Öppetköp hos Elgiganten?

Permalänk
Inaktiv

Öppetköp hos Elgiganten?

Nu är det så att min bror valde att köpa en likadan telefon som jag har "htc diamond" hos elgiganten, men han ångrade sig redan första timman. Vi gick tillbaka till elgiganten , och de sa att det inte var något öppetköp på telefonen,

Har jag rätt att lämna tillbaka telefonen, då den är helt ny osv , finns det något som styrkar detta som jag kan använda?

Permalänk
Medlem

Är det abbonemang på telefonen? Har han öppnat och använt den?

30 dagar öppet köp

El-Giganten lämnar öppet köp i hela 30 dagar. Har du använt produkten skall den återlämnas komplett och oskadd. Enda undantagen från öppet köp är produkter med abonnemang, mobiltelefoner och "på köpet" erbjudande.

På film, spel och programvaror gäller öppet köp vid obruten förpackning. Glöm inte att ta med kvittot.

Permalänk
Medlem

Öppet köp eller bytesrätt är helt frivilligt från butikens sida, man har som kund ingen lagstadgad rätt att få pengarna tillbaka för en vara som man köpt i butik och sedan ångrar köpet.

Hade han inte brutit förpackningen hade det säkerligen inte varit några problem, men det låter på dig som den var både öppnad och använd.

Permalänk
Inaktiv

telefonen är som sagt endast använt 4-10 minuter , och nej telefonen är utan abb.

Kan jag åka dit imorgon och hoppas på en snällare person?

Permalänk
Medlem

Klart du kan försöka igen.
Men du har inget stöd i lagen att lämna tillbaka
så länge den inte är trasig.

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet drar de flesta kunder öronen åt sig och förväntar sig kraftigt sänkt pris på en mobiltelefon om den varit såld och öppnad av en annan kund tidigare, särskilt om skyddsplast etc. är borttaget. Detta gör att alla försäljare är väldigt ovilliga att ta tillbaka en telefon då marginalen (det återförsäljaren tjänar på att sälja telefonen) ofta ligger under 5% på en ny modell, ibland så lågt som 1-2%. Så fort butiken köper tillbaka en öppnad telefon gör de alltså en förlust.

Hade kunder i allmänhet varit mindre bortskämda och kinkiga hade det varit lättare att ångra köp, så är det dock inte.

Permalänk
Inaktiv

telefonen är helt ny, alla tillbehör ligger i förpackning precis så som jag fick den, och skyddsplasten ligger kvar. Ska testa igen imorgon,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
telefonen är helt ny, alla tillbehör ligger i förpackning precis så som jag fick den, och skyddsplasten ligger kvar. Ska testa igen imorgon,

Bara fråga dig själv : Skulle jag själv köpa en telefon som jag vet är begagnad till ett fullpris? Det är inte direkt skicket som avgör, utan det faktum att någon annan har tillat på grejerna, speciellt på en Telefon i den prisklassen.

Ingen aning om hur Elgiganten sköter sådana ärenden, men där jag jobbar är det väldigt mycket person till person som styr. I värsta fall så kan dom nog köpa tillbaka den och dra av typ, 300 - 400 spänn så dom inte behöver sälja den med förlust.

Permalänk
Avstängd

Ingen fara, Felgiganten säljer beg till nypris dagligen.. även mobiler med fulla telefonböcker.

Permalänk

Nepps, stenhårt med återköp på mobiltelefoner, enda är när de är plomberade och ej öppnade.

Permalänk
Medlem

Din bror får skylla sig själv som gör ett så dumt förhastat köp helt enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Ingen fara, Felgiganten säljer beg till nypris dagligen.. även mobiler med fulla telefonböcker.

har du belägg för det?

david_dellblom

många el-giganten varuhus har "live" utställningar där alla telefoner är inkopplade så att kunder kan testa telefonerna innan köp... använd telefon är där inte öppet köp på, endast om den är plomberad...

Permalänk
Medlem

Hej!

om det står på ditt kvitto ej öppet köp på denna produkt så spelar det nog ingen roll om det är en "snällare person" där. Man får faktiskt läsa på sina kvitton och sedan får man lyssna på vad säljaren säger så det inte blir några missförstånd. Men står det ej öppet köp vid bruten förpackning och mobilen har varit plomberad så kan man lämmna tillbaks den vid obruten förpackning. Det krävs inte så hög iq för att förstå det, man har inte bara rättigheter som kund, man har även SKYLDIGHETER. Tyvärr så är det många som inte förstår det och klagar på olika kedjór och butiker, i slutändan så får dessa kunder skylla sig själva då de inte kan sina rättigheter och skyldigheter och ändå tror sig veta något. Alltså, ta reda på sanningen och vbar mer uppmärksamma så slipper ni klaga på butikerna och kanske då inser att felet ligger hos er!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jokke
har du belägg för det?

Många serviceverkstäder återställer ju telefoner till "nyskick" åt bla Elgiganten i allafall.

Jag tror inte Elgiganten gör så för att sedan skrota telefonerna.