Moraliskt fel att avsluta graviditeter p.g.a. t.ex. downs eller andra syndrom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Men det är det icke. Så i verkligheten, i Sverige, hur skulle du göra då?

Barmhärtighet mot det barn som fostret eventuellt skulle kunna utvecklas till.

Gorion, du skulle med stor sannolikhet vara mycket olycklig. Ta t.ex. hundar som blir instängda, de blir mycket rastlösa och olyckliga. Du, liksom hundar har visa instinkter. Att sitta instängd utan någon som helst interaktion med andra saker gör de flesta djur väldigt rastlösa.

Nu ska det iofs sägas att du jämför oss människor som i sammanhanget har ganska odefinierade instinkter jämfört med t.ex hundar som har väldigt tydliga instinkter. Vissa sociologer hävdar att människor överhuvudtaget inte har några instinkter

"Other sociologists argue that humans have no instincts, defining them as a "complex pattern of behavior present in every specimen of a particular species, that is innate, and that cannot be overridden." Said sociologists argue that drives such as sex and hunger cannot be considered instincts, as they can be overridden. This definitory argument is present in many introductory sociology and biology textbooks,[3] but is still hotly debated."

saxat från wikipedia. Och mitt exempel var väldigt extremt, bra mycket extremare än förhållandet mellan downs och ett normalt liv. Är våra instinkter verkligen så tydliga att vi trots intelligens-störning skulle klara att göra en objektiv bedömning av huruvida vi borde vara lyckliga eller inte under givna omständigheter?

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Vanligt, ja. Ohyffsat, nej, eftersom det i detta fall handlar om att byta till ett bättre barn.

Jag håller inte med riktigt, man byter mycket riktigt till något bättre men den som förlorar på affären, embryot, har inget värde. Om man gör en abort, försöker igen och väntar lika länge är man i samma situation igen, men förhoppningsvis med ett friskt embryo.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Men om vi försöker sluta vara PK och beakta saker som rättigheter, utan tänker på de faktiska konsekvenserna i båda fallen, så ser vi att de är precis samma. Båda downie-barnens framtid försvinner. Att en har levt lite innan och skaffat ett medvetande spelar ju ingen roll när det väl är dött. Om det inte finns några anhöriga så tycker jag exemplet är precis samma sak som aborten.

Inte för att jag har något emot att vara mindre politiskt korrekt emellanåt, men jag är rädd att den värld man erhåller om man tillåter godtyckliga avrättningar är så annorlunda att man inte enkelt kan använda de resultat man finner i den. Möjligen kan man diskutera vid vilken ålder man skall anse att ett embryo får människovärde. Någon föreslog 18 år ovan, men förmodligen är det inte realistiskt att sätta den mycket högre än vad den är idag. Det är även korrekt att slutresultatet av en abort i tidigt stadium och fallet i ditt exempel detsamma, men i det första fallet har inget mord begåtts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag är inte emot abort och jag tycker exemplet är en perfekt liknelse. Nu ska vi se om du har bra slutledningsförmåga.

Jag är inte förvånad att du ser det som en "perfekt liknelse", jag menar, bryter vi ner den så får vi fram frågan "Är det ansvarsfullt att avrätta en handikappad människa för att en frisk ska få leva". Verkligen relevant, och minst sagt tankeväckande.

Men det är nog bara min dåliga slutledningsförmåga som gör att jag anser din liknelse helt sakna relevans.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag håller inte med riktigt, man byter mycket riktigt till något bättre men den som förlorar på affären, embryot, har inget värde. Om man gör en abort, försöker igen och väntar lika länge är man i samma situation igen, men förhoppningsvis med ett friskt embryo.

Vad har värdet med saken att göra?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte för att jag har något emot att vara mindre politiskt korrekt emellanåt, men jag är rädd att den värld man erhåller om man tillåter godtyckliga avrättningar är så annorlunda att man inte enkelt kan använda de resultat man finner i den. Möjligen kan man diskutera vid vilken ålder man skall anse att ett embryo får människovärde. Någon föreslog 18 år ovan, men förmodligen är det inte realistiskt att sätta den mycket högre än vad den är idag. Det är även korrekt att slutresultatet av en abort i tidigt stadium och fallet i ditt exempel detsamma, men i det första fallet har inget mord begåtts.

Abort är ett godtyckligt mord eftersom abortåldern är godtyckligt satt. Så jag ser inte hur det är nån direkt skillnad. Att inget mord har begåtts i det första fallet är ju just för att vi har en godtycklig gräns på hur gammal man måste vara för att dödandet av en ska klassas som mord. Säg att jag godtyckligt sätter den till 18 och att barnen på barnhemmet vad 5, så har vi inget mord där heller, enligt precis samma regler och resonemang som vid abort.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag är inte förvånad att du ser det som en "perfekt liknelse", jag menar, bryter vi ner den så får vi fram frågan "Är det ansvarsfullt att avrätta en handikappad människa för att en frisk ska få leva". Verkligen relevant, och minst sagt tankeväckande.

Nej, det vår vi inte. Vi får fram frågan: Är det verkligen ansvarsfullt/barmhärtigt att avrätta en handikappad människa, som inte har nån släkt som bryr sig om den, för att den har ett något sämre liv än en "normal" människa?

Det är relevant, eftersom det är precis samma sak. Om man inte är fast i gamla politiskt korrekta människorvärde-spår då.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
[B]Vad spelar det för roll? Sålänge de upplever att de är lyckliga så är de det. Det finns ingen fusk-lycka bara för att det som ger lyckan är mindre än av som skulle ge dig eller någon annan lycka. Deras perspektiv är precis det perspektiv man måste ha när man pratar om deras lycka.

Det spelar roll eftersom du tidigare gjort kriterium att vi måste bedöma ur en objektiv synvinkel. Att bedöma ur deras synvinkel blir inte objektivt det blir precis lika subjektivt om inte mer subjektivt.

Citat:

Som jag sa innan, man måste se livskvaliteten ur objektiv synvinkel, inte ur relativ, för att kunna göra en bra bedömning om hurvida handlingen är barmhärtig eller inte.

Ur objektiv synvinkel dvs helt utomstående från dem eller oss så kan jag anse att det finns tillstånd där man kan avsluta en graviditet pga barmhärtighet, kanske inte just i fallet downs eftersom det faktiskt inte är det allra allvarligaste man kan drabbas av, många med downs har ju faktiskt bara marginella problem (nåja).

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Det spelar roll eftersom du tidigare gjort kriterium att vi måste bedöma ur en objektiv synvinkel. Att bedöma ur deras synvinkel blir inte objektivt det blir precis lika subjektivt om inte mer subjektivt.

Jag kanske var otydlig, men var jag menade med objektiv var att vi inte behöver jämföra deras upplevda lycka med andras och se om den är lika stor. Det räcker med att de tycker att deras upplevda lycka räcker för dem. Eftersom en upplevelse per definition är subjektiv så menade jag med objektiv syn att man inte jämför med andra upplevelser.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det är relevant, eftersom det är precis samma sak. Om man inte är fast i gamla politiskt korrekta människorvärde-spår då.

Precis samma sak? Vill bara vara säker på att jag förstår dig rätt nu;

Altså, eftersom du uppenbarligen står över de "gamla politiskt korrekta människorvärde"-spår som vi andra är fast i, så tycker du altså att det är samma sak att utföra en abort, som att avrätta ett barn utan anhöriga (naturligtvis också utan att barnet vet om det eller känner det på något sätt)?

Så eftersom du är för fri abort, och istället för att ha en massa barnhem som kostar staten pengar, så är det enligt dig helt ok att helt enkelt "ta bort" barnen? Om det går att göra helt smärtfritt, så klart. Du är ju inget monster!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag kanske var otydlig, men var jag menade med objektiv var att vi inte behöver jämföra deras upplevda lycka med andras och se om den är lika stor. Det räcker med att de tycker att deras upplevda lycka räcker för dem. Eftersom en upplevelse per definition är subjektiv så menade jag med objektiv syn att man inte jämför med andra upplevelser.

Nej med dessa kriterier är det ju faktiskt svårt att motivera barmhärtighets-aborter. Vart drar du gränsen? Ett embryo känner inget, är inte medvetet och kan därför inte känna varken lycka eller förtvivlan ska vi förlänga ditt resonemang en aning så kan vi ju faktiskt säga att ett embryo faktiskt inte är speciellt olyckligt, inte lyckligt förvisso men sannerligen inte olyckligt. Så då kanske vi helt och hållet borde förbjuda aborter när allt kommer omkring eftersom vi inte kan dra slutledningen att vårat embryo faktiskt lider.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Abort är ett godtyckligt mord eftersom abortåldern är godtyckligt satt. Så jag ser inte hur det är nån direkt skillnad. Att inget mord har begåtts i det första fallet är ju just för att vi har en godtycklig gräns på hur gammal man måste vara för att dödandet av en ska klassas som mord. Säg att jag godtyckligt sätter den till 18 och att barnen på barnhemmet vad 5, så har vi inget mord där heller, enligt precis samma regler och resonemang som vid abort.

Var du inte för abort sade du, hur får du ihop det med att det är mord? Det må vara svårt att definiera människovärde och vid vilket utvecklingsstadie detta inträder, men har man en tillräckligt lågt satt gräns är man rätt säker. I princip borde man väl kunna använda en betydligt högre gräns, 18 år kanske?, så länge folk är överens men i vår hyfsat vetenskapliga värld underlättar det att ha någon sorts grund att stödja sig mot. Frånvaro av medvetande till exempel.

Du citerar fel, för övrigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Precis samma sak? Vill bara vara säker på att jag förstår dig rätt nu;

Altså, eftersom du uppenbarligen står över de "gamla politiskt korrekta människorvärde"-spår som vi andra är fast i, så tycker du altså att det är samma sak att utföra en abort, som att avrätta ett barn utan anhöriga (naturligtvis också utan att barnet vet om det eller känner det på något sätt)?

Så eftersom du är för fri abort, och istället för att ha en massa barnhem som kostar staten pengar, så är det enligt dig helt ok att helt enkelt "ta bort" barnen? Om det går att göra helt smärtfritt, så klart. Du är ju inget monster!

Nej, det skulle inte funka eftersom det skulle bli ett sämre samhälle där folk mår sämre.

Alltså, det hela beror på hur man ser på döden. Det enda jag skulle ha emot om nån kom bakifrån och blåste skallen av mig nu, utan att jag visste det, är att de som känner mig skulle må dåligt av händelsen. Det är ju inte som om JAG, som dör, skulle drabbas i nån egentlig mening.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Nej med dessa kriterier är det ju faktiskt svårt att motivera barmhärtighets-aborter. Vart drar du gränsen? Ett embryo känner inget, är inte medvetet och kan därför inte känna varken lycka eller förtvivlan ska vi förlänga ditt resonemang en aning så kan vi ju faktiskt säga att ett embryo faktiskt inte är speciellt olyckligt, inte lyckligt förvisso men sannerligen inte olyckligt. Så då kanske vi helt och hållet borde förbjuda aborter när allt kommer omkring eftersom vi inte kan dra slutledningen att vårat embryo faktiskt lider.

Nej, vi borde inte förbjuda aborter. Aborter är bra, de ger människor valmöjlighet i livet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Var du inte för abort sade du, hur får du ihop det med att det är mord? Det må vara svårt att definiera människovärde och vid vilket utvecklingsstadie detta inträder, men har man en tillräckligt lågt satt gräns är man rätt säker. I princip borde man väl kunna använda en betydligt högre gräns, 18 år kanske?, så länge folk är överens men i vår hyfsat vetenskapliga värld underlättar det att ha någon sorts grund att stödja sig mot. Frånvaro av medvetande till exempel.

Du citerar fel, för övrigt.

Ursäkta felciteringen, har rättat till det nu. Svårt att hålla reda på alla när det kommer nya inlägg under tiden man skriver.

Medvetande är fortfarande lika godtyckligt som vilket kriterium som helst. Bara för att du kan mäta kriteriet gör det inte kriteriet till mer moraliskt korrekt. Men en bra gräns är innan födseln, för efter det har jag en känsla av att det kommer börja krypa kalla kårar längs folks trygghetsrygg.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, det skulle inte funka eftersom det skulle bli ett sämre samhälle där folk mår sämre.

Folk skulle altså må sämre eftersom de inte delar din "moderna" synsätt på det, men för din egen del så skulle det det inte vara några problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Alltså, det hela beror på hur man ser på döden. Det enda jag skulle ha emot om nån kom bakifrån och blåste skallen av mig nu, utan att jag visste det, är att de som känner mig skulle må dåligt av händelsen. Det är ju inte som om JAG, som dör, skulle drabbas i nån egentlig mening.

De flesta av oss, och detta gäller även djurriket, har en rent självisk överlevnadsinstinkt. Vi vill generellt inte dö, och gör vad vi kan för att överleva. Med andra ord, får vi chansen att välja bort händelsen där någon kommer bakifrån och "blåser skallen av oss", så gör vi det. Vi är inte likgiltiga inför det valet.

Att du föddes utan denna instinkt, eller tappade den någonstans på vägen, är väl beklagligt, antar jag.

Edit: Att jag naturligtvis inte tror dig, utan tror att du har grävt ner dig så djupt med dina löjliga argument att du måste ljuga om vad du egentligen tycker för att inte "förlora debatten" behöver jag egentligen knappast skriva.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
De flesta av oss, och detta gäller även djurriket, har en rent självisk överlevnadsinstinkt. Vi vill generellt inte dö, och gör vad vi kan för att överleva. Med andra ord, får vi chansen att välja bort händelsen där någon kommer bakifrån och "blåser skallen av oss", så gör vi det. Vi är inte likgiltiga inför det valet.

Att du föddes utan denna instinkt, eller tappade den någonstans på vägen, är väl beklagligt, antar jag.

Nu skulle han ju inte veta om det, så om instinkten finns eller inte har väl mindre betydelse. Frågan är egentligen intressant och berör livets mening; är det någon idé att till exempel oroa sig över huruvida en kometen kommer utplåna jordens liv, vad har vi att förlora egentligen? Ingen kommer ju ändå behöva uppleva förödelsen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu skulle han ju inte veta om det, så om instinkten finns eller inte har väl mindre betydelse.

Detta är snarare ett försök att tilldela djup till en fråga som saknar det.
Jag vet idag, nu, att jag vill leva tills jag blir gammal, oavsett om jag bara skulle bli "deletad" innan dess, altså dö helt utan att jag hinner märka det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Folk skulle altså må sämre eftersom de inte delar din "moderna" synsätt på det, men för din egen del så skulle det det inte vara några problem?

Jo, jag skulle också må sämre av det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
De flesta av oss, och detta gäller även djurriket, har en rent självisk överlevnadsinstinkt. Vi vill generellt inte dö, och gör vad vi kan för att överleva. Med andra ord, får vi chansen att välja bort händelsen där någon kommer bakifrån och "blåser skallen av oss", så gör vi det. Vi är inte likgiltiga inför det valet.

Att du föddes utan denna instinkt, eller tappade den någonstans på vägen, är väl beklagligt, antar jag.

Den har jag också, men det hindrar mig inte från att tänka och filosofera bortom mina instinkter.

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Detta är snarare ett försök att tilldela djup till en fråga som saknar det.
Jag vet idag, nu, att jag vill leva tills jag blir gammal, oavsett om jag bara skulle bli "deletad" innan dess, altså dö helt utan att jag hinner märka det.

Eller så har frågan mer djup än du anar. Inte för att jag tycker att insikten att den som dör inte drabbas är speciellt djup, det känns som grundläggande filosofi förutsatt att man inte tror på reinkarnation, himlen eller annat bjäfs.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jo, jag skulle också må sämre av det.

Varför? Mår du dåligt av alla aborter som utförs i världen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Den har jag också, men det hindrar mig inte från att tänka och filosofera bortom mina instinkter.

Ja, det går ju bevisligen att "filosofera" kring vad som helst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Varför? Mår du dåligt av alla aborter som utförs i världen?

Nej, av samma anledning som jag inte mår dåligt av att slå ihjäl en mygga men mår dåligt av att skjuta en hund. Det är så jag är konstruerad.

Edit: Se min edit i förra inlägget.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, av samma anledning som jag inte mår dåligt av att slå ihjäl en mygga men mår dåligt av att skjuta en hund. Det är så jag är konstruerad.

Du ser altså skillnad på saker och ting, mygg och hundar, foster från barn, men hävdar, där det passar din argumentation, ordagrant, att de är "precis samma sak". Någon slags debattering genom hyckleri, med andra ord.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Du ser altså skillnad på saker och ting, mygg och hundar, foster från barn, men hävdar, där det passar din argumentation, ordagrant, att de är "precis samma sak". Någon slags debattering genom hyckleri, med andra ord.

Nej, det ÄR samma sak, men det innebär inte att jag KÄNNER samma sak inför båda. Känslor är inte logiska, känslor resonerar inte.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, det ÄR samma sak, men det innebär inte att jag KÄNNER samma sak inför båda. Känslor är inte logiska, känslor resonerar inte.

Känslor är resultat av resonering, och resoneringen är ett resultat av vår miljö/uppväxt. Men du kanske tror att det bara är en slump att vissa blir äcklade och bestörta av tanken på abort, medans andra inte ser det som mer än vilket medicinskt ingrepp som helst?

Personligen ser jag det bara som en enkel utgång. Känslor är inte logiska, och boom, alla kommande argument blir automatiskt överflödiga.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, det ÄR samma sak, men det innebär inte att jag KÄNNER samma sak inför båda. Känslor är inte logiska, känslor resonerar inte.

Jag tror detta är den bästa förklaringen och vi "alla" har känslor som inte bygger på sunt förnuft. T.ex. själv skulle jag aldrig kunna äta en köpt varmkorv efter ha sett vad de maler ner i dem. Nu vet jag vad, men jag sätter mig i en egen värld då jag äter varmkorv.

Nå en fråga till dig Zartax:
Tycker du att föräldrar som gör abort p.g.a. de inte vill ha barn är mindre, lika eller mer egoistiska, än några som gör det för att fostret kommet få stora sjukliga besvär?
Exakt samma ålder på fostret antages eller varför inte samma foster men där abortorsaken är olika?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Känslor är resultat av resonering, och resoneringen är ett resultat av vår miljö/uppväxt. Men du kanske tror att det bara är en slump att vissa blir äcklade och bestörta av tanken på abort, medans andra inte ser det som mer än vilket medicinskt ingrepp som helst?

Personligen ser jag det det snarare som en enkel utgång. Känslor är inte logiska, och boom, alla kommande argument blir automatiskt överflödiga.

Det är klart att du ser det så för det skulle innebära autovictory för dig. Fast din slutsats är ju fel. Argument är inte överflödiga bara för att känslor inte alltid (eller ganska sällan) är logiska.

Känslor är till viss del ett resultat av resonering och mer vår miljö/uppväxt. Dessutom finns det vissa känslor som finns där oavsett. De två sista kan vi inte styra över förrän över en viss ålder då mycket av vår personlighet reda är satt. Så hur vi känner över saker behöver knappast sammanfalla med hur vi resonerar om samma sak.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag tror detta är den bästa förklaringen och vi "alla" har känslor som inte bygger på sunt förnuft. T.ex. själv skulle jag aldrig kunna äta en köpt varmkorv efter ha sett vad de maler ner i dem. Nu vet jag vad, men jag sätter mig i en egen värld då jag äter varmkorv.

Nå en fråga till dig Zartax:
Tycker du att föräldrar som gör abort p.g.a. de inte vill ha barn är mindre, lika eller mer egoistiska, än några som gör det för att fostret kommet få stora sjukliga besvär?
Exakt samma ålder på fostret antages eller varför inte samma foster men där abortorsaken är olika?

Om de vill ha barnet, men låter bli för att de tror att dess lidande skulle bli för stort, så är de mindre egoistiska eller inte egoistiska alls. Oavsett hur stort det faktiska lidandet skulle bli. Om handlingen däremot är barmhärtig beror på hur stort det faktiska lidandet skulle ha varit.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker debatten har börjat spåra ut.

Jag tycker att a)
Att det skulle vara barmhärtigt är löjligt iom att personen inte är skapad, och skulle man vara barmhärtig förutsätter man en person som är skapad, vilket innebär att man likaväl skulle kunna avrätta (smärtfritt och diskret blablabla) levande handikappade personer.

b)
Det är inte moraliskt fel att utföra abort på embryon med oönskade handikapp. Precis som det inte är fel att screena bort skadade spermier innan befruktningen eller skadade ägg (om någon av dessa processer vore möjliga).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jag tycker debatten har börjat spåra ut.

Jag tycker att a)
Att det skulle vara barmhärtigt är löjligt iom att personen inte är skapad, och skulle man vara barmhärtig förutsätter man en person som är skapad, vilket innebär att man likaväl skulle kunna avrätta (smärtfritt och diskret blablabla) levande handikappade personer.

Nej men hjälpa dom att få dödshjälp om de så önskade. Skillnad på avrätta någon som har ett medvetande och något som inte har det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej men hjälpa dom att få dödshjälp om de så önskade. Skillnad på avrätta någon som har ett medvetande och något som inte har det.

Även om den som inte har det för tillfället men kommer få det sen? I båda fallet berövar du ett framtida medvetande.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?