Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ublegend
Jag beställde för tre veckor sedan....

la min order för 2-3 månader sedan och sedan avbeställde för en månad sedan och pengarna har varit "på väg" ganska länge nu, så att det var väl inte oväntat, men man kan göra roligare saker för 15k.. iom att man inte får någonting...

Permalänk
Medlem

Tycker det är märkligt att man fick ett nyhetsbrev samma dag som konkursen...Känns lite som uppsåt.

Det är därför kundtjänst inte svarat på 2 veckor alltså. Tycker det e för jävligt dåligt sättet de skött det på.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
kolla bara på Enron-affären...

de blev iofs dömda också... men de kommer tyvär inte leva länge nog för att kunna betala tillbaka allt de är skyldiga [a lifetime of pain would not be enough]

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Vi har haft fint besök idag!!!
DB-mannen har loggat inn idag för att ta del av de interessanta nyheter, sist han var inne var ju 31-10-2008.
Då kan han läsa detta med; som vi säger på tyska
"Du bist ein jävla scheissstiefel!!"

Jeg är bom-säker på att den 31-10-2008 visste han precis vad som skulle hända!!! Och därför försvann han!!! Tills idag!

Permalänk
Medlem

Tråkigt, riktigt tråkigt.. hoppades in i det sista att dem skulle klara det men tyvärr.
Står väl tyvärr inte på förrens någon köper domännamet och starar en oseriös sida och lurar folk på pengar.
Någon som har koll hur det går för JME i detta då? sidan (www.jmedata.se är redir till datorbutiken.com).
Var väl jme som köpte db, och inte tvärt om.

Permalänk
Medlem

Adjöss med den skitbutiken.

Dock jäkligt trist för alla er som förskottsbetalat eller har ett returärende hos dom.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Nej, det finns inget som gör det ok att slippa ansvaret för att man slösat bort någon annans pengar... det är/del av det ansvaret man tar på sig som styrelse i ett företag

Styrelsens ansvar är mot aktieägarna, det är deras pengar man inte får slösa bort. Man bör naturligtvis inte handla olagligt, då det kan få negativa konsekvenser, men det är förmodligen bättre att kämpa på och hoppas att situationen blir bättre med tiden än att ge upp (då detta är det värsta som kan hända ett företag).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Adjöss med den skitbutiken.

Dock jäkligt trist för alla er som förskottsbetalat eller har ett returärende hos dom.

Jo jag håller med, otrevlig support och känns allmänt oseriös.

Dustin kostar mer, men man får vad man betalar för imo.

Komplett har jag bara bra erfarenheter av med, kostar lite extra med frakt och kan kännas lite sega ibland. Dock aldrig något strul och alltid bra support.

No loss for me, synd om er dock som förlorat pengar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Är det inte meningen att bolag skall begära/försättas i konkurs direkt så fort det inte har kapital nog att betala det dom är skyldiga?
Och borde inte det vara straffbart att medvetet fortsätta gå med "minus"?
Om inte annat så är det detta [bolagens styrelse skall inte äventyra sina kunders pengar] som direkt motiverar diverse initiativ att "ta ett snack" med de ansvariga

Det är inte så enkelt. För det första är det ju inte så konstigt om ett bolag inte har kapital nog att betala tillbaks sina skulder vid ett givet tillfälle, för de tjänar ju pengar över tid och tanken är ju att de ska betala tillbaks sina skulder så småningom. Det är ju ingen mening att ta ett lån om man måste betala tillbaks dagen efter. Ett företags soliditet bestämmer hur länge det kan gå med förlust innan det går i konkurs.

Vad många inte verkar förstå är att bolagets huvudsakliga mål är att ge avkastning till sina aktieägare. Långsiktigt sett ingår det ju givetvis att inte äventyra sina kunders pengar, men det förklarar varför i Shoppingsajternas fall ingenting sades till de anställda och varför man fortsatte ta betalt av kunderna. Eventuellt kanske de hoppades på att ta sig ur krisen, och då är det ju dumt att skjuta sig i foten genom att sluta sälja till sina kunder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
och jag har full förståelse för att bultsax och glödande järn är med vid samtalet.

