Alltid öppet köp?

Permalänk

Alltid öppet köp?

Hej! Igår när jag var och handlade på ica kom jag och tänka på om öppet köp gäller matvaror. Alltså om jag köper någon vara t.ex. mjölk och sparar kvittot, kommer jag kunna gå in till affären en-två dagar senare och byta tillbaka mjölken mot pengarna?
Om man köper en T-shirt eller liknande och sparar alla lappar och kvitton ska ju det aldrig vara något problem, men hur blir det med varor som har bäst-före-datum?

Jag gick in på konsumentverkets hemsida och kollade men såg att det inte finns någon lag som ger en rätt till öppet köp. Men om affären inte säger något om det, gäller öppet köp då eller gäller bara öppet köp om affären har sagt att de har öppet köp?
För jag antar att om det i ett reklamblad står att de har öppet köp och man går till affären och köper något och sedan kommer tillbaka efter någon dag så kan de ju inte hävda att öppet köp inte gäller?

Sedan har jag också tänkt på PC-spel. Är det verkligen helt rätt att neka öppet köp om man har brutit plasten runt spelet?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att se hur färskvaror skulle kunna ha öppet köp.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du köper mjölk och märker att det var fel sorts mjölk hemma så kan du nog säkert gå tillbaka samma dag och byta utan problem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag misstänker att trådskaparen eventuellt tänker på distansköplagen. Inte heller denna verkar dock gälla livsmedel: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=2005:...

Permalänk
Testpilot

Öppet köp är bara för att butikerna är snälla och antar att det lockar fler köpare, en fysisk butik behöver inte erbjuda något öppet köp över huvud taget.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag sållar mig till den skaran som tycker att "öppet köp" mest är till ondo, jag tycker att det tas lite för lättvinligt från vissa håll, klart att det är upp till butikerna själva.
Men av egen erfarenhet vet jag hur mycket detta kan krångla till det dagliga arbetet.

Visa signatur

Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skusty
Om du köper mjölk och märker att det var fel sorts mjölk hemma så kan du nog säkert gå tillbaka samma dag och byta utan problem.

Det hoppas jag verkligen inte någon butik gör.

Hur kan man köpa fel mjölk?

Permalänk
Medlem

tex. skåne mejeriet och arla har olika färgkodning på förpackningarna

Permalänk
Medlem

Alina.se ger inget öppet köp på någon av deras produkter. Grymt jobbigt när dom sålde mig en vara som dom rekomenderade till mitt system. Sen visade sig vara fel ingång på. Jag fick INTE tillbaka pengarna utan var tvungen att ta ut en annan produkt för samma summa jag betalt för tidigare.

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCatego...

Vad är det du inte förstår?

Jo, jag läste på konsumentverkets hemsida men gäller öppet köp bara om affären säger att det gäller?

Sedan var det inte enbart mjölk jag tänkte på utan jag tog bara det som exempel.

Elgot: så vissa varor som man köper över nätet är det inte säkert att man kan byta tillbaka då?

Men hur är det med öppnade PC-spel då?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Öppet köp är ett försäljningsargument. Vissa butiker erbjuder det pga att det kan göra en osäker kund säker och handla istället för att "fundera på saken".

Det finns ingen lag som säger att du som kund har rätt till öppet köp. Har du köpt en vara, och det visar sig att du har köpt fel vara, fast all information säljaren eller dylikt sa stämmer, så.... sucks to be you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Men hur är det med öppnade PC-spel då?

Som sagt olika från butik till butik. Clas Ohlson t.ex. har alltid 30 dagars öppet köp på alla sina varor, och man kan byta dem i alla butiker. Vilket är väldigt generöst. De flesta butiker har oftast 14 dagar. Men man vet också att de stora kedjorna hålla med öppet köp så där behöver man inte fråga. "Maggans damkläder och hälsohandel" som ligger i din by kanske inte har öppet köp lika självklart, utan man får fråga om det.

När det nu gäller Pc-spel så är det så att de nyare ofta har en installeringskod och aktiveringkod för att regga sig på nätet. Därför får man inte bryta förpackning, men kan ofta lämna tillbaka inom 10 dagar vid obruten förp. EB-games t.ex. är det så, men konsoll spel kan man lämna tillbaka öppnat inom 10 dagar.

Men sedan har man alltid rätt till 3års reklamation efter varans köp, gäller ju inte mjölk, men om du skulle få ett erbjudande från konsum eller ICA om att köpa en dammsugare för att du är medlem av din lokala butik, så måste du såklart kunna vända dig till dem om det inte håller. Ofta lämnar de ju garantier från leverantör på sådan vara.

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB