Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyond2000
The Sweeper x

Prova att tryck win+pause/break > Advanced system setting > Advanced > Performance/Settings... > bocka av - Show thumbnails instead of icons.
Hoppas det visa sig vara så enkelt.

FelixNilsson

http://www.microsoft.com/windows/windows-7/compare-editions/d...

Hjälpte inte Ingen skillnad!

Asså, det räcker att jag rör pekaren på skrivbordet så slukar den hela kärnan! otroligt.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyond2000
/.../Installera om, om du har möjlighet då det ibland är mycket lättare om man inte lyckas allokera ett problem inom en viss tid.
Jag, har alla mina standard program och drivrutiner i en mapp redo och av ren lathet, så installerar jag om allt på under en timme ganska bekvämt när något skulle strula när man ''experimenterat'' för mycket.
/.../

Precis samma tips som jag också alltid ger och samma lösning som jag nästan alltid använder. Det är så enkelt!

Rekommenderas särskilt starkt vid såna där helt obegripliga fel - ibland kan det helt enkelt ha blivit något fel vid installationen.

Lycka till!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Det där ser mer ut som vista's "bar och inte win7'ans hehe.

vad har du för dator då?

tror att win7'ans ser ut på samma vis, det där var bara en google image.
compaq 730 mini har:
intel atom 1,6ghz,
1gb ram
4200 80gb hd.

har läst runt lite och ser att win7 bör drivas på ungefär 350mbyte från ramminnet. ständigt.
här 900mbyte.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggah
tror att win7'ans ser ut på samma vis, det där var bara en google image.
compaq 730 mini har:
intel atom 1,6ghz,
1gb ram
4200 80gb hd.

har läst runt lite och ser att win7 bör drivas på ungefär 350mbyte från ramminnet. ständigt.
här 900mbyte.

Windows7'ans bar ser lite annourlunda ut, såhär: http://www.xabit.net/wp-content/gallery/windows7/windows-7-lo...

Har du laddat ner den så kan den vara bytt om du inte bytt själv via nåt program och inte märkt det hehe. Eller använde du bilden som exempel?

Nåväl mitt win7 använder 40% av mina 2GB fysiskt minne så jo det drar strax under 1GB, har man 1 GB så ligger den säkert runt 6-900 MB som du skrev, vilket är normalt för både vista och win7.

Pröva å stäng av massa skit som autostartar med windows (start > sökfält > msconfig > autostart samt stäng av onödigt skit i services.msc) det borde hjälpa en del, se även till att defragmentera datorn, om det hjälper så vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Windows7'ans bar ser lite annourlunda ut, såhär: http://www.xabit.net/wp-content/gallery/windows7/windows-7-lo...

Har du laddat ner den så kan den vara bytt om du inte bytt själv via nåt program och inte märkt det hehe. Eller använde du bilden som exempel?

Nåväl mitt win7 använder 40% av mina 2GB fysiskt minne så jo det drar strax under 1GB, har man 1 GB så ligger den säkert runt 6-900 MB som du skrev, vilket är normalt för både vista och win7.

Pröva å stäng av massa skit som autostartar med windows (start > sökfält > msconfig > autostart samt stäng av onödigt skit i services.msc) det borde hjälpa en del, se även till att defragmentera datorn, om det hjälper så vet jag inte.

Använde bara bilden som exempel, sökte på windows 7 boot, då dök den upp. Men det stämmer, vista booten verkar det där vara.

Ok, då är det nog bara att byta tillbaka till xp. Jag har installerat 7an från scratch, så inga andra program,processer än de som räknas som en del av systemet finns där.. med undantag för någon webbläsare.

Permalänk

Hur fixar man Svenska språket?

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FelixNilsson
Hur fixar man Svenska språket?

