Intel Core i7 920

Permalänk
Medlem

jobbigt då vare dags att sälja iväg qx9650:an då kanske :/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Invectus
du såg aldrig speltesterna eller?

Du läste inte svaren va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ovalie
jobbigt då vare dags att sälja iväg qx9650:an då kanske :/

Äsch, det är väl onödigt, vänta tills mellan-versionen av iCore går ner i pris istället ;). Din qx9650 kommer kunna köra alla spel på max ända till dess

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk

Många tester visar i7 med lägst idle av alla och extreme modellen en bit lägre än phenom i load. Det anser jag vara helt ok, speciellt då den presterar galna 100% snabbare än phenom i flera program.

Det verkar som om core2<i7 steget ibland är ännu större än p4<core2 steget när man vill utföra arbete.

Jag tycket testet borde förklarat bättre varför det gav så bristfälliga resultat. Speltestet säger ju ingenting då budgetkort användes, men andra tester på nätet visar ju vilken speldemon i7 är för de 1-2% som lägger pengar på en topprigg.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk

Verkar ju grym.. dock inte sugen att lägga så mycket pengar dirext. jobbigt att det fortfarande inte finns någon stabil lösning för Voltproblemen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tid att börja spara till nästa datorsystem.. får väl lägga undan en 25-30k så att man kan uppgradera alla datorer i hemmet.

Permalänk
Medlem

Hade varit kul att se hur den presterade överklockat också om det blir någon större skillnad.

Visa signatur

/| HAF 932 Advanced || Intel 2500K @ 4.6GHz || ASROCK Extreme7 Gen3 || 32GB Corsair 1600MHz || Gigabyte GTX TITAN || Intel 510 SSD 120GB + 10TB HDD || Corsair HX1050 || BenQ FP241W || Sennheiser PC360 || Win8 Pro x64 |\
/| ASUS K50IN: T4200 2GHz || 4GB DDR2 || G102M 512MB || 320GB |\

Permalänk
Medlem

för er som vill uppgradera kostar det billigaste paketet 7001:- på komplett.se (3 GB RAM) svindyrt i mina ögon, men priserna kommer gå ner. CPU är inte så farligt dyr, men moderkort och minnen är rätt dyrt ännu.

Permalänk

ja tycker den e soft. tänk en i7 920 för under 3k, presterar lika bra eller bättre än 9770 extreme för 11k.

Slutsats, köp core i7 920 och ha 8k kvar att köpa mobo och minnen..
Kan juh inte alltid kolla vad saker kostar, man måste se va man får för pengarna oxå:P hehe ja tycker den e prisvärd.

Den målgruppen som köper 9770 extreme är väl antagligen hyffsat täta eller har täta föräldrar.

Visa signatur

8800 GT SLI, Asus P5N-D 750i, 2048 MB PC6400 CorsairXMS2, E8400 @ 3.8Ghz, Noctua NH-U9B CPU Cooler, Ipower Extreme 600w, 500 Gb Samsung Spinpoint, 300Gb Samsung Spinpoint, 320 Gb Toshiba? 500 GB WD Caviar. Massa Noctua Fläktar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklas0001
ja tycker den e soft. tänk en i7 920 för under 3k, presterar lika bra eller bättre än 9770 extreme för 11k.

Men då har du inte räknat in klockning, en QX9770 är visserligen dyr men den är bara på 3.2GHz/1600MHz fsb.

En Q9550 för 3k klockar du lätt till 3.8GHz/1800MHz fsb(i övrigt är den identisk med QX9770), och det på ett moderkort för mellan 1000-1500Kr och med 4GB minne för 600Kr. Det blir rätt mycket dyrare med Core i7, minst sagt.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

CPU i sig är prisvärd ja, men moderkort och minnen känns inte så prisvärda ännu

Permalänk
Medlem

jag förväntade mig en everest minnesprestanda på uppåt 20k, men det var ju drygt hälften..

EDIT: kopiering såg okej ut.. 14k

Permalänk

JAAA!!! Jag får 2,5 mer FPS i crysis var ska jag betala minna 8000 nånstans?

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av luiga
Ser ni inte att Guru3D testar 965:an och Sweclockers 920? Det skiljer ju 7000 spänn mellan de processorerna, klart det blir större skillnad fördel Corei7 i Guru3Ds test.

Kan också ha och göra med "turbomode" samt möjligen har Intel valt ut extra bra exemplar av processorerna.

Intressant bild

Ej läst tester så har inte så bra koll än

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hwasser
var inte detta ändå den billigaste av iCore varianterna?! Tänk då vad de svindyra prestanda-monstren kan åstadkomma!??! Wow!

Nån som har förstått iallafall.

Sen med tanke på den mycket lägre frekvensen och ändå snabbare, det är imponerande, att man senare gnäller på effektförbrukningen, så säger jag bara:

Vänta tills den når ut till folket.

Och sen, är inte det ganska logiskt? Högre prestanda ger en ökad effektförbrukning såvida det är inte något mycket dyrare man har snickrat fram eller gjort ett rejält hopp inom teknologin.

Tycker det är lite löjligt vad man förväntar sig, just nu är den snabbare i lägre frekvenser, men även ska den vara strömsnålare, och varför inte extremt prisvärd när vi ändå håller på?

Vänta tills den kommer ut...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan

Sen med tanke på den mycket lägre frekvensen och ändå snabbare, det är imponerande, att man senare gnäller på effektförbrukningen, så säger jag bara:

Och sen, är inte det ganska logiskt? Högre prestanda ger en ökad effektförbrukning såvida det är inte något mycket dyrare man har snickrat fram eller gjort ett rejält hopp inom teknologin.

Tycker det är lite löjligt vad man förväntar sig, just nu är den snabbare i lägre frekvenser, men även ska den vara strömsnålare, och varför inte extremt prisvärd när vi ändå håller på?

Tänkte samma sak om både den lägre frekvensen trots högre prestandan och att det är en "budgetmodell".

Det där med strömförbrukningen tänkte jag också att den är väl inte så farlig att det bara är ca 40W extra, men tänk vilken prestandaskillnad den ger i vissa applikationer då är den strömförbrukningen inte något nämnvärt egentligen då prestandan väger upp för det helt klart!

Och som sagt, tänk vad de värsta modellerna kan åstadkomma! Tycker det är rätt imponerande med resultaten faktiskt, tänk också vilken prestandaskillnad när dom är överklockade, verkar ju ge mycket mer prestanda per mhz än core2! Så att man inte kan klocka lika högt gör nog inte så värst mycket ändå.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
Deneb kommer KROSSA Nehalem Haha lol

Jadu, än är inte den sista optimisten död.

Deneb är ju bara Phenom i mindre tillverkningsteknik och med mer cache, inte något extremt revolutionerande.
Titta nu på hur Phenom 9950 presterar och se efter hur pass mycket Deneb måste förbättre prestandan för att krossa Nehalem. Fundera en stund och kom sedan tillbaka och säg om det är realistiskt.

Jag är glad om Deneb kan konkurrera med Nehalem ens, det vore bra både för priser och konkurrensen (och AMD), det är bara att hoppas, men Core i7 gör bra i från sig.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz

Tycker det är rätt imponerande med resultaten faktiskt, tänk också vilken prestandaskillnad när dom är överklockade, verkar ju ge mycket mer prestanda per mhz än core2! Så att man inte kan klocka lika högt gör nog inte så värst mycket ändå.

Oja, 3.2Ghz med denna hade gjort susen och då är det inte någon markant överklockning men ur prestanda synpunkt blir ökningen rätt stor. Varför inte 4Ghz? Wawawiwa!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Det känns ju inte helt värt med 9k för 1.5 fps mer i crysis direkt imao Om man nu ska ha burken till spel vill säga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
JAAA!!! Jag får 2,5 mer FPS i crysis var ska jag betala minna 8000 nånstans?

Anledningen till de små skillnaderna är för att han bara använde ett HD4870.

Kolla t.e.x på det här (även om detta är entusiastprocessorn)
http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...
Med grymma grafikkort ser man skillnaderna bättre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jadu, än är inte den sista optimisten död.

Deneb är ju bara Phenom i mindre tillverkningsteknik och med mer cache, inte något extremt revolutionerande.

Men just det som gör att strömen kan minskas, högre klock samt även det Core 2 levt på ett bra tag (stor cache).

Personligen tror jag i7 är väldigt bra för AMD, för desto mer i7 gör reklam för sig desto mer visar de hur dålig Core 2 är. Detta på grund av att de måste använda flertrådade program. Används flertrådade program så gynnar de AMD med. En deneb kommer kunna klockas högre än phenom, mycket billigare dator jämfört i7 och folk börjar förstå prestandavinsten vid flertrådade program.

Skillnaden i prestanda mellan deneb och i7 gissar jag är minimal, vad i7 är bra på är minnesprestanda och det är viktigt för dem på servrar. Deneb kommer förmodligen vinna på att dra mindre ström och gissningsvis ett viktigare argument, minnesprestanda är inte direkt dålig med en amd heller

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan

Ja, nu brukar minskad tillverkningsteknik och även lägre frekvenser leda till just minskad effektförbrukning så det är egentligen inte så konstigt att folk hade hoppats på detta. Att nya prollen är snabbare borde bero på en smartare design i detta fallet snarare än en ökad elförbrukning.

Sedan kan jag dock hålla med dig om att folk gärna både vill ha kakan och äta den.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weyzer
Anledningen till de små skillnaderna är för att han bara använde ett HD4870.

Ok men många köper bara ett kort. Jag ska inte köra SLI lr crossfire.
Dåligt mycket dåligt. Så då går det på runt 10.000 kr för core 7 om man ska ha 2st GPU ochså för att det ska synas lite prestanda. Kanske inte till alla spel men iaf.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
Ja, nu brukar minskad tillverkningsteknik och även lägre frekvenser leda till just minskad effektförbrukning så det är egentligen inte så konstigt att folk hade hoppats på detta. Att nya prollen är snabbare borde bero på en smartare design i detta fallet snarare än en ökad elförbrukning.

Sedan kan jag dock hålla med dig om att folk gärna både vill ha kakan och äta den.

Självklart, har inte sagt att det inte gör det. Men sen så är de 45nm. Skillnaden mellan dagens och bloomfields 45nm lär ju inte vara galet stora. Sen som sagt, så är inte produkten ute ännu, optimeringar och annat kan göras. Visserligen kan man hoppas på lägre strömförbrukning, men med samma tillverkningsteknik så ska man väl inte bli så förvånad över att de har högre strömförbrukning med mer perstanda per mhz?

Bara att vänta och hoppas det blir bättre när det väl kommer

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant när Alan Wake kommer, det spelet skall tydligen utnyttja Quad core rätt flitigt.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080]

Permalänk
Medlem

Anandtech:

Citat:

Age of Conan and Fallout 3 show significant improvements in performance when not GPU bound, while Crysis and Race Driver GRID offer absolutely no benefit to Nehalem. It's almost Prescott-like in that Intel put in a lot of architectural innovation into a design that can, at times, offer no performance improvement over its predecessor.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Dåligt mycket dåligt. Så då går det på runt 10.000 kr för core 7 om man ska ha 2st GPU ochså för att det ska synas lite prestanda. Kanske inte till alla spel men iaf.

Och det är väl just här brytpunkten går, för om du inte tänker köra en super-duper uppsättning av grafikkort så är det ganska:
- förståeligt att Core 2 gamers inte ser något uppenbart behov att uppgradera
- AM2 gamers kan tvivla på att de vill slänga upp 3x priset av sitt nuvarande system

Jag kollade ett annat test och det tycks dessutom som om X58 plattformen presterar omotiverat sämre i spel med AMD grafikkort (ett eller två) än t ex en på pappret svagare AMD 790 plattform med en Phenom processor. nVidia korten flyger dock i vissa tester, så jag börjar undra om det inte är något problem med X58 i kombination med AMD grafikkorten.

Core i7 är nog framför allt en utmärkt processor för att rendera och annat CPU intensivt arbete. Personligen gör jag alltför lite sådant arbete för att det skulle löna sig att slänga upp de här summorna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Men just det som gör att strömen kan minskas, högre klock samt även det Core 2 levt på ett bra tag (stor cache).

Personligen tror jag i7 är väldigt bra för AMD, för desto mer i7 gör reklam för sig desto mer visar de hur dålig Core 2 är. Detta på grund av att de måste använda flertrådade program. Används flertrådade program så gynnar de AMD med. En deneb kommer kunna klockas högre än phenom, mycket billigare dator jämfört i7 och folk börjar förstå prestandavinsten vid flertrådade program.

Skillnaden i prestanda mellan deneb och i7 gissar jag är minimal, vad i7 är bra på är minnesprestanda och det är viktigt för dem på servrar. Deneb kommer förmodligen vinna på att dra mindre ström och gissningsvis ett viktigare argument, minnesprestanda är inte direkt dålig med en amd heller

Visst är mindre tillverkningsteknik och större cache positivt, men nu var påståendet att Deneb skulle krossa Nehalem. Det är ju något som inte ens du tror på, då du skriver att du tror att skillnaden mellan Deneb och Core i7 blir minimal.

Jag hoppas bara att Deneb kommer att kunna matcha Core i7 och det till ett lägre pris, så att vi får ett nytt smaskigt priskrig. Men jag är faktiskt skeptisk, hoppas att jag får fel :).

Dock är minskningen i tillverkningsstorlek ett välkommet inslag, då Phenom's höga effektförbrukning kanske äntligen kan tas ned lite, så att klockning underlättas. Även cacheökningen är positiv för prestandan (även om jag har för mig att du kritiserat stor cache, fast det kanske bara är stor cache på Intelprocessorer )

Måste faktiskt invända mot formuleringen "hur dålig Core2 är". Det är en utmärkt arkitektur för dagens och gårdagens program. Däremot kanske den inte är lika bra för morgondagens program, förutsatt att de programmeras på ett sätt som drar nytta av de arkitekturella skillnaderna mellan Core 2 och Core i7/Deneb (vilket förmodligen kommer att bli mer vanligt framöver).

Citat:

Hmm, du verkar ha helt missförstått processorns betydelse i spel. Spelen lägger den största beräkningsbördan på grafikkortet, i de allra flesta fall så är det alltså grafikkortet som begränsar spelprestandan vid höga upplösningar och hög grafikkvalitet.
Det spelar alltså väldigt liten roll om man ökar processorprestandan om inte grafikkortet klarar av att behandla all data.
Om man vill öka spelprestanda och sitter på en hyfsat vettig processor, så byter man alltså inte processor utan grafikkort.
Därav att man inte kan märka av prestandaförbättringen i spel utan ett eller flera tillräckligt bra grafikkort.

Sitter man på en hyfsad processor redan och inte har riktigt maffig grafikkortsprestanda, så är det m.a.o. ingen större nytta med att byta processor för att öka spelprestandan. (om man inte har tänkt att även byta upp sig grafikkortsmässigt)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ja krappar, än så länge är väl det väl alldeles för dyrt om man redan har lagt ner pengar på ett hyfsat aktuellt system. Jag väntar iallafall och ser vad AMD kan hosta upp. Dom har ju överraskat förut, även om det var ett tag sedan, om vi nu inte tar med Radeon i bilden dvs..

Permalänk
Medlem

mycket intressant för min del, men jag får nog härda ut med Q6600 ett tag till.

förhioopningsvis finns det mer kontorsprisanpassade (dvs halva) mammakort och bra mycket större och billigare DDR3-isglassar tills dess.

används förresten inte dubbelkanaligt minne längre, eller hur funkar det?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint