Försäljningen av netbooks skadar Microsoft

Trädvy Permalänk
Replikator
Registrerad
Dec 1999

Försäljningen av netbooks skadar Microsoft

Datortillverkarna jublar över den explosionsartade försäljningen av netbooks. Microsoft är inte fullt lika glada – Windows ersätts av billiga Linux-distributioner.

Läs nyheten

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2003

Go linux! Hoppas det snart kommer bättre optimerade distrubitioner för netbooks.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001

En sund utveckling.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
SweC Rocks
Registrerad
Maj 2005

Det är väl bra för oss samt att linux blir bättre....

På linux sidan tar det nog mera fart i utvecklingen......

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2006

Najs. Undrar hur microsofts strategi kommer att vara senare, när linux blir ett riktigt hot, eller det kanske redan är det?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006

Fler linuxanvändare betyder fler linuxutvecklare.. Ännu bättre stöd för hårdvara och program/spel. Härliga tider är att vänta oss linuxanvändare!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Kan bara hoppas på lite öppen källkod windows i framtiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
gbg
Registrerad
Nov 2007

Trevlig utveckling indeed!

i7 4770 | asus b85m-g | 4x4gb ddr3 1600 corsair/g.skill | asus gtx780 3gb | intel 320 120gb + samsung f1 750gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | logitech g102 | qck+ | impact 600 | pubg, overwatch, quake champions

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2001

Jag tycker utvecklingen är positiv då det får fler människor att upptäcka Linux.

Det bästa vore om Microsoft släppte ett gratis "gaming-alternativ" som i stort sett bara duger till att spela spel på, ett extremt stympat os...vill eller behöver man kunna köra mer så får man väl köpa till det...

Förmodligen skulle de som spelar på PC köra detta och kanske använda Linux till arbete mm

Nu lär det inte ske så det är bara att fortsätta drömma...

Har varit på detta forum på tok för länge...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Aug 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
Jag tycker utvecklingen är positiv då det får fler människor att upptäcka Linux.

Det bästa vore om Microsoft släppte ett gratis "gaming-alternativ" som i stort sett bara duger till att spela spel på, ett extremt stympat os...vill eller behöver man kunna köra mer så får man väl köpa till det...

Förmodligen skulle de som spelar på PC köra detta och kanske använda Linux till arbete mm

Nu lär det inte ske så det är bara att fortsätta drömma...

Eller så börjar utvecklarna göra spel till Linux, Det skulle jag föredra.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Gävle
Registrerad
Nov 2007

Undrar jag vad det här kan leda till

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
R'lyeh
Registrerad
Feb 2004

Jättebra nyheter

Enthoo EVOLV ATX Tempered Glass | Corsair HX650W | Intel Core i7 7700K | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | ASUS STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 770 Pro 250 Ohm | AOC G2460PG + Eizo Foris FS2331 Monitor |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Bra att folk får veta att det finns alternativ, Microsoft vill inte detta ska hända såklart..

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Jul 2007

Jag använder inte Linux dagligen men gratis mjukvara är bra!

Synd på den stora massan som inte kan lära sig Linux. tror fortfarande att företag behöver införa Linux för nyanställda ^^

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:Intel i7-2600K | Asus Gene-Z | 8GB | 1x520,240GB+2xIntelG2 80gb | ATI 6970 | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL | Nec 3090wqxi Server:IntelAtom, 1GB, 4TB,Ubuntu | Kamera:Canon 550D,18-135 MySpace

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Kolsva
Registrerad
Sep 2003

Bra nyheter

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Mar 2006

Bara en enkel lite fundering: varför beskrivs detta som att något "skadar Microsoft"? Nu är detta inte unikt för Sweclockers, men egentligen tycks ju det indikera att Microsoft är utsatta för sabotage och behöver hjälp, eller att förespråkarna för andra operativsystem helst av allt vill se Microsoft skadat.

Ursäkta för den irrelevanta kommentaren. Det var bara en tanke som slog mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Jul 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Bara en enkel lite fundering: varför beskrivs detta som att något "skadar Microsoft"? Nu är detta inte unikt för Sweclockers, men egentligen tycks ju det indikera att Microsoft är utsatta för sabotage och behöver hjälp, eller att förespråkarna för andra operativsystem helst av allt vill se Microsoft skadat.

Tänkte precis samma sak. Stackars MS som bara har 90% av marknaden skadas rejält av dessa notebooks. Starta insamling kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Okt 2007

Bra för oss då blir priset biligt på datorn sen när man får hem den så bort med Linux skiten och in med vad som helst.

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2007

30% är linux förinstallerat på. Hur många av dessa datorer kommer det ändå att installeras windows xp när de kommer hem?

