Problem med Tricom i Uppsala

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Problem med Tricom i Uppsala

Hej!

Nu är det tredje gången min dator är inlämnad för garantireparation på Tricom i Uppsala.

Första gången tog det 1.5 vecka, då hittade de inte felet och debiterade 500:- i sökavgift.

Andra gången tog det strax över 8 veckor innan något hände. Felet återkom samma dag som vi hämtade datorn, och trots att Tricom krediterade oss sökavgiften från första inlämningen och efter mycket tjat stoppade i lite extra RAM så kände vi oss lurade.

Nu är datorn inne för tredje gången, med ett löfte om prioritet och 1 - 4 veckors arbete. På torsdag har det gått tre veckor och idag ringde Tricom och bad oss komma in med skivor etc. som datorn levererades med för de skulle skicka in den till serviceverkstaden.

Nu har laptopen varit inne i sammanlagt 13 veckor och jag börjar tröttna på detta.

Mig veterligen har man rätt till en ny dator efter tre garantireparationer. Tricom menar dock att den första inlämningen inte "räknades" eftersom att de inte skickade den till serviceverkstad.

Nu undrar jag om någon av er har erfarenheter av sådant här. Vad har jag för rättigheter? Jag behöver datorn VARJE dag för att kunna sköta mina studier och efter 13 veckor utan, samt ett antal ytterligare veckor eftersom att datorn inte ens skickats iväg, så börjar jag bli rejält stressad.

Behöver jag nämna att jag INTE rekommenderar Tricom i Uppsala? Vänd er till Alina eller någon annan datorbutik som tar sina kunder på allvar.

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2002

13 veckor är alldeles för länge och inte skäligt.
Din rätt att häva köpet eller kräva omleverans
kan vara skälig.

Jag tycker du skall ringa och få hjälp av dem som
har det som jobb. Anser de att du har andra rättigheter
brukar företagen mjukna när de får ett samtal från dem.

Uppsala kommun

Adress: Konsument Uppsala Konsumentvägledning 75375 UPPSALA
Besöksadress: Stadsbiblioteket Svartbäcksgatan 17
E-post: konsumentuppsala@uppsala.se

Telefontider: Telefon- och besökstider Måndag-torsdag 10-12, 13-15
Telnr: 018-7271820

System: i7 4790k | Asus Maximus VII Hero Z97 | 16GB Adata Red | MSI GTX 1070 | Noctua NH-U12S | Lagring SSD: Samsung 850 Pro 256GB, Samsung 850 EVO 1TB, 2x Crucial MX100 512GB | HDD: >20TB | NZXT H440W | EVGA Supernova G2 750W | 32" Philips BDM3270QP | 27" Dell U2713HM | SteelSeries Apex M800 | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech Z-623 | Windows 10 Eng |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Jag har ringt och pratat med Konsumentvägledningen nu, och de håller med om att hanteringen är oskälig.

Tyvärr är det så att butiken har rätt att räkna av värdet på datorn för tiden mellan inköp och reklamation. Det känns inte alls kul att få tillbaka en starkt reducerad summa pengar, eftersom att en ny laptop med 17" skärm kommer att kosta ungefär lika mycket som jag gav för datorn i ursprungsskedet. Problemet är att jag behöver en stor skärm, men inte mer kräm än vad som finns i den nuvarande datorn.

Tricom vill inte ens kontakta sin återförsäljare eller datortillverkaren för att undersöka om de i goodwill kan ersätta datorn, de kör på lathet och skickar in datorn till Annovo när de "har tid".

Det är så himla trist att hamna i en sådan här situation när man valt att betala lite extra och köpa i butik för att kunna få support istället för att spara pengar och köpa från Dustin eller något annat företag på nätet.

Jag vill ha en fungerande dator, inget annat. Jag tycker inte att Tricom har gjort många knop för att leverera det till mig.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kristianstad
Registrerad
Aug 2005

Tricom har alltid haft värdelös service. Kommer ihåg när dom var general agent för Amiga i Sverige back in the days..

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2004

Det är aldrig roligt att ens dator krånglar, och det är mindre roligt när det tar tid att få problemet löst. Dessvärre så finns det faktorer som gör att problem inte går att lösa så snabbt som man önskar.

Oavsett var man köper en märkesdator så måste den dessvärre oftast skickas in till en hänvisad verkstad för svårare garantireparation. Men köper man datorn hos oss så tar vi hand om hanteringen dvs. felsökning, eventuell ominstallation, olika tester och ordnar packning och transport till hänvisad verkstad. Tyvärr så om den hänvisade verkstaden tar tid på sig eller att felet inte uppenbarar sig hos oss så är det dessvärre vi som sitter i kläm mellan hänvisad verkstad och kunden.

2008-06-03:
Första gången datorn lämnades in var den 1.5 år gammal med felbeskrivningen:
Datorn har tidigare gått in i viloläge under användning.
Kund har sedan inaktiverat funktionen helt,
men får nu ett meddelande om att viloläge är inaktiverat.

9 av 10 fall med problem med viloläge är mjukvaruberoende och de åtgärdades oftast av drivrutinuppdateringar, borttaganden av ej certificerade program eller Windows update. Dessa uppdateringar hade inte gjorts på datorn så vi tog en serviceavgift för detta arbete då windowsuppdatering och genomgång av inställningar och rensning av programvaror inte är ett fabrikationsfel. Datorn fungerade utmärkt under hela servicetiden och vi bad henne att återkomma om hon stötte på problem igen.

När vi fick felanmälan andra gången så tog vi ärendet på akut och gjorde det vi kunde på under 1 dag.

/// Information från servicelogg ///
2008-07-10 kl. 16.51: Kunden kommer in med datorn med beskivning att den stänger av sig hela tiden.
2008-07-11: Felanmäler vi datorn till anovo.
2008-07-14: Fick godkänd retur
2008-07-15: Vi får en fraktavi från Anovo, vi packar och skicka in datorn
2008-08-18: Datorn kommer tillbaka från Anovo, vi kontaktar kund.
Vi betalar tillbaka tidigare serviceavgift + bjuder på ett extra minne samt montering som plåster på såren för att Anovo tog tid på sig.
2008-08-18: Service avslutad
--------------Slut på logg ------------------
Naturligtvis kunde vi ju ha tagit itu med ärendet direkt istället för direkt dagen efter. Men Strax innan stängning burkar det bra extra högt tryck i butikerna och telefonerna vilket gör att det är svårt att hinna med.

Vi hörde efter med Anovo ang. att det tog tid och orsaken var att det är lite svårt att få fram reservdelar till 1.5 år gammal dator

2008-10-30:
Datorn lämnas in eftersom kunden åter igen upplever att datorn går ner i viloläge under arbete.
Vi testade datorn med div. belastningstester och försökte använda datorn till div. sysslor. Under tiden så har vi inte fått datorn att hänga sig, gå ner i skärmsläckningsläge eller på något annat sätt uppföra sig onormalt trots att datorn har varit igång flera veckor. Under denna tid har vi varit i kontakt med Anovo flera gånger för att få skicka in den för test hos dem, men vi har fått nekad retur och fått instruktioner om att testa olika saker för att diagnoserna fram felet utan framgång. Vi börjar misstänka att det kan vara något djupare värmerelaterat och sätter datorn på hårdtest som pressar ut allt ur datorn under hela helgen eftersom vi har varmare inomhusklimat då.
2008-11-17: Vi upptäcker på måndag morgon att datorn har dött av helgens hårdtest, vi felanmäler detta direkt till Anovo och fick även en godkänd retur till slut.

Vi står inför dilemmat att vi kan ju inte reparera något som fungerar och vi får inte skicka in något på retur som inte godkänns av Anovo. Vi kan ju inte heller säga åt kunden igen att vi inte hittar något fel för det accepterar inte kunden eftersom hon har ju upplevt felet flera gånger. Problemet är ju också att felet uppkommer enligt kund med 1-3 dagars mellanrum och därför går ju inte det att få fram någon felsymtom på kort tid.

Det är jättejobbigt när det tar tid, vi vill inte på något sett dra ut på tiden utan lösa problemen så fort som möjligt. Vi tar gärna konstruktiv kritik hur vi kunde ha hanterat ärendet snabbare för det är verkligen svårt att lösa ett problem som inte uppstår och det är verkligen svårt att styra över tiden hos en anvisad serviceverkstad.

Vi har haft flera samtal med ägaren till datorn (Vilken inte är trådskaparen även om han uppger sig att vara det) där vi har gått igenom problemet och försöka hitta orsaken till varför den fungerar hos oss men inte hon henne. Vi har också ringt och informerat henne fortlöpande om hanteringen att tex. vi har lyckas få datorn under prioritertshantering hos Anovo då även LG tycker att det är tråkigt med en datorn som skickas in på service strax efter tidigare service.

Oavsett vad som är fel samt att vi är bakbundna av att garantiservice skall ske hos hänvisad verkstad så tar vi självklart vårt ansvar och försöker göra det vi kan för att hitta en lösning åt kunden. Vi har erbjudit en lånedator men kunden har en annan laptop där hon kunde sköta enklare uppgifter. Med detta inlägg vill vi bara lägga fram lite fakta om vad som har hänt i ärendet samt informera om att vi absolut inte latar oss på jobbet, utan vill lika mycket som kunden ha en lösning och ett avslut på ärendet. Vi har lagt ner mycket tid och energi på att lösa problemen och vi kommer inte att ge upp förrän vi har löst det.

Med vänliga hälsningar

Tricom Uppsala

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008

Självklart finns det en anlednign till att det drar ut på tiden och självklart är det inte något man önskar från någon sida. Därimot är oskälig lång hanteringstid, oavsett orsak annat än ens eget, inte något man som privatkonsument måste acceptera. Det är därför vi har vår fina konsumetköplag.

Värdeminskningen på dator är inte direkt "kraftig" i denna typen av ärenden (menar jag läste ett ARN ärende där en 1.5 år gammal dator till nypris 24000kr haft en värdeminskning på ungefär 3000kr enligt utlåtandet). Dessutom är kunden inte tvungen att acceptera kreditering om omleverans kan göras utan att bli oskäligt dyrare för förhandlaren. Med omleveran kan även annan dator (om kunden accepterar det) med likadana eller bättre prestanda erbjudas (menar att jag läst ett annat ARN ärende var man inte menar att den summa kunden betalade vid köp av första varan ska räknas som oskäligt dyrare för förhandlaren).

Men allt det kan konsumentvägledaren säkert gräva fram om man frågar snällt.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Det är svårt när folk inte beter sig mänskligt utan följer punkter och prickar som en maskin, hamnade i ett liknande omöjligt läge nyligen och det är en stor press man har på sig. En laptop som dör efter ett tag under hårt arbete eller en lite längre tid idle klarar nog inte av värme under längre perioder. Det är inga energisparfunktioner med batteriet etc som krånglar tro? Jag skulle kollat runt om det är fler personer som upplever samma sak då det kan vara ett känt problem på just den modellen.

Men om man inte kan reparera datorn så tycker jag att det är företagets skyldighet att ersätta den. Man kan ju inte ge garanti på såna här saker och sedan komma med "nej tyvärr den är för gammal, vi kan inte reparera den". Som att skjuta sig själv i foten (ger väldigt dåligt rykte, rykten sprids fort).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Först vill jag bara klargöra att ärendet i själva verket gäller min flickväns dator, men dynamiken i texten blir haltande av att referera i tredjeperson. Jag har trots allt varit i kontakt med Tricom medelst telefon vid ett flertal gånger i ärendet och det bör spela mindre roll vem avsändaren av frågan är så länge som fakta är korrekt. Jag vill även poängtera att hon inte bett mig att skriva det här, och att hon inte undviker dialog med Tricom. Jag vill bara personligen veta vad som gäller och samtidigt ifrågasätta vad jag egentligen får för pengarna när jag betalar extra för att köpa en dator i butik.

Jag menar att Tricom har ett garantiåtagande gentemot mig som kund och att jag inte skall behöva bli lidande för en haltande kontakt med leverantörer och serviceverkstäder. Vidare så tycker jag att det är befängt att överhuvudtaget påpeka datorns ålder så länge den faller inom garantitiden. Det bör också tilläggas att den service som utfördes vid första inlämningen inte inkluderade t.ex. uppdatering av grafikkortsdrivrutiner etc. samt att felet återuppstod samma kväll som datorn lämnats åter.

Att som Tricom gör i det här fallet, slå ifrån sig och skylla på yttre omständigheter skadar i min mening företagets trovärdighet. De felbeskrivningar som redovisas i serviceloggen är Tricoms egna anteckningar utifrån den utförliga felbeskrivning som gjorts via telefon, faktumet framgår inte av föregående inlägg och speglar i min mening snarare Tricoms inställning till ärendet än hur detaljerad den ursprungliga felbeskrivningen var.

Det nämns också att ”kunden har blivit erbjuden en lånedator”. Vad som inte framgår är dock att den felanmälda datorn används för grafiskt arbete och behöver därmed en signifikant skärmyta och en acceptabel prestanda. Den dator som erbjudits som ”lånedator” har specifikationer som lämpar sig för dokumentredigering och enklare webbrowsing.

Mitt huvudsyfte med ursprungsinlägget var inte att svartmåla Tricom, och det tycker jag framgår utav tonen i texten. Jag ville veta mina rättigheter då jag anser att hanteringstiden är orimlig samt starta en diskussion om mervärdet av att göra en affär med en fysisk butik med avseende på garantiärenden.

Datorn är fortfarande inlämnad hos Tricom och vi får nu sporadiska samtal där Tricoms anställda påpekar att ”det är svårt att hitta reservdelar till en 1.5 år gammal dator” samt att ärendet ”har prioritet hos Anovo”. Information som för mig som slutkund är helt värdelös då jag ser Tricom som den part jag gjort affär med samt att felen har uppstått väl inom datorns garantitid och därmed borde avhjälpas utan referens till datorns ålder.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Att rycka på axlarna och skylla på tredje part är ett effektivt sätt att få potentiella kunder att snegla på konkurrenterna. Det ni, tricom, borde göra efter allt detta strul är att skaffa kunden en ny fungerande dator och därefter lösa eventuella problem ni har med anovo / LG. Ett företag som låter interna problem bli kundens problem är ett företag man bör undivka.

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

jag har handlat hos Tricom många gånger och varit mycket nöjd med deras service ända sedan Amigatiden. Och visst suger det när reparation tar tid men jag får inte uppfattningen att de rycker på axlarna utan försöker hjälpa kunden så gott de kan

Superboss, nämn några företag som byter ut en 1.5 år gamal dator åt kund fast en verkstad ska reparera den... Skulle verkligen vara bra att veta, för jag tror nog att man ska nog undvika 99% av alla företag i landet enligt ditt resonemang.

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Vad gäller företag som hanterar ett sånt här ärende sjysst så är Dustinhome ett exempel. Jag fick varenda krona tillbaka efter ca 4 år när en skärm med 5 års garanti krånglade och hade varit inne på service ett par vändor. Dessutom framgår det av diskussionen ovan att verkstaden inte är kompetent att hantera problemet vilket är föga förvånande för de av oss som haft att göra med anovo. Tricom anger anovos ovilja att godkänna returen som en förklaring till varför kunden fått vänta på sin dator. Det är inte kundens problem att tricom inte kommer överens med anovo även om tricom gör det till kundens problem och det är DET som jag tycker är kass.

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Superboss: Jag är helt enig med dig. Det är Tricom som har ett garantiåtagande gentemot mig, inte Anovo. De bör inte skylla på yttre omständigheter utan istället se till att jag får en fungerande dator så snabbt som möjligt.

Kosh of Vorlon: Jag tvivlar inte på att Tricom är trevliga och serviceinriktade i normala fall. Problemet är att de i det här specifika fallet i min mening låter mig som slutkund lida på grund av problem hos leverantörer och serviceverkstäder och det är i min mening inte ok.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Superboss:
Ditt exempel gäller en produkt som man inte lagar utan man byter ut till en ny modell eller får pengarna tillbaka . Har modellen utgått gäller ju de sistnämnda.

Vi pratar om en produkt som går att laga, även om modellen har utgått.

Jag tvivlar att Dustin, Komplett, Webhallen m.m.. byter ut en 1.5 år gamal dator åt kunden istället för att reparera den. Och även de skickar till Anovo och hamnar i samma skit eftersom Anovo tar tid på sig.
Fast vad jag har läst i flera trådar här så brukar de skicka kunden till Anovo direkt så kunden får spy galla över dem istället för butiken... Vet inte om det är mer serviceminded...

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Skulle det inte gå att ha lagat min skärm menar du? Det är klart att det hade gått, fast nu var det anovo som hanterade ärendet och då blev det pannkaka av alltihop såklart. Dustin erbjöd mig en ny skärm med motsvarande prestanda eller pengarna tillbaka. Jag förstår inte hur det skiljer sig mot exemplet ovan? Tvärtom tycker jag det är än mer serviceminded av Dustin att faktiskt erbjuda mig pengarna tillbaka efter fyra långa år!! Det finns säkerligen fall där Dustin inte varit 100%-iga men jag utgår ifrån min erfarenhet baserat på över 10 år av både privatköp och inköp via företag från Dustin(home).

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Vad kände som blev pankaka? Vad gjorde Anovo?

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2003

Först sabbade det konvergensen totalt på skärmen istället för att lösa det ursprungliga problemet. Andra försöket så fick jag tillbaka en skärm med repat glas, klisterrester från lasttejp (brunt skit som satt inbränt i plasten) och lös VGA kontakt och slutligen fick jag tillbaka en skärm som var så total uppfuckad i konvergens och färgbalansmässigt att det var ett skämt. Det var då som Dustin tröttnade på anovo och gav mig valet att få pengarna tillbaka eller en ny skärm av motsvarande prestanda, precis som man förväntar sig av en seriös firma.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

låter som Anovo i ett nötskal.
Dock så i detta fall har Anovo bara försökt laga datorn en gång medans i ditt fall 3 gånger så jag förstår att Dustin blev sur och löste problemet.

- Who are you? -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hörby
Registrerad
Mar 2004

Men om datorn är 1.5 år gammal, då känns det som om butiken inte erbjuder egen garanti längre? Utan det är 100% tillverkar garanti?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Mar 2008
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Men om datorn är 1.5 år gammal, då känns det som om butiken inte erbjuder egen garanti längre? Utan det är 100% tillverkar garanti?

Såvida inte kunden har 2, 3, 4, 5+++ års garanti... 1år är standard men absolut inte ett maximum... framför allt inte på nya datorer. Skulle tro att 4/5 av alla kunder har en standard 1års garanti på sin dator medans de med lite datorförståelse gärna köpter till extra garanti på iaf bärbara datorer.

MAIN: i7 4790K, 16GB, GF980, 850Pro+850Evo KIDS: i5 750, 16GB, GF770, 860Evo
CLUB: i5 6600K, 16GB, GF680, 840Pro+750Evo #2: Q9550, 4GB, GF460, 840Basic
SONY VAIO: i3 2310M, 6GB, R6470M, 840Evo
AMIGA: A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2003

Tänkte bara stänga ärendet och berätta att LG ersatt den trasiga datorn med en ny. Den nya datorn har bättre prestanda än den gamla, vilket givetvis är ett plåster på såren, men som jag tidigare påpekat: inte på något sätt efterfrågat. Summa sumarum så har ärendet tagit lång tid, och det har varit turer fram och tillbaka - men i slutändan så är problemet löst.