Försäkringar på olika kedjor

Permalänk
Medlem

Försäkringar på olika kedjor

Hallojsansa,
Ska köpa min en w902 i veckan och funderar på om tillläggsförsäkringarna från elgiganten och mediamarkt är något att ha ?(priserna är så snarlika på mobilen att det spelar ingen roll var den handlas) Eller borde min hemförsäkring täcka eventuella skador som inte är garanti ärende (orsakade av min klumpighet, dock allri pajjat en mobil)?

Har Hemförsäkring via mitt fack, IF METALL

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

För att få ut på förskringen måste du teckna allrisk,
ett tillägg till hemförskringen och den är svindyr på folksam.
När jag hade den fram till för ett år sedan kostade den drygt
700:-/år och 1500:- i självrisk samt åldersavräkning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
För att få ut på förskringen måste du teckna allrisk,
ett tillägg till hemförskringen och den är svindyr på folksam.
När jag hade den fram till för ett år sedan kostade den drygt
700:-/år och 1500:- i självrisk samt åldersavräkning.

Okej, lät ju kul O_o Kostar 70kr månaden för min del nu. Men till den stora frågan, är försäkringen från företagen något att inföskaffa? Eller kan man få iväg det mesta på 1års garanti?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
För att få ut på förskringen måste du teckna allrisk,
ett tillägg till hemförskringen och den är svindyr på folksam.
När jag hade den fram till för ett år sedan kostade den drygt
700:-/år och 1500:- i självrisk samt åldersavräkning.

Hmm för mig kostade allrisk 39kr/mån extra för vårt folksam.
Skaffade detta nyligen då jag ska ut och resa med mina fotoprylar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Macke
Eller kan man få iväg det mesta på 1års garanti?

Garantin täcker tillverkningsfel, försäkringen täcker skador du själv orsakar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Både ja och nej, beror helt på vilken butik du tecknar försäkringen i då olika butiker har olika avtal.

Såvitt jag vet säljer inte MM någon försäkring utan en tjänst de kallar plusgaranti, att köpa detta på en mobil är ungefär som att kasta pengarna i sjön då den knappt erbjuder något annat skydd än konsumentköplagen. Du har redan skydd mot produktionsfel i 3 år genom konsumentköplagen och om din mobil ger upp efter 3 år är det nog en ganska liten chans att det beror på ett produktionsfel, alternativt har du tröttnat på din mobiltelefon.

Den försäkring du kan köpa av El-Giganten är annorlund utformad då det är en drulleförsäkring, dvs den täcker olyckor du råkat ut för med din telefon, även här finns det vissa restriktioner, har du avsiktligt skadat produkten täcker inte försäkringen detta och har du vart oaktsam finns det en risk att den inte täcker fullt ut. Ett bra exempel här är att om du plockar upp mobilen och börjar prata när det ösregnar och du får en fuktskada har du inte varit aktsam nog, om det däremot börjar regna under tiden du har mobilen uppe och pratar så ska den täcka. En stor fördel här gentemot allriskförsäkringar är att du slipper höga självrisker och värdeminskningar. Självrisken ligger på 295:- på en mobiltelefon.

Som regel kan man väl säga att det mesta som åker med överallt som laptop, telefoner mp3 å sånt är värt att teckna försäkring på.
Det andra som är viktigt att tänka på är att du verkligen har koll på vilka vilkor försäkringen har, köper du en försäkring ska du alltid ha med dig fullständiga vilkor på den då du lämnar butiken.