Fyra gigabyte minne i nytt grafikkort från Nvidia

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Oftast går det ju att flasha om t.ex geforce kort och få dem till deras quadro motsvarighet (om det finns någon vill säga), och få ungefär samma prestanda

Tror bl.a GF8800 GTX gick att göra om till ett quadro kort

Går säkert göra om ett GTX 280 till det nya också, skillnaden blir bara att den har mindre minne men är snabbare

Har dock aldrig testat själv, och inte insatt i sånt här, så ni får gärna rätta mig om jag har fel

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlim_zune
Nej men med lite andra drivisar så brukar de ligga på samma nivå fast mkt billigare.. de hade ju gjort de på ett äldre kort och gör de fortfarande ibland.. fast de får ju inte släppas till allmänheten för då tjänar de ju inga pengar på de!!! för i grund och botten är de nästan samma GPU skillnaden brukar vara minnes mängden!!

Jo, GeForce 8 serien går att flasha/modda om till ett Quadro. Dock inte till samma nivå som ett riktigt Quadro kort. Jag har gjort detta själv, och lurat mig på att de blev ett äkta Quadro. Jag har tyvärr misslyckats med att hitta några sätt att göra GeForce 9 och GTX 200 serierna till Quadro. Detta har styrkts av fler här på Swec.
NVIDIA har lyckats att göra ändringar som gör att man förmodligen inte kan göra om GeForce kort till Quadro.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guvvan
Folding med det dära

Ett sånt med två 280 GTX i tri SLI borde funka fint Folding på FX kortet och gaming på GTX korten... undra vad man får för Folding P???

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Undra hur det fungerar med minnesmappningen (MMIO).
Hållar man MMIO-adresserna för kortet under 4 GiB-strecket så kommer det ju ta upp hela tillgängliga adressutrymmet (och man behöver lite mer för annan hårdvara). Lösningarna på detta som jag kan tänka mig att endera använda ett "fönster" som kanske är på 1 GiB som flyttas om till olika delar av grafikkortsminnet. Tror AGP aperture fungerade på så vis (inte säker).
Eller att man låter de mappade adresserna ligga ovanför 4 GiB-strecket vilket innebär mer än 32-bitarsadresser och det krävs ett 64-bitars OS.

Du måste ladda gHimem32.sys för att utnyttja hela minnet i ett sådant kort på en 32bit plattform. Normalt laddas den auomatiskt av drivrutinen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
De som tycker kortet är dyrt bör tänka över talesättet " Time is Money/Tid är pengar". Ett vanligt grafikkort klarar inte av CAD så som dessa kort. Ett Quadro presterar vanligtvis upp emot 3 gånger bättre. Summan för grafikkortet lönar sig mycket väl, bättre arbetsmiljö då allt flyter på och kreativiten blir större.

Dock kommer AMD's kommande kort för arbetsstationer inte vara särskilt dåliga, de har länge varit nära. Företag tänker igenom saker mer privatpersoner därför har inte AMD kommit in på marknaden då företag inte har "fanboy"-tänkandet. Presterar kortet bättre köper man kortet.

Vi kör 3D CAD (Inventor) och vi stoppade in ett 1Gb GH4850 i en maskin för att testa. Enligt tillverkaren är Inventor nämligen skrivet för directx9 eller OpenGL, vilket man vill ha. Det fungerade aldeles utmärkt. Tyvärr tar det fortfarande väldigt lång tid för maskinen att bygga modellen innan man kan rita i den men det beror förmodligen på andra bitar i systemet (slö gigabit lina till servern gissar jag)

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Varför är alltid Quadro-korten så satans snygga medans de vanliga grafikkorten ser ut som något från BR Leksaker?

Permalänk
Medlem

klarar den doom 1 ? seriöst 4Gb minne finns inga spel idag som kräver eller ens 1gb. så jag tror mer på att den är riktad mot grafikprogrammerare eller tung 3d

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
SpelClockers

Om du läste artikeln så står det att den inriktar sig till just dem.

Permalänk
Medlem

Tjenare!

Ja, står ju klart och tydligt vad detta kort är till för. Det är ju inte direkt gjort för spel. Men visst funkar det för det med.

/Mvh sedde.

Permalänk
Medlem

Ahh FX5800, härliga minnen Det var rå-prestanda det

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Är det någon som läser nyheten nu för tiden? fattar inte varför folk argumenterar vilket kort som är bäst i spel osv. Detta är ett kort inriktat för just CAD och liknande när den här typen av kort är överlägsna.

Och anledningen att detta kortet är dyrt är utvecklingskostnader och framförallt kvantiteten som de säljer av dessa. Det är klart att de inte kan ha ett lågt pris när det bara är företag som köper dessa kort i princip. De säljer garanterat 1000 st 280GTX kort per sålt Quadro kort.

Vad tror ni att ett 280GTX skulle kosta om de bara gjorde ett fåtal?

Nja, anledningen till att Quadro är så dyrt är väl just att det är riktat till proff/företag som kan betala för sig och tar därför ut extra hög marginal. Proffsen har väl heller inte så mycket annat att välja på eftersom de behöver drivrutinerna som är speciellt gjorda för CAD. nvidia låser in sina kunder helt enkelt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raghor
Jo, GeForce 8 serien går att flasha/modda om till ett Quadro. Dock inte till samma nivå som ett riktigt Quadro kort. Jag har gjort detta själv, och lurat mig på att de blev ett äkta Quadro. Jag har tyvärr misslyckats med att hitta några sätt att göra GeForce 9 och GTX 200 serierna till Quadro. Detta har styrkts av fler här på Swec.
NVIDIA har lyckats att göra ändringar som gör att man förmodligen inte kan göra om GeForce kort till Quadro.

Trodde inte det skulle bli direkt samma nivå, men hur stor skillnad är det egentligen? Motiverar det pris-skillnaden?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Nja, anledningen till att Quadro är så dyrt är väl just att det är riktat till proff/företag som kan betala för sig och tar därför ut extra hög marginal. Proffsen har väl heller inte så mycket annat att välja på eftersom de behöver drivrutinerna som är speciellt gjorda för CAD. nvidia låser in sina kunder helt enkelt.

Mjao, så brukar (i.a.f. brukade) det röra sig om certifiering (av drivrutiner) för vissa versioner av t.ex. autocad, d.v.s. större och maffigare garantier och betydligt snävare felmarginaler. Så lite motiv ligger bakom priset också. Dessutom är 30 lök kanske inte världens största utgift om du arbetar i CAD-projekt tillräckligt stora för att dra någon egentlig nytta av ett sådant kort. Det är lite grand som att resa till Thailand och bo på femstjärnigt hotell men dra sig för att köpa nya badbyxor

Men visst är det så att det nog skulle vara billigare om alla som spelar spel helt tvärt vänder, lägger ned och bestämmer sig för att jobba i CAD på sin fritid istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caroso
Om alla proccessorer skulle rendera samma bild skulle det nog gå lite snabbare.

http://www.wired.com/wired/archive/11.12/play.html?pg=2

2 timmar för 1 bild är ändå jävligt lång tid. 2 dygn tog en frame som mest står det också.

Men det skulle nog ta över 61 år för en vanlig dator att rendera hela filmen. Dom har nog inte bara klippt ihop allt och vart nöjda. Så det skulle nog ta ett par hundra år till med alla testrenderingar scener som inte ens kom med i filmen.

2 tim för en bild är inte lång tid. När de började med LOTR dag 1 så hade de en dator, när de var klara så hade de över 4000. Så filmerna renderades under 3 år på 4000 datorer.
Roligare exempel är dock Pixars "A Bug's Life" och andra filmer där det kan ta 16-96 tim per frame. Då behöver man en rätt stor renderingsfarm för att hinna klart på bara några år.
Det går dock betydligt lättare nu för tiden med Quad/Octo cores.

Jag renderade ut ca 15 bilder för en vernissage för några år sedan, dessa var ungefär 3-4x större än FullHD och det tog ungefär 2 veckor per frame/bild. Det hade inte varit kul att göra film av dem.

On topic: Kul att Quadro FX blir bättre. Jag kör Quadro FX i min notebook, men ATIs motsvarighet FireGL i min arbetsdator just nu.

/CGI

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem

Givet köp!

Dess värden ser bra ut jämfört med förra generationen, och minnesmängden var de nog tvungna att bumpa upp nu när folk börjar sitta med 2st 30".

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arne-Mohammed
täcnk om man hade 3 st sånna till folding@home, så skulle man ju äga sönder alla!

Ja täcnk! Grymt fett med brudar du får när du kan skryta med att du lagt hundra papp på en dator för att hjälpa till med proteinvikning. Sätt in samma summa på PG: 90 20 90-0 om du verkligen vill göra nån skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Grymt sexigt kort <3

Enda vettiga inlägget i den här tråden. Tänk om de kunde släppa sådana här kylardesigner på de vanliga korten istället för de här jävla "mangabrudar-i-rustning-med-dekolletage som gör att man får skämmas inför tjejen när man köpt ett nytt kort. Sitter folk och tittar på kortet och drar i bananen, eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu kan jag äntligen köpa 3 stycken och göra hattar i 3d studio max

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
178 min= 10680 sek

25 frames per sek = 267000 frames för hela filmen

2 h för att rendera 1 frame = 2h* 267000 frames = 534000 timmars rendering

534000 timmar delat på 24 = 22250 dagar

Lotro tog c:a 61 år att rendera?

Är det jag som har räknat fel eller är det du som menade att det tog c:a 2 timmar per frame INNAN man satte jobbet i kluster?

Han sa väl inte att hela filmen är animerad? Eller missade jag att det egentligen va Toy Story 4?

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk

Det är inte första gången ett 4GB grafikkort har släppts. det är samma med Tesla C1060.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Kjell Brel...genom sej själv känner man andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Varför är alltid Quadro-korten så satans snygga medans de vanliga grafikkorten ser ut som något från BR Leksaker?

För att dom "vanliga" korten kostar inte $3500
Mellan skillnaden mot dom "vanliga" och quadro ligger i kort designen, lovar

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
Trodde inte det skulle bli direkt samma nivå, men hur stor skillnad är det egentligen? Motiverar det pris-skillnaden?

Den finns där iaf. De största skillnaden är att man får tillgån till fler funktoner och effekter i program som nyttjar Quadro. I prestanda så är de varierande, men de ger en boost. Dock långt ifrån ett Quadro, men bättre än ett GeForce. Om de motiverar prisskillnaden hänger nog helt och hållet på vad man gör och använder grafikkortet till, samt hur man vill att de skall prestera.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
klarar den doom 1 ? seriöst 4Gb minne finns inga spel idag som kräver eller ens 1gb. så jag tror mer på att den är riktad mot grafikprogrammerare eller tung 3d

Tror du verkligen det? Har du läst tidigare inlägg här eller?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd

Påminner mig om 3Dfx "bauta" kort, minns inte namnet men det var 4st kort sammanslagna med 16 "GPU" tillsammans.
Priset hamna runt 70-80.000kr, fungerade endast till CAD

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Att man ens skriver om man inte har läst artikeln.
fanns bara en vettig kommentar:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprätter
Varför är alltid Quadro-korten så satans snygga medans de vanliga grafikkorten ser ut som något från BR Leksaker?

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Ja täcnk! Grymt fett med brudar du får när du kan skryta med att du lagt hundra papp på en dator för att hjälpa till med proteinvikning. Sätt in samma summa på PG: 90 20 90-0 om du verkligen vill göra nån skillnad.

Enda vettiga inlägget i den här tråden. Tänk om de kunde släppa sådana här kylardesigner på de vanliga korten istället för de här jävla "mangabrudar-i-rustning-med-dekolletage som gör att man får skämmas inför tjejen när man köpt ett nytt kort. Sitter folk och tittar på kortet och drar i bananen, eller?

nä att dra i bananen går bra även om man inte har ett grafikkort med mangabrud på!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Sådana här kort är inte till för spel som några verkar tror eller ens drar parralleler mot.

Köper man ett sådan här kort så vet man vad man vill ha det till.
Korten är avseda för applikationer likt CAD: Igen CAD expert men jag vill minnas att kort som dessa oftast har bättre sätt att hantera kantutjämning på linjer villket gör att dom representeras snyggare/skarpare tex.
Sedan mägden minne kommer nog före ren banbred. Lagara stora mägder data i kortet snabbar upp mer än att skyffla det mellan kort och primärminnet.
Designar man stora projekt typ en arena så vill man ju kunna arbeta inom modelen i realtid oavset hur komplex den är och det lär kräva mycket minne oc hspeciela funktioner avset för just detta.
Sedan kan korten användas till annat också tack vere CUDA tex. Kan användas för att rendera bilder i kluster eller göra olika beräknigar på proteiner eller vad man nu kan tänka sig.
Jag är igen expert men det fins mycket forskare eller professionela mäniskor använder dessa kort till både beprövad teknik likt CAD eller nya inovationer som kräver det senaste.

Det är so msagt inga gamer kort utan proffecionela kort avseda för CAD och vetenskapliga applikationer anntigen det redan är för existerande mjukvara eller egenutvecklad som kräver dessa speciela egenskaper dessa kort bjuder på. Och 30K är inte så attans mycket med tanke på vad datorer och grafikkort av denna typ ksotade för 10-15 år sedan.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Har ATI och nVidia någon respekt i branchen? Eller är de ensamma nu? Minns att det fanns kort typ 3DLabs Oxigen som inte var spelkort omgjorda för CAD utan de var konstruerade för det från början. Sjukt grymma kort som fanns med 8 processorer och som gjorde så man fick använding av de där mystiska skenorna som satt på hållaren för frontfläkten i chassiet (stödgrejen för långa kort )

Personligen skulle jag ju tycka att det var lite tamt att ha ett Geforcekort i en professionell grafikburk. Låter bara så ... halvseriöst

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Vi hade AccelGrapchics kort i våra maskiner på -90 talet. Full-längdare som kostade 20k styck.. PCI kort

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Päronsaft
Kjell Brel...genom sej själv känner man andra

Nja, med tanke på att jag köpte två sådana här till min dator så verkar det väl inte riktigt så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kjell Brel
Enda vettiga inlägget i den här tråden. Tänk om de kunde släppa sådana här kylardesigner på de vanliga korten istället för de här jävla "mangabrudar-i-rustning-med-dekolletage som gör att man får skämmas inför tjejen när man köpt ett nytt kort. Sitter folk och tittar på kortet och drar i bananen, eller? [/B]

Haha, har också undrat en del över detta. Och det är ju verkligen inte så bara ibland - ALLA grafikkortskartonger ser ju ut precis som du beskrev. T.ex. kartongen till kortet du just visade en bild på (jag vet för jag har ett likadant själv )

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12