Gosse kollapsar av datorspel. Vilket spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pscs3
18.
Hur avgör man vad som är ironi och inte i text?

Man kan använda en sk. smiley, här får du ett bra exempel:

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det är ju rent idiotiskt att skylla på ett datorspel när det i själva verket är epilepsi som ligger bakom.
Har en bardomsvän som satte sig vid datorn och föll ihop i epileptiska anfall efter han suttit i dryga 10min.. Och då spelade han inte WoW.. Han skrev i Word..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Kompisgänget träffades i lördags hemma hos 15-åringen och började spela den nysläppta World of Warcraft-versionen Wrath of the Lich King, skriver Kvällsposten. Timme efter timme satt de vid datorn och slutade inte ens när det blev natt.

Men efter nästan ett dygns oavbrutet spelande kollapsade den 15-årige pojken. Enligt pappan började han krampa som i ett epileptiskt anfall och skräckslagna ringde föräldrarna till SOS Alarm."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2051923.svd

hädelse slutar inte spela dator när det blir natt alltså det är väl det värsta i elelr vad säger ni?

ja i fall pojken är 15 år så kanske han inte ska spela spel i fall han inte kan laga mat själv. så detta faller helt underföräldararnas ansvar i detta fall värdens ansvar att se till att sina gäster har mat och vatten. vid social umgänge.

Permalänk
Medlem

Ah. Ännu en händelse som feltolkas av kvällspressen.
Fakta: Killen fick ett epeleptiskt anfall av att spela dataspel.
Vagt antydd slutsats: Dataspel orsakar epelepsi
Utelämnad fakta: Hos människor med epelepsi kan exempelvis sömnbrist och blinkande ljus provocera fram anfall.

Således får man inte epelepsi av World of Warcraft, men har man redan epelepsi ska man nog sova på regelbundna tider.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Småglin!
Hur ska han klara av ett arbetspass på 20 timmar?

Folk födda på 90-talet. Pfft.

hehehe.. ord

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Således får man inte epelepsi av World of Warcraft, men har man redan epelepsi ska man nog sova på regelbundna tider.

Med andra ord var ungen helt jävla dum i huvudet om han sitter uppe ett dygn när han inte klarar det p.g.a sin medicinska diagnos.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Njae, det troliga är nog att han inte visste att han hade epilepsi, det vill säga inte hade haft något anfall innan. Det är ganska vanligt att sjukdomen debuterar i hans ålder...

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatom
Ah. Ännu en händelse som feltolkas av kvällspressen.
Fakta: Killen fick ett epeleptiskt anfall av att spela dataspel.
Vagt antydd slutsats: Dataspel orsakar epelepsi
Utelämnad fakta: Hos människor med epelepsi kan exempelvis sömnbrist och blinkande ljus provocera fram anfall.

Således får man inte epelepsi av World of Warcraft, men har man redan epelepsi ska man nog sova på regelbundna tider.

Eller så är det som så att du kan få epileptiska anfall utan att lida av epelepsi... Sömnbrist kombinerat med näringsbrist samt spelande av "mindless games" för länge kan leda till mycket skumt.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Killen var helt enkelt för vek. Han behöver nog brja träna. Och 2 timmar räcker ju inte någonstans.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man ska inte utmana kroppen när det gäller näring (mat/vatten) och sömn.
Speciellt inte vid LAN eller liknande evangemang.

För några år sedan efter ett LAN så fick även jag ett krampanfall.. berodde troligen på näring och/eller västskebrist.

Det var väl lite sådär, jag tappade all kontroll över musklerna, försökte prata med en polare som var närvarande men det gick inte, efter några sekunder ramlade jag ihop och sedan minns jag inget mer. .

Epileptiska tester o.sv. gjordes sedan vid ett sjukhus, men gav inga resultat.

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Man kan använda en sk. smiley, här får du ett bra exempel:

Ironi på forum är verkligen suveränt.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ironi på forum är verkligen suveränt.

En försvunnen konst.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

jag gillade detta citat:
"Timme efter timme satt de vid datorn och slutade inte ens när det blev natt. "

Ojoj, inte ens sluta när det blir NATT. VART är världen på väg :o:D

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Folk behöver lära sig ta pauser till att äta, röra på sig och vila om man ska spela i sträck.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leeloo
Folk behöver lära sig ta pauser till att äta, röra på sig och vila om man ska spela i sträck.

Nää, folk behöver lära sig att bunkra upp ordentligt med cola, koffeintabletter och chips!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Är det inte någon som spelar CS, StarCraft och RA längre? Där tog spelen slut någongång, så att man kände att man var hungrig och gick och åt något...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag menade att när man spelade det på LAN, så tog ju varje runda slut efter en stund. Och medan en ny startades hade man tid att känna efter så att magen var glad.

Nu har jag ju aldrig spelat Wow, men vad jag förstått så pågår spelet hela tiden, även om man skulle vilja ta en paus... eller? Varje runda i CS och SC och RA får naturliga slut när alla utom en är döda!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Eller så är det som så att du kan få epileptiska anfall utan att lida av epelepsi... Sömnbrist kombinerat med näringsbrist samt spelande av "mindless games" för länge kan leda till mycket skumt.

Jag hade missat detta. Kan man verkligen det? Vad jag läst för länge sedan måste man väl ha anlag för epilepsi för att kunna få ett sådant anfall? För när du väl fått ett anfall så räknas du som epileptiker när man pratar om t.ex. körkort och annat som en sjukdom som epilepsi påverkar.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

han satt ju ett dygn utan att äta lr dricka, inte så konstigt att han föll ihop då kanske?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

nä..

men som vanligt ska media smutskasta datorspelandet etc.. Är ju förfan inte spelets fel!!!..

Läs den där jävla manualen så står det (oftast) att man ska vila och äta/drick samt sova ofta om man spelar mycket.
Jävla pack !! Är ju hans fel att han inte kan sköta sig och äta utan bara sitter "timme efter timme" och spelar

Permalänk
Medlem

Citerar hejpadej från ett annat forum som påstår att han känner killen.

"Han kom hem från sjukhuset idag och hans föräldrar kommer nog dra ner mycket på spelandet och vad han får i sig, tror han lärt sig en läxa också om jag känner honom rätt, (Det är min polare), fick reda på det i skolan av kompisarna han hade lanat med, men liksom er som tänker att han är dum i huet, ni har ju fel skulle ni varit samma som han skulle ni nog gjort samma sak om ni inte visste bättre... sen att det står att han spelade World of Warcraft är ju åt helt fel håll, dom satt och spelade Warcraft 3 nästa samma sak med det är ju inprincipen som räknas, tänk om dom lägger ner WoW nu för att någon idiot från t.ex KVP skrivit att det var WoW... inte stor grej kanske men ändå... Nej men man får väl hoppas på att han mår bättre imon i skolan om han ens ska dit."

"Han hade ju druckit 7 powerking (enegidrycker) och hade ju bara spelat 9 timmar i sträck ^^"

Visa signatur

If in doubt, flat out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag hade missat detta. Kan man verkligen det? Vad jag läst för länge sedan måste man väl ha anlag för epilepsi för att kunna få ett sådant anfall? För när du väl fått ett anfall så räknas du som epileptiker när man pratar om t.ex. körkort och annat som en sjukdom som epilepsi påverkar.

Jag kan mycket väl ha fel, men jag har ett minne av att jag läste förut att man kan framkalla sådana anfall, sen om de faktiskt kallas för epileptiska anfall vet jag inte, men vad jag läste kunde stress kombinerat med utmattning öka risken för anfall hos alla.

Kan dock minnas helt tokigt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag kan mycket väl ha fel, men jag har ett minne av att jag läste förut att man kan framkalla sådana anfall, sen om de faktiskt kallas för epileptiska anfall vet jag inte, men vad jag läste kunde stress kombinerat med utmattning öka risken för anfall hos alla.

Kan dock minnas helt tokigt

Ja jag har ingen aning heller men det hade varit högst intressant att veta. Hoppas nån i tråden har nån aning.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Frågan är intressant. Man pratar ibland om provocerade anfall, som inte räknas som epilepsi. Till dessa räknas bland annat anfall utlösta av vissa mediciner, alkoholabstinens eller sk feberkramper hos småbarn. För diagnosen epilepsi krävs två oprovocerade anfall. Om sedan dataspelande räknas som en provocerande faktor kan man ju tvista om. Säkert är dock att sömnbristen och den givna aktiviteten bidrog till anfallet i fråga.

Visa signatur

"We have just one world But we live in different ones" - Dire Straits, "Brothers in arms"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja jag har ingen aning heller men det hade varit högst intressant att veta. Hoppas nån i tråden har nån aning.

Hittade detta:

http://www.pfizer.se/default____1755.aspx

Kan klista in det

Citat:

Om epilepsi
Ett epileptiskt anfall är inte en sjukdom i sig utan ett symtom på en störning i hjärnans signalsystem.

Ett epileptiskt anfall orsakas av en störning i balansen mellan olika nervceller i hjärnan. Störningen leder till att många nervceller som ligger intill varandra samtidigt urladdas elektriskt och som i sin tur ger upphov till ett epileptiskt anfall.

Ett anfall kan pågå från några sekunder upp till 5-10 minuter och upphör så gott som alltid spontant. Symtomen som följer beror bland annat på var i hjärnan urladdningen sker. Den kan begränsa sig till en mindre del av hjärnan - anfallet blir partiellt (fokalt), urladdningen kan också uppkomma samtidigt i hjärnans olika delar - anfallet blir generaliserat. Det partiella anfallets signalaktivitet kan också spridas vidare - anfallet blir då sekundärt generaliserat.

Under speciella omständigheter kan epileptiska anfall provoceras hos helt friska individer, i samband med extrema påfrestningar som t.ex. feber, sömnbrist eller utmattning. Enstaka anfall under sådana omständigheter innebär inte epilepsi.

När en person får upprepade epileptiska anfall utan samband med några extrema påfrestningar kallar vi det för epilepsi. Det fordrar utredning om anfallsorsaken är okänd och oftast också antiepileptisk behandling.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dava
Är det inte någon som spelar CS, StarCraft och RA längre? Där tog spelen slut någongång, så att man kände att man var hungrig och gick och åt något...

CS 0.7-betan! När fyllan och gänget upplöses i samma takt så stannar hardcoregamers kvar och nyktrar till till en radda Desert. *räcker upp handen*
StarCraft, jajjemen, när folk finns, en gång om året.
Red Alert, nja.. ingen som vill lana det längre :'(

Minns en gammal idntisk artikel för länge sedan då aftonbladet hade lyckats snappa upp ett olycksfall till mobbat barn, i Argentina.
"Pojken var bara 13 år och redan dataspels beroende".
Visade sig att 13-åringen hade lirat Ultima Online i en tre dygn utan paus, utan mat eller vatten.
Tre dygn! Fatta vad den stackas ynglingakroppen fick utstå..

Vi måste förbjuda data! >: /

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.