Rutin vid RMA? [grafikkort]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2003

Rutin vid RMA? [grafikkort]

Hej!

Long story short:
Ägt ett ATI X1900 i ett års tid, köpt på Inet.se cirkus 15 månader sedan.
Kortet kom med 24 månaders garanti. På senare tid har kortet börjat artifakta på en ökande skala. Idag är det så illa att skärmen fylls med hoppande prickar redan vid boot, cirka 20 sekunder efter uppstart slocknar skärmen och grafikkortet slår ifrån, det är alltså i princip döende närsomhelst.

Pratat med Inet.se om detta, jag skulle kunna få en vanlig RMA på kortet. Inget problem där. Det som jag oroar mig över är detta:

När kortet började bli märkbart sämre öppnade jag det (specialkort med Accelero-kylare på sig, powercolor) och applicerade ny AS5 + rensade undan gammal. Ingreppet hade ingen betydelse, hjälpte inte för fem öre. Detta var innan jag ens tänkte tanken om RMA.

I och med att jag faktiskt skruvat i grafikkortet är jag lite orolig/nervös för att skicka iväg det. Med andra ord är jag orolig över att dem skall säga "du har meckat med kortet, ingen garanti gäller". Då är min fråga;
Hur går en RMA egentligen till? Kommer kortet försöka lagas på något sätt, eller blir det bara till att bekräfta att det är trasigt, för att sedan ordna något nytt?

Jag skulle skämmas nå fruktansvärt om det visade sig att teknikerna på Inet noga kontrollerar kortet för att se skruvmärken i skruvarna etcetc. Kan nästan garantera att det på något sätt måste synas att jag varit där och pillat.

Ska jag chansa genom att vara ärlig, säga som det är?
Eller kanske rent av hoppas på att dem inte går så långt med att faktiskt skruva i kortet själva, skicka in det och hoppas på det bästa?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hedesunda
Registrerad
Dec 2005

Fundera inte så mycket, skicka in kortet.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Tja, du har förverkat garantin, så får väl hoppas på det bästa.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

Re: Rutin vid RMA? [grafikkort]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabb^
Hej!

Long story short:
Ägt ett ATI X1900 i ett års tid, köpt på Inet.se cirkus 15 månader sedan.
Kortet kom med 24 månaders garanti. På senare tid har kortet börjat artifakta på en ökande skala. Idag är det så illa att skärmen fylls med hoppande prickar redan vid boot, cirka 20 sekunder efter uppstart slocknar skärmen och grafikkortet slår ifrån, det är alltså i princip döende närsomhelst.

Pratat med Inet.se om detta, jag skulle kunna få en vanlig RMA på kortet. Inget problem där. Det som jag oroar mig över är detta:

När kortet började bli märkbart sämre öppnade jag det (specialkort med Accelero-kylare på sig, powercolor) och applicerade ny AS5 + rensade undan gammal. Ingreppet hade ingen betydelse, hjälpte inte för fem öre. Detta var innan jag ens tänkte tanken om RMA.

I och med att jag faktiskt skruvat i grafikkortet är jag lite orolig/nervös för att skicka iväg det. Med andra ord är jag orolig över att dem skall säga "du har meckat med kortet, ingen garanti gäller". Då är min fråga;
Hur går en RMA egentligen till? Kommer kortet försöka lagas på något sätt, eller blir det bara till att bekräfta att det är trasigt, för att sedan ordna något nytt?

Jag skulle skämmas nå fruktansvärt om det visade sig att teknikerna på Inet noga kontrollerar kortet för att se skruvmärken i skruvarna etcetc. Kan nästan garantera att det på något sätt måste synas att jag varit där och pillat.

Ska jag chansa genom att vara ärlig, säga som det är?
Eller kanske rent av hoppas på att dem inte går så långt med att faktiskt skruva i kortet själva, skicka in det och hoppas på det bästa?

Tack på förhand.

Säg som det är, så kanske de ändå kan hjälpa dig.
Annars är risken att du åker på onödiga avgifter och fraktkostnader.
Inet brukar dessutom läsa trådar som rör dem.

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Framför datorn
Registrerad
Jun 2002

Kör öppna kort!

Det är lite tveksamt om dem ser att du har haft av kylflänsen med garantin men ibland sker det att man gör kunden glad och ser mellan fingrarna.
Vet dock inte hur det är på Inet men har överlag träffat trevlig personal där.

Mess with the best and die like the rest.
"CCNA" "70-620", "70-640",

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
GBG o STHLM
Registrerad
Sep 2004

Ett så gammalt och billigt kort hade jag inte chansat med.

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b