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik

Precis min tanke också. Dämpad tillväxt är inte stagnation, och förstår inte heller ordvalet "skada". Antar att redaktionen återanvänt Microsofts egna (måhända översatta) ord, vilket är märkligt för en redaktionell text.

Naturligtvis, dock, finns givetvis ingen entydig definition av "skada" så minskad ökning av marknadsandelar, t.ex. kan ses som en sådan. Men skadan för hela branchen är redan skedd; att en enskild har 90% av desktopmarknaden är inte bra, bl.a. av säkerhetsskäl och konkurrensskäl.

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Bra för oss då blir priset biligt på datorn sen när man får hem den så bort med Linux skiten och in med vad som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
30% är linux förinstallerat på. Hur många av dessa datorer kommer det ändå att installeras windows xp när de kommer hem?

Det finns ingen speciell anledning att installera XP på en netbook, den klarar ändå inte att köra vare sig 3D fps-shooters, Adobe CS4 eller Office 2007 med ribbon som är de mest typiska "vara-kvar-med-windows"-appsen.

I princip allt av vikt som öht går att göra med en Netbook går att göra under Linux, som att se på youtube eller hänga på facebook förutom sk nyttigheter, så det smartaste är att inte ödsla tid på att installera XP på den.

edit. angående artikelrubriken, sätt citationstecken på den så att folk fattar att det är ett citat och inte något som Swec tycker är ett faktum ...

Notebook Envy 15" 4K IPS 7500U 16GBDDR4@2133MHz 256GB NVMe USB-C
2016Ed. VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3200MHz/cl15 950Pro 1080Ti 11GB H₂O
2014Ed. Z87-A 4790K@4900MHz NH-D14 16GB DDR3@2133MHz/cl11 1070FE 8GB
HTPC: GA-B85M-DS3H 4570S 16GB DDR3@1600MHz GTX970 4GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Mar 2005

Det är ju helt underbart med lite konkurrens på OS marknaden

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
lidkoping
Registrerad
Jul 2007

mkt bra det här

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköööping
Registrerad
Dec 2007

De skulle kunna motverka det genom att inte ha så absurbt dyra retail versioner som är det folk skulle vilja ha om de hade råd. Sen borde de inte göra allt så extremt krävande som får folk att lacka på windows.

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jul 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo

På min Eee PC åkte Linux ut och XP in efter ett par timmar. Tyvärr så är de distar som levereras med netbooks ofta riktigt usla och ska man ändå byta och har en XP-licens som ligger och skräpar så varför inte.

Sen så kan man faktiskt spela äldre spel galant på de flesta netbooks så visst har XP en del fördelar också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006

Är bara bra att Microsoft börjar känna en viss press på sig, kommer ju inebära även bättre OS från dom på lite sikt samt kanske även nått mer lättare OS men modernt som kan köras på lite blygsammare hårdvara med bra prestanda.
För en netbooks skulle jag inte välja XP utan nån linux variant i dagsläget

För tillfället en sketen Acer gaming laptop

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
På min Eee PC åkte Linux ut och XP in efter ett par timmar. Tyvärr så är de distar som levereras med netbooks ofta riktigt usla och ska man ändå byta och har en XP-licens som ligger och skräpar så varför inte.

Sen så kan man faktiskt spela äldre spel galant på de flesta netbooks så visst har XP en del fördelar också.

Min acer aspire one kan faktiskt spela äldre spel med Linux galant. Så visst har Linux en del fördelar också.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Min acer aspire one kan faktiskt spela äldre spel med Linux galant. Så visst har Linux en del fördelar också.

Jepp, Wine, sen har vi ju vissa(som mig) som fick en full-licens inkl. support från Cedega gratis häromdagen pga. något konstigt vad som de förlorat ...

(Cedega är typ Wine på steroider)

2016Ed. VIII Hero 6700K@4801MHz H₂O 32GB DDR4@3200MHz/cl15 950Pro 1080Ti 11GB H₂O

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Jag använder inte Linux dagligen men gratis mjukvara är bra!

Synd på den stora massan som inte kan lära sig Linux. tror fortfarande att företag behöver införa Linux för nyanställda ^^

Inte kan ?? vad menar du ?
Den stora massan kanske inte vill..
kan påpeka att jag har Vista och det funkar kanonbra, så varför skulle jag byta ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Inte kan ?? vad menar du ?
Den stora massan kanske inte vill..
kan påpeka att jag har Vista och det funkar kanonbra, så varför skulle jag byta ?

Det är ingen mening att byta på din befintliga dator om det fungerar och du är nöjd, men om du skulle köpa en Netbook skulle du få pröva något annat och kanske skulle du gilla det. Det är det som artikeln handlar om, MS fasa för att Linux skall bli en god vana ...