Permalänk

Jobba på ett skepp

Jag pratade härom dagen med en av mina polares föräldrar. Som vanligt så kom frågan upp "Har du börjat plugga än, eller jobbar du nu"? Efter ett tag kom de med iden att ta jobb på ett skepp.
Jag tycker det låter som en rätt så vettig ide. Man får komma hemifrån lära sig att klara sig själv och det är inte det vanliga ni vet. Det skulle vara både lärorikt och en utmaning tror jag.

Tänkte höra här om det är någon som vet vart och hur jag bäst söker ett sådan jobb. Behöver kanske inte direkt vara ett lastfartyg, men kanske som receptionist eller servitör eller liknande på en passagerarbåt.

Andra funderingar eller erfarenheter kring ämnet är också mycket välkomna.

Visa signatur

<Macbook Pro 15":: 2.0Ghz :: 1.5gig ram>

Permalänk
Medlem

De flesta större företagen som kör passagerarfärjor (Viking Line osv) brukar skriva ut på sina hemsidor vilka lediga jobb det finns. Tittade en snabbis på Viking, de sökte bland annat servitörer (men det krävdes en del erfarenhet).

Annars brukar man också kunna fylla i att man är intresserad av jobb, så vet företaget i fråga att man existerar och är intresserad i alla fall.

Något som är bra med att jobba på t.ex. en passagerarfärja och sånt är att det ofta är så att man har betalt även när man inte är till sjöss. Som jag fattat är det rätt vanligt att om man är till sjöss i fyra dagar så har man även betalt i fyra dagar som man är i land.

Visa signatur

MSI Z370 Gaming Pro Carbon :: Intel Core i5 8600K :: Corsair 16GB DDR4 3000MHz :: MSI RTX 2070 Gaming Z
FD Define R6 Vit TG :: Corsair RMx v2 750W :: 2 x Samsung 850 EVO 250GB :: 2 x Western Digital Caviar Green 2TB
Canon EOS 60D :: Samsung Galaxy S9+

Permalänk
Medlem

Kolla med P&O cruises. Liter trevliga farvatten än vikingline. Du måste dock vara 21 för amerikanska vatten men annars skare inte va nå problem.