Permalänk
Medlem

Passiv kylning av E5200

Hejsan!

Har en server som står i mitt rum på 20m^2, skulle vara ganska skönt att få det tyst när man ska sova

Så jag tänkte fråga lite om passiv kylning! Jag har hittat några modeller som verkar intressanta. Dom flesta snackar dock om att är bra med en fläkt. Och det är just fläkten som jag vill bli av med! Jag har tagit bort chassi-fläkten och ligger nu på en temperatur på ca. 48° (idle, har inte testat att pressa). Detta är fortfarande ok, men hur blir det om jag kör passivt och inte har några fläktar alls i burken (förutom i nätagget)?? Datorn kommer inte att överklockas.

Arctic Cooling - Freezer XTREME - kan man plocka bort fläkten??
Cooler Master - Hyper Z600
Scythe - Ninja 2 - kan man plocka bort fläkten??
Thermalright - HR-01 - finns även som 'X' och 'PLUS', skillnad?
Thermalright - IFX-14 - vad gör 'Back-side Cooler'? Dom rekommenderar fläkt, blir en 140mm relativt tyst?

Någon som har erfarenhet eller kunskap som kan rekommendera något?? Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Re: Passiv kylning av E5200

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kd35a
Hejsan!

Har en server som står i mitt rum på 20m^2, skulle vara ganska skönt att få det tyst när man ska sova

Så jag tänkte fråga lite om passiv kylning! Jag har hittat några modeller som verkar intressanta. Dom flesta snackar dock om att är bra med en fläkt. Och det är just fläkten som jag vill bli av med! Jag har tagit bort chassi-fläkten och ligger nu på en temperatur på ca. 48° (idle, har inte testat att pressa). Detta är fortfarande ok, men hur blir det om jag kör passivt och inte har några fläktar alls i burken (förutom i nätagget)?? Datorn kommer inte att överklockas.

Arctic Cooling - Freezer XTREME - kan man plocka bort fläkten??
Cooler Master - Hyper Z600
Scythe - Ninja 2 - kan man plocka bort fläkten??
Thermalright - HR-01 - finns även som 'X' och 'PLUS', skillnad?
Thermalright - IFX-14 - vad gör 'Back-side Cooler'? Dom rekommenderar fläkt, blir en 140mm relativt tyst?

Någon som har erfarenhet eller kunskap som kan rekommendera något?? Tack på förhand!

Scythe Ninja 2 är en av dom bästa passiva kylarna på marknaden och ja fläkten går att ta bort på den. rekommenderas eftersom jag har en Ninja Rev B sj och har riktigt bra temps med den

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |