Namnbyte - var vänder jag mig?

Permalänk
Medlem

Namnbyte - var vänder jag mig?

Jag funderar på att byta mitt efternamn, p.g.a. att öka min chans att få ett jobb. Mitt förnamn låter ju svenskt, men inte mitt efternamn.

Var vänder man sig för namnbyte? Och ev. kostnad?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du har för efternamn?
(Nyfiken i en strut, som vanligt)

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

Leeloo Dallas, multipass!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Testpilot

Tänk på att man bara får byta till ett namn som finns i din släkt upp två generationer tillbaka eller hitta på ett helt nytt namn, man kan inte välja fritt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Tänk på att man bara får byta till ett namn som finns i din släkt upp två generationer tillbaka eller hitta på ett helt nytt namn, man kan inte välja fritt.

Vet du vad det finns för förklaring till det?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Vet du vad det finns för förklaring till det?

Att man inte ska kunna ta någon känd persons efternamn och använda det.
Fullständigt sjuk regel egentligen, man bör få heta vad man vill.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Måste vara rätt dyrt iom att i princip alla personliga handlingar måste göras om? Pass, körkort, försäkringspapper, hyreskotrakt etc etc.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Tänk på att man bara får byta till ett namn som finns i din släkt upp två generationer tillbaka eller hitta på ett helt nytt namn, man kan inte välja fritt.

Det finns inget som säger att man bara kan ta från sin egen släkt upp till två generationer eller hitta på ett helt nytt.

Enligt PRV, som sköter efternamn:

Citat:

Som efternamn, vare sig det är nybildat eller inte, kan vi inte godkänna namn som lätt kan förväxlas med:

* Ett efternamn som någon annan enligt lag bär eller har rätt att bära.
* Ett allmänt känt efternamn som har burits av en utdöd släkt.
* Ett allmänt känt utländskt efternamn.
* Någon annans artist- eller konstnärsnamn som är allmänt känt.
* En beteckning för en stiftelse, en ideell förening eller någon liknande sammanslutning.
* Någon annans i Sverige skyddade firma eller varumärke.
* En titel på någon annans skyddade litterära eller konstnärliga verk.

Det går alltså bra att plocka så gott som vilket vanligt efternamn som helst man känner för. Det enda som skulle stoppa en är den första punkten, men då vanliga efternamn knappast är tillhörande vissa individer enligt lag så bör ju inte det vara några problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Att man inte ska kunna ta någon känd persons efternamn och använda det.
Fullständigt sjuk regel egentligen, man bör få heta vad man vill.

Det kan man, nästan i alla fall. de har ju dessutom släppt efter på reglerna rätt rejält och har börjat tillåta en del namn som tidigare fått avslag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Leeloo Dallas, multipass!

HAHAHA! Började garva som fan här i frukosten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Leeloo Dallas, multipass!

Höhö...

Ingen som vet ungefärlig kostnad att byta efternamn?

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

PRV vet...

Blankett N1, sida 2:
http://prv.se/upload/dokument/Personnamn/blanketter/ansokan_e...

Jag tolkar det som 1500 kr om du ensam ska byta ditt eget efternamn.

Permalänk
Medlem

Läste om någon som döpt sin unge till Nordfront i förnamn - hitta på något liknande i efternamn. Smått shockande om någon som inte är etnisk svensk heter det.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Det finns inget som säger att man bara kan ta från sin egen släkt upp till två generationer eller hitta på ett helt nytt.

Det går alltså bra att plocka så gott som vilket vanligt efternamn som helst man känner för. Det enda som skulle stoppa en är den första punkten, men då vanliga efternamn knappast är tillhörande vissa individer enligt lag så bör ju inte det vara några problem.

Det kan man, nästan i alla fall. de har ju dessutom släppt efter på reglerna rätt rejält och har börjat tillåta en del namn som tidigare fått avslag.

Jag läste texten lite fel på den här sidan: http://prv.se/Personnamn/Aterta-ett-gammalt-slaktnamn/
det gällde att personen måste ha varit i släkten i minst två generationer för att man ska kunna ta dennes namn.

Är dock rätt säker på att man inte kan ta vanliga efternamn som redan finns, precis enligt första punkten på det du citerar. Har du ingen i din släkt som heter Svensson får du inte ta det namnet.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Jag läste texten lite fel på den här sidan: http://prv.se/Personnamn/Aterta-ett-gammalt-slaktnamn/
det gällde att personen måste ha varit i släkten i minst två generationer för att man ska kunna ta dennes namn.

Är dock rätt säker på att man inte kan ta vanliga efternamn som redan finns, precis enligt första punkten på det du citerar. Har du ingen i din släkt som heter Svensson får du inte ta det namnet.

Det är ju precis det man får. Vill man byta till Svensson, Andersson eller någonting så kan man det. Första punkten reglerar namn som enligt lag tillhör vissa individer eller släkter. Man får inte byta till t.ex. bernadotte eller något namn med af, von m.m. Men så länge det faktiskt inte avgjorts att just en specifik individ/familj/släkt bär ensamrätt till ett namn så är det fritt fram.

Sen är det ju inte säkert att det får godkänt ändå. Man får ju inte plocka ett namn som lätt kan förväxlas med kända personer och sånt, men våra vanliga efternamn borde inte vara några problem på det sättet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

lättaste formuläret någonsin....

Vad heter du:
Vad vill du heta:

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Hedersmedlem

På tal om det här ämnet är det lite intressant att det i namnlagen bland annat står följande:

Citat:

12 § Som nybildat efternamn får inte godkännas
1. namn som till bildning, uttal eller stavning har en sådan språklig form att det inte är lämpligt som efternamn här i landet,
2. namn som är i bruk som förnamn, om det inte finns särskilda skäl att namnet ändå skall få bäras som ett nybildat efternamn,
3. dubbelnamn,
4. namn som kan uppfattas som en benämning på järnvägsstationer, postkontor eller liknande och därför kan medföra olägenhet eller i övrigt kan vilseleda allmänheten,
5. namn som kan väcka anstöt, eller
6. namn som kan antas leda till obehag för den som bär det.

Jag har länge tyckt att det är lite underhållande att de har valt just järnvägsstationer och postkontor som exempel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
På tal om det här ämnet är det lite intressant att det i namnlagen bland annat står följande:Jag har länge tyckt att det är lite underhållande att de har valt just järnvägsstationer och postkontor som exempel.

Hmm.. får inte jag ha Lund då? ehhe.. soldatnamn.. typ förkortning på lundgren osv.

Visa signatur

I am Extrazz.