Zen och konsten att köpa begagnat!

Permalänk
Medlem

Zen och konsten att köpa begagnat!

Här kommer en liten lathund för oss som är oerfarna, har dåligt minne, är lätt efterblivna, eller är som mig: en kombination av samtliga. Under lathunden har jag skrivit en liten lista på saker som jag har köpt och sålt och hur mycket jag förlorade på affärerna.

Saker att tänka på när man handlar begagnat

ALLMÄNT:
1. Köp från personer med gott rykte på t.ex. Tradera, Fotosidans Annonsmarknad eller från en fotohandlare.
2. Finns originalkvitto så tyder det på en skötsam säljare. Ett originalkvitto är även bra ifall man vill sälja optiken senare. Är du orolig för förfalskningar, kontakta butiken där prylen köpts och be dom skicka en bild eller beskrivning på hur deras kvitton såg ut under perioden när prylen först såldes.
3. Begär ett kvitto undertecknat av säljaren med datum och köpeskilling (för hemförsäkringens skull).
4. Prioritera prylar med garanti.
5. Det kan gå att göra klipp på nischprylar som har en liten marknad, t.ex. supertelen som kostar över 40,000kr nya eller andra specialverktyg.
6. Är en vara som har en stor marknad, t.ex. en populär kameramodell eller ett populärt objektiv, prissatt markant under vad marknaden är villig att betala för den så är den antagligen stulen eller har en defekt.
7. Folk är vanligtvis ärliga och sakerna dom vill sälja har oftast inte några större fel. Oroa dig inte i onödan.

KÖPA OBJEKTIV:
1. Inspektera objektivets yta. Repor uppkommer lätt på motljusskydd. Smårepor på objektivet behöver inte betyda någonting negativt. Tydliga hack i objektivet kan tyda på att objektivet har blivit tappat i marken. Är så fallet så kan linser i objektivet ha flyttat sig utanför toleranserna. Ljuset kommer då att brytas fel mellan linserna i objektivet och det kommer att vara kroniskt oskarpt. Kan gå att korrigera hos en reparatör. Köp inte kosmetiskt slitna objektiv utan genomgående testning av en erfaren fotograf.
2. GLASYTOR
2.01. Avlägsna främre och bakre objektivlock och lokalisera en lämplig ljuskälla, t.ex. en vit solbelyst vägg eller en lampa. Titta ej direkt in i solen genom optiken.
2.02. Vinkla främre och bakre glasytor mot ljuskällan. Sök noga efter repor och andra defekter som kan skvallra om hur objektivet har behandlats av sin ägare. Mycket små repor kan man absolut leva med. Syns det tecken på bristningar, t.ex. lossnade flagor, i ytbehandlingen på objektivet så tyder det i dom flesta fall på en oaktsam säljare (defekter från fabrik borde ha returnerats till butik). Defekter i ytbehandlingen brukar leda till förlorad kontrast och dåliga motljusegenskaper. Köp aldrig ett objektiv med tydliga brister i ytbehandlingen.
2.03. Om ytbehandlingen på glasytorna ser ut att vara matt eller lite flammig så har antagligen säljaren putsat dessa glas för hårt under rengöring. Köp inte.
2.04. Titta genom optiken mot ljuskällan och sök efter defekter i objektivet. Det kan finnas damm. Små mängder damm märks oftast inte på bilderna. I vissa ovanliga fall kan även små bubblor finnas i (en) lins(er) i objektivet. Canon EF 24mm f/1.4L USM är ett objektiv som kan ha bubblor i glasen. Dessa bubblar skall enligt ägarna inte påverka bilderna. Jag skulle undvika en optik med bubblor i glaslinserna.
3. Montera objektivet på en kamera och kontrollera så att autofokus fungerar och att bländaren bländar ner som den ska. Du kan testa detta genom att hålla ner bländarknappen på din kamera.
4. Kontrollera att eventuell bildstabilisering fungerar sammanhängande och felfritt. Bildstabiliseringen på Canons objektiv kommer att rassla och brumma lågt.

KÖPA KAMERA:
1. Dagens kameror klarar i allmänhet att ta emot ganska mycket stryk. Speciellt Canons 1-serie och Nikons 1, 2 och 3-serier. Dessa kameror är gjorda för att hänga på en axel hela dagarna och fungera efter otaliga smällar, stötar och fall i mark.
2. YTTRE
2.01. Avskavd färg och repor tyder oftast på en kamera som hängt länge på en axel. Påverkar inte kamerans förmåga att ta bilder och säger oftast inte någonting om hur kameran mår mekaniskt.
2.02. Hack i kamerans yttre tyder på närkontakt med väggar eller golv. Kameran mår antagligen utmärkt mekaniskt.
2.03. Bucklor i kameran är ett tecken på en ovarsamt behandlad kamera. Kameror är inte gjorda för att ha bucklor. Köp inte.
2.04. Kontrollera tätningar runt LCD-skärmar och knappar. Skador i tätningar kan leda till fukt i kameran, vilket inte är bra.
2.05. Kontrollera knappar. Det skall finnas motstånd i samtliga knappar. Glappa knappar går att åtgärda hos en reparatör. Undvik att köpa en glapp kamera om möjligt, titta på andra exemplar.
3. INRE
3.01. Avlägsna objektiv eller lock från kamera på ett så dammfritt ställe som möjligt med god belysning.
3.02. Inspektera spegelns yta och ram. Repor och märken tyder på kollision med någonting. Spegeln är mycket ömtålig. Köp inte en kamera vars spegel visar tecken på skada.
3.03. Ställ in kameran på seriebildtagning och håll in avtryckaren. Titta så att spegeln rör sig stabilt och på samma sätt hela tiden. Avvikelser tyder på problem.
3.04. Gå in i kamerans inställningsmeny och aktivera sensorrengöringsläget. Spegeln kommer då att fällas upp och sensorn blottas. Titta efter repor och ojämnheter skyddsglaset framför sensorn. Damm är vanligt på skyddsglaset och går att avlägsna. Stoppa inte in någonting i kameran om du inte är säker på att batteriet är i god kondition. Tar batteriet slut så kommer spegeln att fällas ner.
3.05. Montera ett objektiv eller lock och ställ in kameran på seriebildtagning. Ta bilder med kameran i olika lägen. Landskapsorientering, porträttorientering, rakt uppåt, rakt neråt, uppochner, etc. Lyssna på hur kameran låter. Den ska låta likadant i alla lägen. Missljus, t.ex. rassel, tyder på skada.
3.06. Kontrollera så att alla dina objektiv fungerar på kameran. Har objektivet bildstabilisering, se till så att bildstabiliseringen fungerar.

KÖPA VÄSKA:
1. Kontrollera bärande sömmar, d.v.s. ställen där remmar fäster i väskan. Dessa skall vara helt felfria.
2. Kontrollera blixtlås och karborrfästen. Blixtlåsen ska kännas som nya, utan glapp eller plötsliga motstånd. Slitna blixtlås går sönder. En väska med trasiga blixtlås fyller inte sin funktion.

Begagnat är nästan gratis!

Jag älskar listor och siffror i olika färger och har därför sammanställt en lista på saker som jag har köpt och sålt och hur mycket jag förlorade (och tjänade!) på affärerna. Med undantag för 300/2.8L IS:en som jag sålde i all hast så har mitt fotograferande över dom år som jag pysslat med det nästan varit gratis om man räknar på det som en månadskostnad.

Så här tolkar du siffrorna:
Pryltid i min ägopris när jag köptepris när jag såldeförlust eller vinst efter mitt ägande

Köpt nytt:
Canon EOS 10D + batterigrepp • ~2 år~11000kr5500kr-5500kr
Canon EOS 5D + batterigrepp • 3 veckor~23000kr22500kr-500kr
Canon EF 50mm f/1.8 II • ~2 år950kr600kr-350kr
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM • ~1½ år~5500kr4300kr-1200kr
Lowepro Minitrekker AW • ~2½ år900kr500kr-400kr

Köpt begagnat:
Canon EOS-1D Mark I • ~1 år9000kr9500kr500kr
Canon EOS-1D Mark II N • ~1 år23000kr21500kr-1500kr
Canon EF 17-40mm f/4L USM • ~1 år5000kr5200kr200kr
Canon EF 85mm f/1.8 USM • ~1½ år3300kr3200kr-100kr
Canon EF 135mm f/2L USM • ~1½ år7800kr7500kr-300kr
Canon EF 300mm f/2.8L IS USM • ~2 år29000kr25000kr-4000kr

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket bra initiativ!

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Mycket bra initiativ!

Jag måste ju ha någonting att hänvisa till när jag sprider min köpa begagnat-propaganda i forumet.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Hedersmedlem

Väldigt bra skrivit Boo!

Tillagt i samlingstråden.. hur död den än må vara

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nackdelen är förstårs att man spenderar allt för stor del på sidor som säljer begagnat =(

Permalänk
Medlem

Very najs!
Fast många saker är ju såklart svåra att kontrollera på via en annons på tradera eller annan sida. Men det är väl smällar man får ta.
Har du köpt begagnade objektiv på internet utan att klämma på det först?

På tal om begagnat så har jag faktiskt ute mitt Canon EF 50mm f/1.8 II på Tradera. Ska bli spännande och se vad det landar på...

Permalänk

Grymt bra skrivet!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Fast många saker är ju såklart svåra att kontrollera på via en annons på tradera eller annan sida.

Det går att skapa sig en hyfsad bild av objektivet genom högupplösta bilder och eventuella kommentarer från tidigare transaktioner. FredMiranda har ett ganska bra system för omdömen, tyvärr finns inget sånt på Fotosidan (ännu).

Sen om det är ett lite dyrare objektiv så finns det ju ingenting som hindrar dig från att ta tåget till staden, stanna över natten och turista lite med kameran när du ändå är där och ska köpa objektivet. 500kr extra för att åka och hämta ett objektiv som kostar över 10,000kr är inte så mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Har du köpt begagnade objektiv på internet utan att klämma på det först?

EOS-1D Mark I, EOS-1D Mark II N, 17-40/4L, 85/1.8, 135/2L köpte jag av folk jag aldrig träffat och enbart baserat på deras goda rykte på bl.a. Fotosidan och FredMiranda.com

300/2.8L IS köpte jag av en kille i USA. Var faktiskt inte nervös, bara lite pirrig, när jag förde över 30 stora till hans bank i USA. Tog under 48 timmar för UPS att leverera objektivet fram till min dörr från östkusten i USA.

Av det jag har nu så bytte jag till mig EOS 5D av en pressfotograf som ville ha min EOS-1D Mark II N. Det skedde öga mot öga och vi tog tid på oss att kolla så att allt fungerade som det skulle. 35/1.4L köpte jag av Vectrex här på forumet som jag mötte upp i Stockholm. 85/1.2L II köpte jag av en snubbe från Södertälje som jag mötte på ett café på söder där vi pratade och inspekterade.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

Kul läsning! Trots att tråden är lite väl objektiv...