I windows update, "enbart" om du har enterprise eller ultimate
och med "enbart" menar jag att det finns ett litet "hack" eller vad man nu ska kalla det som låter dig installera och använda språkpaket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Beyond2000
Det positiva är.. att detta är INTE normalt..
Du får köra med uteslutningsmetoden, allt från felsäkert läge till att stänga ner misstänkta program.
Installera om, om du har möjlighet då det ibland är mycket lättare om man inte lyckas allokera ett problem inom en viss tid.
Jag, har alla mina standard program och drivrutiner i en mapp redo och av ren lathet, så installerar jag om allt på under en timme ganska bekvämt när något skulle strula när man ''experimenterat'' för mycket.
Finns en backup funktion med om man nu gillar sånt.
Hoppas det löser sig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Precis samma tips som jag också alltid ger och samma lösning som jag nästan alltid använder. Det är så enkelt!

Rekommenderas särskilt starkt vid såna där helt obegripliga fel - ibland kan det helt enkelt ha blivit något fel vid installationen.

Lycka till!

Men latmaskar! lätt att säga att man ska installera om hela OSet! Vill tyvärr inte göra det nu, vill först skaffa en SSD när de blir billiga och sen installera om. Får nog leva med det tills det sorgligt nog.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sweeper x
Men latmaskar! lätt att säga att man ska installera om hela OSet! Vill tyvärr inte göra det nu, vill först skaffa en SSD när de blir billiga och sen installera om. Får nog leva med det tills det sorgligt nog.

Latmask, javisst! Varför göra det krångligare för sig än man måste?

Jag har den första partitionen på min snabbaste disk, 80GB till Windows. På en annan hårddisk har jag lagt in installationsfilerna till alla program jag brukar använda, och gjort images av de skivor som jag behöver. Har också en mapp med alla drivrutiner.

För mig tar det 45-90min att via ett USB-minne installera Win7, lägga in alla program och drivrutiner samt ställa in alla inställningar. Håll med om att det är ett bekvämt sätt att fixa problem på?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Latmask, javisst! Varför göra det krångligare för sig än man måste?

Jag har den första partitionen på min snabbaste disk, 80GB till Windows. På en annan hårddisk har jag lagt in installationsfilerna till alla program jag brukar använda, och gjort images av de skivor som jag behöver. Har också en mapp med alla drivrutiner.

För mig tar det 45-90min att via ett USB-minne installera Win7, lägga in alla program och drivrutiner samt ställa in alla inställningar. Håll med om att det är ett bekvämt sätt att fixa problem på?

Klart, skulle klart gjort det men har inte lust att installera på en jäkla 500gb hd som håller på att knacka som fan hela tiden när den jobbar. Vill bara installera det på en liten snabb hårddisk för att slippa allt detta.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk

Om jag har en Mp3 spelares installations-cd och använder den i Windows 7 och den inte fungerar där fullt ut. Hur ska jag göra då?
Bör jag ändra någon inställning ?

Elller vad göra?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Varför ska du ha installationscd till en mp3 spelare ? :s

Du kan pröva leta efter ny från deras hemsida.

Permalänk

ja den följde med. Den används när spelaren hänger sig och musiken går i Kalle Anka hastighet.
De har ingen hemsida och märket e svårt att hitta när man söker efter det.

Är det vanligt att mp3 spelare speedar upp sig till kalle anka hastighet sådär 1-2 ggr i månaden ?

Permalänk
Medlem

nån som har kommit på hur man fixar bättre bild i vlc?

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
nån som har kommit på hur man fixar bättre bild i vlc?

Glöm det. Går inte i Win7 ännu, störd bugg.

Använd Media Player - Home Cinema istället. Lär dig allt i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Och jo, allt som finns i VLC finns i MPHC, även om du måste lära dig nya kortkommandon och det är stört svårt att synka ljud och texter om det diffar (till skillnad från i VLC). Lycka till.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberz
nån som har kommit på hur man fixar bättre bild i vlc?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Glöm det. Går inte i Win7 ännu, störd bugg.

Använd Media Player - Home Cinema istället. Lär dig allt i den här tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Och jo, allt som finns i VLC finns i MPHC, även om du måste lära dig nya kortkommandon och det är stört svårt att synka ljud och texter om det diffar (till skillnad från i VLC). Lycka till.

Taskig bild i Win7 med vlc ?

Hur menar ni? tror inte jag märkt av nåt iaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Taskig bild i Win7 med vlc ?

Hur menar ni? tror inte jag märkt av nåt iaf

När du kör en video i VLC, framförallt i fullskärm, så skalar programmet inte upp bilden som den ska. Det blir extremt pixligt, tillochmed texten syns dåligt.

Jag har läst om många som har problemet, men inte någon som kommit på någon lösning. Det skulle ju förstås kunna vara Win7 +VLC +något specifikt grafikkort som är problemet.

Vad har ni för grafikkort, tcntad och Cyberz?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
När du kör en video i VLC, framförallt i fullskärm, så skalar programmet inte upp bilden som den ska. Det blir extremt pixligt, tillochmed texten syns dåligt.

Jag har läst om många som har problemet, men inte någon som kommit på någon lösning. Det skulle ju förstås kunna vara Win7 +VLC +något specifikt grafikkort som är problemet.

Vad har ni för grafikkort, tcntad och Cyberz?

Stationära har ett 8600GT (nu när du nämner det kan jag ha sett lite av det på stationära men är inte säker..) och laptopen ett Intel X3100.

Det verkar funka fint på laptopen iaf, ser nu american dad i fullskärm och skalad 16:9..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
Stationära har ett 8600GT (nu när du nämner det kan jag ha sett lite av det på stationära men är inte säker..) och laptopen ett Intel X3100

Jag kör som du ser i sign ett Radeon 4850, det skulle kunna vara en del i förklaringen. Hm.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Jag kör som du ser i sign ett Radeon 4850, det skulle kunna vara en del i förklaringen. Hm.

Hmm mycket möjligt, är det win7 eller nvidia som jävlas denna gång:p.......

Permalänk
Medlem

jag kör 4850 med. spelar inge roll vad man gör det ser ut som fan i full scren. I Windows egna funkar det as bra...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Jag kör ett gammalt nvidia 6200 och VLC fungerar hur fint som helst i Windows 7. fullscreen eller inte.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Det enda sättet för mig att få bra FS bild i windows 7 är att köra med MPC HC och EVR renderer som output.

http://mpc-hc.sourceforge.net/

Haali renderer i vanliga MPC, som jag körde med i win XP, funkar inte för mig.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paradoxnode
Billigt med OEM http://www.neowin.net/news/main/09/09/29/windows-7-oem-prices...

Då tar jag hellre retail för 64 pund:
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_0_7?url=search-alias%3Dap...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nike54
Då tar jag hellre retail för 64 pund:
http://www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_0_7?url=search-alias%3Dap...

"Home Premium, Upgrade edition"...

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
"Home Premium, Upgrade edition"...

Artikel 1 är Home premium full version för £64.68.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nike54
Artikel 1 är Home premium full version för £64.68.

Sanning, lyckades jag missa... Men det är fortfarande "Home". Måste ta och läsa på vad exakt som skiljer de olika åt, har alltid köpt Ultimate eller motsvarande för att inte missa något.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Men det är fortfarande "Home". Måste ta och läsa på vad exakt som skiljer de olika åt, har alltid köpt Ultimate eller motsvarande för att inte missa något.

http://www.winsupersite.com/win7/win7_skus_compare.asp
Du kommer nog inte sakna särskilt mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
http://www.winsupersite.com/win7/win7_skus_compare.asp
Du kommer nog inte sakna särskilt mycket...

Hm. Ser att Home Premium saknar "Multilingual User Interface (MUI) Language Packs". Det borde innebära att om jag köper en engelskspråkig version av Home premium så kan jag inte byta språk i efterhand till Svenska, inte sant? Vilket jag däremot kan om jag köper Ultimate.

Men som du säger, det var inte så stora skillnader som jag var rädd. Men varför i hela friden är det begränsad mängd RAM i Home Premium till 16GB? Man lär väl inte behöva mer på ett bra tag, men iaf? Det logiska vore väl att ett 64bitars system alltid har max 192GB?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||