Datorbutiken.com i konkurs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Varför de ens köpte upp JME kan man fråga sig, fanns väl ingen direkt anledning, mer än marknadsandelar. Så svaret på varför är väl girighet antar jag.

Det enklaste sättet att utöka sin marknadsandel är att köpa upp mindre konkurrenter och är ett rätt vanligt tillvägagångssätt, åtminstonde i vissa branscher. Anledningen till att man vill skaffa sig en störremarknadsandel är dels pressen att generera en vinst till aktieägarna, men det kan också vara så att man vill skydda sig mot att själv bli uppköpt.

Visst var det klantigt att köpa ett företag med dolda skulder, men det finns exempel på mycket sämre uppköp. Jag känner t.ex. till ett fall där ett företag köpte upp en mindre konkurrent inom samma bransch... trodde man. På det första mötet efter uppköpet visade det sig att man köpt fel företag.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
Vissa har skrivit att VDn/styrelsen inte har några skyldigheter gentemot kunderna utan endast gentemot aktieägarna.

Detta är en sanning med modifikation:
[...]
MEN de är även i högsta led skyldiga för företagets agerande gentemot kunden, och att äventyra kundernas pengar genom dålig likviditet ligger direkt på deras axlar.

Har du något lagstöd för dina personliga hypoteser eller är det tyckanden? All respekt för tyckanden, om det är vad det rör sig om. Inget illa menat. Men om du har något lagrum eller praxis där du hittar stöd för uttalandet får du gärna dela med dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog

Och jag anser att om inte alla får tillbaka allt som förskottsbetalats så är de skyldiga till förskingring.. blir de inte dömda för det i domstol förtjänar de att utsättas för lite amatörmässig plastikkirurgi... utan narkos och bedövning...

jag, skämta? nä.... jag tycker att de borde veta när det är dags för en konkursansökan som inte drabbar kapital de inte har rätt att förlora

Förskingring definieras i BrB. Första rekvisitet är uppsåt (1 kap 2 §), med bevisbördan hos Hr åklagare. Sen skall följande uppfyllas:

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm

"10 kap 1 § Om någon, som på grund av avtal, allmän eller enskild tjänst eller dylik ställning fått egendom i besittning för annan med skyldighet att utgiva egendomen eller redovisa för denna, genom att tillägna sig egendomen eller annorledes åsidosätter vad han har att iakttaga för att kunna fullgöra sin skyldighet, dömes, om gärningen innebär vinning för honom och skada för den berättigade, för förskingring till fängelse i högst två år."

Fått egendom i besittning? Japp.

Skyldighet att utgiva? Japp.

Tillägnat sig egendomen? Japp.

Vinning för honom? Japp.

Skada för den berättigare? Japp.

Verkar ju onekligen som att förskingring ligger för handen! Problemet är bara att det är den juridiska personen som fått pengarna, inte styrelseledamöterna. Alltså ingen förskingring. Styrelseledamöternas ansvar regleras primärt i aktiebolagslagen.

Det verkar vara en extremt utbredd missuppfattning att styrelseledmöter, och/ eller VD har något att tjäna på att sänka sitt eget bolag. Dom blir av med jobbet och får en rejäl svacka i sitt CV, det är vad som händer. Att det finns gigantiska börsbolag där VD vecklar ut en fallskärm på någon miljard när han gör ett dåligt jobb har föga med datorbutikens konkurs att göra.

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Till sist vill jag tillägga att jag tycker att det är tråkigt med den här fjortisattityden på SweClockers nu för tiden, även om ditt citat står sig rätt slätt mot vad andra skrivit här i tråden. Även om jag förstår att det är tråkigt att förlora pengar så är det tyvärr sådant man får räkna med när ett företag kursar. Allt snack om våld är bara onödigt och överdrivet.

