Blu-rays kopieringsskydd knäckt

Permalänk
Melding Plague

Blu-rays kopieringsskydd knäckt

Ett av de viktigaste kopieringsskydden för Blu-ray har knäckts. Detta innebär att filmer nu kan kopieras eller spelas upp i exempelvis Linux.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Igentligen fanns det nån som inte trodde att de skulle knäcka kopieringskyddet?
Det är bara en tids fråga me allt.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Detta måste vara ett hårt slag emot Sony. Nu är det bara en tidsfråga innan playstation 3 spel börjar kopieras på löpande band

Permalänk
Medlem

Härligt att opensource folket får sina händer på tekniken nu.

Permalänk
Medlem

Det kom som överraskning!

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

undrar hur lång tid det tar inna det är knäckt till 100%.
Inga 10 år i alla fall. Hur kan man änns gå ut och säga en sån sak som att det är säker i minst 10 år? tror dom verkligen att dom som pysslar med detta är så dumma?

Aja hoppas detta för med sig billigare spel och filmer nu så att folk köper i stället för kopierar ^^;

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Detta måste vara ett hårt motslag emot Sony. Nu är det bara en tidsfråga innan playstation 3 spel börjar kopieras på löpande band

Sony äger inte Blu-ray.

Runt det runda bordet sitter flera tillverkare...

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Sony äger inte Blu-ray.

Tror han syftade på att nu kan PS3-spel piratkopieras i större skala.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta väldigt korkad:

Varför fungerar inte Blu-Ray på Linux?

Är mina enda 2 alternativ idag att man antingen slänga in Windows eller ladda hem filmerna olagligt om jag vill kunna kolla på dessa filmer på min HTPC som kör Linux?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

äntligen.. Känner lika stor tillfredsställelse varje gång en uppkäftig tillverkare av äckliga kopieringsskydd får sådana här meddelanden till sitt morgonkaffe!
Lär er driva ert företag effektivt istället så att ni kan släppa era produkter till vettiga och attraktiva priser, då kommer piratkopieringen försvinna av sig själv då den inte längre behövs! Dagen då Sony, EA m.fl. förstår detta kommer bli ihågkommen som datoranvändarnas motsvarighet till jesus födelse..

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Med risk för att låta väldigt korkad:

Varför fungerar inte Blu-Ray på Linux?

Är mina enda 2 alternativ idag att man antingen slänga in Windows eller ladda hem filmerna olagligt om jag vill kunna kolla på dessa filmer på min HTPC som kör Linux?

För att endast vissa utvalda utvecklare har tillgång till kopieringsskyddet, och de släpper bara uppspelningsprogram för Windows.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Med risk för att låta väldigt korkad:

Varför fungerar inte Blu-Ray på Linux?

Är mina enda 2 alternativ idag att man antingen slänga in Windows eller ladda hem filmerna olagligt om jag vill kunna kolla på dessa filmer på min HTPC som kör Linux?

Därför att få spela upp Blu-Ray så krävs en licens, därav finns det bara i dagsläget kommersiella produkter som kan spela upp formatet.

Permalänk
Medlem

Det tog längre tid än vad jag trodde, men dock inte särskilt överraskande.. som någon sa, det var bara en tidsfråga, dock inte en på 10 år.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Vad idiotiskt! Jag kan förstå att allmänheten laddar hem filmerna ist för att köpa dom.

Detta är lika idiotiskt som ett av EA's nya spel (Minns inte vilket?) som innehöll 4 eller 5 olika skydd samt att man bara kunde installera det 5 gånger.. Sedan undrar dom varför folk väljer att ladda hem det ist?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Avstängd

Ja som sagt så finns det ju inga skydd som ens i teorin är 100procentiga. Men visst fördröjer de lite, det gör de.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Trevligt.

Permalänk
Medlem

Som nelson skulle sagt...

HA HA!

Permalänk
Medlem

bra nyheter för mitt ps3=)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Medlem

Snart dags att införskaffa en Playstation 3 då, det var på tiden. Nej men ärligt talat Blu-ray har blivit alldeles för överskattat och de försöker hålla fast vid tekniken, optisk lagringsmedia behöver gå vidare i utvecklingen för att inte dö ut om man ser till övrig utveckling av lagringsmedium...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Det här innebär ingenting för PS3an. Kanske att man i framtiden kan kopiera och spela upp brända filmer, men inte spel. De har ett helt annat kopieringsskydd.

Visa signatur

RetroPAL, bloggen om Retro Duo, SNES och NES i ett - http://rdpal.blogspot.com

Permalänk
Medlem

Det va ju en väldigt trevlig nyhet.

Ska in o läsa lite direkt, Följde med bland trådarna på doom9 när dom jobbade på AACS.. Och det va riktigt intressant läsning. Det är inga korkade människor som knäcker den här typen av skydd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Snart dags att införskaffa en Playstation 3 då, det var på tiden. Nej men ärligt talat Blu-ray har blivit alldeles för överskattat och de försöker hålla fast vid tekniken, optisk lagringsmedia behöver gå vidare i utvecklingen för att inte dö ut om man ser till övrig utveckling av lagringsmedium...

Kan bara hålla med dig.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
Detta måste vara ett hårt slag emot Sony. Nu är det bara en tidsfråga innan playstation 3 spel börjar kopieras på löpande band

Eh, nu vet jag inte exakt hur det ligger till men spelen lär väl inte beröras. Om nu BD+ används för spel har nog Sony fler lager av säkerhet, t.ex. signering av binärer och allt sånt.

Permalänk
Medlem

Playstation 3 är inte ens i närheten av att knäckas eftersom detta hack enbart gäller filmer och spelen på PS3 kör med andra skydd.

Dessutom måste man lyckas luska ut hur man kör osignerad kod på ps3 för att öht komma någonstans med kopierade spel.

Permalänk

Härligt hoppas det kommer lite bättre program osv nu då! Det är ju inte företagen som nyttjar programen utan vi konsumenter som måste ta saken i egna händer och fixa det vi tycker är fel

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

så förvånad jag blir.....

slap in the face you greedy..... varför ta mer betalt för en Bluray film än vanlig dvd. Kan inte tänka mig att det är så värst mycket dyrare att tillverka. En stationär bdrom är bra mycket dyrare än dvd-rom, bah.

Dags att börja lyssna på konsumenterna kanske...

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

very good indeed. Inte för att jag är för piratkopiering (men tyvärr är den ju nästan nödvändig ibland för att komma åt gamla saker som slutat publicerats .. )
Men tycker inte om när kommersiella krafter sätter käppar i hjulen på de fria alternativen. Licensen för att få spela upp Blu-Ray måste ju ändå vara lite av ett krokben för dem själva då det hindrar spridningen av formatet. Mindre utvecklare av elektronik och programvara som inte har resurser att betala en licenskostnad hindras ju från att vara med och utveckla spännande produkter kring formatet.

Jag tror piratkopieringen bara är en syndabock, de allt mer avancerade kopieringsskydden är bara ett aggressivt försök av de stor mediebolagen att styra oss dit de vill ha oss och suga oss på så mycket slantar som möjligt längst vägen. Även om piratkopieringen var 1/100 av vad den är i dagsläget hade de ändå hittat på ursäkter för att måla in oss i ett träsk av "skydd" för att sedan med pekpinne visa oss tillrätta ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Nej men ärligt talat Blu-ray har blivit alldeles för överskattat och de försöker hålla fast vid tekniken, optisk lagringsmedia behöver gå vidare i utvecklingen för att inte dö ut om man ser till övrig utveckling av lagringsmedium...

exakt vad menar du med det där egentligen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Playstation 3 är inte ens i närheten av att knäckas eftersom detta hack enbart gäller filmer och spelen på PS3 kör med andra skydd.

Dessutom måste man lyckas luska ut hur man kör osignerad kod på ps3 för att öht komma någonstans med kopierade spel.

japp.

nope. det finns inget inneboende krav att signering ska behöva knäckas för att pirata mjukvaran, det är bara nödvändigt om du vill köra helt egen mjukvara. (vilket iof kan innefatta nått som kör piratspel möjligt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011

slap in the face you greedy..... varför ta mer betalt för en Bluray film än vanlig dvd. Kan inte tänka mig att det är så värst mycket dyrare att tillverka.

En stationär bdrom är bra mycket dyrare än dvd-rom, bah.

varför ta mer betalt för den där Polska konstfilmen än Dim Veasels senaste actionepos? den lär ju inte vara dyrare att tillverka.

ni som inte var födda då (1998) minns säkert inte det här av naturliga skäl.. men vid den tiden när DVD var relativt nytt (en 2-3 år efter lansering) kostade en stationär (budgetmodell) DVD-spelare minst 5000 och en till datorn minst 3000, (med MPEG2-kort som nog de flesta datorer då behövde) brännare ska vi inte ens tala om.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Vad idiotiskt! Jag kan förstå att allmänheten laddar hem filmerna ist för att köpa dom.

Detta är lika idiotiskt som ett av EA's nya spel (Minns inte vilket?) som innehöll 4 eller 5 olika skydd samt att man bara kunde installera det 5 gånger.. Sedan undrar dom varför folk väljer att ladda hem det ist?

Bra liknelse, där. Du har lyckats med att vara mest ovidkommande på Swec den här veckan!

Visa signatur