program.

Testa det som jag förslog. Det kan ju funka. Låter dock skummt. Någonting har du som korrumperar drivaren i och med att det funkar för de flesta. Då har det troligtvis att göra med någonting du hade på disken sedan innan.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

Men åh!! Jag som precis har tagit bort den gamla fläktem från mitt x1650 pro och ersatt den med en reglerbar 80mm -_-

Permalänk
Medlem

För mig funkar dessa drivrutiner bättre än de tidigare.

Permalänk
Medlem

Fungerar klockrent, nu slipper man ati try tools.

Visa signatur

Asus P5E deluxe - E8600 4.0GHz - Thermalright Ultra-120 eXtreme - 4g ddr2 6400 - club-3d 5850 OC - wd 640g - Asus vw222u - Nätag coolermaster silent pro M 600w

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tysonayt
Dessa drivrutiner har ju funnits ute att ladda ner från t.ex. Megaupload i minst en vecka redan.

Inte alls om du läser noga så ser du att dessa är av en nyare revision,jag vet för jag slängde in dom från megaupload förra veckan och dessa är nyare versionmässigt:))

P.S Nu har jag testat dessa drivers i följande spel.
call of duty 4 online check
guildwars check
quake 4 check
hellgate london check
fear check
Alla spel är givetvis orginal och ändå kraschar inte drivern,vad konstigt eller??
Kanske ska tillägga att .Net 2.0 är ganska viktig i sammanhanget ccc drivers.
Ja det var allt för mig drivern funkar kanon och det känns till och med som att några spel glider bättre:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate