Nytt aktivitetsfält i Windows 7

Permalänk
Melding Plague

Nytt aktivitetsfält i Windows 7

Microsofts kommande operativsystem Windows 7 bjuder på flera nyheter, bland annat ett nytt aktivitetsfält.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser väll bra ut...

Permalänk
Medlem

Varför dessa ändringar?

Citat:

En av de största förändringarna i är aktivitetsfältet och startmenyn. Textknappar som representerar startade program är ersatta med ikoner. Under dessa ikoner döljer sig miniatyrer av de startade programmen. Genom att högerklicka på ikonerna dyker menyer upp för att göra vissa funktioner mer lättillgängliga.

Nu visar de väl ikon+text tills det blir för "många" program, då försvinner väl texten redan nu tills bara ikonerna visas? Och miniatyrerna finns redan i Vista...

Citat:

Även "system tray" har fått en ny design. I Windows 7 visas endast bakgrundsapplikationer bredvid den lilla klockan om användaren väljer det. I annat fall är programikonerna dolda.

Nu är det väl tvärt om, man kan välja att inte visa dem, nu har de alltså gjort så man får välja om man vill visa dem. Det nuvarande låter mer användarvänligt enligt mig...

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk

Wow, vilka innovationer, vilket nytänkande! Sitter alla dessa programmerare på Microsoft och gör inget annat än att ändrar lite i "system tray", aktivitetsfältet och i paint ? hm...

EDIT: Visst ja.. Media Player får ju sig ny utseende också... får ju verkligen inte glömmas.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har hittat en sida där man till och med kan ladda ner betaversionen av windows 7.. inte helt säkert, men jag tro det

Edit: Jo det ska nog vara det

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Medlem

Hmm.. Tror jag såg något likanade i en vitfärgad dator för någon vecka sedan. Konstigt. Hade den någon beta lr?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Jag tror jag har hittat en sida där man till och med kan ladda ner betaversionen av windows 7.. inte helt säkert, men jag tro det

funnits ett bra tag nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
funnits ett bra tag nu

Det förklarar saken

Visa signatur

Intel E8400 - Radeon 4870 512mb - Corsair XMS2 (2x2gb) Asus P5Q - Antec300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Wow, vilka innovationer, vilket nytänkande! Sitter alla dessa programmerare på Microsoft och gör inget annat än att ändrar lite i "system tray", aktivitetsfältet och i paint ? hm...

EDIT: Visst ja.. Media Player får ju sig ny utseende också... får ju verkligen inte glömmas.

Jag förstår inte, har läst på IDG flera artiklar om detta.

http://www.idg.se/2.1085/1.188452/har-ar-de-viktigaste-nyhete...

http://www.idg.se/2.1085/1.189066/annu-fler-spannande-nyheter...

Är verkligen aktivitetsfältet och startmenyn som är dom störtsta förändringarna?

Permalänk
Medlem

hör kommer OSX killern!..

ja.. kanske i alla fall får man hoppas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
hör kommer OSX killern!..

ja.. kanske i alla fall får man hoppas

HAHAHA tillåt mig skratta.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
hör kommer OSX killern!..

ja.. kanske i alla fall får man hoppas

I can't wait to buy this new startmenu!!!

Permalänk
Medlem

Det ballar ur, ska det vara det enda nya...då kan man lika gärna lansera en nya vattenkanna i en annan färg och kalla den för revolutionär.

Permalänk
Medlem

Dags för nästa flopp eller?
Ser ju verkligen FANTASTISKT ut!!

Frågan är om dom som fortfarande sitter på XP ens kommer byta för det här. Dom måste ju känna sig redigt lyckade på Microsoft om dom inte lyckas få sina användare att byta ifrån ett två generationer gammalt operativsystem.

Permalänk

Har folk verkligen problem med (bebis)användbarheten?

Visa signatur

Datorlös

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Wow, vilka innovationer, vilket nytänkande! Sitter alla dessa programmerare på Microsoft och gör inget annat än att ändrar lite i "system tray", aktivitetsfältet och i paint ? hm...

Grejen är den att små men effektiva förändringar kan göra mycket för funktioner man använder hundratals gånger eller fler om dagen. Att göra stora förändringar på ett redan inarbetat UI kan däremot göra arbetet sämre för de miljoner användare som är vana med nuvarande (de flesta användare är inte power users som snabbt anpassar sig).

Jag ser fram emot förändringen av Taskbar. Kanske man äntligen kan köra med taskbaren på vänster sida av skärmen som jag vill med min widescreen skärm. Går förstås att dra den dit med nuvarande Vista, men pga hur det är begränsat funkar det inte bra idag.

Permalänk
Medlem

MS tror tydligen att det bara är ögongodis vi vill ha..

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Är verkligen aktivitetsfältet och startmenyn som är dom störtsta förändringarna?

Det tycks faktiskt som om "vänta till Windows 7 kommer" förväntningarna inte infrias, ja om nu inget revolutionerande i sista utvecklingsstadiet inträffar. En aningen bitter skribent:

http://weblog.infoworld.com/enterprisedesktop/archives/2008/1...

Sedan förstår jag inte varför Microsoft lanserar detta som nyhet när det funnits åtminstone i ett par år i t ex Compiz-fusion. OK, nu finns det också i Microsoft Windows, men... ja... är det så mycket att visa upp nu sent år 2008?

Permalänk
Musikälskare

Verkar EXTREMT onödigt, kaka på kaka lixom

Varför vill man se innehållet i sina flikar? Kanske bra för äldre som har glömt vad dom har uppe...

Tycker bara det är menlöst

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
MS tror tydligen att det bara är ögongodis vi vill ha..

Ögongodis samt ett nytt namn (då vista numera inte klingar så väl hos många) räcker nog långt. Vad förväntar sig folk egentligen?

Permalänk
Medlem

ja tycker XP va bäst!! blir bara mer space;at.. Man kan ju bara ladda ner skins om man vill ha "hightech" (min åsikt)

Visa signatur

Q9450 | Gigabyte GA-X48-DS5 | XFX GTX260 | Dominator 4GB 8500 | Samsung Spinpoint 1TB | Corsair TX 750w | Antec P182B | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Windows XP x64 Edition

Permalänk
Medlem

De borde tänka mer på prestandan i övrigt, det är ju det alla användare bryr sig om när det kommer till kritan. Som tex idag alla "gamers" vägrar köra vista för att man får mindre fps det är typ samma sak

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Avstängd

Jaja klaga på ni. ;P Verkar som ingen förstår meningen med det nya? O.o Konstigt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KjM
Jag tror jag har hittat en sida där man till och med kan ladda ner betaversionen av windows 7.. inte helt säkert, men jag tro det

Edit: Jo det ska nog vara det

Jo men det är bara Build 6801 som finns tillgänglig att ladda ner. Det som visas är ifrån Build 6933.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk

Jag håller mig till XP en en gång om de inte kan hitta på nåt bättre än så. Som Oneone skrev, förbättra prestandan istället så blir jag nog intresserad

Permalänk

Shiet, ni är verkligen helt jävla funtade. Ni är 1% av den stora massan. Den STORA massan vill ha nytt UI, tycker det är coolt när saker och ting skiner. Ni för i helvete inte tillräckligt stora för att gnälla.

Permalänk
Medlem

Here we go. Det vanliga gnällandet på Microsoft är igång. I tråden kan man läsa hur upprörda en del är över att det verkar vara så få nyheter i Windows 7. Ja, kanske det, MEN det intressanta är att Windows 7 förmodligen kommer få lägre systemkrav än Vista (åtminstone när det gäller ramminne). DET är intressant och helt klart ett steg i rätt riktning.

"Under the hood, Microsoft said it improved the speed of the system and cut the amount of memory it needs to run. Sinofsky held up a netbook — a low-cost, low-power laptop that would have a hard time running Vista — and said it's working with Windows 7".

Länk: http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=345316

Permalänk
Medlem

haha, Windows blir bara mer och mer likt osx för varje dag som går..
Varför kan inte Microsoft gå sin egen väg?

men ifs.. Good artists create, great artists steal..

Dom är dock ännu långt ifrån OS X Snowleopard.
OSX 10.5 och 10.6 är som alla vet dagens mest innovativa, snabba och funktionella operativsystem, siffror på Apples ökning i marknadsandelar talar ju för sig själv..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilPuppy
Jag håller mig till XP en en gång om de inte kan hitta på nåt bättre än så. Som Oneone skrev, förbättra prestandan istället så blir jag nog intresserad

Japp Om det fortsätter så här så blir väll det snart Unbuntu !

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oneone
De borde tänka mer på prestandan i övrigt, det är ju det alla användare bryr sig om när det kommer till kritan. Som tex idag alla "gamers" vägrar köra vista för att man får mindre fps det är typ samma sak

Spelprestanda kan dock inte microsoft göra så mycket åt, det hänger mer på drivrutiner och liknande. För övrigt är väl prestandaskillnaden idag rätt liten mellan xp och vista?

Permalänk

Som vanligt när M$ släpper ett operativsystem så börjar windowsanvändarna på det här forumet (säkerligen på andra ställen med) klaga och använder meningar såsom "Ne, nu bojkottar jag Microsoft" "OSX-kopia" "nu går jag över till Ubuntu".

Efter en artikel på en build som är långt ifrån färdig så har alla bestämt sig för att XP är det bästa som finns.

Visa signatur

Citera.mig.för.svar.][resaomkring.blogspot.com][ Intel I5 2.66GHz.4GB DDR3.ATI HD4670][ @Twitter
'We would like to see most of the human race killed off because it is unworthy, it is unworthy of the gift of life' - Behemoth - Antichristian Phenomenon.