Permalänk
Medlem

Windows 7-tråden

Jag har inte riktigt fattat. Vad kommer att bli bättre/sämre i win 7?

Permalänk
Medlem

själv förstår jag inte _varför_.
Tycker utrullningen av Vista verkar gå helt otroligt segt fortfarande.

Skulle säga att 90% av mina polare som kör windows fortfarande sitter på XP.
Och har tappat räkningen på hur många som köpt ny dator som jag hjälpt att slänga ut Vista och installera XP på.

Samtidigt som man läser att företagen är sega på övergång likaså. Eller sega och sega, det tar ju tid att säkerställa övergången till ett nytt OS.

Så verkar ju helt sjukt att dom ska pumpa ut en ny windowsversion inom ett år, med tanke på hur det går för Vista..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
Så verkar ju helt sjukt att dom ska pumpa ut en ny windowsversion inom ett år, med tanke på hur det går för Vista..

Det är just därför de måste pumpa, Vista var en besvikelse för alla och nu måste de komma med något bra. Räkna med att Windows 7 kommer att vara ordentligt slimmat/uppsnabbat/mindre störande/mer kompatibelt, eftersom det är så XP är ...

Oavsett ovan, så flyter Vista bra, om man har en modern monsterdator av desktopmodell. Men eftersom inte alla har det, tänk tex laptops, så är väldigt många besvikna på Vista.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk

Helt klart är att många kommer bli mer besvikna på Windows 7 än på Vista då de av någon anledning har målat upp Windows 7 som nåt supermodulärt mästerverk som kan köras på nån gammal p3-maskin utan besvär...

Permalänk
Medlem

Jag tycker att vista är ett bra OS, har bara inte känt behovet att köpa det ännu. Ska dock göra det när jag köper Core i7.

Windows 7 kommer troligen bli det bästa OS:et Microsoft har gjort.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det är just därför de måste pumpa, Vista var en besvikelse för alla och nu måste de komma med något bra. Räkna med att Windows 7 kommer att vara ordentligt slimmat/uppsnabbat/mindre störande/mer kompatibelt, eftersom det är så XP är ...

Oavsett ovan, så flyter Vista bra, om man har en modern monsterdator av desktopmodell. Men eftersom inte alla har det, tänk tex laptops, så är väldigt många besvikna på Vista.

Fast Vista fungerar ju jätte bra på mesigare laptops också.
Har inga problem med Vista på en celeron M 1.86 GHz.
Och Vista är inte gjort för mesigare datorer än så, största problemet är väl att alla laptoptillverkare lägger in en otrolig massa skitprogram som alltid ska gå i bakgrunden och segar ner allting. Så är det med Acer iallafall(eller var vet inte hur det är nu).

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Re: Den officiella "Windows Se7en" tråden

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Jag har inte riktigt fattat. Vad kommer att bli bättre/sämre i win 7?

Det som jag tror blir bra är att bakåtkompabiliteten blir löst med en App-V/VHD-lösning (inget mera krångel, dom gör om och gör rätt) och att det blir multi-touch stöd, eller vad det nu kallas.
Det blir sjukt rappt och responsivt... är känslan ungefär som Server 7/2008 R2 eller som prebetan av Windows 7 så kommer det att rocka.

/G

Permalänk
Sötast

Om MS behåller designen ifrån Vista tror jag dock att de går bet.
Blir väldigt enkelt att associera de två.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Det som jag tror blir bra är att bakåtkompabiliteten blir löst med en App-V/VHD-lösning (inget mera krångel, dom gör om och gör rätt)...

Vanliga Windows 7 kommer väl inte att ha det? Eller inte vanliga versionen riktad till privatpersoner (hemanvändarna). Det är väl Server-versionen som ska?

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Vanliga Windows 7 kommer väl inte att ha det? Eller inte vanliga versionen riktad till privatpersoner (hemanvändarna). Det är väl Server-versionen som ska?

VHD är "bankat" att det ska med, ju så... jo? App-V är ju igång sedan länge. Att lägga med dom tillsammans i lådan är ju knappast något svårt. Fungerar klockrent på Vista.

Windows Server 7 = Win2k8 R2 och släpptes för några veckor sedan.

/G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk

Går alldeles utmärkt på en Acer Aspire One netbook också, bara man går igenom inställningarna ordentligt

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Saker som ska/kommer bli bättre än Vista:
- Fixar kompatibilitetsproblem
- Uppstädat användargränssnitt
- Förbättringar i prestanda

Tror det blir bra, trivs med Vista nu, och blir ovanstående punkter bättre så blir det ännu mer klockrent i mina ögon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aMpari
- Uppstädat användargränssnitt
- Förbättringar i prestanda

Tror det blir bra, trivs med Vista nu, och blir ovanstående punkter bättre så blir det ännu mer klockrent i mina ögon.

Vilka kompabilitetsproblem? Har då inte stött på några, men så sitter jag på 64bit det kanske är färre problem då?
De skulle förbättra UAC så den inte blev så irriterande, men det finns rykten om att de kommer släppa den uppdateringen till vista också iof.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det börjar se rätt bra ut:
http://support.microsoft.com/kb/933305

En bit ner finns länkarna
https://winqual.microsoft.com/member/softwarelogo/workswithli...
https://winqual.microsoft.com/member/softwarelogo/certifiedli...

Täcker upp rätt mycket ju...

Permalänk
Inaktiv

Windows 7 kanske man kan köra tidigare än ett år efter release då

Permalänk
Medlem
Citat:

kör du med program och hårdvara som är anpassat för Vista så har du inget problem med kompabiliteten. Vidare, om programmen är väl programmerade så fungerar de ofta även om de inte är vista kompatibla, och det är ju inte microsofts fel om stora programföretag gör diverse fullösningar.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

Det skulle väl vara enkelt egentligen för Microsoft att släppa ett OS som majoriteten vill ha? De skulle ju tjäna mer pengar då också, så det vore ju verkligen osmart av dem att göra sånt som bara få vill ha.

Fast å andra sidan så är det ju ett ganska omfattande projekt. Lite svårt för en vanlig person o sätta sig in i hur utvecklingen fungerar exakt.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peo_Bond
Vilka kompabilitetsproblem? Har då inte stött på några, men så sitter jag på 64bit det kanske är färre problem då?
De skulle förbättra UAC så den inte blev så irriterande, men det finns rykten om att de kommer släppa den uppdateringen till vista också iof.

Inte en aning, det är vad Microsoft sagt Antar att det har med bakåtkompatibilitet med gamla program/spel/drivrutiner att göra, alltså att det simulerar en XP maskin bättre än vad Vista klarar av, men har ingen aning. Inte heller jag har några problem med Vista x64, men visst tusan finns det något problem där ute, och man ska ju inte klaga om det fixas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
kör du med program och hårdvara som är anpassat för Vista så har du inget problem med kompabiliteten. Vidare, om programmen är väl programmerade så fungerar de ofta även om de inte är vista kompatibla, och det är ju inte microsofts fel om stora programföretag gör diverse fullösningar.

Som sagt så är det klart att nya program (iaf de flesta) fungerar med Vista, men äldre program kan ha problem, och då är det ju bra om problemen med dem fixas.

"Kör du med program och hårdvara som är anpassat för Vista så har du inget problem med kompabiliteten." Haha dumförklara mig inte tack

Visa signatur

PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Citat:

Som sagt så är det klart att nya program (iaf de flesta) fungerar med Vista, men äldre program kan ha problem, och då är det ju bra om problemen med dem fixas.

"Kör du med program och hårdvara som är anpassat för Vista så har du inget problem med kompabiliteten." Haha dumförklara mig inte tack

Men så har det ju varit i alla tider, att äldre, dåligt programmerade program inte fungerar längre fram. Försök kör ett program som är gjort för win95/98 på XP så får du samma effekt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ja precis, då är det ju bra om Microsoft fixar till så det fungerar?!

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Hedersmedlem

jag skulle bli förvånad om de verkligen gör windows 7 mindre krävande, även om det skrivs om att det är en målsättning.
Snarare kommer det förmodligen lägga sig på samma nivå som Vista har idag. Det kommer ju då självfallet fungera bättre än vista då hårdvaran blivit snabbare tills windows 7 släpps.
Problemet som jag ser det är att en stor grupp användare i samhället inte är intresserade av snabbare datorer utan vill ha smidigare åtkomst till enklare tjänster som att surfa etc, men när man nu släpper ex. eee PC så säljer inte microsoft ett vettigt OS till dessa inom en snar framtid. Man får väl hoppas att det ökade intresset för små lite klenare datorer gör att MS ändrar bana lite mer radikalt än endast att fräscha upp sitt Vista och kalla det för windows 7.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att de satsar lite mer på utseende denna gång. Smalare taskbar, snyggre wallpapers, coolare namn på programmen ( lite som "i"tunes, "i"chat ), satsa mer på de svarta/vista färgerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Jag hoppas att de satsar lite mer på utseende denna gång. Smalare taskbar, snyggre wallpapers, coolare namn på programmen ( lite som "i"tunes, "i"chat ), satsa mer på de svarta/vista färgerna.

Utseendet tycker jag de borde prioritera sista, Vista ser riktigt glassigt ut imo

Visa signatur

Foto:

Permalänk
Avstängd
Citat:

Utseendet tycker jag de borde prioritera sista, Vista ser riktigt glassigt ut imo

Jao, utseendet borde absolut ha lägsta prioritet. Funktionaliteten är väl något av det viktigaste. Fast utseendet innefattar ju visserligen även "användarvänlighet"... så helt oviktigt är det ju inte.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Server 2008R2 och Win7 server är inte samma sak.
2008R2 är i beta stadium just nu och kommer "när den blir färdig".
en R2 relaese är en feture update till ett befintligt OS och inte en ny release av ett OS

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Server 2008R2 och Win7 server är inte samma sak.
2008R2 är i beta stadium just nu och kommer "när den blir färdig".
en R2 relaese är en feture update till ett befintligt OS och inte en ny release av ett OS

Helt fel av mig angående release. Ber om ursäkt.
Namnet är dock helt rätt.

In August 2008 Microsoft announced that Windows Server 7 would be a "minor release", known officially as Windows Server 2008 R2, due in 2010.

Det var detta som dom annonserade och jag var väl onykter när Mike Neill stod och berättade detta på Hyper-V dagen den 14:e men jag hörde verkligen att det var release

/G

//edit - märklig person!

http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_Neil

Permalänk
Medlem

Opps. Vi har nog delat på den flaskan ja.....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd

Windows 7 byggs på ett nytt sätt från Microsoft sida än tidigare Windows versioner.
De har organiserat om hur de bygger vilket gör att deras beta släpp är en färdig Windows version med de funktioner som då finns tillgängliga.

Just nu pågår Microsofts stora event PDC vilket en fri beta Windows 7 kommer att ges ut samt att Windows 7 gås igenom och presenteras.
http://windowsitpro.com/windowspaulthurrott/article/articleid...

Idag tisdag kommer Windows 7 att börja sin presentation för en större publik.
Windows 7 bygger på Vista och stödjer både 32 och 64bit processorer.
Server versionen är dock endast 64bit.
W7 byggs om med alla funktioner, gränssnitt, UI, uac, vad som w7 levereras med typ Windows foto, paint etc..
Ny kalkylator, etc..

Sedan skulle jag önska att folk som skriver i tråden skriver om Windows 7 och inte annat skräp som inte är relevant till ämnet, är det en officiell tråd så håll er till ämnet.

Sedan kanske man skulle önska att den som startar tråden vet något och kan fylla i första inlägget med relevanta länkar, information i stället för att ställa en fråga gällande w7 som han tydligen inte har någon koll på alls, dvs starta inte en officiellt råd om du inte kan något om ämnet. Om inte trådskaparen kan detta, så bör denna tråd tas bort eller låsas och en riktig tråd göras för w7.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Håller med ovan. Jag gick in på den här tråden för att få lite nyheter om Windows 7, men ser istället en helt vanlig "fråga-från-trådskaparen-tråd". Inget illa ment mot trådskaparen (som dessutom är ganska nyregistrerad vilket gör det ännu mer oförargligt) men det här ser tyvärr inte ut som en officiell tråd.

Permalänk
Hjälpsam

En liten sak för dom som funderar på att använda Nvidia till PhysX och ATI till grafik.
Det fungerar med XP, fungerar inte med Vista, men fungerar med Windows 7.
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=270616
Förhoppningsvis kommer DX snart ha stöd för fysik, då kommer detta i och för sig, sakna någon större betydelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |