Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Försäljningen av netbooks skadar Microsoft

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Har jag påstått att alla mjukvaror kommer fungera på alla maskiner? Jag har egentligen i sak inte sagt något om att det blir "bättre" i framtiden. Jag vidhåller att det knappast kan blir värre! Jag vill också "bli av" med Windows, men det finns fördelar med 50/50 (eller 20/20/20/20/20 - källkodskompatibilitet). Linux/GNU är i sig en så diversifierad plattform - speciellt om det körs på olika processorer - att 100% Linux/GNU är bättre än Windows, men återigen, argumenten för fullständig mjukvarukompatibilitet på binärkodsformat är inte i närheten av att överväga argumentet om polykultur.

Så, monokultur bort först. Sedan tar man i tu med en eventuell ökning av vissa problem - kalla det krångel om du vill. Polykultur är viktigare än att en och samma körbara fil ska kunna exekvera på alla tänkbara system. Om man måste lösa det med att just samma binärfil ska kunna köra på flera plattformar, ja har man ett bloatingsproblem. Den, åtminstone av MS, vanligaste "lösningen" är att en och samma fil innehåller två eller flera exemplar av koden, en kompilerad för Linux, en kompilerad för Mac, en kompilerad för Windows, en för Intel/x86, en för ARM, en för Sparc osv. Där har vi "bloat". En "exefil" som är på 10 MB kanske har 2 MB nyttig kod för just ditt system. En infrastruktur som kompilerar källkoden för respektive system är en bättre lösning. Befintlig sådan.

Eventuellt extra "krångel" (återigen: krångel finns ju idag - så argumentet om monokultur faller ju redan där) kan aldrig vara ett rationellt argument för monokultur. Återigen, det är att sila mygg och svälja kameler.

ok,
Källkodskompatibilitet har dock två stora problem och ena är just piratskyddet, har man tillgång till källkoden så kan vilken unge som helst själv på egen hand gå förbi skyddet. Vilket vissa java-mobilspeltillverkare har insett. (jag fattar inte ens att det finns så dumma som försöker låsa såna spel)
Andra är att man ger konkurrenter ens källkod, det är just detta som jag hatar med java. Kanske inte att någon snor min källkod, utan snarare att de skrattar över den. hehe

Så jag tror inte källkodskompatibilitet kommer vara något alternativ för många tillverkare, iaf inte med dagens upphovsrätt och patentregler. Annars håller jag med om att det är en skitbra lösning, så gör man i linuxdisten gentoo om jag minns rätt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag kör bara Windows, har provat Linux i perioder men gillar inte allt kodknackande som behövs för att få saker att fungera. Speciellt spel i Wine är ingen höjdare enligt min erfarenhet av Linux. Tror därför många kör Windows just för att det är enklare att göra saker i, det är även en väldigt enkel struktur på saker och ting. Men vore kul om Linux kunde få fler marknadsdelar men tror inte att Linux kan bli så stora att dom verkligen "hotar" Microsofts andelar. I alla fall inte så länge utvecklarna stödjer bara Microsoft.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Jag kör bara Windows, har provat Linux i perioder men gillar inte allt kodknackande som behövs för att få saker att fungera. Speciellt spel i Wine är ingen höjdare enligt min erfarenhet av Linux. Tror därför många kör Windows just för att det är enklare att göra saker i, det är även en väldigt enkel struktur på saker och ting. Men vore kul om Linux kunde få fler marknadsdelar men tror inte att Linux kan bli så stora att dom verkligen "hotar" Microsofts andelar. I alla fall inte så länge utvecklarna stödjer bara Microsoft.

Nej, det är bra om Microsoft/Windows finns kvar, ingen önskar att de skall gå under(ingen "normal" person i alla fall). Microsoft har ju åstadkommit en hel del bra saker också. Det är bara inte bra att de är så dominerande som de är/har varit.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
ok,
Källkodskompatibilitet har dock två stora problem och ena är just piratskyddet, har man tillgång till källkoden så kan vilken unge som helst själv på egen hand gå förbi skyddet. Vilket vissa java-mobilspeltillverkare har insett. (jag fattar inte ens att det finns så dumma som försöker låsa såna spel)
Andra är att man ger konkurrenter ens källkod, det är just detta som jag hatar med java. Kanske inte att någon snor min källkod, utan snarare att de skrattar över den. hehe

Så jag tror inte källkodskompatibilitet kommer vara något alternativ för många tillverkare, iaf inte med dagens upphovsrätt och patentregler. Annars håller jag med om att det är en skitbra lösning, så gör man i linuxdisten gentoo om jag minns rätt.

Ja, du har rätt i det. Fast "problemet" är ett annat. Problemet är inte att inte kunna skydda sin källkod, problemet är att folk tror att de måste skydda sin källkod! Eller ens försöker! Så detta sätt, att använda källkodskompatibilitet på användarnivå fungerar uppenbart bara när det gäller moderna affärsmetoder som open-source. Så bra då, för då får vi alla bättre och säkrare program. Stängd källkod är en säkerhetsrisk i sig, precis som propreitära kryptoalgoritmer. Patent- och licensfrågan är alltför komplex för att diskutera i denna tråd, men vad just patent beträffar så är själva meningen att andra ska kunna ta del av mekanismen. Så om du har patent på ett datorprogram så finns det absolut ingen mening med att låta det vara stängd programvara.

Att någon skrattar åt ens källkod är onekligen ett "pinsamhetsproblem" av integritetskaraktär. Personligen tror jag du sätter fingret på något viktigt; oviljan till att öppna sin källkod beror minst lika mycket på att man är rädd för kodkritik som att skydda sina metoder. Metoderna är ändå i öppen dager med en debugger. Jag tror således att det senare är en ursäkt för det förra.

Tekniskt sett spelar det ingen roll om det är java-bytekod eller native-kod, båda går att disassemblera lika lätt.

Källkodskompatibilitet är en stor grej och har varit länge. Det kommer _givetvis_ vara en "stor grej" även i framtiden. Att man ger konkurrenterna sin källkod är självklart om man vill ha patent på den (det är i allmänhet inte patent på källkod i sig, men väl output av ett program och en specifik metod).

Jag fattar inte ens att det finns så dumma som försöker låsa någonting i mjukvara över huvud taget! Det ligger i sakens natur att det går att kopiera. Det är något som är inbyggt i digitaltekniken. Open source förhåller sig till källkod ungefär som peer-review till vetenskapliga rön. Stängda program är sämre program. Stängda program är dyrare program. Stängda program är framförallt osäkrare program både med avseende på säkerhet och funktion. Ingen tjänar egentligen på stängda program. Åtminstone inte på sikt. En myt att avliva passar också bra: Öppna program behöver inte vara billigare, öppna program behöver inte vara gratis. Men totalkostnaden är troligtvis lägre. Bortsett från BSD och GNU kan man kräva att källkoden följer med varje program liksom manual och funktionsbeskrivning. Tidigare var elschemat en självklar sak att få med när man köpte t.ex. en radio. Det var dock länge sedan, långt före min och de flesta andras tid. Skadade det industrin? Inte det minsta! Idag är inte ens Windows API ordentligt specificerat och man måste _betala extra_ för att få full tillgång till det. Det är inte klokt faktiskt. Det är som att köpa en bil som bara går på en cylinder eller saknar funktionsbeskrivning på en del av instrumentpanelens knappar!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
30% är linux förinstallerat på. Hur många av dessa datorer kommer det ändå att installeras windows xp när de kommer hem?

Ja, XP har ju förlängt liv på många sätt. Köp en svinbillig notebook för 3000. Lägg sedan till 1500 för ett schysst operativsystem och ett cool Office-paket för 4200, allt från Microsoft. Wow! 8700 för den lilla skitnoteboken.

Tanka Linux + OpenOffice.org 3.0 som alternativ? Tja, vad kostar det? 0 :- Är det lagligt? Ja. Vad säger Ballmer? Förbjud Linux. Är han cp? Nej, men man undrar ibland.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Ja, XP har ju förlängt liv på många sätt. Köp en svinbillig notebook för 3000. Lägg sedan till 1500 för ett schysst operativsystem och ett cool Office-paket för 4200, allt från Microsoft. Wow! 8700 för den lilla skitnoteboken.

Tanka Linux + OpenOffice.org 3.0 som alternativ? Tja, vad kostar det? 0 :- Är det lagligt? Ja. Vad säger Ballmer? Förbjud Linux. Är han cp? Nej, men man undrar ibland.

Hahaha klockrent!

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Tekniskt sett spelar det ingen roll om det är java-bytekod eller native-kod, båda går att disassemblera lika lätt.

Men skillnaden på att läsa den är stor, javakod går enbart skydda genom att göra den obfuscated (svårläst, konstiga variabelnamn etc), medans binärkod ja då blir det mycket svårare och kräver mer tid.
Säljer man ett javaprogram så kan man lika väl skicka med hela källkoden, då de nästan ändå så lätt kan fixa den. (bara ta search and replace och fixa bättre varialennamn efter man har kört en java decompiler)
Däremot så kan jag inte påstå att jag nästan har hela källkoden till windows.

Annas jag håller med om att öppen källkod är bättre för folket, säkare och billigare program, då andra kan hjälpa företaget. Dock är jag tveksam till att alla mjukvarutillverkare tjänar på det. Jag själv är just en latmask som gillar läsa andras koder och lära mig, dessutom modifiera programmen. (vi kallas rippers även förut lamers) Nu går väl inte dessa modifierade sälja, men om jag ville det kunde jag göra om dem från scratch och själva kloner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Open source förhåller sig till källkod ungefär som peer-review till vetenskapliga rön.

Håller med och jag blev riktigt förvånad då jag fick veta att Volvo och Saab idag har flera stora projektsammarbeten, fast de tillhör konkurrerande koncerner.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Stängda program är sämre program. Stängda program är dyrare program. Stängda program är framförallt osäkrare program både med avseende på säkerhet och funktion. Ingen tjänar egentligen på stängda program. Åtminstone inte på sikt.

Håller med om allt att stängda program är sämre, däremot tror jag inte för alla mjukvarutillverkare. Bättre i längden ja troligen, men då gäller det att alla delar. Inte bara att en tillverkare gör det, för då tror jag inte alltid den tjänar på det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Idag är inte ens Windows API ordentligt specificerat och man måste _betala extra_ för att få full tillgång till det. Det är inte klokt faktiskt. Det är som att köpa en bil som bara går på en cylinder eller saknar funktionsbeskrivning på en del av instrumentpanelens knappar!

Eller som att köpa en bil och inte få någon reperationshandbok, speciellt inte när de idag har otroligt bra felsökningshjälp. (jag har själv i ett exjobb haft tillgång till allt för ett svensk bilföretag)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Ja, XP har ju förlängt liv på många sätt. Köp en svinbillig notebook för 3000. Lägg sedan till 1500 för ett schysst operativsystem och ett cool Office-paket för 4200, allt från Microsoft. Wow! 8700 för den lilla skitnoteboken.

Tanka Linux + OpenOffice.org 3.0 som alternativ? Tja, vad kostar det? 0 :- Är det lagligt? Ja. Vad säger Ballmer? Förbjud Linux. Är han cp? Nej, men man undrar ibland.

OpenOffice går oxå att köra på Windows XP. Du -måste- inte heller köpa Office-paketet när du köper Windows XP.

Permalänk
Medlem

Tycker denna utveckling låter strålande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Ja, XP har ju förlängt liv på många sätt. Köp en svinbillig notebook för 3000. Lägg sedan till 1500 för ett schysst operativsystem och ett cool Office-paket för 4200, allt från Microsoft. Wow! 8700 för den lilla skitnoteboken.

Tanka Linux + OpenOffice.org 3.0 som alternativ? Tja, vad kostar det? 0 :- Är det lagligt? Ja. Vad säger Ballmer? Förbjud Linux. Är han cp? Nej, men man undrar ibland.

Stora delar av användarna sitter med Xp skivor sedan förr, det är ju inget nytt os direkt. Folk har programmen dom alltid har använt och vill inte lära sig nya. Tid att lära sig samt hitta åt de nya linuxprogrammen säg 8 timmar, 8 x 150 spänn timmen som på jobbet = 1000 spänn för att byta till linux.

Xp, ett gäng hundralappar. Har inget mot linux, blir nog en dualboot nu när creative fungerar med det, men det finns baksidor där med, speciellt för vanliga användare.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Stora delar av användarna sitter med Xp skivor sedan förr, det är ju inget nytt os direkt. Folk har programmen dom alltid har använt och vill inte lära sig nya. Tid att lära sig samt hitta åt de nya linuxprogrammen säg 8 timmar, 8 x 150 spänn timmen som på jobbet = 1000 spänn för att byta till linux.

Xp, ett gäng hundralappar. Har inget mot linux, blir nog en dualboot nu när creative fungerar med det, men det finns baksidor där med, speciellt för vanliga användare.

Matematik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAAb
Ja, XP har ju förlängt liv på många sätt. Köp en svinbillig notebook för 3000. Lägg sedan till 1500 för ett schysst operativsystem och ett cool Office-paket för 4200, allt från Microsoft. Wow! 8700 för den lilla skitnoteboken.

Tanka Linux + OpenOffice.org 3.0 som alternativ? Tja, vad kostar det? 0 :- Är det lagligt? Ja. Vad säger Ballmer? Förbjud Linux. Är han cp? Nej, men man undrar ibland.

Fan vilket underbart svar!
men det är sant.. det är inte värt köra windows.. och som många andra säger.. "körde in xp efter några timmar när den va hemma" de har fan failat hårt..
linux är så underbart

Visa signatur

// Tobias

Permalänk
Medlem

jag skulle inte gråta om Microsoft skulle gå i konkurs.
jag skulle nog jubla om Microsoft skulle gå i konkurs.

OPEN SOURCE FTW!!

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
jag skulle inte gråta om Microsoft skulle gå i konkurs.
jag skulle nog jubla om Microsoft skulle gå i konkurs.

OPEN SOURCE FTW!!

Skulle Microsoft gå i konkurs skulle det nog bli en redig kris i IT-branchen. Det är tveksamt om något tjänar på det. Bättre i så fall att Linux och OSX får växa långsamt som de gör nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
30% är linux förinstallerat på. Hur många av dessa datorer kommer det ändå att installeras windows xp när de kommer hem?

Många, men hur många av Windows XP (Home) netbooksen installeras inte med Linux? Det finns fördelar att köpa de med XP H och köra en annan dist av Linux än de skadade som följer med. Framför allt att de har bättre hårdvara, större batteri, större disk och så vidare. En power user, geek eller företagsanvändare kör varken XP H eller de medföljande linuxdistarna hur som helst.

Permalänk

om spel gordes till linux skulle det vara så lätt att ha ett nerbantat system för mycke spel prestanda, ist för att behöva köpa windows vista eller senaste windowset för att få mer ögon godis....

Tror verkligen att världen snart kommer på att 5000 SEK är inte rimligt för ett OS.

Visa signatur

CPU: Intel 920 3,33GHz | RAM: A-data 6x2048MB | HDD: Intel X25 160GB G2 | Moderkort: Asus P6T SE | PSU: Fractal Newton R2 1000W | Gfx: 2X Radeon HD 6970 | OS: Windows 7 | Chassi: Corsair Obsidian 800D | CPU-Kylare: Noctua NH-U12P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lethalized
om spel gordes till linux skulle det vara så lätt att ha ett nerbantat system för mycke spel prestanda, ist för att behöva köpa windows vista eller senaste windowset för att få mer ögon godis....

Tror verkligen att världen snart kommer på att 5000 SEK är inte rimligt för ett OS.

Ähurm, jag får inte ihop det, är det ett nerbantat system du vill ha (Windows XP) eller ögongodis (Windows Vista). Att det kommit en ny version av Windows betyder inte att du -måste- köpa det, hur många spel kräver idag DirectX 10?

Och 5000:- låter lite överdrivet...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=304716

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TMO KOTOR
Skulle Microsoft gå i konkurs skulle det nog bli en redig kris i IT-branchen. Det är tveksamt om något tjänar på det. Bättre i så fall att Linux och OSX får växa långsamt som de gör nu.

Microsoft skulle ju styckas upp, säljas ut, tas över av staten och så vidare och så vidare om det brakade helt i hållet. Datortillverkarna skulle köra warez tills någon tar över licensiering. Lite olyckligt om ingen skulle ta över utvecklingen/patchning dock Men det skulle inte hända för OS:t och abandonware är inget ovanligt bland kommersiella mjukvaror. Det skulle självfallet hända flertalet av deras mjukvaror. Men det händer oavsett om de finns kvar eller inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Stora delar av användarna sitter med Xp skivor sedan förr, det är ju inget nytt os direkt. Folk har programmen dom alltid har använt och vill inte lära sig nya. Tid att lära sig samt hitta åt de nya linuxprogrammen säg 8 timmar, 8 x 150 spänn timmen som på jobbet = 1000 spänn för att byta till linux.

Xp, ett gäng hundralappar. Har inget mot linux, blir nog en dualboot nu när creative fungerar med det, men det finns baksidor där med, speciellt för vanliga användare.

Jättejobbigt att röra musen klicka? Är det detta man skall lära sig menar du?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Stora delar av användarna sitter med Xp skivor sedan förr, det är ju inget nytt os direkt. Folk har programmen dom alltid har använt och vill inte lära sig nya. Tid att lära sig samt hitta åt de nya linuxprogrammen säg 8 timmar, 8 x 150 spänn timmen som på jobbet = 1000 spänn för att byta till linux.

Xp, ett gäng hundralappar. Har inget mot linux, blir nog en dualboot nu när creative fungerar med det, men det finns baksidor där med, speciellt för vanliga användare.

Visst du har en poäng. Det finns baksidor med allt och Linuxdistar ser lite annorlunda ut än windows, men jag tycker inte dina tankegångar håller så bra i det här fallet.

I det här fallet så diskuterar man netbooks. Dessa maskiner är syftade till att surfa med på tåget, sommarstugan m.m. och kanske mejla ibland osv. Alltså detta är troligtvis ingen dator man sitter och skriver uppsatser med då tangentbordet är litet eller jobbar med cad på och på så vis måste sätta sig in i nya program.

Behöver man 8 timmar för att lära sig surfa så lär man få problem oavsett vilket operativsystem man väljer.

Edit:
Jag tror folk mer går på designen av hårdvaran och än så länge har Linux fortfarande hos många ett rykte om sig att vara krångligt och komplicerat och somliga kanske blir lite avskräckta när de hör att det är linux på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Stora delar av användarna sitter med Xp skivor sedan förr, det är ju inget nytt os direkt. Folk har programmen dom alltid har använt och vill inte lära sig nya. Tid att lära sig samt hitta åt de nya linuxprogrammen säg 8 timmar, 8 x 150 spänn timmen som på jobbet = 1000 spänn för att byta till linux.

Xp, ett gäng hundralappar. Har inget mot linux, blir nog en dualboot nu när creative fungerar med det, men det finns baksidor där med, speciellt för vanliga användare.

Men de har fortfarande ingen rätt att använda mjukvaran, åker man dit med det är det samma sak som att köra piratkopierat. Retailprogramvaror är det inte många har på OS ligger och skräpar.

Visst finns det många nackdelar med Linux och andra fria operativsystem, men de nackdelarna finns pga mjukvarupatent och begränsningar av användarnas friheter.

Det finns t ex inte längre någon kommersiell DVD-spelare för Linux längre som man kan skaffa, BD kan man glömma utan att köra ffmpeg-meck. Men vet du vad när det gäller BD så gäller samma sak för OS X också, de måste bygga om OS X för att få implementera en BD-spelare i princip. Alla codecs måste licensieras och så vidare.

Att det inte finns någon leverantör som tar hemmanvändare på allvar är också ett problem. Det betyder att det inte finns någon färdigpaketerad lösning för de användarna. Företag gör sina egna paketeringar och i vissa fall kan OEMerna göra det, men när de inte längre ens kan licensiera en kommersiell DVD-spelare är det lite larvigt. O andra sidan är OEMerna värdelösa på att paketera Windows för hemmanvändare också. Det är ett under att de klarar sig, men de har väl vänliga vänner.

Permalänk
Medlem

linux javisst

Dom är ju än så länge inte speciellt högpresterande så det lär inte finnas många aktiviteter där man kommer sakna "windows-drivrutiner" ändå..

Permalänk
Medlem

När det gäller att installera GNU/Linux distributioner med Open Office från starten så är det i allmänhet enklare och snabbare, mindre krångligt än att installera Windows, köra Windows Update, installera Office, installera, installera och installera. Leta drivrutiner, installera, uppdatera drivrutiner etc. Helt manuellt och det tar bra mycket längre än 8 timmar på hemdatorer. Tur att företag har volymlicenser och kan göra egna image istället. För att få den där Linux distron att installera, ladda in drivrutiner och fungera med Open Office krävs inte mycket tid eller bekymmer. Så länge man har hårdvara som stöds.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör linpus linux på min AA1. Onödigt att byta eftersom man ändå inte använder datorn som en standard bärbar/desktop. Och jag gillar vista men det krävs hårdvara nog för det. En slö SSD-flashdisk och atomprocessorn gör inte att jag vill testa på det. Och XP vill jag inte ta i mer om jag har ett val. Så linux får vara kvar.
Microsoft kanske kan lägga krut på att fixa en riktigt nedbantade netbookversion av windows 7. För inte vill man fortsätta att använda XP på netbooks något länge till.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Nej, de ersätter inte en "riktig" dator på något sätt. De är ett komplement främst för unga välutbildade som redan har ett knippe datorer men som behöver något som är lätt att ta med sig, på köpet har även andra börjat gilla dem - framförallt då vikten, storleken och priset ...

edit.

Det låter bra att det fungerar, för mycket behöver man inte mer än en Netbook.

Jepp. det var av precis den anledningen som jag köpte min eee 901
Den e grymt smidig att ta med sig och det e skönt att slippa kånka på en 5 kilos dell. Det som stör lite är att webcamstödet i im-klienterna för linux suger (iaf sist jag kollade)

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd

Vista är så sugigt att det inte går att köra på netbooks.
Nu jobbar Microsoft för fullt med Windows 7, och försöker snabba upp det, så det inte suger lika hårt som Vista.

Jag skulle även vilja se mer konkurrens från BSD och OpenSolaris.

Ubuntu 8.10 "Intrepid Ibex" (Linux) är sjysst. Väntar på 9.04 "Jaunty Jackalope" som kommer i April.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lethalized
om spel gordes till linux skulle det vara så lätt att ha ett nerbantat system för mycke spel prestanda, ist för att behöva köpa windows vista eller senaste windowset för att få mer ögon godis....

Tror verkligen att världen snart kommer på att 5000 SEK är inte rimligt för ett OS.

Du menar 5000 SEK för ett OS + Office. Enbart Vista kostar mellan 1000-2000.

Fast några spel finns ju. Men inte många. En del Linux-spel finns ju för både Windows och Linux:

http://www.warsow.net/
http://sauerbraten.org/
http://www.alientrap.org/nexuiz/

De är alla i stil med Quake 3 Arena och Unreal Tournament. Ingen direkt handling. Men de är jäkligt snygga och har välfyllda servrar för multiplayer.

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jag tror nog att Microsoft känner sig lite nervösa av den här utvecklingen, det är därför de jobbar så hårt med att få ut WIndows 7 och att optimera prestanda så mycket som möjligt. Allt för att det ska gå att köra på Netböckerna. Det här kommer att resultera i något unikt för att komma från Microsoft; ett operativsystem som är mindre krävande än det föregående.

Jag är säker på att om de som utvecklar Linux kunde göra det så att det fungerar bättre för spel än Windows så skulle Microsofts era vara över. Men det kräver att man ska kunna installera Windowskompatibla spel på Linux och därmed även Direct X av senaste version. Jag skulle byta OS direkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
jag skulle inte gråta om Microsoft skulle gå i konkurs.
jag skulle nog jubla om Microsoft skulle gå i konkurs.

OPEN SOURCE FTW!!

Varför agera utefter känsloargument? Det bästa vore väl om MS moderniserade sin affärsmodell, öppnade koden, skapade en öppen licens och började följa standarder?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

De får väl då ta och anpassa sitt utbud av programvaror / pris,
jag kan knappast säga att jag tycker synd om m$ mer rätt åt dem.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850