Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Bara jag som inte ser allt det roliga?

ja, förmodligen.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Ok, jag skrev ihop texten på 3-5 sekunder den dagen jag skrev den.

Svaret som någon kom fram till var 3, detta p.g.a att det var då solen kom att komma i en sådan vinkel att den skapade skugga över ett område på andra sidan stolpen.

Det här medförde att chauffören kunde ta skydd i den skuggan.

Ledsen för att jag krafsade ett inlägg på måfå.

Denna tråd var INTE ett skämt, läraren i engelska sa åt oss att vi skulle tävla med alla i klassen och på snabbaste sätt innan någon annan oavsett vad, komma med ett svar så jag vände mig hit.

MVH.

Off topic:

Tråd kan låsas

För det första så var det DU som kom fram till klockan 3.
Var i din lilla beskrivande text, framgår det hur mycket skugga som telefonstolpen skall kasta? Varför skall han ta skydd, har han ingen AC i lastbilen?

Kan du inte lägga in frågeställningen igen, så som din lärare lade fram den, så kan vi kanske förstå vad det var du ville ha hjälp med!

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Behöver ingen hjälp längre. 2 grupper kom fram till svaret själva efter 5 minuter, jävla matte nissar haha!

Varför ska man INTE erkänna

Permalänk
Medlem

jo, men för skojs skull kan du ju lägga in frågan som den ställdes av läraren. Så att vi såhär i efterhand kan försöka tolka vad som egentligen var uppgiften.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Frågan från läraren var följande:

En truck förare kom från öst till väst och korsade ekvatorn i Africa.
Klockan var vid middag då hans truck dog helt och han var tvungen att söka skugga för det blev snabbt varmt i bilen.
Han försökte först under bilen men det var för varmt där, då såg han ett par stolpar och tänkte ta sig till deras skugga när solen var i en sådan vinkel att den skapade en skugga.
Vad var klockan när han kunde ta sig till den skuggan?

Permalänk
Medlem

Bästa tråden på lääänge Tack för att du gjorde min dag!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Och då måste klockan vara exakt tre? Stolparna kastar ju skugga hela dagen, även klockan tolv, om solen inte står i zenit just då!
Hur stor skugga behöver han, hur höga/breda är stolparna, vilket datum är det... Det saknas en massa parametrar för att man skall kunna lösa denna uppgiften på ett korrekt sätt.
Och skall man hårddra det, så korsar han ju aldrig ekvatorn om han åker rakt västerut, som någon nämnde längre upp.

Konstig fråga.

Och det var säkert en lastbilschaufför (truck driver).

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Jag kan verkligen föreställa mig den idiot som är ute och cruisar med en truck i Afrika.
F.ö. är det omöjligt att korsa ekvatorn om man färdas i öst-västlig riktning.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Och då måste klockan vara exakt tre? Stolparna kastar ju skugga hela dagen, även klockan tolv, om solen inte står i zenit just då!
Hur stor skugga behöver han, hur höga/breda är stolparna, vilket datum är det... Det saknas en massa parametrar för att man skall kunna lösa denna uppgiften på ett korrekt sätt.
Och skall man hårddra det, så korsar han ju aldrig ekvatorn om han åker rakt västerut, som någon nämnde längre upp.

Konstig fråga.

Och det var säkert en lastbilschaufför (truck driver).

Haha! Tänkte precis på alla dessa grejer... Vilken urbotat korkad lärare som snubben måste ha! Dessutom, vem skulle sätta sig "bakom" en stolpe i värmen för att få skugga. Ungefär lika dumt som att ställa sig bakom en rund pelare i ett försök att undgå blåst.

Permalänk
Sötast

Hehe, ja det var skoj.....

Men till den riktiga frågan, Hur fick han in en bil och en lastbil i trucken, eller var det hela tiden en truck, som heter "bilen" ?

Cruisa är ett bra ordval dock, 5-15km/h är ju rätt nice kanske inte för att korsa ett land dock.

Permalänk
Avstängd

Jag tror att det är en "kuggfråga", dvs att det bara är "Klockan var vid middag" som är relevant.

Det är isåfall en värdelös gåta... men det är enda sättet jag kan se att någon skulle ha kunna tänkt (lite) att det skulle gå att lösa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Frågan från läraren var följande:

En truck förare kom från öst till väst och korsade ekvatorn i Africa.
Klockan var vid middag då hans truck dog helt och han var tvungen att söka skugga för det blev snabbt varmt i bilen.
Han försökte först under bilen men det var för varmt där, då såg han ett par stolpar och tänkte ta sig till deras skugga när solen var i en sådan vinkel att den skapade en skugga.
Vad var klockan när han kunde ta sig till den skuggan?

"öst till väst och korsade ekvatorn"???

EDIT: Åker direkt in i signaturen

Visa signatur

Det var High noon. Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät.
-haxorn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Han försökte först under bilen men det var för varmt där

Vilket sammanträffande! Det första jag tänker på när jag blir varm är att lägga mig under bilen.

Permalänk
Medlem

Jag fattar fortfarande ingenting av frågan...?

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snakedad
"öst till väst och korsade ekvatorn"???

EDIT: Åker direkt in i signaturen

Hahahaha! Så jävla gött att hänga ut folk på det viset! Jag gillar schyssta klubben!

Permalänk

Vad hade den frågan med engelska att göra?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Vad hade den frågan med engelska att göra?

Antagligen så har själva innehållet i frågan ingenting, med någonting att göra. Själva grejen är väl att "high noon" är typ tretiden, och läraren ville se om eleverna var med på det. Jag hoppas i alla fall att så är fallet, för själva frågan i sig saknar ju vissa vitala delar.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

Jag har inte grinat av skratt såhär mycket på flera månader.
Tack haxorn för magont.
Jag kommer för evigt minnas denna tråd.
Jag ska spara denna tråd åt mina barnbarn, och deras barnbarn.

Btw så är det inte 3, det är 15. Ty 15 = sjú. 1 är cm och 5 var längden.
Din ängelskalärare ska nog hålla sig till matematik A.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Måste vara något som försvinner i översättningen. Ser inte hur man ska kunna lösa det med de uppgifterna man har om det inte är en ordgåta av något slag.

High noon är kl 12 föresten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Måste vara något som försvinner i översättningen. Ser inte hur man ska kunna lösa det med de uppgifterna man har om det inte är en ordgåta av något slag.

High noon är kl 12 föresten.

http://en.wikipedia.org/wiki/Noon

Men tror knappast att något försvunnit i översättningen, eller ens att det är en översättning. Jag tror bara att herr haxorn inte hade den blekaste om finten och stressade utan att tänka öht.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Jag skrattade så mycket så jag väckte flickvännen...

Helt klart bästa tråden på länge, tack haxorn!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Hahahahah, tack för den trevliga starten på dagen

Permalänk
Medlem

Haha.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk
Medlem

Tyvärr är jag inte på min dator, så jag fick lov att kopiera båda inläggen och skicka dem till min egen mail istället

Haxorn, tror du att du skulle kunna skriva hela frågan på engelska? Eventuellt be din lärare läsa upp den på
nytt om det behövs, med alla detaljer. Skulle vara roligt att få kunna försöka lösa den själv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tazavoo
Tyvärr är jag inte på min dator, så jag fick lov att kopiera båda inläggen och skicka dem till min egen mail istället

Haxorn, tror du att du skulle kunna skriva hela frågan på engelska? Eventuellt be din lärare läsa upp den på
nytt om det behövs, med alla detaljer. Skulle vara roligt att få kunna försöka lösa den själv

Han skrev om frågan lite längre upp, så nu går det att förstå... men det är fortfarande en konstig fråga hans lärare är nog inte så bra på geografi....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att rätt svar på fråga är just "man kan inte korsa ekvatorn om man kör från öst till väst".

Då antaget att det verkligen är någon slags klurighetsfråga som ska testa frågelösarens engelska läsförmåga och inte vara en matematisk nöt.

Permalänk
Medlem

Ja det kunde de vart... men ha sa att 2 grupper i hans klass fick den rätta svaret, och den hade nåt med matte att göra:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Behöver ingen hjälp längre. 2 grupper kom fram till svaret själva efter 5 minuter, jävla matte nissar haha!

Varför ska man INTE erkänna

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

De kom på en jävla krånglig formel som tydligen var rätt. Engelska läraren sa att de måste vara bra på matte för att ha gjort en sådan formel.
Jefla kärring till lärare haha, det är engelska hon ska lära ut inte matte...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
De kom på en jävla krånglig formel som tydligen var rätt. Engelska läraren sa att de måste vara bra på matte för att ha gjort en sådan formel.
Jefla kärring till lärare haha, det är engelska hon ska lära ut inte matte...

Du är för underbar.

Du har inte förstått något av vad som skrivits va?
Det spelar ingen roll hur krånglig formeln är när frågan inte är rätt ställt.

"Emma har en andfarm, på andfarmen finns det 70 honor. Hur många hanar finns det?"
Den frågan går inte att svara på, oavsett hur krånglig matematik man använder.
Detsamma gäller din fråga.