Fel på världens största hårddisk

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Det är väl inte relevant?

Han sa inte att han skulle skippa Seagate för alltid, det han sa var att han skippar just denna disk?
Jag skulle göra samma sak om t.ex. Intel släppte en processor som det stod att t.ex. räknade fel.
Antingen vänta tills de släppte en ny generation som var fri från det felet, eller köpa av en konkurrent.

Det är ju bara dumt att köpa en produkt när det är känt att det är problem med dom.
Vettigare då, att som han, vänta på en annan tillverkares motsvarande produkt eller vänta på en lösning. Så länge man inte har akut behov av produkten d.v.s.

Principen kvarstår.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Tur att man håller sig till WD, maxtor och Samsung... Seagate, nää tror nog inte det.

Hoppas att du vet vem som äger Maxtor...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Hoppas att du vet vem som äger Maxtor...

Hehe!

Ja jisses, som om världens absolut största tillverkare av HDs skulle göra notoriskt opålitliga diskar, troligt. Jag har använt både Seagate och Western Digital omväxlande i många år och Seagate är givetvis alldeles utmärkta diskar. Bättre är svårt att hitta även om WD har lite mer blandat och roligare sortiment fn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
yikes, hur mkt pörr har du egentligen?

fan vad alla ska klaga på dåligt investerade pengar...
rolex-klockor är också totalt slöseri me pegnar för att veta tiden - det handlar om status.
och har man råd med rolex-klockor så är några 1,5TB:are fickpengar...

En rolex klocka är en investering annars. Men jag förstår vad du menar

Visa signatur

The computer is a moron.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Amigan kom 1985. Om du kan vänta 23 år till så finns det säkerligen 1.5TB SSD.

Fel. Det är inte alls ovanligt bland vanliga desktop-diskar att de tar paus och slutar svara under sekundlånga perioder, speciellt inte nyare högkapacitetsdiskar. Jag vet inte riktigt vad de gör då, men antagligen någon slags rekalibrering.

Det är ok för vanligt desktopanvändadnde, men inte ok med multimedia (paus i filmuppspelningen) eller RAID (RAID-controllern "ger upp" disken och markerar den som död). Det är bl.a. därför tillverkare har speciella media- och RAID-versioner av sina diskar.

Kan du vidareutveckla att det är vanligt med frysningar på nyare diskar? Det är något jag totalt missat. Detta är inte vanligt på mekaniska diskar idag. På nyare SSD är det däremot vanligt då dom inte är lika bra på I/O's som mekaniska diskar är.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Har inte upplevt några problem med min 1.5:a än så länge, men i sin tur verkar jag ha flyt vad gäller hårddiskar med tanke på alla gamla IBM-diskar jag en gång hade som fortfarande tickar på, om än inte i min ägo.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tur att man håller sig till WD, maxtor och Samsung... Seagate, nää tror nog inte det.

Men snälla...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ja, det är väl tur det! Tänk om du råkat köpa en av dessa 1.5TB diskar och råkat ut för samma missöde som dom flesta andra, tänk vad sorgligt det hade varit om företaget inte tagit åt sig att försöka fixa det istället.
Att världens största tillverkare av diskar råkar få fel på en disk (som är bra före alla andra märken vad gäller storlek och teknik), dom andra märkena har ju inte ens släppt en disk som är så stor ännu, så jag undrar vilket märke som faktiskt ligger lite före alla andra:)

Samsung är väl inget höjdarmärke idag direkt, dom brukar använda sig av Seagates diskar i de flesta externa idag, speciellt vad gäller 2.5" sortimentet, samsung sades släppa en 500GB stor extern 2.5" disk men som innehåller 500GB från seagate.
Samsung har förövrigt inte fått så bra kritik på senaste heller rent allmänt för dom inte lyckats producera något likvärdigt som alla andra, samsung kan få hålla sig till skärmar eller dylikt istället.

WD kan jag dock hålla med om är bra, men seagate går hand i hand med dom vad gäller prestanda,kvalite och tysthet. Dock är seagate snäppet vassare i prestanda (överföringhastighet) oftast & wd är snäppet vassare vad gäller söktid rent generellt på sina diskar jämfört mot alla andra.

De enda hårddisk-tillverkare jag litar på idag är Hitachi, Seagate och WD då de är dom enda som verkar kunna tillverka riktiga diskar idag vad gäller att tänka på vad kunderna verkligen vill ha. Resten av tillverkarna ser jag bara som ett sorgligt substitut idag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Är det VM i läsförståelse?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Touché!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Man ska inte bilda sig en uppfattning utifrån rubriken. Läs hela artikeln.

Precis vad jag gjorde, men rubriken är fortfarande fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Principen kvarstår.

SKulle du köpa Saabs eller Volvos nya bil om du har läst på internet och eller känner 2 st som köp den för ett halv år sedan om båda bilarna har haft fel på tex växellådan, eller va som helst, något som gjorde den obrukbar.

Isf.. ? Jaa.. Då har jag faktist inget mer att säga dig

?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
SKulle du köpa Saabs eller Volvos nya bil om du har läst på internet och eller känner 2 st som köp den för ett halv år sedan om båda bilarna har haft fel på tex växellådan, eller va som helst, något som gjorde den obrukbar.

Isf.. ? Jaa.. Då har jag faktist inget mer att säga dig

?

Nu är ju fallet inte så att disken blir obrukbar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av segas
Principen kvarstår.

Vilken princip?
Varför ska man köpa något som inte fungerar som det ska, är det inte bättre att vänta tills det är ordnat alt. som han, köpa från en annan tillverkare?

Skillz:

20-30 sekunders "låsningar" lite då och då skulle jag se som i stort sett obrukbara då jag kollar på mycket film, lyssnar på musik och annat som kräver ständig access till diskarna...

Inte första gången Seagate har detta fel med diskar heller, de hade några laptopdiskar för något år sen som betedde sig likadant (den disken parkerade läshuvudet för "lätt" och det gjorde att den stoppade ett tag).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vilken princip?

Skillz:

20-30 sekunders "låsningar" lite då och då skulle jag se som i stort sett obrukbara då jag kollar på mycket film, lyssnar på musik och annat som kräver ständig access till diskarna...

Inte första gången Seagate har detta fel med diskar heller, de hade några laptopdiskar för något år sen som betedde sig likadant (den disken parkerade läshuvudet för "lätt" och det gjorde att den stoppade ett tag).

Disken är fortfarande inte obrukbar när det är så!
Det är inte så att datan försvinner eller att det inte går att komma åt den, så det går alltid att komma åt sina saker. Hade varit värre om det inte gått, då hade jag sagt att den varit obrukbar.

Första gången jag läser om något fel på seagatediskar de senaste 7åren förövrigt och i detta fallet så är det ju inte så konstigt ändå, dom har ju släppt en disk som ingen annan har i tidigt skede, dock lider den inte av så allvarliga fel att man inte kan bruka datan.
Givetvis inget kul med fel övht på en disk, men det är fortfarande inte lika allvarligt som de flesta verkar jämföra med att den är helt obrukbar, det är att ta i.

Jämför med IBM's gamla "deathstar" diskar, dom gick ju sönder på rullande band helt och hållet, ett sådant fel är bra mycket värre än detta fel. Tänk om man skulle fylla 1.5TB disken helt med viktig data och den stendör istället, det hade varit riktigt illa, men nu är det ju inte så illa.

Alla disktillverkare har haft något fel på diskarna vid release, det är inte bara seagate, dom flesta verkar ju också tro att alla andra tillverkare vart 100% felfria vilket är rätt lustigt och det bara är seagate som fått fel, det är tack och lov mänskligt att fela så att man lyckas få denna barnsjukdom i detta skede är förståeligt ändå. Men inte kul.

Nu jobbar ju även seagate på en lösning så det verkar ju trots allt som om hoppet inte är ute för dessa diskar, annars skulle dom troligtvis säga det publikt att det är mer allvarligare fel än bara FW-fel.

Visa signatur

Permalänk

Diskarna är ju inte sönder. bara att de tar en liten paus. o ' var var jag nu nånstnas?, ja där var jag' och så rullar de igen. ett tecken man normalt skulle sett som en krachbenägen gammal Deskstar disk men nu är det ju inte hårdvaran det är fel på utan styrningen utav diskarna.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

för mig är sånt obrukbart.. hur kan ni försvara sånt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Diskarna är ju inte sönder. bara att de tar en liten paus. o ' var var jag nu nånstnas?, ja där var jag' och så rullar de igen. ett tecken man normalt skulle sett som en krachbenägen gammal Deskstar disk men nu är det ju inte hårdvaran det är fel på utan styrningen utav diskarna.

Vore kul om ens bil gjorde så när man är och nosar i 110 i motorvägen..

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Vad menas med health på en hdd har en den står 3 procent på

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pompa_kumla
Vad menas med health på en hdd har en den står 3 procent på

Att den inte tycker att den mår bra av en eller annan anledning

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Mycket fanboy tjafs i tråden! nån som vet om dom kommer uppgradera firmwire om det var problemet eller måste vi konsumenter fixa med det?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Mycket fanboy tjafs i tråden! nån som vet om dom kommer uppgradera firmwire om det var problemet eller måste vi konsumenter fixa med det?

Hur menar du att DOM skulle kunna göra det?

ska dom ta in alla sålda diskar till sig och sitta och göra det menar du?
Nej, då är det ju betydligt kundvänligare att låta kunder göra det direkt själv

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Hur menar du att DOM skulle kunna göra det?

ska dom ta in alla sålda diskar till sig och sitta och göra det menar du?
Nej, då är det ju betydligt kundvänligare att låta kunder göra det direkt själv

Ok fråga kan man ju alltid! ok hoppas det kommer info om vilka diskar som produceras med "rätt" firmwire!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Det är tråkigt att Seagate blev lika dåligt som maxtor när de köpte upp dem. 2-3 månader sedan inträffade en MEKANISK krash på min kompis dator, riktigt dåligt faktiskt. Alltid älskat Seagate för problemfria RIKTIGA hårddiskar, men vet faktiskt inte om jag vågar köpa en nästa gång. Samsung verkar som ett bra alternativ, även om 200GB IDE som folk köpte raderade sig själva helt plötsigt. Det gjorde även den enda maxtror jag har köpt.

Visa signatur

Intel i7 860 @ 3,8 GHz | Asus P7P55D | Corsair XMS3 (4x2 GB) 8-8-8-24 @ 1600MHz | Seagate 7200.8/11/12 - 2 TB | MSI Hydrogen GTX 480 | Corsair HX 750W | Creative Soundblaster X-fi ExtremeMusic | Silverstone LC 17 (HTPC)
Vattenkylning: Biloljekyl: 52x35x5,5 cm | Grunfos cirkulationspump för hus | EK Supreme HF Nickel för CPU | Galleri: http://sweclockers.com/album/?id=2053 Uppdaterat: 10-11-23

Permalänk
Medlem

Re: Fel på världens största hårddisk

Jag får frysningar på min 1 TB Seagate hårddisk ca 3 gånger om dagen som varar ca 1-2 sek

Permalänk

vad alla ska klaga på varandra och olika hårddiskar, olika tillverkare etc.

jag har hur som helst kommit fram till en lösning:

alla går nu bums och köper en bluray läsare, sedan så stoppar man i en bluray skiva, och vips så har du din hårddisk...

jag har testat alla olika märken många gånger, har haft problem med alla, samt fördelar och trevligheter med alla.

seagate är ofta billigare än exempelvis samsung, och då det man ofta kollar efter när man köper ny hårddisk är priset per GB. (TB) så, då seagate har billigare diskar så måste dom dra ned på något, men deras hårddiskar kan fortfarande vara bättre.
många tycker att det verkar katastrofalt, men uppenbarligen är det inte det. som tidigare personer före mig i tråden rekomenderar jag uppdatering av firmwire samt att testa hdd health.

något som inte skulle förvåna mig men som skulle vara intresant är en 5.25" hårddisk, den skulle då kunna vara oerhört mycket större än 3.5", en sisådär 5-10 TB.

hursomhelst, alla gör fel, det är mänskligt att fela. om man har 1500 kr över samt är i behov av 1500GB, så kan man köpa "världens största hårddisk" eller så kan man köpa tre på 500 GB, det är upp till var och en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av leksak
Dåligt av Seagate att marknadsföra den som "Desktop RAID" sen gå och påstå att den inte är för RAID.

Orka med mekaniska diskar. Ge oss SSD!

SSD på 1,5 TB... jomenvisst...

Permalänk
Medlem

Det jag alltid misstänkt, stora diskar känns inte som så säkra kort i dagsläget, tar 2x500GB framför 1x1TB alla dagar, inte nog med att det går fortare, man riskerar att mindre data försvinner ifall disken skulle krascha. 750GB per disk, där går gränsen för mig.

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd

Hehe, jo jag vet att jag gjorde liten miss med att Maxtor ägs av Seagate och att Samsung är inte det bästa idag..

Och så kom jag ihåg att min förra Samsung fick för sig att "gifta" sig med en WD disk, det gick inte att separera dom, gjorde man det så sluta dom fungera..

Har bara WD i datorn nu

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Kan du vidareutveckla att det är vanligt med frysningar på nyare diskar? Det är något jag totalt missat. Detta är inte vanligt på mekaniska diskar idag. På nyare SSD är det däremot vanligt då dom inte är lika bra på I/O's som mekaniska diskar är.

Det var mycket snack om det här när WD:s 1 TB disk kom och folk började stoppa den billigare modellen i RAID. Det jag orkar leta upp nu får blir från WD:s sida för RE3-diskarna: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=503
"RAID-specific, time-limited error recovery (TLER) - Prevents drive fallout caused by the extended hard drive error-recovery processes common to desktop drives."

Vad gäller anpassningar för mediadiskar så kan du läsa lite på t.ex. WD:s sida för just mediadiskar: http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=280&Langu...

Permalänk
Medlem

jag köper endast WD

WD diskar är det jag köper nu förtiden endast

har 8 st diskar nu 6 st WD och 2 gamla , en maxtor och en hitachi

men är det säkert det är seagtes hårddiskar då ? och inte kontroll chippen
på typ inbyggda moderkort

mina diskar fungerar fint men har lite problem med 2 (spelar ingen roll vilka hårddisk märken) som sitter på Jmicros inbyggda sata /raid chip

Intel's IHCR9 fungerar fel fritt med alla diskarna
men 1 eller 2 st på Jmicrons sata chip ( har testat olika hårddisk märken ,men samma sak) så låser datorn upp typ 1-2 sek ett par ggr per dag ibland och ofc testa alla drivruiner som finns , från jmicron och gigabyte (moderkortet)

får då ibland fel medeland i loggen kommer inte ihåg vad det står just nu
kör just nu med vista x64 ultimate (har visserligen fugerat bättre med vista x64 än mitt gamla vista 32 konstigt nog
väldigt sällan nu för tiden nått i loggen men fortfarande 1-2 sek låsningar lite då och då ibland timmar i mellan

samma förut i vista 32 men längretid ca 3-4 sek och alltid fel mess i loggboken då och var så när jag belaste chipet (dvs kopierade över en massa filmer till dom diskarna som låg på jmicron chipet's 2 SATA platser då)

men så är det inte nu ,nu kan jag tanka över 100 gb utan en enda låsning ,i vista 32 så låste det sig garanterat ett par ggr under typ 100 gb kopiering till diskarna med fel medelande i loggboken

men med vista 64 är det borta men händer att det som sagt låser sig ibland 1-2 sek när som helst nu för tiden istället och förstår ju det har med sata chippet för när inga diskar sitter på det chippet så låser det sig aldrig

just nu när jag skrev detta så låste sig skit i typ 1 sek man hör mp3 musiken haka upp sig också i denna sekund

lite jobbigt ibland men jag dör inte, om jag inte behövde alla 8 diskarna skulle jag ju så klart ta bort 2 st från jmicron (GSATA) chipet
för lite jobbigt när man kollar på film / lyssnar muski när skiten låser sig i 1 sek

Permalänk
Medlem

Har två stycken 1,5 TB Seagate. Inte upplevt några problem. Ännu...

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W