Permalänk
Avstängd

Någon som vill investera i min nya suveräna idé?
Även om luftbilarna påstår att de inte har något utsläpp så stämmer det inte, de sprutar ju ut en massa luft!

Min idé bygger på att man har ett gigantiskt svänghjul mitt i bilen som har remdrift till axeln, allt man gör när man vill åka är att spänna remmen.
Tanka gör man genom att åka in till speciella mackar som snurrar igång svänghjulet.

Inga avgaser! Minimalt med rörliga delar! Billiga bilar! (Värdelös verkningsgrad, men ignorera det)

Permalänk
Medlem

Kan man inte dra igång svänghjulet själv? Så slipper man tanka!

Dock så kommer svänghjulets energi laddas ur ganska fort om man inte kör någonstans, det gör inte luften i tanken... så länge den är tät!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

Haricots: De testade din idé i det engelska programet "Scrapheap Challenge" och där fick de i uppgift att bygga en cykel som hade ett "gummiband" man spände, och sedan drev det hjulen på något sätt.. Ganska intressant, och cykeln rullade några meter vid varje "uppladdning"

Ska se om jag kan hitta det på youtube.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Någon som vill investera i min nya suveräna idé?
Även om luftbilarna påstår att de inte har något utsläpp så stämmer det inte, de sprutar ju ut en massa luft!

Min idé bygger på att man har ett gigantiskt svänghjul mitt i bilen som har remdrift till axeln, allt man gör när man vill åka är att spänna remmen.
Tanka gör man genom att åka in till speciella mackar som snurrar igång svänghjulet.

Inga avgaser! Minimalt med rörliga delar! Billiga bilar! (Värdelös verkningsgrad, men ignorera det)

Jag bävar inför gyroeffekterna i kurvorna med den där!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Det är här den fantastiska tryckluftsbilen kommer in i bilden. Den behöver inte bli dyrare eller kräva mer energi att tillverka än motsvarande bensinbil. Tryckluft kan snabbt fyllas på och de första bilarna har liten motor, men kan gå ganska långt (20mil) på en "laddning".

Att driva en bil på tryckluft är idioti. Visst ger den inga utsläpp alls från bilen men det är väldigt energikrävande att komprimera gas. Jag utbildar mig till civilingenjör inom kemiteknik och har suttit och räknat på sånt. Det som är dyrast inom processindustrin är just uppvärmning och komprimering.
Det vore oändligt mycket smartare att använda all el som går åt till kompressorn till att ladda batterier istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Att driva en bil på tryckluft är idioti. Visst ger den inga utsläpp alls från bilen men det är väldigt energikrävande att komprimera gas. Jag utbildar mig till civilingenjör inom kemiteknik och har suttit och räknat på sånt. Det som är dyrast inom processindustrin är just uppvärmning och komprimering.
Det vore oändligt mycket smartare att använda all el som går åt till kompressorn till att ladda batterier istället.

njae...man får se saken i ett litet större perspektiv än så.
Jag kan inte argumentera mot att det är väldigt energikrävande med komprimenringen som du säger. Men det handlar lite mer om som tidigare sagts i tråden, att det ska gå att tanka bilen på rimmlig tid. Det är ett lite jobbigt problem för dagens elbilar.

Skulle man nu vilja dra ditt resonemang till sin spets borde det vara vanvettigt att "tanka" bilen med el en oxå. Man borde i stället tanka den med ångan från kärnkraftverkets reaktor direkt eftersom man spolar ut ca 65% av den ur uranet utvunna energin i have i form av kylvatten och dyilka system för att hålla reaktorn i shack. Och du borde ju veta att verkningsgraden på en ångturbin är ju inte direkt 100%.
btw, jag pluggar oxå på universitet, fast elektroteknik

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Om man ska dra in kärnkraftverken i ekvationen så tycker jag att man borde använda spillvärmen som fjärrvärme att värma upp hus med!

Jag vet att tryckluft inte är optimalt eftersom man förlorar mycket energi när man ska komprimera det, och även när man använder det så ligger verkningsgraden i dessa motorer på drygt 60%.

Men det ger många fördelar som inte går att blunda för, en är tankningen som Sukall påpekar. Det andra är tillverkningskostnaderna. Ska vi byta ut alla våra bilar mot elbilar i stil med Volt kommer materialpriserna för det material de använder i batterierna skjuta i höjden! Som har skett med ex. bly.

Jag vet faktiskt inte vad de använder för material i de batterierna som kommer i Volt. Ni får gärna upplysa mig!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Om man ska dra in kärnkraftverken i ekvationen så tycker jag att man borde använda spillvärmen som fjärrvärme att värma upp hus med!

Nepp, det ska vi inte alls!
Det finns det t.o.m. ett regeringsbeslut på, som man tog när man byggde ut sveriges kärnkraft. Och man tänkte att vi inte skulle bygga in oss i ett kärnkrafts beroende genom att göra så.
Och eftersom grovt räknat så kommer 45-50% av vår energi från kärnkraften så lyckadesn man ju... -_-

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii
njae...man får se saken i ett litet större perspektiv än så.
Jag kan inte argumentera mot att det är väldigt energikrävande med komprimenringen som du säger. Men det handlar lite mer om som tidigare sagts i tråden, att det ska gå att tanka bilen på rimmlig tid. Det är ett lite jobbigt problem för dagens elbilar.

Skulle man nu vilja dra ditt resonemang till sin spets borde det vara vanvettigt att "tanka" bilen med el en oxå. Man borde i stället tanka den med ångan från kärnkraftverkets reaktor direkt eftersom man spolar ut ca 65% av den ur uranet utvunna energin i have i form av kylvatten och dyilka system för att hålla reaktorn i shack. Och du borde ju veta att verkningsgraden på en ångturbin är ju inte direkt 100%.
btw, jag pluggar oxå på universitet, fast elektroteknik

Det märks för hade du pluggat kemiteknik hade du vetat att ångan ångan som är kvar efter turbinen inte ens går att använda till fjärrvärme, än mindre för att driva en bil Den håller på tok för låg temperatur för att vara till någon nytta.

Om man nu tycker att det är jobbigt att ladda en bil varje natt (folk är bekväma as som borde skjutas om vi ska ha en chans) så är bränslecellen ett alternativ. Troligtvis inte med ren vätgas för det har många nackdelar men med en reformer kan man tanka bilen med biodiesel, metanol, etanol eller något annat kemiskt bundet väte som man sen driver cellen med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Om man ska dra in kärnkraftverken i ekvationen så tycker jag att man borde använda spillvärmen som fjärrvärme att värma upp hus med!

Inte nog med att det är olagligt som någon redan nämnt, det går inte med mindre än att man helt bygger om kärnkraftverken fråg grunden. Dagens kärnkraftverk är optimerade för att producera el och inte kraftvärme. Vill man ha ett kärnkraftsbaserat kraftvärmeverk måste man få upp temperaturen på ången en bra bit och sedan måste man offra en del av elproduktionen till förmån för fjärrvärme. Man får alltså mindre el men totalverkningsgraden ökar.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det märks för hade du pluggat kemiteknik hade du vetat att ångan ångan som är kvar efter turbinen inte ens går att använda till fjärrvärme, än mindre för att driva en bil Den håller på tok för låg temperatur för att vara till någon nytta.

Om man nu tycker att det är jobbigt att ladda en bil varje natt (folk är bekväma as som borde skjutas om vi ska ha en chans) så är bränslecellen ett alternativ. Troligtvis inte med ren vätgas för det har många nackdelar men med en reformer kan man tanka bilen med biodiesel, metanol, etanol eller något annat kemiskt bundet väte som man sen driver cellen med.

hehe, njae jag har full koll på att den ånga som är kvar efter lågtrycksturbinen är ånga bara för att men har sänkt trycket så mycket. Där av så kan det vara ånga utan att vara särskillt varmt. Jag råkar oxå veta att man torkar/värmer upp ångan en gång till efter hörtryckstrubinen innan man kör den ingeom lågtryckstrubinen, som annars inte hade fungerat. Jag har dessutom varit på studiebesök på Ringhals (om det nu ger mig någon mer trovärdighet i frågan )
However, du läste nog inte mitt inlägg riktigt...jag menade att man skulle ta ångan o tanka bilen direkt från den ånga som kommer från reaktorn, lr den ånga som kommer direkt från första värmeväxlaren om det nu är en tryckvattens reaktor. Inga turbiner alls. Sen avsåg jag inte att lösa bekymmret med hur det här skulle gå till, än mindre hur man ska driva bilen med den tankade ångan sen. Inlägget var bara ett svar på din ide om att man ska kapa ett steg som inte har särskillt hög verkningsgrad, och jag föreslog helt enkelt bara att man skulle dra det till sin spets och kapa alla steg som har dålig verkningsgrad. Hänger du med?

Dessutom är bränsecellen inte alls nödvändigtvis ett bra alternativ, då man behöver platina som katalysator för reaktionerna i den, som du antagligen är bekant med. Problemet är att det måste vara väldigt rent och det finns inte så gott om tillräckligt ädla metaller för att tillgodose behovet som skulle uppkomma om alla ska en bil med bränsleceller.

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är mycket gnäll och lite vettigt i diskussionen. Skulle man kunna få se siffror på hur effektivt det är att ladda bilen med batteri jämfört med att ladda den med tryckluft.

Inom industrin kör man mycket med tryckluft som kontra el förmodligen är effektivare för drivning av lättare apparatur. Jag tror inte att de hade gjort det om det varit effektivare att driva samma apparatur med el..

Sen har vi priset, jag märker att ni försöker undvika det, men ett batteri i motorcykeln KillaCycle kostar 170 000 kr, det är många gånger vad en lufttank kostar. Ett liknande batteri i en bil skulle förmodligen kosta ännu mer då det ska kunna driva en bil som väger många gånger mer än en motorcykel!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Jag tycker att det är mycket gnäll och lite vettigt i diskussionen. Skulle man kunna få se siffror på hur effektivt det är att ladda bilen med batteri jämfört med att ladda den med tryckluft.

Inom industrin kör man mycket med tryckluft som kontra el förmodligen är effektivare för drivning av lättare apparatur. Jag tror inte att de hade gjort det om det varit effektivare att driva samma apparatur med el..

Sen har vi priset, jag märker att ni försöker undvika det, men ett batteri i motorcykeln KillaCycle kostar 170 000 kr, det är många gånger vad en lufttank kostar. Ett liknande batteri i en bil skulle förmodligen kosta ännu mer då det ska kunna driva en bil som väger många gånger mer än en motorcykel!

Inom industrin handlar det bara om att det är smidigt. Tryckluftsverktyg kan göras mycket lättare, billigare, hållbarare än elverktyg. Vidare är de mycket starkare i förhållande till sin vikt. Dessutom blir det mer mångsidigt då man lätt kan använda många typer av verktyg på på samma slang. Det blir lite krångligare med el som kräver tunga elmotorer. Det handlar alltså om ekonomi men på ett helt annat sätt. I verkstaden är inte verkningsgraden så relevant.

Jag har letat men inte lyckats hitta några siffror på totalverkningsgraden för en luftbil. Det ser inte ut som om folk har testat och tillverkarna snackar bara teoretiskt verkningsgrad som ligger på 100% vilket i praktiken är en helt ointressant siffra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sukaii

hehe, njae jag har full koll på att den ånga som är kvar efter lågtrycksturbinen är ånga bara för att men har sänkt trycket så mycket. Där av så kan det vara ånga utan att vara särskillt varmt. Jag råkar oxå veta att man torkar/värmer upp ångan en gång till efter hörtryckstrubinen innan man kör den ingeom lågtryckstrubinen, som annars inte hade fungerat. Jag har dessutom varit på studiebesök på Ringhals (om det nu ger mig någon mer trovärdighet i frågan )
However, du läste nog inte mitt inlägg riktigt...jag menade att man skulle ta ångan o tanka bilen direkt från den ånga som kommer från reaktorn, lr den ånga som kommer direkt från första värmeväxlaren om det nu är en tryckvattens reaktor. Inga turbiner alls. Sen avsåg jag inte att lösa bekymmret med hur det här skulle gå till, än mindre hur man ska driva bilen med den tankade ångan sen. Inlägget var bara ett svar på din ide om att man ska kapa ett steg som inte har särskillt hög verkningsgrad, och jag föreslog helt enkelt bara att man skulle dra det till sin spets och kapa alla steg som har dålig verkningsgrad. Hänger du med?

Dessutom är bränsecellen inte alls nödvändigtvis ett bra alternativ, då man behöver platina som katalysator för reaktionerna i den, som du antagligen är bekant med. Problemet är att det måste vara väldigt rent och det finns inte så gott om tillräckligt ädla metaller för att tillgodose behovet som skulle uppkomma om alla ska en bil med bränsleceller.

