Värt att läsa upp betyg efter 2010?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
En gammal klasskamrat till mig fick 20.0 i betyg i gymnasiet. Samma klasskamrat frågade mig i bastun under vår klassresa varför man inte blir brun i en bastu. Hon söker för närvarande till KI. Jag vill inte få henne som min framtida läkare.

Inte för att bråka, men jag undrar hur vanligt det är att folk kan svara på den frågan (och då räknar jag inte svar som "nej, det är klart att man inte blir brun i bastun, det är solen man blir brun av").

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inte för att bråka, men jag undrar hur vanligt det är att folk kan svara på den frågan (och då räknar jag inte svar som "nej, det är klart att man inte blir brun i bastun, det är solen man blir brun av").

Att det har med melanin att göra köper jag är överkurs, men frågan var så otroligt korkat ställd. Det var uppenbart att det som åsyftades var att värmen i bastun skulle ha nått samband med det faktum man tydligen blir brun av att det är varmt och att huden på nått sätt rostas... Exemplet var kanske dåligt av mig, men i sammanhanget var det uppenbart att vi än en gång såg bevis på var Sveriges intelligensreserv låg.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk

nu när jag kollar på PIL/LÄFO-sidan så ser jag att man ska skicka in en anmälan. Hur gör man om man ska få en "personlig inbjudan" då?

Permalänk
Inaktiv

Hon verkar ju vara rätt smart om hon ifrågasätter sin kunskap med att man blir brun av att man blir varm då hon upptäckt att det är fel i bastun.

Så intelligent kan hon nog vara, hon lider väl bara utav okunskap ;).

Permalänk

Men hur känner ni att meritpoängen kommer att inverka på intagningsgränserna? jag tror att det över huvud taget inte kommer förändras förutom att det höjd med 2,5 poäng på de åtråvärda utbildningarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Hon verkar ju vara rätt smart om hon ifrågasätter sin kunskap med att man blir brun av att man blir varm då hon upptäckt att det är fel i bastun.

Så intelligent kan hon nog vara, hon lider väl bara utav okunskap ;).

Precis. Folk verkar ha en utsökt förmåga att blanda ihop kunskap med intelligens. Frågan är vad det beror på? Okunskap eller dumhet?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Hedersmedlem

Men det är rätt oallmänbildat att inte veta varför man blir brun, särskilt om man läst natur, för då bör man läst lite om värmestrålning. Jag ser gärna att en läkare kan "tänka utanför boxen" och inte kan de 14 000 sidorna denne läste under läkarutbildningen och _inte ett skit_ mer.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading