Rutin vid RMA? [grafikkort]

Permalänk
Medlem

Rutin vid RMA? [grafikkort]

Hej!

Long story short:
Ägt ett ATI X1900 i ett års tid, köpt på Inet.se cirkus 15 månader sedan.
Kortet kom med 24 månaders garanti. På senare tid har kortet börjat artifakta på en ökande skala. Idag är det så illa att skärmen fylls med hoppande prickar redan vid boot, cirka 20 sekunder efter uppstart slocknar skärmen och grafikkortet slår ifrån, det är alltså i princip döende närsomhelst.

Pratat med Inet.se om detta, jag skulle kunna få en vanlig RMA på kortet. Inget problem där. Det som jag oroar mig över är detta:

När kortet började bli märkbart sämre öppnade jag det (specialkort med Accelero-kylare på sig, powercolor) och applicerade ny AS5 + rensade undan gammal. Ingreppet hade ingen betydelse, hjälpte inte för fem öre. Detta var innan jag ens tänkte tanken om RMA.

I och med att jag faktiskt skruvat i grafikkortet är jag lite orolig/nervös för att skicka iväg det. Med andra ord är jag orolig över att dem skall säga "du har meckat med kortet, ingen garanti gäller". Då är min fråga;
Hur går en RMA egentligen till? Kommer kortet försöka lagas på något sätt, eller blir det bara till att bekräfta att det är trasigt, för att sedan ordna något nytt?

Jag skulle skämmas nå fruktansvärt om det visade sig att teknikerna på Inet noga kontrollerar kortet för att se skruvmärken i skruvarna etcetc. Kan nästan garantera att det på något sätt måste synas att jag varit där och pillat.

Ska jag chansa genom att vara ärlig, säga som det är?
Eller kanske rent av hoppas på att dem inte går så långt med att faktiskt skruva i kortet själva, skicka in det och hoppas på det bästa?

Tack på förhand.

Permalänk
Vila i frid

Fundera inte så mycket, skicka in kortet.

Permalänk
Medlem

Tja, du har förverkat garantin, så får väl hoppas på det bästa.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Re: Rutin vid RMA? [grafikkort]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slabb^
Hej!

Long story short:
Ägt ett ATI X1900 i ett års tid, köpt på Inet.se cirkus 15 månader sedan.
Kortet kom med 24 månaders garanti. På senare tid har kortet börjat artifakta på en ökande skala. Idag är det så illa att skärmen fylls med hoppande prickar redan vid boot, cirka 20 sekunder efter uppstart slocknar skärmen och grafikkortet slår ifrån, det är alltså i princip döende närsomhelst.

Pratat med Inet.se om detta, jag skulle kunna få en vanlig RMA på kortet. Inget problem där. Det som jag oroar mig över är detta:

När kortet började bli märkbart sämre öppnade jag det (specialkort med Accelero-kylare på sig, powercolor) och applicerade ny AS5 + rensade undan gammal. Ingreppet hade ingen betydelse, hjälpte inte för fem öre. Detta var innan jag ens tänkte tanken om RMA.

I och med att jag faktiskt skruvat i grafikkortet är jag lite orolig/nervös för att skicka iväg det. Med andra ord är jag orolig över att dem skall säga "du har meckat med kortet, ingen garanti gäller". Då är min fråga;
Hur går en RMA egentligen till? Kommer kortet försöka lagas på något sätt, eller blir det bara till att bekräfta att det är trasigt, för att sedan ordna något nytt?

Jag skulle skämmas nå fruktansvärt om det visade sig att teknikerna på Inet noga kontrollerar kortet för att se skruvmärken i skruvarna etcetc. Kan nästan garantera att det på något sätt måste synas att jag varit där och pillat.

Ska jag chansa genom att vara ärlig, säga som det är?
Eller kanske rent av hoppas på att dem inte går så långt med att faktiskt skruva i kortet själva, skicka in det och hoppas på det bästa?

Tack på förhand.

Säg som det är, så kanske de ändå kan hjälpa dig.
Annars är risken att du åker på onödiga avgifter och fraktkostnader.
Inet brukar dessutom läsa trådar som rör dem.

Permalänk
Medlem

Kör öppna kort!

Det är lite tveksamt om dem ser att du har haft av kylflänsen med garantin men ibland sker det att man gör kunden glad och ser mellan fingrarna.
Vet dock inte hur det är på Inet men har överlag träffat trevlig personal där.

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Medlem

Ett så gammalt och billigt kort hade jag inte chansat med.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b