Kom igång med Ubuntu

Permalänk
Medlem

Galet att inte ens wubi nämns. Det är perfekt för första användaren, som bara vill prova på. Med wubi så behövs knappt den här guiden, då man kan installera ubuntu direkt som ett windows program, och du behöver inte bränna ut några skivor.
http://wubi-installer.org/

Permalänk

är det svårt att installera spel? och hur är det med grafikkortsdrivrutiner är dom bra?

Visa signatur

Men tjeeeeeena!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafiatheman
är det svårt att installera spel? och hur är det med grafikkortsdrivrutiner är dom bra?

Fråga grafikkortstillverkaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SecretAgentMan

...jag hade en bärbar HP som jag körde senaste kubuntu på...och försökte verkligen använda det som OS, men jag gick bet, bara att docka den med extern skärm, och använda den interna (extended desktop)...glöm det.
Skumma fenomen med panelen som inte följer med när upplösning ändras (dockning igen..) och bara en hel del små dryga fenomen man stötte på.

(och jag har pysslat med datorer sedan 90 kallt...jobbar som konsult sedan 96..etc..).

Det behövs filas på, och om bara alla kunde dra åt samma håll, och få bukt med småfelen, lyfta användarvänligheten ett par pinnhål (adminbiten, drivare, etc) så är det en allvarlig konkurrent till pyttemjuk.

Just nu kändes det som en befrielse att få in en gammal XP i den hp:n igen...och allt bara fungerar, utan meck.

ja detta kan vara lite lömskt, det funkar bäst med statiska inställningar ännu och helst ska man ha nVidia i. men det ska sägas att Ubuntu sköter sig bra mycket bättre än Windows om man råkat röra bort sin skärm helt efter ett illa utfört byte där man har fel upplösning. (för det har dödat Windowsinstallationer för mig, och vad gör man då? det är inte direkt bara att gå in en gammal xconf igen direkt)

ärligt talat nu, "Windowskonsult" säger ungefär lika mycket om datorkunskaper som "Volvohandlare" gör om mekanikerkunskaper. kanske du är vass värre, men om det vore fallet bör det inte vara så svårt för dig att lösa de relativt enkla problem du tar upp i ett annat OS ens utan peka klicka va.

adminbiten skiljer sig ju knappt från Windows, förutom att den faktiskt är aktiverad och är mer flexibel. drivrutiner är helt överlägsna i Linux, i Windows funkar ju i stort sett ingenting från start. inget ljud, kass upplösning, inget nätverk, etc etc.

funkar utan meck, jojo. "en enhet har hittats, vill du söka drivrutiner?, .. inga hittas!, vill du söka själv?, det finns inga rutiner i sökvägen!, enheten kan inte installeras." och det där är ändå efter dom 5 omstarterna och 3 DVD-skivorna med elände som ska in. bara att börja googla efter nån skum fil så att USB kommer över modemhastighet. och har man tur funkar nätverket när man nått dit... men du pratade givetvis om den där spegeln för en bärbar HP-burk där allt sånt redan är fixat, vilket ungefär är ett lika stort mysterium som att Xandros funkar på en Eee direkt man packar upp den ur lådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av firechild
Samma hårddisk som den precis installerat operativsystemet på. Testade installera om, samma problem. Grub vägrade hitta hårddisken.

flera diskar antar jag? man måste se upp i inställningarna om man gör egna val och har en mer avancerat strukturerad burk. inte lägga startaren på en disk och sen ändra bootordning i BIOS osv.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hmm hade hoppast på att man kunde köra utan att skriva kod men men det kommer väl elelr så hoppar man til Ubuntu snart

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Jag har kört med Ubuntu sen 7.04 och jag är grymt nöjd. Jag fick en ny laptop på jobbet och jag slängde in 8.04 och allt funkade direkt. Det är en Lenovo Thinkpad R61 ("allt" Intel). Nu har jag uppgraderat till 8.10 och det är grymt.

Jag har fått några polare att testa Ubuntu och alla har varit grymt nöjda och kör det fortfarande. Bara grejen att slippa bry sig om virus och sånt är sååå skönt. Allt utom att gejma funkar extremt bra i Ubuntu. Tanka stuff via torrent (Transmission eller Deluge) och DC (LinuxDC++) är minst lika lätt som i XP. Open office klarar av allt jag vill göra utan problem (vem använder alla miljarder funktioner i MS Office 2007?). Jag lyssnar på musik i Exaile (laptopen) och Banschee (min WS), ser på film i VLC och/eller MPlayer, tankar från ftp med FileZilla eller gFTP (SSH-kryptering), surrar på MSN via Pidgin, leker med bilder i GIMP.. jag listan blir lååång om jag ska skriva alla program som jag använder.

För att installera alla program jag har skrivit om så kan man antingen använda "Pakethanteraren Synaptic" eller skriva "sudo aptitude install gftp" i en terminal.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Hmm hade hoppast på att man kunde köra utan att skriva kod men men det kommer väl elelr så hoppar man til Ubuntu snart

Var skriver skribenten kod i guiden?

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Ja, wubi kunde ju ha nämnts, väldigt användbart för nyböjaren.
Annars riktigt fint :):up:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafiatheman
är det svårt att installera spel? och hur är det med grafikkortsdrivrutiner är dom bra?

Nvidia och Intel har bra drivers. ATis håller på och blir bättre och bättre. Vad menar du med "spel"? Du får inte igång Crysis men WoW går att få igång med wine.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem

Mycket trevlig artikel Jag ska nog pröva Ubuntu nästa gång jag formaterar om

Jag tycker att det är klockrent att ni skriver en artikel om lite mer alternativa OS, istället för det gamla vanliga gnatet och tjatet om windows vs OSX som är så otroligt jävla tröttsamt

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Ubuntu är guld! Bytte operativ på nästan alla burkar när jag insåg det!

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Tack för den bra kritiken!

Detta var min första artikel för SweClockers, definitivt men inte min sista

Kan eventuellt bli en mer avancerad uppföljare senare, men har lite andra artiklar att jobba med för tillfället.

// MVH Oscar Carlberg

Bra gjort De får lära sig sen att Linux i sig bara är kärnan och att GNU är operativet. http://www.gnu.org/gnu/linux-and-gnu.html

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Det heter MyTorrent, inte Utorrent.
Grekiska bokstäver ska inte förknippas med vad dom liknar mest i vårat alfabet.

Annars så var det en skitbra artikel som visar att man kanske inte är bunden till windows eller MacOS

Nej det har då inget med grekiska att göra, µTorrent utalas MicroTorrent och inget annat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Det heter MyTorrent, inte Utorrent.
Grekiska bokstäver ska inte förknippas med vad dom liknar mest i vårat alfabet.

Annars så var det en skitbra artikel som visar att man kanske inte är bunden till windows eller MacOS

Det heter väl inte alls MyTorrent? U:et är ett micro-U, dvs det ska heta Micro Torrent.

OnT: Finfin guide.

Visa signatur

http://luddha.vshs.info/
Arbetsstation: E6850 @ 3,6ghz | 8800GTS 640MB (G80) | Asus P5Q Pro | Antec 1200 | WinXPProSP2
Server: P4M 1,8GHz@1,2GHz | 1024MB DDR3200 | Gbit NIC | Network Dragon (kopia av Chieftec Dragon)

Permalänk
Medlem

Helt ok artikel, och rätt i tiden : )

Jag installerade Ubuntu för någon upplaga sedan men gränssnittet var lite avtändande. 70% OS X, 15% XP, resten konstigt. Dessutom blandades språk rätt friskt i menyer och defaultprogram.

Installerade rätt nyligen Xubuntu(som jag av nån anledning gillar bättre) och kör det oftare än XP hittils. Gränssnitt Ok, pakethantering bra, och fritt och öppet och utan mygel.

Nog för att det blir mer kryptiskt än en gammal fiskargubbe efter sin 7:e nubbe renat ibland när man försöker sig på nåt 'speciellt'(som att få ljud att fungera i 8.10), men det kommer väl linux alltid vara. Undrar hur många gånger '..for Human Beings' sagts på ett sarkastiskt vis världen om

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX drivrutiner är helt överlägsna i Linux, i Windows funkar ju i stort sett ingenting från start. inget ljud, kass upplösning, inget nätverk, etc etc

...absolut, som jag skrev, det är enkelt och snabbt att få fräs på en någorlunda fungerande burk...det är sedan problemen kommer.

Bra drivare? Ja, allt utom grafikdrivare då månne...det satt ati mobility x1300 i burken ifråga, det gick fasen inte att få fason på en 3d-accelererad drivare i den burken med kubuntu.

Det och att det inte hanterade dockning med dubbla skärmar öht gör det absolut till en no-go (visst fick man bild, men det går inte ens att för den mest linuxinbitne hävda att det fungerar bra, kort sagt, det fungerade skit, och är viktigt för mig i min miljö), även om jag fick fart på allt annat.

Till pyttemjuk finns det i alla fall drivare att få tag i, och de är simpla att installera (man behöver inte vara linuxgeek, och hänga med linuxgeek-polare för att förtjäna respekten att få en fråga besvarad...).

/J - allt-i-allo-konsult, men självklart är det mest MS....det fungerar ju...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Nej det har då inget med grekiska att göra, µTorrent utalas MicroTorrent och inget annat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av luddha
Det heter väl inte alls MyTorrent? U:et är ett micro-U, dvs det ska heta Micro Torrent.

OnT: Finfin guide.

Herregud!

μ är en grekisk bokstav som uttalas "my". Därför har det något med grekiska att göra!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Galet att inte ens wubi nämns. Det är perfekt för första användaren, som bara vill prova på. Med wubi så behövs knappt den här guiden, då man kan installera ubuntu direkt som ett windows program, och du behöver inte bränna ut några skivor.
http://wubi-installer.org/

Detta borde absolut nämnas. Går även att stoppa i Ubuntu skivan medan Windows är igång och köra autostart (alternativt mountad med Daemon Tools). Där går det att väja installera från Windows (Wubi).
Sedan får man fylla i några uppgifter och välja vilken NTFS partition man vill installera på.
Sedan startar man om och väljer Ubuntu i menyn som kommer upp.

För att ta bort Ubuntu så startar man Windows från menyn istället för Ubuntu och går in i Lägg till/Ta bort program. Bara att välja Ubuntu och "ta bort".

Man får akta sig om man tänkt installera Ubuntu på vanligt vis. I och med att MBR skrivs över... Det kan vara ett helskotta att fixa om man aldrig använt Linux förut. Lilo och Grub är 2 anledningar till att Linux inte är redo för allmänheten ännu. Usch..

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
flera diskar antar jag? man måste se upp i inställningarna om man gör egna val och har en mer avancerat strukturerad burk. inte lägga startaren på en disk och sen ändra bootordning i BIOS osv.

Eftersom du använder Ubuntu har jag en fråga: ligger Ubuntu kvar på typ /dev/sdaX eller har de gått över till persistent block device naming?

Arch gick för några månader sedan över till UUID vilket är otroligt smidigt ifall det slängs in och byts hårddiskar. Den enda nackdelen är kanske att fstab ser lite mer kryptisk ut :

Citat:

UUID=12257d05-61d5-4307-a3d7-e672cc1267ca swap swap defaults 0 0
UUID=4cfadcd9-665e-424d-8251-9da82f4fde81 /media/multimedia jfs defaults,noatime,nodiratime 0 2
UUID=62f79b43-4680-438f-811b-1a7029cfb821 /boot ext2 defaults 0 1
UUID=7ae553ba-8a33-4d60-8af2-afbb52e783bb / jfs defaults,noatime,nodiratime 0 1
UUID=caf3f6c7-1567-4f2a-b359-f20064b55fc9 /home jfs defaults,noatime,nodiratime 0 2
UUID=fb15c24f-c79d-4d35-99d2-5a9ec53499c4 /var reiserfs defaults 0 2

Om ATi: ibland kan automatiken köra ihop sig men överlag tycker jag att catalyst för linux blivit avsevärt bättre. Vissa små saker kanske saknas men överlag fungerar ATi "snyggare"; nVidia orsakar någon millisekunds "skärmskräp" när du snabbt växlar mellan skrivbord och dess fönster, medan ATi:s catalyst klarar detta snyggt. När nu ATi dessutom inom snart fått klart stödet för UVD2 och XvMC funderar jag faktiskt på att skorta nVidia till förmån för ATi.

Förresten, tack för artikeln! Skönt med lite sansade artiklar. Just nu är Internet fullt av hjärndöda anti-Linux artiklar, vilket troligen är kopplat till att Windows 7 är i faggorna. Kritik är bra och Linux är långt ifrån perfekt, men t o m påstått seriösa IT-sidor ägnar sig åt allt för mycket åt trams och flams.

Eftersom nyhetsredaktionen inte tycks intressera sig för nyheten trots tips:
Nu finns 64-bit Adobe flashplayer för Linux. Det är en alpha version men jag har kört den sedan igår och den har hittills varit lika stabil som 32-bits versionen. Nyheten kan bl a läsas här: http://www.download.com/8301-2007_4-10097931-12.html?part=rss...

Speciellt intressant är att Adobe denna gång släpper en nyhet först för Linux, och när det arbetet är klart kommer den även att göras tillgänglig för Mac och Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Tack för den bra kritiken!

Detta var min första artikel för SweClockers, definitivt men inte min sista

Kan eventuellt bli en mer avancerad uppföljare senare, men har lite andra artiklar att jobba med för tillfället.

// MVH Oscar Carlberg

Hoppas jag verkligen inte, denna var skitbra

Permalänk
Medlem

Väldigt bra guide!

Visa signatur

Min dator: Antec 900 | Gigabyte P35-DS3 |E6750 |klockat 8800GT 512mb 705/1722/1001MHz |
| PC6400 800mHz (2GB) | Samsung 320GB 7200RPM | Corsair 520W | Samsung 206BW 20" |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macatonia
Det heter MyTorrent, inte Utorrent.
Grekiska bokstäver ska inte förknippas med vad dom liknar mest i vårat alfabet.

Annars så var det en skitbra artikel som visar att man kanske inte är bunden till windows eller MacOS

Det uttalas mytorrent/mikrotorrent, så skriver man däremot inte. T.o.m. utvecklarna till µTorrent själva skriver uTorrent i brist på annat (uTorrent.exe t.ex.).

OnT: Bra guide :>

Permalänk
Medlem

Härligt med sånt här, bra initiativ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
μ är en grekisk bokstav som uttalas "my". Därför har det något med grekiska att göra!

Dock uttalas den som "mikro" när den används som prefix, jämför till exempel med &#956m (mikrometer).

Permalänk
Hedersmedlem

Grekiska bokstäver och SI-prefix är visserligen väldigt intressanta ämnen, men kanske kan ni diskutera det i någon annan tråd. Den här tråden handlar ju trots allt om Ubuntu.

Permalänk
Avstängd

Tyvär tvingas jag tillbaka till Windows då min mobil inte fungerar med Ubuntu, tråkigt att tillverkarna inte tar tag i det. Har ingen minneskortsläsare, vet inte om jag är sugen att slänga ut pengar på det faktiskt.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Re: Ubuntu 8.04

Citat:

Ursprungligen inskrivet av firechild
Jag testade ubuntu 8.04 på min stationära dator där hemma. Det gick inte så bra, den kunde installera alldeles utmärkt, sedan dock efter installationen hittades inte hårddisken. Samma hårddisk som den precis installerat operativsystemet på. Testade installera om, samma problem. Grub vägrade hitta hårddisken.

Nu när 8.10 kom ut så gav jag den ett försök igen, då fungerade allt igen men bara en sådan sak, att inte hitta hårddisken efter en nyinstallation, vad skall man säga? Att hitta information om det på nätet gick ju men att försöka förstå sig på det, jag gav upp efter att man fick tio olika förölag på tio olika siter med tio sidor med instruktioner. Jag väntade den veckan som det var kvar tills 8.10 kom ut.

Jag var nog beredd på lite strul men detta, det här var ju bara löjligt.

Du har nog samma problem jag hade med min gamla dator när jag installerade Ubuntu på den. Var så att den datorn alltid tappade bort hårddiskarna. Eller hårddiskarna fanns där men Grub var cp och försökte alltid boota från fel hårddisk eller partition! = ser ut som den inte hittar hårddiskarna men den försöker helt enkelt lada OS:et från helt fel ställe.
AMD A64 3000+ 1.8Ghz s939, Asus A8N-SLI Deluxe 2x512Mb 400Mhz DDR minne (3 hårddiskar)

Fixen är väldigt enkel men alla verkar tro det är något konstigt och kommer med förklaringar man fattar NOLL av. (fick klura ut problemet själv med helt enkelt leka runt och titta på värden/saker)

Du kommer som sagt in i Grub där du har dina OS att välja att boota från men sedan när du väljer ett alternativ säger den att den inte hittades eller liknande va?

Om jag kommer ihåg rätt nu så ska du bara trycka på "e" för edit på det allternativ du vill boota och sedan kontrollerar vilken hdd/partition grub försöker boota det allternativet ifrån. Om det verkar fel så ändra det till den korrekta hårddisken/partitionen.
De inställningar du gör i Grub direkt sparas inte ner till nästa gång. Om du vill ha permanenta så får du helt enkelt leta upp Grub menu.list filen och ändra värdena där till de korrekta hårddiskarna för varje boot valmöjlighet.

Värdet i Grub kan stå som detta "[0.2]" "[2.2]" eller liknande.
Första värdet står för hdd nummer och andra för partition om jag har det rätt nu. För mig så stod värdet alltid som [2.2] men Ubuntu var dock ju intallerat på [0.2] och [2.2] fanns ej alls! 2.0 var min tredje hårddisk och den har bara en partition som är på hela den hårddisken... >_>;

Permalänk
Medlem

Blev mycket imponerad av ditt skrivbord, verkligen snyggt! Går det att ändra färg på panelerna?

Man blev lite sugen på att köra Ubuntu i Dualboot tillsammans med XP nu.

Permalänk
Avstängd

Känns som många väljer OS lite efter vad som är snyggast btw.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa
Grekiska bokstäver och SI-prefix är visserligen väldigt intressanta ämnen, men kanske kan ni diskutera det i någon annan tråd. Den här tråden handlar ju trots allt om Ubuntu.

µBuntu?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
flera diskar antar jag? man måste se upp i inställningarna om man gör egna val och har en mer avancerat strukturerad burk. inte lägga startaren på en disk och sen ändra bootordning i BIOS osv. [/B]

Nepp, en enda disk. Dock tre partitioner men användbarheten tar ju sig en rejäl törn om man måste in i avancerade inställningar för att säga åt grub att installeras "korrekt" om installationsprogrammet ändock installerar sig bra på rätt partition. Varför kan inte dessa inställningar dras med per automatik av installationsprogrammet in i Grub?

Jag tror inte att det var något fel i sig på inställningarna utan något i installationsprogrammet som kajkade helt enkelt, frågan är bara vad. Det verkar iaf som om den hade fått felaktig enhets-id. Fråga bara mig inte hur fanken den fick för sig att min enda hårddisk hade en annan id...

Men ja, 8.10 fungerade dock bra out-of-the-box så att säga.

Att hitta hjälp för att lösa problemen var dock under all kritik, man möts av tio sidors förklaringar för grub etc. och tro mig, det om något torde ta musten ur vem som helst. Jag bestämde mig helt enkelt för att vänta på nästa release av disten istället.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nighthog
Värdet i Grub kan stå som detta "[0.2]" "[2.2]" eller liknande.
Första värdet står för hdd nummer och andra för partition om jag har det rätt nu. För mig så stod värdet alltid som [2.2] men Ubuntu var dock ju intallerat på [0.2] och [2.2] fanns ej alls! 2.0 var min tredje hårddisk och den har bara en partition som är på hela den hårddisken... >_>;
[/B]

Jotack, jag hade varit där inne och kontrollerade att grub använde rätt disk och partition, den informationen var korrekt men ändock jäklades den. Det var troligen UUID'n som var felaktig och hur man gick tillväga för att ta reda på rätt sådan, tja, låt oss säga så: instruktionerna fick mig att vänta en vecka till 8.10'an