Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zorin
Är det detta du pratar om
http://www.lifehacker.com.au/tips/2008/11/06/snap_any_window_...

Finns det andra möjligheter än maximera och snappa till hälften av skärmen?
Det är ju i stort ett bara ett nytt sätt att komma åt den ganska värdelösa funktionen "Ordna fönster sida vid sida"

Nej jag menar den nya bootscreen:en. Apple kommer säkert att göra något liknande fast med ett äpple

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Säger fortfarande att de ska göra en desktop version av 2008 server istället, det är snabbaste och stabilaste de har gjort hittils.

Det är Windows Vista som är desktopversionen av Server 2008.

Permalänk
Medlem

vista funkar väl rätt ok nu egentligen. kör dock på xp då jag inte riktigt kan motivera prestanda förlusten. Hade jag haft mer minne så kanske jag skulle gå över till vista igen.

ett stort problem för företag är program kompatibiliten. Vet att på mitt gamla jobb så var vi tvugna att slänga ut vista på alla nya datorer då lager programmet inte funkade i vista. Svårt att motivera en uppgradering när det inte ger någon dirket fördel och isåfall måste betala en stor summa pengar för att utveckla ett nytt vista kompatibelt program.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Sapphire 9070xt pulse| Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Okej, fel av mig man ska inte citera mer än nödvändig. Förstår du min fråga om jag använder det här citatet istället?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ]-[ELMET
Jag testade "maximera" och "halvera objektet till halva skärmen" förut. Det var väldigt användbart. Man tror inte det först men efter man har använt windows 7 i 1 vecka så glömmer man bort att man kan dubbelklicka för att maximera för att det andra är så bra! Det borde testas av spraliga windows testare:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Nej jag menar den nya bootscreen:en. Apple kommer säkert att göra något liknande fast med ett äpple

En animerad Windows-logga, extremt tufft och genialiskt!!!!!111
Undrar hur dom lyckades komma på något så pass nyskapande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
En animerad Windows-logga, extremt tufft och genialiskt!!!!!111
Undrar hur dom lyckades komma på något så pass nyskapande?

Sarkasmen till trots, varför har ingen gjort det innan... det är rätt nytt! Man får vara glad för det lilla vettu!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk
Sarkasmen till trots, varför har ingen gjort det innan... det är rätt nytt! Man får vara glad för det lilla vettu!

Man kan fråga sig varför det inte räcker med något så simpelt som enbart texten "Please wait while Windows is booting up..." eller något liknande. ^^

Men bootscreenen är ju något av det absolut minst viktiga hur som helst. xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurk

Det bästa är att man kommer säkert att kunna lägga in en film/filmklipp där istället nu.

Permalänk
Medlem

Finns det något sätt att få bort texten "For testing purpose only"? Tycker den är irriterande

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Finns det något sätt att få bort texten "For testing purpose only"? Tycker den är irriterande

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

nej

Den såkallade Watermarken går vist att ta bort. Sluta snacka när du inte vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Den såkallade Watermarken går vist att ta bort. Sluta snacka när du inte vet.

Jaha okej. Jag har läst i några forum att man inte kunde det. Sorry. " Man kan inte lita på forum som man kunde förr i tiden"
Hur gör man det?

BTW Windows 7 Build 6956 har släppts. Nu fungerar alla aero effekter + ny bootscreen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jaha okej. Jag har läst i några forum att man inte kunde det. Sorry. " Man kan inte lita på forum som man kunde förr i tiden"
Hur gör man det?

BTW Windows 7 Build 6956 har släppts. Nu fungerar alla aero effekter + ny bootscreen.

Nej, den är inte släppt. Den har läckt ut, ganska stor skillnad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karelin
Nej, den är inte släppt. Den har läckt ut, ganska stor skillnad.

Jodå den är släppt. Men givetvis inte officiellt.

Permalänk
Medlem

Läst lite snabbt i tråden och det var tal om hur prestandan var, vet ej om det skrevs nånting mer om det men det jag fått reda på är att beta version av windows 7 tar upp ca 480MB i ram vilken jag tycker är ett väldigt stort steg framåt med tanke på att vista slukar nått kopiöst.

Sen även var det tal om versioner och grejer. Windows 7 skulle varit version 7.0 men för att underlätta mellan vista och win7 så valde dom och döpa den till 6.1 bara för att alla drivrutiner och program som finns till vista ska kunna funka på windows 7 också. Hade dom satt betäckningen ver 7.0 hade man blivit tvungen att göra nya drivrutiner osv.

Så den bilden jag fått utav det än så länge är väldigt postivit.

tack för ordet

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 40GB DDR4-3200
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200

Permalänk
Medlem

hej!
Jag vet inte om detta redan skrivits i tråden orkade inte gå igenom alla sidor.

Ni vet ju alla att man kan förstora fönstret genom att dra den till antingen över, vänster eller högerkanten.

Jag märkte ( och har inte läst detta på annat håll ) om man ändrar storlek på ett fönster och drar den till över eller underkanten så maximeras det vertikalt.

Bli inte sura om detta är en repost, bli glada om ni inte läst det tidigare!

/Andreas

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xlnc.
Läst lite snabbt i tråden och det var tal om hur prestandan var, vet ej om det skrevs nånting mer om det men det jag fått reda på är att beta version av windows 7 tar upp ca 480MB i ram vilken jag tycker är ett väldigt stort steg framåt med tanke på att vista slukar nått kopiöst.

Sen även var det tal om versioner och grejer. Windows 7 skulle varit version 7.0 men för att underlätta mellan vista och win7 så valde dom och döpa den till 6.1 bara för att alla drivrutiner och program som finns till vista ska kunna funka på windows 7 också. Hade dom satt betäckningen ver 7.0 hade man blivit tvungen att göra nya drivrutiner osv.

Så den bilden jag fått utav det än så länge är väldigt postivit.

tack för ordet

Versionssiffran har ingenting med kompabilitet att göra alls utan har att göra med hur stora förändringar man gör i operativet.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Versionssiffran har ingenting med kompabilitet att göra alls utan har att göra med hur stora förändringar man gör i operativet.

Aha okej, var nämligen detta jag läste men då missförstod jag kanske:

"Rent tekniskt har Microsoft valt att ge Windows 7 versionsnumret 6.1, istället för det mer logiska 7. Skälet till detta är bakåtkompatibilitet. Om man uppgraderar till 7 så kommer det att ställa till det med exempelvis drivrutiner, eftersom dessa kollar på versionsnumret av Windows för att se så att de fungerar. Genom att ge operativsystemet nummer 6.1, när Windows Vista är 6.0, kommer man runt problemet och därför ska alla drivrutiner och program som fungerar i Vista även att fungera i Windows 7."

Visa signatur

Asus ROG Zephyrus G15 GA503-HQ008T: AMD Ryzen 9 5900HS | Nvidia RTX 3070 8GB GDDR6 | 40GB DDR4-3200
Lenovo Ideapad 5-15 81YQ0034MX: AMD Ryzen 7 4700u | 16GB DDR4-3200

Permalänk
Hedersmedlem

Namnvalet är rätt kryptiskt, kanske tycker de bara att "windows 7" låter bra...
http://www.winsupersite.com/showcase/win7_name.asp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Namnvalet är rätt kryptiskt, kanske tycker de bara att "windows 7" låter bra...
http://www.winsupersite.com/showcase/win7_name.asp

Tvärtom... namnvalet är ganska så logiskt. Att Windows 7 blev döpt till just Windows 7 beror på versionen... nummer 7. Trots att de valt att använda 6.1 på grund av bakåtkompatibilitet.

Precis som xlnc. skrev i sitt inlägg ovanför.

Tyvärr så kan de ju inte ta bort bakåtkompatibiliteten helt. Ja EGENTLIGEN så skulle de kunna det. Men då måste allt börjas om från "scratch" igen. Ny hårdvara/drivrutiner... eller enklare sagt. ALLA skulle hata Microsoft och Windows mera tack vare att det skulle bli så himla mycket strul.

Och tänk alla företag som använder alla de här dyra programmen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av James_Exxo
Tvärtom... namnvalet är ganska så logiskt. Att Windows 7 blev döpt till just Windows 7 beror på versionen... nummer 7. Trots att de valt att använda 6.1 på grund av bakåtkompatibilitet.

Följ länken. Man kan räkna på många sätt, men det är inte lätt att komma fram till att just 7 skulle vara den korrekta siffran.

Permalänk
Citat:

Följ länken. Man kan räkna på många sätt, men det är inte lätt att komma fram till att just 7 skulle vara den korrekta siffran.

Jo det är väldigt enkelt. Ifall man tittar på Versionsnumret. http://en.wikipedia.org/wiki/Windows ... kolumnen "Current Version / Build".

Windows 7 är version 7... dock använder de 6.1 som sagt på grund av att ha bakåtkompatibiliteten med program skrivna för 6.x.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Jo det är väldigt enkelt. Ifall man tittar på Versionsnumret. http://en.wikipedia.org/wiki/Windows ... kolumnen "Current Version / Build".

Jo, det är version 7 just för att de har bestämt att det skall vara 7. Det är dock inte alls logiskt, särskilt inte när det som sagt egentligen är 6.1.

Permalänk
Citat:

Jo, det är version 7 just för att de har bestämt att det skall vara 7. Det är dock inte alls logiskt, särskilt inte när det som sagt egentligen är 6.1.

Räkna versionerna? MAJOR versions alltså... det är 6st... sen kommer Windows 7.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Räkna versionerna? MAJOR versions alltså... det är 6st... sen kommer Windows 7.

Jo, jag köper att de kallar det för version 7 och kan till och med leva med att det egentligen är 6.1. Säg dock inte att det är logiskt.

Permalänk
Medlem

Fast bakåtkompabiliteten är inte lika stram i windows 7 som i vista har jag för mig att jag läst.

De löser problemet på ett liknande sätt som OSX gör. Att istället för att skriva in bakåtkompabiliteten in i kärnan av windows ( inte i kerneln utan längre upp i systemet), med massa paket å skit(dll etc), så kör de en VM som i sig kör de lite äldre programmen. Minns inte vart jag läste artikeln. Detta medför dock en hel del prestandaförbättringar yay!

Inte helt hundra på detta eftersom att de kanske ändrat sin design efter att artikeln skrevs, men det låter som ett smart designval iaf.

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem

strunta i min fråga. fick svar genom att bläddra genom alla sidorna som hastigast. ursäkta!

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pcman
strunta i min fråga. fick svar genom att bläddra genom alla sidorna som hastigast. ursäkta!

du har ju inte skrivit någon fråga

Permalänk
Medlem

h*n har ju ändrat sitt inlägg, det stod väl en fråga först som vederbörande sedan tog bort...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Kör windows 7 x64 nu.. funkar bra, har precis ställt om allt till svenskt tbord.

avast home funkar fint, likaså mozilla och msn. Kör win vista x64 graffe drivisar till mitt 8800gt och det funkar perfa.

mvh

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |