Kylnigns problem på VRAM med 4850

Permalänk
Medlem

Kylnigns problem på VRAM med 4850

sitter med ett 4850 kör för närvarande 8.9 med fläkt styrning via profiles inte flashat biosen på kortet heller. Men när jag sitter med 45% fläkt ligger kortet och idlar på 50-65 C och i spel är den uppe i 80C går jag upp i 75-85% fläkt är den runt 70 C.

Det är inte det stora problemet utan snarare så att den passiva kylningen på minnena inte klarar av kyla så bra längre får väldigt ofta nu för inte säga alltid blåskärm när jag spelar och datorn bootar om, CPUn är inte för varm och med fläkten på 85% på GPU så är inte den för varm heller utan det är VRAM som blir för varm som blir för varm närmare 75-80 grader.

Funderar på byta ut chassit men är lite tveksam till P-182 när nätdelen är där nere men det kan nog lösas med en vertikal fläkt under grafikkortet för minska den värmen därifrån.

Aldrig haft detta problemet med kortet innan köpte det dan efter det släpptes och har varit hel nöjd med den tills nu.

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

P182 är väl mest ett *så tyst som möjligt* chassi? Jag vet inte hur kylningen är men det kanske går att fixa till.. Annars kan du ju satsa på ett billigare chassi såsom three hundred och stoppa i 3 extra 120mm. Även om det är samma problem där, agget blåser luft direkt på grafikkortet.

Sen behöver du ju egentligen inte köpa nytt chassi. Köp en spotcooler+nya flänsar så bör du kunna sänka tempen en hel del.

80c låter inte speciellt högt tbh, är du säker på att det är just tempen som strular? Om det inte är 80 grader i idle dvs.

Permalänk
Medlem

GPU temp är inga problem o kyla ner det är VRAM som blir varma alldeles för varma som jag förstår det så har BSOD felet IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL med oftast med överhettat ram och göra och mina ram minnen är knappt varma.
Och har övervakning på GPU,Shader,VRAM,CPU via everest och CPU är inga problem, GPU kyls bra med fläkten men VRAM spikar oftast på minst 5C till 15C mer än vad GPU ligger på.

googlade lite på spotcooler du menar ja ska installera en aircondition till datorn?

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk
Medlem

I P182 är nedre delen isolerad från resten av datorn så värme från nätagget når inte grafikortet, sedan kan man sätta dit 1 eller 2 extra fläktar i höjd med grafikortet.
P182 är tyst ja, men kan kyla ganska bra också, dock Antec 900 eller 1200 kyler en hel del bättre, troligen 300 också med max fläktar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

För det första är det inte riktig passiva kylare på vram eftersom kylaren på korten är i ett enda stycke (iaf på saphires ref kort), dessutom är det där inte högre temp än vad någon annan har som kör med orginalkylare och vore det ett problem skulle fler ha detta.

Jag kör själv helt passiva kylare på mina vram och det funkar fingemang, har dock ett Lian-li chassi med rätt bra flås i och min vf-1000 blåser lite på dom också.

Är inte bara pga värme som irql_not_less_or_equal kan dyka upp, det är ett gammalt och välkänt felmeddelande

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag hade detta problem med mitt 4850 och då var det drivrutinen som skickar ljud via HDMI-utgången som fuckade med WinXP, har du ett utropstecken på den drivrutinen i "enhetshanteraren" ? Jag tog bort den drivrutinen och lät win update lägga till rätt drivrutin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafiaboy
googlade lite på spotcooler du menar ja ska installera en aircondition till datorn?

Nejnej

http://images.google.se/images?um=1&hl=sv&q=antec+spot+cooler...

Går att vrida och vända lite hur man vill. Som sagt så kan nog en sådan dra ner tempen avsevärt. Räcker det inte med en så kan du ju alltid köpa ett par förutsatt att du har fläktuttag så det räcker till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vegetal
Jag hade detta problem med mitt 4850 och då var det drivrutinen som skickar ljud via HDMI-utgången som fuckade med WinXP, har du ett utropstecken på den drivrutinen i "enhetshanteraren" ? Jag tog bort den drivrutinen och lät win update lägga till rätt drivrutin

Använder inte XP utan Vista och nej där är inga utropstecken i enhetshanteraren

Har ingen HDMi utgång på mitt kort heller

Verkar hittat felet bytte ut mina ram minnen från 2x 1024 OCZ Platinum 6400 till 2x2048 Corsair XMS2 6400 nu verkar det flyta på även installerat om till x64 vista.

Det roliga i det hela är att de OCZ minnena ligger med i Asus QVL lista både 2x1024 och 4x1024 men när jag körde in 2 st till så jag fick 4 st totalt det var då problemen började så tog ut de 2 och körde enbart med 2st 1024or men problemen fortsatte möjligtvis så att de fick sig någon stöt eller dyl när jag bytte ut dem innan. Men som sagt nu flyter allt på

Visa signatur

(Core i5-760) (Innod3D GTX460 1GB OC @ SLi) (Asus P7P55D-E PRO) (4GB Corsair XMS3 DDR3 1600MHz) (Caviar Black 500GB) (BenQ G2420HDBL) (Fractal Design Define R3 Black Pearl) (Fractal Design Newton R2 800W) Steel? We have no butter, but I ask you - Would you rather have butter or guns? Shall we import lard or steel? Let me tell you, Preparedness makes us powerful. Butter merely makes us fat. Lard?

Permalänk

Vet att tråden är gammal men... jag undrar vad som är den högsta acceptabla vram-tempen på HD4850:s?