Tyvärr är sådan "attityd" ingen fjortisattityd utan det är ett fullt mänskligt beteende du ser.
När man inte kan argumentera emot datorbutiken att få igen sina pengar, ja då är de klart som fan att man blir arg när det händer! Du vet hur folk är när dom inte kan komma med några motargument, jo då blir dom hotfulla? Och varför blir man det i det här fallet? - Jo för att chansen att få se sina EGNA pengar som man slitit ihop är mycket liten, dom pengarna är ens egna och ingen annans sålänge man inte fått det man köpt för dom.
Det är ju inte så att kunden medvetet vill ge bort pengarna, eller chansa att dom kanske kan försvinna, eller hur?

Men du verkar som sagt fortfarande inte förstå varför man blir arg? Du verkar tro att man kan förutspå när någon ska konka. Tänk om alla var lika smart som du för då skulle man minsann vara synsk!?

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dom borde ha utförsäljning i alla fall till halverade priser. Dom sålde ut allt i en lokal affär i stan som gick i konkurs och då fick man se massa skärmar och annat butiken inte ens hade framme tidigare

Edit:
Konstigt att denna butik inte lagt ner än http://www.dataparadiset.com/ handlade där för evigheter sedan

Jag köpte en handdator där för 4.5 år sedan, tror de gick i konkurs sedan så blev de pånyttfödda eller dylikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skillz
Tyvärr är sådan "attityd" ingen fjortisattityd utan det är ett fullt mänskligt beteende du ser.
När man inte kan argumentera emot datorbutiken att få igen sina pengar, ja då är de klart som fan att man blir arg när det händer! Du vet hur folk är när dom inte kan komma med några motargument, jo då blir dom hotfulla? Och varför blir man det i det här fallet? - Jo för att chansen att få se sina EGNA pengar som man slitit ihop är mycket liten, dom pengarna är ens egna och ingen annans sålänge man inte fått det man köpt för dom.
Det är ju inte så att kunden medvetet vill ge bort pengarna, eller chansa att dom kanske kan försvinna, eller hur?

Men du verkar som sagt fortfarande inte förstå varför man blir arg? Du verkar tro att man kan förutspå när någon ska konka. Tänk om alla var lika smart som du för då skulle man minsann vara synsk!?

Jag förstår varför man blir arg, men vuxna människor ska kunna hantera sånt här på ett bättre sätt än att skrika, svära och hota; och slänga sig ner på golvet och slå och sparka. Faktiskt så förväntas det av vuxna att de ska kunna ta en motgång. Realistiskt sett så är ju de pengar folk har blivit av med här växelpengar mot vad man kan bli av med i t.ex. en villaaffär som ingår går som man vill eller om man blir av med jobbet. Det finns bättre sätt att hantera situationen, som t.ex. att se vad man kan göra för att få sina varor/pengar. Det är därför jag anser det vara en fjortisattityd, och om man råkar ha den även om man inte är tonåring, tough luck.

Ja, man kan faktiskt i vissa fall förutsäga när det föreligger risk för att ett företag ska gå i konkurs. I det här fallet skrevs det om DBs ekonomiska problem för flera månader sedan samt om deras kraftigt försämrade leveranstider och support. Man behöver inte vara särskilt smart, och inte alls synsk, för att inse att då ska man kanske tänka sig för när man handlar av dem. Det fanns ju de som inte läser forum och handlar datorer så ofta som inte kände till situationen när de handlade av DB

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Staffanstorp inte är en bra ort att driva upp datorföretag. Nu är det iaf tre företag som kapitulerat. Pyrotech/JME/Datorbutiken.

En lustig detalj i det hela är att många beklagar sig över deras kundvård och önskar datorbutiken brinna i helvetet, samtidigt som de tycker synd om de som blivit arbetslösa. Visst de kanske var överbelastade, men ofta är dåligt bemötande snarare ett individproblem än företagsproblem.

Visa signatur
Permalänk

Synd att de gick i KK, jag har handlat en hel del där med bra service & hyfsade leveranstider, även om sista orderna tog 2 veckor att komma fram fast det var lagervaror. Men det förstod jag när jag beställde att det skulle ta tid då "deras" lager ligger hos leverantörerna & sedan skickas till en plats för att packas ihop till en sändning.
Att gå ut och säga att företaget ska gå i KK innan det är klart är inte tillåtet, en VD har ansvar mot aktieägarna att försöka rädda företaget och det är förmodligen ett lagbrott att gå ut o säga "Vi kommer nog gå i konkurs inom en månad".
En annan sak som många verkar ha missat är att om man häver ett köp så har butiken enl. lag 30 dagar på sig att betala tillbaka pengarna.
Sen kan man tycka vad man vill om hur de _borde_ hanterat det hela, men jag tror att de, styrelsen & VD, har hanterat konkursen på ett korrekt sätt enl. lag.

*edit* ååh, första posten på forumet

Permalänk
Medlem

Första gången jag köpte något därifrån var för 5 år sen, det var också den sista gången.

Permalänk
Medlem

Synd att de gick i konkurs, tyckte det var en bra butik.

Jobbigt att min hårddisk har gått sönder som jag köpte därifrån för några månader sedan.

Den skickade jag in men reklamerade för att den blev borttappad av posten, och nu gick själva butiken i konkurs så jag kan nog räkna pengarna som borta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Paul.R
Synd att de gick i konkurs, tyckte det var en bra butik.

Jobbigt att min hårddisk har gått sönder som jag köpte därifrån för några månader sedan.

Den skickade jag in men reklamerade för att den blev borttappad av posten, och nu gick själva butiken i konkurs så jag kan nog räkna pengarna som borta.

Om det är posten som har slarvat bort den så är det dom som ska ersätta dig så hör med dom vad som händer för det är väl reklamerat hoppas jag hos posten?

Permalänk
Medlem

RIP

Tråkigt att höra. Men inte direkt förvånande med tanke på turbulensen de haft. Känns lite som 3Dfx historien. En rad av dåliga ekonomiska beslut leder till att det till slut inte längre går att vända på situationen. Låt oss bara hoppas att det inte blir fler som går i stöpet. Förvisso kommer det säkert nya, men det är alltid jobbigt att börja om från början när man väl vant sig vid ett företag och tvingas byta till ett nytt.

Visa signatur

MSI Z87-GD65 Gaming Intel i5 4670K ASUS R9 280X CUII TOP

Permalänk

För er som är intresserade kan ni gå in på den här länken och se befattningarna i styrelsen och bokslut för iaf 2007 och bakåt.
http://www.allabolag.se/5565772547

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Första gången jag köpte något därifrån var för 5 år sen, det var också den sista gången.

Det var i högsta grad intressant!
Utan den informationen hade det inte varit lätt för oss att gå vidare
i denna sak.

Permalänk
Medlem

Folk som svarar med att de "inte har något eget lager" på alla utförsäljningsfrågor.
Menar ni att de inte ens äger det som finns i butikerna?

Visa signatur

Deschutes -> Spitfire -> Winchester -> Toledo -> Deneb -> Sandy Bridge -> Summit Ridge -> Vermeer

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AerisArchon
Folk som svarar med att de "inte har något eget lager" på alla utförsäljningsfrågor.
Menar ni att de inte ens äger det som finns i butikerna?

Inte för att jag vet hur många och stora fysiska butiker de hade, men lagren i dessa kan väl knappast ha varit särskilt stora om man jämför med internetförsäljningens volymer?

Permalänk

Med största sannolikhet så kommer konkursboet att köpas upp av någon och sedan säljas ut. Håll koll på http://www.utforsaljning.nu/ som brukar pyssla med sånt här nere i skåne.

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk

Okej nu e det såhär, jag har beställt grejjer därifrån som jag inte fått för ca 2000kr, dom har dragit pengarna då... Men jag har inte fått en orderbekräftelse lr nånting o så kommer jag ju inte åt deras sida för att hämta den därifrån heller... banken behövde den o den skulle bifogas med några blanketter man skulla fylla i.. nån som vet vad jag kan göra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TurboFinnen
Okej nu e det såhär, jag har beställt grejjer därifrån som jag inte fått för ca 2000kr, dom har dragit pengarna då... Men jag har inte fått en orderbekräftelse lr nånting o så kommer jag ju inte åt deras sida för att hämta den därifrån heller... banken behövde den o den skulle bifogas med några blanketter man skulla fylla i.. nån som vet vad jag kan göra?

Du har inte fått någon bekräftelse alls via mail? Du bör ju åtminstone ha fått en orderbekräftelse?

Tala med din bank och berätta hur det är. Då de har dragit pengar kan man faktiskt se att det är datorbutiken som har fått de pengarna.

Gör en reklamation så snart som möjligt om du gjorde betalningen med kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CyberThompa
Med största sannolikhet så kommer konkursboet att köpas upp av någon och sedan säljas ut. Håll koll på http://www.utforsaljning.nu/ som brukar pyssla med sånt här nere i skåne.

grejerna de hade kvar i lager borde gå till de som beställt och inte fått något eller?

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Intressant artikel.. Vi 800 borde kanske skaffa en egen advokat som kan driva vår sak?

http://hd.se/ekonomi/2008/11/19/konkursfoervaltare-mejlbombad...

http://www.skanskan.se/article/20081119/NYHETER/15442438

Kan ju som flera redan har sagt inte vara lagligt att göra på detta vis. Men ev skadeståndskrav kommer kanske också långt ner på turordningslistan.

Permalänk

man borde få ersättning av staten!
det är vi medborgare som arbetar och betalar skatt, och när en sådan här sak händer så är staten först i fordringsprioritet.

jag anser helt klart att staten ska ge sina medborgare något skydd i en sådan situation!

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman
det är vi medborgare som arbetar och betalar skatt, och när en sådan här sak händer så är staten först i fordringsprioritet.

jag anser helt klart att staten ska ge sina medborgare något skydd i en sådan situation!

Det är inte rimligt överhuvudtaget.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skunkensune
Du har inte fått någon bekräftelse alls via mail? Du bör ju åtminstone ha fått en orderbekräftelse?

Tala med din bank och berätta hur det är. Då de har dragit pengar kan man faktiskt se att det är datorbutiken som har fått de pengarna.

Gör en reklamation så snart som möjligt om du gjorde betalningen med kort.

Jag har inte fått nån som helst bekräftelse eller nånting om jag har beställt men dom har dragit pengarna iallafall!!! o banken behövde som sagt Orderbekräftelsen för att man ska kunna göra en reklamation!!
Surt som katt piss säger jag bara!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Det är inte rimligt överhuvudtaget.

men det är väl ändå rimligt att privatkunder ska vara ovanför staten i fodringsprioriteten?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

hah du skämtar hoppas jag ? kunder över staten i såna här saker? kommer aldrig ske och har aldrig varit så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Jag förstår varför man blir arg, men vuxna människor ska kunna hantera sånt här på ett bättre sätt än att skrika, svära och hota; och slänga sig ner på golvet och slå och sparka. Faktiskt så förväntas det av vuxna att de ska kunna ta en motgång. Realistiskt sett så är ju de pengar folk har blivit av med här växelpengar mot vad man kan bli av med i t.ex. en villaaffär som ingår går som man vill eller om man blir av med jobbet. Det finns bättre sätt att hantera situationen, som t.ex. att se vad man kan göra för att få sina varor/pengar. Det är därför jag anser det vara en fjortisattityd, och om man råkar ha den även om man inte är tonåring, tough luck.

Ja, man kan faktiskt i vissa fall förutsäga när det föreligger risk för att ett företag ska gå i konkurs. I det här fallet skrevs det om DBs ekonomiska problem för flera månader sedan samt om deras kraftigt försämrade leveranstider och support. Man behöver inte vara särskilt smart, och inte alls synsk, för att inse att då ska man kanske tänka sig för när man handlar av dem. Det fanns ju de som inte läser forum och handlar datorer så ofta som inte kände till situationen när de handlade av DB

Man ska inte behöva ta en motgång på det här sättet. Man förväntar sig INTE att bli av med pengarna när man lagt ut pengarna på hårdvara. Jag tror fortfarande att du ärligt talat inte förstår.

Att jämföra detta med en villaffär är knappast någon likhet, inte heller att bli av med jobbet, för faktum kvarstår man förväntar sig sin hårdvara som man lagt pengarna på. Inte att lägga pengarna på bolaget, du får gärna fråga folket här annars om dom varit sugna på att lägga pengarna på bolaget istället för att få dom tillbaka, så kanske du förstår?

Att dra upp "fjortisattityd" eller nämna något sådant ser jag som en självklarhet att det är minst lika omoget att säga. Missbruka inte ordet i fel sammanhang, fjortisar brukar inte vara aggressiva, snarare fulla, flummiga och hänga utanför en videobutik.

Jag har försökt förklara till dig att få igen pengarna, det blir väldigt svårt, men jag tror inte du förstått det heller, dom som har hand om detta och delar ut pengarna som bolaget har, säger t.om att det blir svårt, så varför skulle det gå bättre när du säger att man ska försöka?

Bara för att deras ekonomi inte varit bra, så betyder de inte att ett företag som funnits i 10år ska gå i KK. Ett företag som funnits så länge brukar anses som ganska tryggt även om det kanske går dåligt. Som du tydligen inte märkt så är det hundratals som inte tycker det är så självklart, ingen som varit beredd på att förlora sina pengar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns de som förlorat bra mycket mer än ett par tusenlappar på det hela.
http://www.idg.se/2.1085/1.194268/datorbutikens-vd-talar-ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keyser
Det finns de som förlorat bra mycket mer än ett par tusenlappar på det hela.
http://www.idg.se/2.1085/1.194268/datorbutikens-vd-talar-ut

"speciellt under de senaste fjorton dagarna har försäljningen tvärbromsat." säger han där. Man kan ju undra hur länge de hade klarat sig om inte folk hade fått panik och avbokat i parti och minut. Men å andra sidan känns det ganska berättigat att avboka sina ordrar med tanke på servicenivån där på slutet. Det är komplext, hela alltet. 1000 drabbade kunder ändå... Det är rätt många.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av duck_the_hitman

Jaha, så gamla Agda, 80 år, som knappt får pengarna att räcka till mat ska avstå ännu mera av sin pension i skatt för att en bunt 15-20-åringar inte haft vett att köpa sina nya svindyra leksaker mot postförskott?

Se det som en besk läxa - en av många som du kommer att få i livet.

Visa signatur

Zepto Znote 6625WD : Intel C2D T7300 2.0GHz, Geforce 8600M GT 512MB, 2 GB DDR2 667MHz/PC5300, Samsung 160 GB Hybrid, Windows XP SP2.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asmodeus Pakus
Jaha, så gamla Agda, 80 år, som knappt får pengarna att räcka till mat ska avstå ännu mera av sin pension i skatt för att en bunt 15-20-åringar inte haft vett att köpa sina nya svindyra leksaker mot postförskott?

Se det som en besk läxa - en av många som du kommer att få i livet.

Så istället ska alla 15-20åringar som lagt ut några hundratusen tillsammans skänka dom till staten så alla 80åringar kan få samma pension oavsett, dvs staten tar dom ovillkorligt.

Leksaker eller ej, pengar är pengar! Och dom pengarna kunde man fått mycket mat för.

Visa signatur