Krashar Fallout 3 för dig? Har du Quad Core? Se här!

Permalänk

Krashar Fallout 3 för dig? Har du Quad Core? Se här!

Tjena!

Efter att ha kört Fallout 3 ett tag så började spelet frysa när jag gick in i byggnader. Jag sökte efter felet på internet och fann det faktum att om man kör Fallout 3 på system med Quad Core processorer av både AMD eller Intel så får man detta problem.

http://www.bethsoft.com/bgsforums/index.php?showtopic=908299&...

Lösningen har inte kommit ännu och det är många som lider av exakt samma problem. *Se länk*

Här postar en kille från forumet svaren han fick när han kontaktade supporten:

http://www.bethsoft.com/bgsforums/index.php?showtopic=908299&...

:/

Btw, anledningen till att jag inte skrev detta i Fallout 3 - tråden är för att allt för många inte orkar söka efter sitt (kanske detta) problem där utan skapar en ny tråd direkt. Därför hoppas jag att denna tråd klistras så slipper vi kanske flera likadana trådar.

// Silverwulf

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Samma här. Det fryser till men jag kan fortfarande öppna task managern och stänga ner Fallout3 manuellt. Har också en quad core (Phenom). Men det är väldigt slumpmässigt och det sker ganska sällan så för det mesta kan jag köra flera timmar i sträck.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Har också en Quad men upplever inte alls några frysningar/krasher.
Endast på ett ställe som jag inte kan nämna pågrund av spoilers, upplevde jag ständiga frysningar och var tvungen att stänga ner fallout via task managern.
Det hände iallafall i ett valv en bit in i main questen precis innan man hittar sin farsa.

Visa signatur

Intel i9 10900K + Noctua NH-D15 Chromax | ASUS ROG STRIX Z490-F | Corsair 32GB DDR4 | Seasonic FOCUS GX 850W | Fractal Design Define 7 | Samsung 860 EVO 1TB + Kingston A2000 500GB M.2 NVMe + Seagate BarraCuda 4TB | ASUS GeForce RTX 2080 Ti 11GB ROG STRIX GAMING OC | Acer 34" Predator X34P IPS Curved 120 Hz G-Sync |

Intel i7 6700K | 16GB RAM | EVGA GeForce GTX 1080 FTW

Permalänk

För mig krashar det när jag "gör" nåt lite såddär random gulligt

Permalänk

Ok, kan ju tillägga att för mig brukade det krasha i Megatown (tror det hette så, stället med den trasiga atombomben) när jag till exempel gick in i ett hus. Jävligt irriterande :/

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk

Kraschar för mig också, sjukt störande.. Nu vet jag iaf varför.

Har en Q6600 btw

Permalänk

Har en Q6600 Frös i början när ja fick installera av en polare såg bara att ja föddes sen krascha det hann inte ens spela :/

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Kraschar för mig också, sjukt störande.. Nu vet jag iaf varför.

Har en Q6600 btw

Samma processor har jag. Många av de som klagade på forumet jag länkade till hade samma också Q6600 har jag för mig.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jooh4n
Har en Q6600 Frös i början när ja fick installera av en polare såg bara att ja föddes sen krascha det hann inte ens spela :/

Det händer för mig konstant nu, har spelat en karaktär upp till lvl 8 eller något men kände att ja ville köra en fresh start då jag först nu upptäckte Vats systemet eller va det nu heter, har sett medelandet med push V to enter Vats o klickat på V som en galning men inget hänt, sen läste man lite i manualen och en ny värld öppnades.

erm, blev väldigt offtopic där.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Hedersmedlem

Har haft tre crasher vid över 30 timmars spelande med min Q6600 men jag har 8GB minne så det kan vara skillnaden.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

krashat för mig några gånger men mest innan jag la in 1.0.0.15 patchen på deras hemsida http://fallout.bethsoft.com/eng/downloads/patches.html

sen har det funkat någorlunda kanske 2-3 krashar nånting dock krashar det fortfarande när man ska stänga av spelet som patchen skulle fixa... Fail.

och har dessutom bara en Dual core E6600 så tror inte felet ligger i antalet kärnor...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fungerade hur bra som helst när jag spelade men helt plötsligt en dag så frös spelet. Fick starta om det och göra om allt totalt 5 gånger den gången

Tack för informationen

Visa signatur

breathe, smile and be happy

Permalänk
Medlem

Fallout3 har inte crashat, frusit eller på nått annat sätt jävlats med mig.

STALKER 2 dock... shit in my postbox -.-

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Har inte haft några problem med att det krashar
Dock stängde jag av ffdshow ljud/bild codec för fallout's exe-fil, innan jag började spela. Läste någonstans att ffdshow kunde ställa till med problem för fallout.

Permalänk
Medlem

Borde detta gälla för en trippelkärna oxå tro? är ju ändå samma teknik som 4x.

För jag sitter ju som sagt på samma problem.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

En polare gav mig tipset att spela i window mode, för honom hade det uppenbarligen funkat.

Jag testade det och jag spelade i ca 30 min utan någon krasch sen gick jag o la mig, dock vet jag inte om detta är någon lösning då jag har kunnat spela så länge utan att det kraschar innan också.

Permalänk
Medlem

prövade själv windowed men stängde av det med en gång då det inte blir centrerat fönstret och det går inte och flytta. så inte min ammo tex. gick inte att maximera eller nåt sånt heller.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk

Lösningen verkar vara hittad!

http://www.bethsoft.com/bgsforums/index.php?showtopic=908299&...

citerar från sidan:

What I did:

1. Edit the Fallout.ini file:

a. Navigate to C:\Users\<insert user>\Documents\My Games\Fallout3
b. Copy Fallout.ini to another location as a backup precaution.
c. Open Fallout.ini with Notepad.
d. Select Edit>Find (or Ctrl+F) and enter busethreadedai to find the line in the file.
e. Changed the value from 0 to 1.
f. Hit Enter to add a line, then added iNumHWThreads=1 (orginally tried =4, but that did not work).
g. Closed out of Notepad and saved the file.