Förutom att det inte går att lagra ånga alls och att det är väldigt glest mellan tankplatserna så kan det ju ses som ett bra förslag

Bristen på platina är ett ständigt problem för oss stackars kemister. Det hade ju underlättat lite om folk kunde sluta göra smycken av det. En ring av platina räcker till många katalysatorer om man använder ny tillverkningsteknik.
Dock har du ju rätt i att det inte räcker men vem har sagt att platina är det enda ämnet som kan katalysera en bränslecell?
Vem vet, förbränningsmotorn kanske inte kommer dö ut alls utan det kanske bara är bränslet som byts.
Hur som helst kan jag lova att vi inte kommer hitta ett bränsle som ersätter bensin och diesel. Här i Sverige har vi ju enorma mängder skog som vi lätt kan göra om till etanol eller metanol som fungerar utmärkt som bränsle. I andra delar av världen kanske de istället använder sig av solenergi för elbilar eller någon sorts sol till vätgasanläggning.
Det händer mycket spännande och jag hoppas kunna vara en del i den nya utvecklingen. Det är en av anledningarna till att jag läser just kemiteknik. Det och att jag tycker om stora grunkor och mojänger.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det fysikt möjligt att på något sätt utvinna elektricitet ur ljud?

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dahren
Är det fysikt möjligt att på något sätt utvinna elektricitet ur ljud?

Man kan använda en mikrofon, särskilt en dynamisk.

Permalänk
Medlem

En av tveksamhet till elbilar är väll b.la kupévärme. Även man bor i skåne som mej så blir det hemskt kallt på morgnarna. Då uppskattar man sin dåliga verkningsgrad helt plötsligt.

Men visst, man skulle kunna ha biogas-värmare eller något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
En av tveksamhet till elbilar är väll b.la kupévärme. Även man bor i skåne som mej så blir det hemskt kallt på morgnarna. Då uppskattar man sin dåliga verkningsgrad helt plötsligt.

Men visst, man skulle kunna ha biogas-värmare eller något.

Skåne? Hemskt kallt?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Skåne? Hemskt kallt?

Ja men det är väl rätt självklart eller? Öppna landskap och mycket blåst gör att det blir kallare. Jag bor i Varberg som ligger rätt bra söderut och här är det svinigt kallt på vintern. Kan dock bero på att det är en kuststad

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
En av tveksamhet till elbilar är väll b.la kupévärme. Även man bor i skåne som mej så blir det hemskt kallt på morgnarna. Då uppskattar man sin dåliga verkningsgrad helt plötsligt.

Men visst, man skulle kunna ha biogas-värmare eller något.

haha, stackars dig, synd att du inte har det lika varmt på morgonen som de som bor norr om polcirkel har det, dom har det bra dom...lol

Visa signatur

En anonym kommentar hos Kent Persson (M):

"Nu skall han [Christian Engström] tydligen gå och göra precis det han sade innan valet, förstår att det känns främmande för en moderat."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dalhedaren
Ja men det är väl rätt självklart eller? Öppna landskap och mycket blåst gör att det blir kallare. Jag bor i Varberg som ligger rätt bra söderut och här är det svinigt kallt på vintern. Kan dock bero på att det är en kuststad

Nej, det gör att det känns mycket kallare. Men när du sitter i en bil så påverkas du inte av blåst. Så min slutsats är att skåningar är klena, höhö.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Skåne? Hemskt kallt?

Jag har vandrat i -25 på toppen av ett berg, men 3 plusgrader i storm vid havet/kusten känns betydligt värre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag har vandrat i -25 på toppen av ett berg, men 3 plusgrader i storm vid havet/kusten känns betydligt värre.

Fortfarande, I en bil så påverkar inte stormen så mycket.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, det gör att det känns mycket kallare. Men när du sitter i en bil så påverkas du inte av blåst. Så min slutsats är att skåningar är klena, höhö.

Du får det att låta som om det vore en illusion.
Man kyls av snabbare när det blåser, så för oss är det kallare.

Samma sak gäller nog inte i så hög grad för bilar då de har så hög hastighet att vinden knappast påverkar avkylningen så mycket. Men en liten skillnad lär det nog vara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Du får det att låta som om det vore en illusion.
Man kyls av snabbare när det blåser, så för oss är det kallare.

Samma sak gäller nog inte i så hög grad för bilar då de har så hög hastighet att vinden knappast påverkar avkylningen så mycket. Men en liten skillnad lär det nog vara.

Jojo, men min poäng var att även om det känns kallt utomhus i skåne så är det nog viktigare med kupévärme i -25 i norrland än +3 i skåne, trots att det blåser UTANFÖR bilen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jojo, men min poäng var att även om det känns kallt utomhus i skåne så är det nog viktigare med kupévärme i -25 i norrland än +3 i skåne, trots att det blåser UTANFÖR bilen.

Jo, det har du rätt i
Men vi söderbor är lite mesiga för kyla