Naturvetenskap: Energisystem

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Nov 2005

Naturvetenskap: Energisystem

I naturvetenskapen skulle vi skriva om ett eller flera energisystem jag valde att skriva om ETT och skriva utförligt. Nu behöver jag kritik så jag kan finslipa inför inlämning.

Vattenkraftverk fungerar på så sätt att vatten åker in grindar tar bort störande föremål , sedan kommer intagningsluckan som släpper in vattnet och sedan turbinen som börjar snurra när vattnet åker förbi den , rörelseenergin som turbinen alstrar skickas sedan upp till en generator som genererar energin och skickar den vidare till en transformator som transformerar energin vidare
Detta låter ekologiskt och bra men i själva verket så blir platsen man har kraftverket på fult och trist efter ett tag eftersom man måste anpassa klimatet efter kraftverket.

Fördelarna med vattenkraft är att: energi kan lagras på magasin och det blir inga miljöfarliga avfall av proceduren .
Energin som kraftverket alstrat kan sedan transformeras till annan plats.

Nackdelarna med kraftverk är att man gör ingrepp på naturen :
I närheten av magasinen som vatten lagras i varierar vattennivån kraftigt och stränderna förstör liv runt om störs allt blir kort sagt fult runt omkring kraftverken.s
Sedan finns en neurologisk risk också eftersom det krävs stora kraftledningar för att transportera elenergin och det skapar i sin tur fältstrålning vilket kan leda till att människor och djur tar skada.

Hänvisningarna var följande:
• Hur fungerar det tekniskt?
• Tänk på ekonomiska och ekologiska hänsyn.
• Hur kan energi användas på ett effektivt och miljövänligt sätt?

Kritisera så hårt det går men var ärliga och konstruktiva.
Ingen flame!

Tack på förhand

MVH

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Transformera betyder omvandla, omforma och du använder det typ som transportera.

Jag skulle ha skrivit ut elenergi där det handlar om just den energiformen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
anpassa klimatet efter kraftverket.

Felaktig användning av ordet klimat. Jag vet dock inte exakt vad du vill ha sagt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
fältstrålning vilket leder till att människor och djur tar skada.

Ett komma vore inte fel, sedan behövs detta påstående en källhänvisning, speciellt då det är väldigt omtvistat. Eller varför inte bara få in att det kan skada djurlivet, vilket inte är ett lika starkt påstående.

Sist en massa småsaker som mellanrum framför , och :
Dessutom ett s helt ensamt efter punkt, se:
"omkring kraftverken.s"

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Krillehöla
Registrerad
Jul 2001

Ge mig gärna en länk med forskning som bevisar att strålningen ifrån en kraftledning är skadlig.

Eftersom du nu väljer att ta med information om att grenar och dylikt bös i vattnet tas bort innan det åker in i turbinen så bör du ju även ta med hur kraften överförs mellan turbin och generator. "skickas sedan upp till"
Skickas med vadå?

Sedan så transporterar inte transformatorn någonting. Den omvandlar spänningen. Själva transporten sker av kraftledningar.

"Problemet med socialism är att till sist tar alla andras pengar slut" - Margaret Thatcher

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Nov 2005

Citat ur Naturkunskap A (Bonniers)

"Det krävs stora kraftledningar för att transportera elenergin. I närheten av högspänningsledningarna uppstår s.k. "fält strålning" som förmodligen är skadlig för både människor och djur."

Tycker ni i allmänhet att jag täcker de 3 punkterna?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Citat ur Naturkunskap A (Bonniers)

"Det krävs stora kraftledningar för att transportera elenergin. I närheten av högspänningsledningarna uppstår s.k. "fält strålning" som förmodligen är skadlig för både människor och djur."

Tycker ni i allmänhet att jag täcker de 3 punkterna?

De har skrivit förmodligen och du har skrivit att det leder till skada. Ditt påstående har på något sätt blivit otroligt mycket starkare och säkrare på vägen.
Detta är ett vanligt fel. Någon säger att något kan hända, efter att budskapet har gått via några personer så är budskapet helt plötsligt att det händer, med hänvisning till den första personen som inte alls säger detta.
*edit*
Sedan är gymnasieboken ingen bra källa, jag vet inte vad forskarna idag säger om strålningen, men om man är lat så kör med bara kan/förmodligen etc.. (Förmodligen är dock också ett starkt påstående, men jag tror inte din lärare bryr sig.)

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Nov 2005

Så, jag skriver att det KAN leda till.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Så, jag skriver att det KAN leda till.

Jepp. En fråga bara, får ni göra sådanna här enkla uppgifter i gymnasiet?

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Nov 2005

Ja, det är enklare än man tror. Det är som övergången från 8an till 9an helt enkelt år 10 och inte något fruktansvärt som många trodde innan övergången.

9årsklassare oroa er inte.

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lappland
Registrerad
Feb 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Jepp. En fråga bara, får ni göra sådanna här enkla uppgifter i gymnasiet?

Det är Naturkunskap A som är ett väldigt lätt ämne ock kan väl mer ses som en introduktion för de som totalt har glömt bort det dom lärde sig på högstadiet.

Annars håller jag med det bud_bundy påpekar. Sen skulle du ju kunna gå in lite mer på hur turbinen och generatorn fungerar. En sak som du har missat är även hur det påverkar fiskar som försöker vandra upp för älven och vad man kan göra åt det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kiruna
Registrerad
Apr 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av haxorn
Ja, det är enklare än man tror. Det är som övergången från 8an till 9an helt enkelt år 10 och inte något fruktansvärt som många trodde innan övergången.

9årsklassare oroa er inte.

mvh

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Det är Naturkunskap A som är ett väldigt lätt ämne ock kan väl mer ses som en introduktion för de som totalt har glömt bort det dom lärde sig på högstadiet.

Ok, tack för infon!

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
göteborg
Registrerad
Jun 2003
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Det är Naturkunskap A som är ett väldigt lätt ämne ock kan väl mer ses som en introduktion för de som totalt har glömt bort det dom lärde sig på högstadiet.

Annars håller jag med det bud_bundy påpekar. Sen skulle du ju kunna gå in lite mer på hur turbinen och generatorn fungerar. En sak som du har missat är även hur det påverkar fiskar som försöker vandra upp för älven och vad man kan göra åt det.

Jag läste natur på gymnasiet och hos oss var det så att naturkunskap A ingick i biologi A. Man fick automatiskt ett högre betyg i naturkunskap A. Så fick man VG i biologi fick man MVG i naturkunskap A.
Säger kanske en del om hur lätt det var.

●/ - Intel® Core™ i5-2500K | ASRock Z68 Pro3-M | 8 GB DDR3 | Corsair FORCE GT 120 GB | 24" HP LP2465 S-PVA
/▌ - Lenovo Thinkpad x200s | Intel® Core™2Duo SL9400 | 12"@1440x900 pixels | 4 GB DDR3 | 1,47kg (med 6-cell)
/ \

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Nov 2005

Ok, tack för all konstruktiv kritik jag skriver om imorgon eftersom jag i skrivande stund är för trött.

mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
I molnet
Registrerad
Jul 2008

Kan även komma med att utförningen av nackdelen låter väldigt difus och väldigt 6:e klass.

Bättre hade varit att förklara att pga dom varierande vattennivåerna så finns det ingen möjlighet för något som helst djur elelr växtliv där, det tar även bort en nisch (hoppas ni förstår ordet), dvs det tar bort "strand" habitatet vilket leder till en uttunnad flora / fauna.

Samtidigt tycker jag att du glömt den viktigaste nackdelen av dom alla. i mån om att inte hjälpa dig allt för mycket säger jag att du ska tänka på hur vattenståndet varierar under året och när elen verkligen behövs.

Sist men inte minst är det inte bara dammen som för skada över naturen utan det sker hela vägen tills älven mynnar ut i havet.

Kanske lite avancerat för gymnasienivå men ändå.

EDIT: Kom på att ett ställningstagande av dig hade varit roligt tror jag. berätta vad du tycker om vattenkraft och varför. Men dra inte till med "vattenkraft är bättre än kärnkraft för att det inte är lika farligt" eller "kärnkraft lämnar farligt avfall" och liknande grejer, skaffa källor som stärker din position i ämnet.

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Schweden
Registrerad
Nov 2005

Jag tyckte vi hade en hyffsat svår naturkunskap, skulle kunna kvävets kretslopp och en massa grejer. Iofs verkade skolan gå efter principen att allt skulle vara svårare på NV. Även ämnen som t.ex. svenska och engelska. Om vi nu jämför med andra program.

Neun und neunsich.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Nov 2005

Jag går också NV, fast IT-NV

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad eller Skövde
Registrerad
Dec 2006

Kanske dags att kolla upp grammatiken?
Meningsbyggnader, störande upprepningar, felaktiga ordföljder.

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Källaren
Registrerad
Nov 2005

Japp, imorgon ska det göras jävla matteprov ivägen. kan inte koncentrera på annat för tillfället.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

- Undvik satsradning (dvs. att skriva ihop meningar med bara kommatecken utan att använda en konjunktion som och eller men. Skriv dem hellre som separata meningar med punkt och stor bokstav.

- Vissa meningar är för långa och röriga. Dela upp texten mer.

- Se över styckeindelningen. Inled inte ett stycke genom att enbart flytta ned en rad utan and lämna en rad tom eller göra ett indrag. Styckeindelningen är dessutom ologisk. Låt inte en enda mening utgöra ett stycke.

- Första meningen i stycket om nackdelar är helt obegriplig. "Också" i den sista meningen känns dessutom helt malplacerat.

- Skriv inte mellanrum före skiljetecken.

- Ta bort kolonet i stycket om fördelar.

Se, som redan har påpekats, över meningsbyggnad, upprepningar och ordföljd rent allmänt.