Detta ska enligt många fungera!
Får testa själv när jag orkar installera spelet igen.

EDIT: Ändrade ett stavfel i raden man skulle skriva in!

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReZZiE
Du missade hälften...

2. Reset graphics via Fallout Launcher menu Options. I hit the Default key to have Fallout detect the hardware and select its settings. It gives me 800x600, AAx4, AFx8, default settings for High. I played around with the graphics settings before to see if there was a level that maybe didn't stress the system, while looking good, as maybe that was a cause - I don't beleive it now. But my goal was to get out of Tranquility and not crash every time - prettiness can come later!

3. Launched the game and set Affinity.

a. Hit Alt+Tab.
b. Right-click the Task Bar and select Task Manager.
c. Select the Processes tab, then look for Fallout3.exe process.
d. Right-click Fallout and select Set Affinity, then select CPU0, deselecting the other CPUs (CPU1, CPU2, CPU3 in my case).
e. Return to game.

It worked and I was able to move on. My crashes have mostly happened in buildings, not in the open Wasteland.

I played for a bit, left the game, came back later and started up agian. This time I forgot to set Affinity. No issues, but again, I was outside and I haven't had a problem outside. It could be that Affinity does not matter, but it deson't seem to hurt.

Hope this helps someone, good luck!

Post script: setting affinity to one core doesn't seem to work. game ran better leaving all cores active. under one core it would stutter and eventually crashed. After leaving the affinity alone have had little problem - not perfect, but much better.

Maj B

Detta skrev jag inte då det inte är nödvändigt.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Ohh vad jag är glad att jag skaffade mig Xbox 360 och slapp alla dessa jävla problem. Hade precis samma problem med Oblivion till PC, hittade en lösning, skaffade det på xbox, hehe

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Hjälpsam

En frysning har jag haft under kanske 70 timmars spelande på min Quad.
Så inga problem här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd

Har samma problem som flera andra här.
Testade lösningen och tyvärr så frös det igen.
Öppnade task managern och stängde ner Fallout3 manuellt.

Får hålla ett öga på denna tråden.

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Ohh vad jag är glad att jag skaffade mig Xbox 360 och slapp alla dessa jävla problem. Hade precis samma problem med Oblivion till PC, hittade en lösning, skaffade det på xbox, hehe

Jo konsolerna är "relativt" problembefriade jämfört med pc... så det är rätt skönt o ha dem att spela på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargen1973
Har samma problem som flera andra här.
Testade lösningen och tyvärr så frös det igen.
Öppnade task managern och stängde ner Fallout3 manuellt.

Får hålla ett öga på denna tråden.

Är du säker på att du satte

iNumHWThreads=1

på 1 så som man skulle göra?

Denna lösning har ju som sagt fungerat för väldigt många så det är konstigt att det inte skulle fungera för dig. Själv kan jag inte bekräfta riktigt om det fungerar eller ej då jag nyligen installerat spelet igen.
Får återkomma!

EDIT:

OBS! Personen jag hade citerat hade missat en bokstav!
Det är

iNumHWThreads=1

som man ska skriva in!

1:an kan ändras till en 2:a också så att spelet använder två kärnor (om jag har förståt det rätt) och det har rapporterats att det fungerar lika fint.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
En frysning har jag haft under kanske 70 timmars spelande på min Quad.
Så inga problem här.

Får skaffa en 9750 då!

vart hittar ni iNumHWThreads?

hittar bara iNumHavokThreads under havok!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lasse.L
Ohh vad jag är glad att jag skaffade mig Xbox 360 och slapp alla dessa jävla problem. Hade precis samma problem med Oblivion till PC, hittade en lösning, skaffade det på xbox, hehe

Att köra en PC spel på konsol är som att vara född med en pungkula.. (Får inte hela paketet)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Får skaffa en 9750 då!

vart hittar ni iNumHWThreads?

hittar bara iNumHavokThreads under havok!

Om du läser igen så står det att du ska skapa en ny rad under

busethreadedai

och där ska du skriva

iNumHWThreads=1

siffran anger hur många kärnor som spelet ska använda tror jag. 1 och 2 fungerar har jag hört. Kör själv med 2 och spelet har inte frusit igen trots att jag har gått in i många hem.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Är du säker på att du satte

iNumHWThreads=1

på 1 så som man skulle göra?

Denna lösning har ju som sagt fungerat för väldigt många så det är konstigt att det inte skulle fungera för dig. Själv kan jag inte bekräfta riktigt om det fungerar eller ej då jag nyligen installerat spelet igen.
Får återkomma!

EDIT:

OBS! Personen jag hade citerat hade missat en bokstav!
Det är

iNumHWThreads=1

som man ska skriva in!

1:an kan ändras till en 2:a också så att spelet använder två kärnor (om jag har förståt det rätt) och det har rapporterats att det fungerar lika fint.

Hoppla ,hade skrivit utan s i iNumHWThreads=1
Rättade till det nu ,jag har 2 kärnor på cpu så 2 är väl det min ska sättas på om jag fattat det riktigt.

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vargen1973
Hoppla ,hade skrivit utan s i iNumHWThreads=1
Rättade till det nu ,jag har 2 kärnor på cpu så 2 är väl det min ska sättas på om jag fattat det riktigt.

Alldeles riktigt

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silverwulf
Alldeles riktigt

Tack för hjälpen.

Testade att spela det en stund nu och det blev ingen krash.

/Jimmy

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..