Läskigast skräck spelet?

Permalänk
Medlem

Silent Hill 1&2, Resident Evil 1 (och remaken till GC).

Permalänk
Medlem

Är ett skräckspel fan men spelar även annat. Men spel som har fastnat och ger mest minnen är nog skräckspel tror jag och ja såklart Metal gear liren Har ju nu fått åldern 22år, så en del spel har man växt upp med.

Lite ON TOPIC nurå!
Spel som jag har blivit mest rädd av och även ibland helt panikslagen är följande:

F.E.A.R - Små japanska flickor låter inte läskigt men när dom blänger på en i en korridor och snackar läskiga saker med stämmningsfulla ljud e riktigt läskigt. 2:an e dessvärre inte alls lika bra.

Resident Evil - Har alla ( i serien 1,2,3,CV:X,4,5 och Remake) och dessa lir älskar jag och har blivit riktigt rädd i dom alla minst en gång. Remaken på 1:an slog nog alla rekord. Men tyvärr så är R5 lite mer som ett action spel men lite panik får man när det bara strömmar ut mängder av zombies/slaverade manniskor(?) som omringar en och man har low ammo :/

Silent Hill - Har alla (Ej psp varienten) men 1/2an är nog dom spel som skrämt mej mest :S Helt galet ibland t.om. Musiken, Stämmningen och den psykologiska skräcken som skaparen är efter (läste det någonstans) har han lyckats perfekt med.

Doom 3 - Det är riktigt skrämmande på vissa ställen i spelet.

Penumbra spelen - Är sinnessjuka kontroller men man känner sig värkligen helt hjälplös.

AvP 1/2 - Är J*****t läskigt att vara marin och känna sig jagad och inte som jägaren.

Fatal Frame - Japanska flickor är fortfarande läskiga 0.o

Alone in The Dark serien - Är läskiga på sinna ställen. Kommer ihåg att jag körde 1.an på en riktigt gammal burk när jag var liten och det var sjukt läskigt

BioShock - Är nog ett av dom bästa PC liren jag spelat och det är en krypande skräck och ovetskap hela tiden i spelet.

Ja det finns säkert fler spel jag blivit rädd för men det är nog dom här som satt sina största spår.

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAoG
Dead Space? mest larvigt... Då var filmen bättre =P

Håller fullständigt med dej Dead Space Downfall heter väl filmen om jag inte minns fel?!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem

Letar också efter något sort bra skräckspel just nu. Dock verkar det vara stor brist på riktigt bra sådana. Håller just nu på att spela igenom Penumbra : Black plague. Det har väl sina stunder, men är inte direkt läskigt tycker jag (Dock hoppade jag till lite när jag blev överraskande attackerad av de där muterade människorna vid vissa tillfallen)

Frågan är då vad som är läskigt. Det jag tycker är skrämmande är dels totala överaskningar när man blir attackerad när man inte alls är beredd på det och dels när själva berättandet i spelet är som en spännande skräckroman som gor att man verkligen kan leva sig in i den kusliga storyn.
Att se blod, kroppsdelar och muterade monster/människor skrämmer mig inte alls om de inte ar en viktig del av ett bra berättande.

Ett av de mycket få spel som passar in på det sistnamnda är Dark fall 2 : Light out. Ett peka och klickspel med foråldrad grafik, men med den kusligaste atmostfär jag hittills sett i något spel.

Spel som skrämt mig vid vissa tillfallen är Stalker (bla i labben), Half life 2 då den första "snabba" klättrande zombien attackerade i Ravenholm, F.E.A.R vid vissa överraskande attacker.

Tips ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det läskigaste spelet jag har spelat är Penumbra; Black Plague.

FPS spel där man går runt med en ficklampa som går på batterier (naturligtvis så tar dessa slut) och när de är slut får man nöja sig med en glow-stick.
Man får dock aldrig ett vapen så det enda man kan göra när man blir jagad är att gömma sig, vilket är nog så läskigt.

Är du en gamer som verkligen LEVER SIG IN i spelet och vill bli skrämd så är detta spelet för dig. Tror aldrig jag har vart så rädd och fnittrig i hela mitt liv som när jag spelade detta!

Men ni som sitter och spelar precis som ni ser på en skräckfilm spelar det ingen roll ni kommer inte bli skrämda av något spel/film som finns i dagens läge.

Dead space är också ett helt okej skräck-lir, man blir skrämd mest i början sen blir man van, men ett riktigt grymt och roligt spel!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk

silent hill 1 och RE 1,2,3 vi brukade sitta 4-5 pers och lira i och alla gjorde sitt bästa för att skrämma varandra

på senare tid tid är dock stalker rätt ensamt om att verkligen ha funkat, framförallt med mods så man aldrig riktigt vet vad man kommer att möta runt hörnet.

Fear 1 hade ju dessutom den gången när man klättrar ner för stegen och tjejen helt plötsligt står framför näsan på en, trodde man slog sönder musen när handen ryckte till där

Visa signatur

P4 2,8ghz,asus P4SD-LE, 2GB pc3200, 160gb HD, Leadtek A400LE 12/1,6 @ 399/876 128mb 1,4V, SB Audigy 2, 3dmark 03: 10846 3dmark 05: 4206

E6420, Gigabyte GA-965P-S3, 2GB Corsair twinx2 CM2X1024A-6400 , XFX 8800GTS 320mb, Hiper type-R 530W , antec 900

Permalänk
Medlem

Jag köpte som sagt Penumbra : Black plague för ett tag sedan och var inte sådär superimpad, eller skrämd i början.
Dock har jag nu kommit till basen efter att man varit ute i snön. Därinne var det faktiskt rejält kusligt med bla de muterade människorna som går runt med sina ficklampor och börjar jag en..

Ett spel jag verkligen skulle vilja se en remake på är det gamla klassiska skräckspelet Elvira till Amiga. Redan på sin tid var det riktigt kusligt.
Det uppiffat med dagens grafik skulle verkligen vara något.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag måste nog hålla på System Shock som ett av de mest krypande spelen.
Thief spelen , särskilt 2an har grym stämning även om sjukhuset i 3an var ruskigt det med.

Kan hålla med om att Fatal Frame är grymt läskigt det med , min fd spelade det på sin playstation på nätterna medan jag satt o gjorde annat på datorn och hennes skrik av rädsla då hon blev skrämd fick mig att göra klösmärken i taket flera gånger

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk

Plants vs Zombies

Visa signatur

P35 DS4 rev 2.0 - E7200 - 8800GT - 4096 DDR2 - WD250GB - Win 7

Permalänk
Medlem

Silent Hill 2

Visa signatur

| Coolermaster HAF Miditower | KFA2 GTX 570 800/2000 | Intel i5 2500k @4GHz | 8GB DDR3 1600MHz | Windows 7 64-bit |

3DMARK11 Score: 6270

Permalänk
Medlem

Clock Tower 1&2

Visa signatur

en dator.

Permalänk
Medlem

Penumbra och Shadow of Chernobyl (vissa områden på natten... OMG)

någon som har testat Cryostasis btw?

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darek
Penumbra och Shadow of Chernobyl (vissa områden på natten... OMG)

någon som har testat Cryostasis btw?

Klart man testat det, bästa spelet någonsin enligt mig!

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Breadcrab
Time ago tyckte jag Undying var skrämmande. :S Bra spel som förtjänare mer uppskattning än vad det fick :{

Samma här, sjukt underskattat spel som skrämde mycket bra. Sen att det är skrivet och producerat av Clive Barker himself kan ju inte göra det sämre..

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Klart man testat det, bästa spelet någonsin enligt mig!

var sugen på Cryostasis men efter att ha läst på Forumet så tänkte jag vänta tills en patch kom

Är spelet inte buggigt och fruktansvärd krävande?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Du kan ju se vad jag har för specs, jag spelar på lägsta utan AA, och det funkar klockrent för mig, utan lagg alls. Jag tycker det är för läskigt, så jag spelar det typ aldrig, bara om jag sitter i skype eller nåt

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
var sugen på Cryostasis men efter att ha läst på Forumet så tänkte jag vänta tills en patch kom

Är spelet inte buggigt och fruktansvärd krävande?

Du kan ju se vad jag har för specs, jag spelar på lägsta utan AA, och det funkar klockrent för mig, utan lagg alls. Jag tycker det är för läskigt, så jag spelar det typ aldrig, bara om jag sitter i skype eller nåt

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NUW4
Du kan ju se vad jag har för specs, jag spelar på lägsta utan AA, och det funkar klockrent för mig, utan lagg alls. Jag tycker det är för läskigt, så jag spelar det typ aldrig, bara om jag sitter i skype eller nåt

Hur ser det ut på lägsta, är det fortfarande snyggt?
jag vill nog spela det på lite högre graffeinställningar.

På det officiella forumet klagar folk på att det laggar med Monsterburk å allt, samt buggigt
men du e nöjd iaf?

Gillar läskiga spel så ska nog införskaffa det efter dina positiva komentarer
tack

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Silent hill, eller varför inte Doom 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Hur ser det ut på lägsta, är det fortfarande snyggt?
jag vill nog spela det på lite högre graffeinställningar.

På det officiella forumet klagar folk på att det laggar med Monsterburk å allt, samt buggigt
men du e nöjd iaf?

Gillar läskiga spel så ska nog införskaffa det efter dina positiva komentarer
tack

hackar gör det nog inte men det går väldigt väldigt segt känns det som

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cope
hackar gör det nog inte men det går väldigt väldigt segt känns det som

vad för hårdvara kör du det spelet då?
burk med vilket grfikkort?

kul att veta om spelet är så krävande som sägs

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Läskigaste spelet jag kan komma ihåg är Alone in the dark som jag hade på min 386:a, va 10 år när far kom hem med den datorn och jag lirade spelet på en svart/vit skärm:D de va grejor de.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
vad för hårdvara kör du det spelet då?
burk med vilket grfikkort?

kul att veta om spelet är så krävande som sägs

Det beror på upplösningen. Jag kör allt på högsta, AA ON, AF x16 i 1920x1200 och får 15-20 fps. När jag skjuter med PPSH-41 ligger den tillochmed så lågt som 3-8

Sänker jag upplösningen till 1280x800 får jag istället 50-60 fps (åtminstone i början av spelet).

Jag föredrar dock upplösning före fps och tack vare motion blur så känns det faktiskt inte laggigt alls. Har hört någon säga att motion blur är krävande, men även om jag skulle vinna 20 fps på att disabla den kör jag hellre med den ON.

Våra grafikkort 9800GX2 och GTX280 ska ju vara ungefär lika bra, men du har även högre klockfrekvens på CPU'n och eftersom spelet använder endast 1 kärna så borde du få bättre resultat.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk

ok Tack för det svaret, då vet jag mer...
Jag å andra sidan klarar inte av att köra ett First Person Shooter spel när det laggar det minsta måste ha frames över 30, gärna 50...

Sen vill man ju ha allt ögongodis påslaget
Omöjligt ekvation ibland tyvärr )

Har beställt ett GTX 285 som jag hoppas klarar detta spel.
frågan är om man skulle vinna fps på att ha ett separat dedikerat grafikkort för spelets PhysX beräkningar

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
ok Tack för det svaret, då vet jag mer...
Jag å andra sidan klarar inte av att köra ett First Person Shooter spel när det laggar det minsta måste ha frames över 30, gärna 50...

Sen vill man ju ha allt ögongodis påslaget
Omöjligt ekvation ibland tyvärr )

Har beställt ett GTX 285 som jag hoppas klarar detta spel.
frågan är om man skulle vinna fps på att ha ett separat dedikerat grafikkort för spelets PhysX beräkningar

Byta ditt GX2 mot mitt 9800 GTX+ plus lite pengar ^^ ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvidia_fanb0y<3
Byta ditt GX2 mot mitt 9800 GTX+ plus lite pengar ^^ ?

Näe men du kan definitivt få köpa det för en billig peng.
Vart bor du?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
ok Tack för det svaret, då vet jag mer...
Jag å andra sidan klarar inte av att köra ett First Person Shooter spel när det laggar det minsta måste ha frames över 30, gärna 50...

Sen vill man ju ha allt ögongodis påslaget
Omöjligt ekvation ibland tyvärr )

Har beställt ett GTX 285 som jag hoppas klarar detta spel.
frågan är om man skulle vinna fps på att ha ett separat dedikerat grafikkort för spelets PhysX beräkningar

Du kommer inte att vinna mkt på att ett GTX285, spara ditt GX2.

Men som jag sade: Upplösningen gör mkt. Vad har du för upplösning på skärmen?

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pierretox
Hur ser det ut på lägsta, är det fortfarande snyggt?
jag vill nog spela det på lite högre graffeinställningar.

På det officiella forumet klagar folk på att det laggar med Monsterburk å allt, samt buggigt
men du e nöjd iaf?

Gillar läskiga spel så ska nog införskaffa det efter dina positiva komentarer
tack

Alltså det är fortfarande snyggt, och PhysX på, så det blir riktigt fint tycker jag iaf

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1678850
| Phanteks P600S TG Vit | MSI Pro Z790-P WIFI | i5 13600K |
| be quiet! Pure Loop 360| RTX 4060 | Kingston 32GB DDR5 6000MHz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Du kommer inte att vinna mkt på att ett GTX285, spara ditt GX2.

Men som jag sade: Upplösningen gör mkt. Vad har du för upplösning på skärmen?

1600x1050

visst GX2an är´snabb men jag börjar tröttna på dess ojämna prestanda...
I vissa Spel så flyter allt säkert bätte än med en 285a i andra så är det severe microstuttering..

Sen kan man ju adrig dra på en massa AA/AF med endast 512 Vram..

Så jag vet att lite skiljer mellan 9800GX2 och 285an men jag tror den sisnämda levererar jämnare spelupplevelse/prestanda

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Condemned, se till att du har extra underkläder.