Till sist vill jag tillägga att jag tycker att det är tråkigt med den här fjortisattityden på SweClockers nu för tiden, även om ditt citat står sig rätt slätt mot vad andra skrivit här i tråden. Även om jag förstår att det är tråkigt att förlora pengar så är det tyvärr sådant man får räkna med när ett företag kursar. Allt snack om våld är bara onödigt och överdrivet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Ååh, jag måste nu njuta av Datorbutikens dator-konfigurator en sista gång innan jag säger farväl till sidan!

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk

är man smart så kan man ALLTID betala med postförskott när den totala summan överstiger 3000kr och med förskott därunder. På så sätt så skyddas man bättre mot konkurshot. Visst postförskott är dyrt men handlar man för 3k eller mer så spelar det mindre roll och ifall bolaget konkar så har man bara torskat max 3k vilket är hanterbart. Att idag bli paranoid och handla ex mot postförskott för en vara under ex. 500kronors värde är inte lönsamt.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1and2
Nu kan man iaf avregistrera sig från nyhetsbrevet

https://www.datorbutiken.com/butik/

Ett tips kan vara att göra just det medan det går, mailadresser har ju tyvärr ett marknadsvärde för spammare och beroende på hur konkursen sköts finns risken att adresserna hamnar i orätta händer. Finns säkert backuper som inte påverkas av att man avregistrerar men ändå.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Är det inte meningen att bolag skall begära/försättas i konkurs direkt så fort det inte har kapital nog att betala det dom är skyldiga?
Och borde inte det vara straffbart att medvetet fortsätta gå med "minus"?
Om inte annat så är det detta [bolagens styrelse skall inte äventyra sina kunders pengar] som direkt motiverar diverse initiativ att "ta ett snack" med de ansvariga

och jag har full förståelse för att bultsax och glödande järn är med vid samtalet.

Nej, det finns inget som gör det ok att slippa ansvaret för att man slösat bort någon annans pengar... det är/del av det ansvaret man tar på sig som styrelse i ett företag

Nej, man måste inte ansöka om konkurs direkt. Det finns spärrar när det egna kapitalet (tillgångar-skulder) understiger viss del av aktiekapitalet som styr konkursreglerna. Detta är just för att undvika att kunder (eller andra borgenärer, d v s sådana som har fordringar på bolaget) drabbas. När det egna kapitalet understiger hälften av aktiekapitalet måste en kontrollbalansräkning göras, d v s man väntar inte på årsredovisningstillfället för att få reda på hur bolaget mår - för att bolag som håller på att sjunka inte skall få ett år på sig att dra med sig fler ner i djupet.

Det är nog inget seriöst bolag som medvetet fortsätter att gå minus, som du uttrycker det. Snarare är det så att VD och styrelse gör allt för att bolaget skall klara sig ur krisen. De har oftast mer investerat i bolaget är den enskilda kunden. Enron var ett undantag som inte har mycket med detta exempel att göra. Visst är det sorgligt när bolag konkar. Både för bolag och kunder, men det verkar inte vara någonting - av vad jag läst hittills - som antyder att det skulle vara fråga om något bedrägeri eller ens den mildare graden bedrägligt beteende. Möjligen är det skumt att denna länk ännu fungerar...

https://www.datorbutiken.com/butik/

Det är självklart att bolaget inte - redan innan det är klart att det inte kommer klara sig undan konkurs - kan börja varna och säga till kunder "Nja, du bör nog inte beställa, vi har det lite risigt i kassan just nu så du kanske skall avvakta". Om dom gör det så är ju konkursen ett faktum, även om de annars skulle ha klarat sig ur den.

Detta är tragiskt för dem som beställt saker med förskottsbetalning. Jag vet inte vad utfallet blir av det, men det kan definitivt vara värt att kolla eventuella försäkringsavtal. Både vad gäller allriskförsäkring (vanligen kallad "drulle") i hemförsäkringen och eventuella kreditkortsförsäkringar. Allriskförsäkringar är finurliga på så sätt att de är negativt definierade; de täcker så att säga alla (plötsliga och oförutsedda på försäkringsstället uppkomna) skador utom de som nämns explicit i villkoren. Andra typer av försäkringar fungerar ju vanligen så att de typer av skadehändelser som tas upp i avtalet är försäkrade, men inte övriga.

Att en skada uppkommit som för kunden är plötslig och oförutsedd torde vara självklart i detta fall. En knäckfråga är alltså om skadan anses ha uppkommit hemma hos den försäkrade. En annan fråga kan vara om just DIN eventuella allriskförsäkring täcker förmögenhetsskada, och inte bara sakskador, vilket är det vanliga. Alla försäkringsavtal ser olika ut!

Ring ert försäkringsbolag, eller en konsumentombudsman/konsumentvägledare, och fråga vad som gäller!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är ganska osannolikt att folk inte skulle gå över till dustin också.

sry felstavning, menade inet, inte "inte" har ändrat nu

Visa signatur

"The door can see into your soul"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flopalot

Det är självklart att bolaget inte - redan innan det är klart att det inte kommer klara sig undan konkurs - kan börja varna och säga till kunder "Nja, du bör nog inte beställa, vi har det lite risigt i kassan just nu så du kanske skall avvakta". Om dom gör det så är ju konkursen ett faktum, även om de annars skulle ha klarat sig ur den.

Jag vet att många fick stå och sälja över disk som ingenting hade hänt långt innan nedläggning av butikerna. Inte särskilt kul.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Jag vet att många fick stå och sälja över disk som ingenting hade hänt långt innan nedläggning av butikerna. Inte särskilt kul.

Sant. Dom stora förlorarna i konkurser är dock de anställda som förlorar sina arbeten. Inte för att någon som just förlorat 5k på en förbetald order känner sig bättre till mods bara för att någon annan har det värre. Men det kan vara bra att ha lite perspektiv på alltihop. Konkurser är inte direkt något ovanligt i näringslivet, ändå verkar så många bli förvånade över rättsföljderna. Garantiåtaganden som går åt helskotta verkar uppröra extremt många till exempel. Hur skall en juridisk person som upphört att existera kunna ta på sig ett garantiärende? Det samma gäller givetvis vid konkurs. Den juridiska personen upphör och övergår i konkursboet, som av naturliga skäl har begränsade tillgångar och en enda "affärsidé", vilken är att genom förvaltarens försorg fördela de kronor som är kvar så rättvist som möjligt mellan de som har krav på det tidigare bolaget.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk

Inte oväntat...

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Är det inte meningen att bolag skall begära/försättas i konkurs direkt så fort det inte har kapital nog att betala det dom är skyldiga?
Och borde inte det vara straffbart att medvetet fortsätta gå med "minus"?
Om inte annat så är det detta [bolagens styrelse skall inte äventyra sina kunders pengar] som direkt motiverar diverse initiativ att "ta ett snack" med de ansvariga

och jag har full förståelse för att bultsax och glödande järn är med vid samtalet.

Nej, det finns inget som gör det ok att slippa ansvaret för att man slösat bort någon annans pengar... det är/del av det ansvaret man tar på sig som styrelse i ett företag

Det jokke säger stämmer tyvärr i dagens samhälle. Lite frågor dock, varför kollar man inte hur en butik mår när man beställer? Gör jag alltid, finns ju hur många ställen som helst. Samt varför betalar man monstersummor via förskottsbetalning, alltså seriöst?

Pissigt beteende av företaget dock, det finns ju många sätt att råka fixa deras system så inte nya ordrar kan komma in. Men men, som vanligt, företag får storhetsvansinne, assimilerar andra företag, blir för stora, konkurs. Det värdelösa i det hela är ju att dom som är ytterst ansvariga kan gå ifrån hela skiten utan problem i slutändan, medans den enskilda kunden är körd.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MichaSWE
Synd gillade datorbutiken. Synd att dem som alla andra företag ska få storhetsvansinne och expandera utöver sina likvida gränser.

Varför så förvånad, bra priser, kort leveranstid, stort utbud och välkänt så är väll snarare logiskt att folk handlar där.

Däremot så skulle jag heller aldrig förskottsbetala till något företag om det inte var pengar jag hade råd att bli av med. Tråkigt för alla konsumenter som hamnar i skiten. Bästa sättet för att undvika sånt, om man måste förskottsbetala så använd kreditkort med försäkring som täcker sånt.

Jo en gång i tiden vad db snabba, men de senaste halvåret har det ju tjatats i förbannelse om att folk inte får sina saker...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Där rök den garantin på delarna man handlade ifrån dom för ca nån månad sen då

Permalänk
Medlem

haha...håller tummarna att inga av mina datorparkens datordelar havererar då...och man har ju typ 70% inhandlat på DB. DB's kvitton: här kommer dokumentförstöraren

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Tråkigt att höra, jag tycker DB var bra.
Har inte haft några som helst problem med vare sig support,leverans eller produkter.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Inaktiv

Det var ju tråkigt. Jag hade beställt en moderkortshögtalare därifrån men nu får jag väl hitta någon annanstans att köpa den ifrån.

Permalänk
Medlem

Trist.. jag handlar inte så ofta datorprylar online, bara kanske vart annat/tredje år när jag gör en stor uppgradering.. hade ingen aning om att det låg så illa till med Datorbutiken, som var en av de pålitligaste och bästa onlinebutikerna för något år sedan, och dessutom en av de som funnits väldigt länge.

Kommer att vara noga med att läsa igenom omdömen för butiken innan jag beställer något online i framtiden.. Vem vet viljen butik det blir nästa gång? Men kollar man t.ex. på Prisjakt så kan man ju se att saker och ting inte stod rätt till redan för flera månader sedan.

Lite oansvarigt av Datorbutiken att köra på som vanligt med butiken öppen och t.o.m. nyhetsbrev ändra fram till sista stund.. Fast å andra sidan kan man ju inte begära att de skulle haft en stor varningstext på hemsidan i stil med:
"Meddelande till våra kunder: Vi kanske går i konkurs inom de närmaste veckorna men hoppas att du beställar av oss ändå"... Det skulle knappast ha ökat deras chanser att slippa konkursen...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Inaktiv

som sagt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Fan va synd. Har handlat där i 5 år.

Leeloo: Har inte betalat postförskott en enda gång sen jag blev 18 och fick VISA-kort. Det är extremt liten risk att man handlar från ett företag precis innan konkurs så tar hellre den risken än betalar 69kr eller vad det kostar i postförskottsavgift.

ROFL, menar du verkligen att du riskerar att loosa tusen lappar för att spara in 69:-
saknar ord för sådan snålhet ...........

Visa signatur

Intel Q9550 @ 2,83 GHz | Asus Maximus II Formula | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4GB | Noctua NH-C12P | XFX Geforce GTX280 XXX | 2 x 250GB WD Caviar Blue RAID + 1 TB Hitachi Deskstar | Thermaltake 850W | LianLi PC-A17A | W7 64-bit

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Funnyvlad
är man smart så kan man ALLTID betala med postförskott när den totala summan överstiger 3000kr och med förskott därunder. På så sätt så skyddas man bättre mot konkurshot. Visst postförskott är dyrt men handlar man för 3k eller mer så spelar det mindre roll och ifall bolaget konkar så har man bara torskat max 3k vilket är hanterbart. Att idag bli paranoid och handla ex mot postförskott för en vara under ex. 500kronors värde är inte lönsamt.

efterklok??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VretaKloster
ROFL, menar du verkligen att du riskerar att loosa tusen lappar för att spara in 69:-
saknar ord för sådan snålhet ...........

Visst, 69 kronor låter inte så mycket, men säg att du beställer något 2 gånger i månaden.. då blir det plötsligt 1656:- året. Många beställer säkert hem saker oftare än så dessutom.

Köper man med kort kan man i en sådan här situation oftast häva köpet. Även om man betalt på annat sätt borde DB ha ett skapligt sortiment av datordelar och hemelektronik som konkursförvaltaren kan använda för att betala av skulderna till kunderna även om man troligtvis får vänta ett bra tag på pengarna. Kollar man dessutom upp butiken innan man beställer är risken mikroskopisk att butiken råkar gå i konkurs under de få dagar man väntar på att varan ska skickas.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Detta är lite av ett tecken att billigaste är inte alltid bäst.
Dom tjänade inte in tillräcklig för sina kostnader pga dom pressat ner priset.
Håller bara tummarna för det blir bättre för alla.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aldric T
Adjöss med den skitbutiken.

- Det var iallafall billigt =/... och man fick godis :'(