Permalänk

Koncentrera väteperoxid?

Tjena!

Har 3-procentlig väteperoxid hemma. Den innehåller för det mesta vatten som jag vill få bort så att jag får en starkare koncentration. För att göra detta hade jag tänkt värma det till runt 100*C för att låta en del av vattnet koka bort. Nu tänkte jag göra detta i en kastrull som jag sedan eventuellt kommer laga mat i, och undrar därför ifall det är någon fara att göra det?

Finns det några andra eventuella faror med att koka det?

Mvh
Silverwulf

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd

Nix, finns inga faror att göra det i de volymer du lär göra det i.
I värsta fall söderfaller väteperoxidet till vatten och syrgas, vilket inte är farligt om du inte kommer upp i oerhört höga halter syrgas (vilket du inte kommer göra)
Så duu lär säkert förlora lite väteperoxid, men det du har kvar kommer att vara mer koncenterat än det du utgick ifrån.

Du skulle kunna frysdestillera det också.

Hur pass koncentrerat är det du behöver?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Nix, finns inga faror att göra det i de volymer du lär göra det i.
I värsta fall söderfaller väteperoxidet till vatten och syrgas, vilket inte är farligt om du inte kommer upp i oerhört höga halter syrgas (vilket du inte kommer göra)
Så duu lär säkert förlora lite väteperoxid, men det du har kvar kommer att vara mer koncenterat än det du utgick ifrån.

Du skulle kunna frysdestillera det också.

Hur pass koncentrerat är det du behöver?

Förstår inte hur frysdestillering kan gå till (Såg ett klipp om det på Youtube också) då väteperoxid fryser vid ca -0,40*C och vatten runt -0*C
*Kan ha misstolkat Wikipedia*

Koncetrationen vill jag få kring 30-procent iallafall

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Entusiast

Tänk på att väteperoxid är ett starkt oxidationsmedel så dina kokkärl riskerar att rosta om du får upp koncentrationen.
Sen ökar sönderfallet vid högre temperatur och högre koncentration så risken är att du tappar rätt mycket.
Låter som om det vore mycket lättare att bara frysa in det. Enligt fasdiagramet borde du kunna få ca 25% i en vanlig frys.
Annars finns väl koncentrerad väteperoxid hos en välsorterad färghandel. Kommer iof inte ihåg hur koncentrerad den jag köpte nyligen var men jag vet att det var mer än 3%
Får man fråga vad du ska ha den till?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Du tänker väl inte göra ATCP? Ajja bajja!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Tänk på att väteperoxid är ett starkt oxidationsmedel så dina kokkärl riskerar att rosta om du får upp koncentrationen.
Sen ökar sönderfallet vid högre temperatur och högre koncentration så risken är att du tappar rätt mycket.
Låter som om det vore mycket lättare att bara frysa in det. Enligt fasdiagramet borde du kunna få ca 25% i en vanlig frys.
Annars finns väl koncentrerad väteperoxid hos en välsorterad färghandel. Kommer iof inte ihåg hur koncentrerad den jag köpte nyligen var men jag vet att det var mer än 3%
Får man fråga vad du ska ha den till?

Känner inte till någon färghandeln i Stockholm förutom kedjebutiker. Sen vill man inte gå in och fråga överallt heller då jag lätt kan förknippas med den klassiska terroristen (Svart hår, bruna ögon etc.) :/
Ska ha det till diverse experiment

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Du tänker väl inte göra ATCP? Ajja bajja!

Shhh! Glöm inte FRA!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Entusiast

Även kedjor brukar ha en del kul. Köpte ett par liter saltsyra från en kedja här i Göteborg. Väteperoxid fanns i en annan butik som tillhörde en annan kedja. Jag använde det till en syntes av koppar(II)klorid om nu någon är nyfiken. Eventuellt ska jag göra om borax (dinatriumtetraborat) till borsyra också.

Lägg ner med de organiska peroxiderna med en gång. Finns lättare och snabbare sätt som inte riskerar andra i din närhet om du nu prompt vill bli av med fingrar och händer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu

Lägg ner med de organiska peroxiderna med en gång. Finns lättare och snabbare sätt som inte riskerar andra i din närhet om du nu prompt vill bli av med fingrar och händer.

Du har rätt :/

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
[...]
Lägg ner med de organiska peroxiderna med en gång. Finns lättare och snabbare sätt som inte riskerar andra i din närhet om du nu prompt vill bli av med fingrar och händer.

Word. (Hört/ord etc. för icke-engelsktalande)

Sekatörer är nog ett bättre val. Då riskerar du inte huvud, axlar, knä och tå(knä och tå) om du nu gärna vill bli av med dina fingrar. Vill du bli av med hela handen så är nog cirkelsåg eller liknande ett bättre val.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Du har rätt :/

Själv lekta jag med sånt i min ungdom. Vi slutade när en polare råkade spränga like ATCP-pulver i ansiktet, tur nog så klarade han sig, även om han inte kunde öppna ögonen på ett tag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Själv lekta jag med sånt i min ungdom. Vi slutade när en polare råkade spränga like ATCP-pulver i ansiktet, tur nog så klarade han sig, även om han inte kunde öppna ögonen på ett tag.

Läste i tidningen för ett tag sen hur polisen hos en 14åring hittat en hel PAPPERSKASSE full med ATCP under killens säng. Smart...

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattias
Word. (Hört/ord etc. för icke-engelsktalande)

Sekatörer är nog ett bättre val. Då riskerar du inte huvud, axlar, knä och tå(knä och tå) om du nu gärna vill bli av med dina fingrar. Vill du bli av med hela handen så är nog cirkelsåg eller liknande ett bättre val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micket
Själv lekta jag med sånt i min ungdom. Vi slutade när en polare råkade spränga like ATCP-pulver i ansiktet, tur nog så klarade han sig, även om han inte kunde öppna ögonen på ett tag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Läste i tidningen för ett tag sen hur polisen hos en 14åring hittat en hel PAPPERSKASSE full med ATCP under killens säng. Smart...

Nu vill jag inte påstå att jag är så värst kunnig och erfaren av detta ämne, men jag tror faktiskt att de flesta olyckor sker i samband med att folk bryter helt och hållet mot reglerna inom pyroteknik. Jag menar, ifall en 14-åring väljer att PACKA ATCP i ett stålrör, ja, då kan man väl inte direkt endast skylla på ämnet han handskades med? Kan ju jämföras med att det är någon som skjuter med ett vapen mot dig och inte endast vapnet på egen hand som gör det

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Entusiast

Om det inte vore för att man lätt kan skada andra oskyldiga så hade jag bara låtit dig hållas och sett det som evolution.
Det finns få saker som kemister är så rädda för som organiska peroxider. De flesta etrar bildar spontant dessa vilket kan leda till svåra olyckor om man inte passar sig.
ATCP är ett fruktansvärt lurigt ämne då de är så känsligt för precis exakt allt. Det kan explodera på grund av värme, el, stötar, friktion, slag eller för att det är måndag. ATCP har ingen med pyroteknik att göra då ingen vettig människa vill handskas med skiten. Det är bara finniga fjortonåringar som leker med det för att de inte vet bättre.
Om du nu är intresserad av pyroteknik kan jag tipsa om lite roliga tårtor du kan köpa nu till nyår.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Om det inte vore för att man lätt kan skada andra oskyldiga så hade jag bara låtit dig hållas och sett det som evolution.
Det finns få saker som kemister är så rädda för som organiska peroxider. De flesta etrar bildar spontant dessa vilket kan leda till svåra olyckor om man inte passar sig.
ATCP är ett fruktansvärt lurigt ämne då de är så känsligt för precis exakt allt. Det kan explodera på grund av värme, el, stötar, friktion, slag eller för att det är måndag. ATCP har ingen med pyroteknik att göra då ingen vettig människa vill handskas med skiten. Det är bara finniga fjortonåringar som leker med det för att de inte vet bättre.
Om du nu är intresserad av pyroteknik kan jag tipsa om lite roliga tårtor du kan köpa nu till nyår.

Hade tänkt att eventuellt utbilda mig till pyrotekniker, men det finns inte så stort utbud av jobb för pyrotekniker antar jag då det inte verkar behövas? :/

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Hade tänkt att eventuellt utbilda mig till pyrotekniker, men det finns inte så stort utbud av jobb för pyrotekniker antar jag då det inte verkar behövas? :/

Till att börja med finns det inga utbildningar än (jag räknar inte den hos Hans och de som Smålands krutbruk anordnar som utbildningar). Vill du verkligen bli pyrotekniker så får du ta kontakt med ett företag som håller på med sånt och fråga om de behöver hjälp med något. I börjar blir det inte mycket till pyroteknikjobb men om du är duktig kanske du kan få hålla på med pyroteknik. Ett annat sätt är att plugga vid ett universitet som har pyrotekniker och på så sätt få in en fot i branchen. För tillfället finns det pyrotekniksa föreningar på Chalmers, Luleå, Lund och Jönköping. De är ofta rätt svåra att komma med i (jag vet för jag är medlem i den på Chalmers).

Om du nu verkligen vill bli pyrotekniker ska du lägga ner alla planer på ATCP omgående.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Till att börja med finns det inga utbildningar än (jag räknar inte den hos Hans och de som Smålands krutbruk anordnar som utbildningar). Vill du verkligen bli pyrotekniker så får du ta kontakt med ett företag som håller på med sånt och fråga om de behöver hjälp med något. I börjar blir det inte mycket till pyroteknikjobb men om du är duktig kanske du kan få hålla på med pyroteknik. Ett annat sätt är att plugga vid ett universitet som har pyrotekniker och på så sätt få in en fot i branchen. För tillfället finns det pyrotekniksa föreningar på Chalmers, Luleå, Lund och Jönköping. De är ofta rätt svåra att komma med i (jag vet för jag är medlem i den på Chalmers).

Om du nu verkligen vill bli pyrotekniker ska du lägga ner alla planer på ATCP omgående.

Ok, kanske ska strunta i det och plugga till kemist istället. Btw, angående ATCP så har jag gett upp mina planer helt. Hade faktiskt inte direkt tänkt att tillverka det heller men är ju ändå kul att veta att man kan, i teorin iaf

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Hedersmedlem

Nog för att ÖÄ ska handla om lite allt möjligt, men diskussioner som i denna tråden över gränsen för vad som är ok här.

* Tråd låst *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.